PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2011-11-20 | Popis GVD 2011/2012. |
2011-12-18 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2011/2012 a stavu vozidlového parku. |
2012-01-15 | Inventární stav lokomotiv řady 754 se snížil na 19 odchodem "brejlovců" 754.008 a 754.045 do DKV Praha; ve stavu DKV Brno byly tyto lokomotivy naposledy 9. 1. 2012. |
2012-01-29 | Další dva "brejlovci" - 754.007 a 754.044 - se dočkali redislokace do DKV Praha, ve stavu DKV Brno byli naposledy 25. 1. 2012. |
2012-02-05 | Proběhla další odevzdávka lokomotivy řady 754, s DKV Brno se 28. 1. 2012 rozloučil "brejlovec" 754.063, od 29. 1. 2012 je vedený v DKV Olomouc. |
2012-06-03 | Do stavu DKV Brno přibyl sedmý "brejlovec" řady 750, a sice 750.719. |
2012-06-18 | Dnem 10. 6. 2012 nastaly změny v turnusových skupinách 702 a 704; vozbu vlaků Os 4801 / 4816 převzali "brejlovci" řady 750.7. |
2012-09-02 | Pondělí 27. 8. 2012 bylo špatným dnem pro "brejlovce" 754.041, v Brně-Slatině u něj na vlaku Sp 1729 došlo k závažné havárii spalovacího motoru. Zda tato lokomotiva ještě někdy znovu vyjede, není v tuto chvíli vůbec jasné. Ve stejný den došlo mezi Omicemi a Tetčicemi k najetí lokomotivy 754.049 s vlakem R 926 do stromu, lokomotiva je odstavena. |
2012-09-09 | Lokomotiva 754.049 je od 5. 9. 2012 opět provozní. |
2012-09-23 | Ve čtvrtek 6. 9. 2012 došlo v Bransouzích k najetí nákladního automobilu do lokomotivy 750.708 vezoucí R 669 (viz též http://www.dicr.cz/ke-dvema-stretnutim-na-prejezdu-se-svetly-letel-vrtulnik); "brejlovec" je tím pádem odstavený a 17. 9. 2012 si odjel na opravu do CZ Loko Česká Třebová (a při té příležitosti odvezl konvoj nepotřebných vozidel). |
2012-12-08 | K závěru GVD došlo k předání (opravené) lokomotivy 750.708 do DKV Plzeň, v Brně byla ve stavu naposledy 29. 11. 2012. Do Brna by měla přijet výměnou lokomotiva 750.704, ale patrně až příští týden, tedy již v novém GVD. Ještě na závěr doplňuji informaci, že prakticky po celou dobu platnosti GVD 2011/2012 byla lokomotiva 754.043 deponována v PJ Havlíčkův Brod. |
V roce 1968 vyjely ze závodu ČKD Praha dvě lokomotivy T 478.3001 a T 478.3002. V letech 1970-1977 pak následovala výroba dalších 406 lokomotiv této řady. Pracovníci brněnského depa v roce 1991 dokončili úpravu dvou lokomotiv řady 753 (na kterou se mezitím řada T 478.3 přeznačila) spočívající v dosazení topného alternátoru místo "pegasa". Takto upravené lokomotivy obdržely nové označení jako řada 750 a v následujících letech došlo k úpravě mnoha dalších lokomotiv řady 753 a jejich přeznačení na řadu 750, přičemž byla zachována inventární čísla. Na řadu 750 (750.409 a 750.410) byly přeznačeny i dva prototypy "čtyřkových brejlovců".
Se vznikem ČD Cargo v roce 2007 odešlo k této společnosti i několik desítek lokomotiv této řady; lokomotivy řady 750 se tedy vyskytují jak u osobního dopravce ČD, tak u nákladního dopravce ČD Cargo.
V roce 2010 se vytipované lokomotivy řady 750 ČD staly majetkem leasingové firmy IMPULS-Leasing-AUSTRIA s tím, že se tyto lokomotivy podrobují modernizaci, čímž z nich vzniká řada 750.7. Změna majitele potkala všechny tři provozní brněnské "nulkové brejlovce" tzn. 750.022, 750.143 a 750.144.
Ve stavu DKV Brno se nachází poslední lokomotiva řady 750, avšak tento "brejlovec" 750.289 je ve stavu symbolicky, neboť pod DKV Brno přešel jako zrušený a fyzicky by se měl nalézat v kopřivách v Nymburku.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.3289 |
1975/9525 |
92 54 2 750.289-1 |
zrušena, čeká na fyzickou likvidaci, deponie Nymburk |
2005-03-03 |
Pod označením řadou 750.7 (ČD) se skrývají modernizované lokomotivy předchozí řady 750. Modernizaci provádí firma CZ LOKO, a.s. v České Třebové. Hnací agregát se nyní skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD (jmenovitý výkon je nastaven na 1 550 kW) se soustrojím alternátorů Siemens. Přenos výkonu na hnací dvojkolí elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Regulaci výkonu a celé ovládání lokomotivy zajišťuje elektronický řídicí systém MSV s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Lokomotiva má tři systémy vzduchotlakových brzd, mechanickou brzdu ruční (zajišťovací) a
elektrodynamickou brzdu (EDB). Maximální rychlost lokomotivy zůstala na hodnotě 100 km/h. Výkon trvalý na háku je uváděn ve výši 1 111 kW, výkon dynamické brzdy činí 1 460 kW. Lokomotivy jsou opatřeny nátěrem v korporátních barvách.
Celkem by mělo projít modernizací 19 lokomotiv, přičemž modernizaci financuje leasingová společnost IMPULS-Leasing-AUSTRIA. Leasing popisuje tisková zpráva ČD: "Ve vyhlášeném výběrovém řízení, které vyhrály společně společnosti CZ LOKO a IMPULS-Leasing-AUSTRIA, jsme stanovili jako podmínku formu zpětného leasingu. To znamená, že České dráhy prodají oněch 19 lokomotiv řady 750 společnosti IMPULS-Leasing-AUSTRIA, která je součástí bankovní skupiny Raiffeisenlandsbank, za cenu 40 milionů korun a po jejich modernizaci, provedené firmou CZ LOKO, je dostanou do finančního pronájmu po dobu deseti let s následným odkupem. Cena modernizace lokomotiv dosáhne částky 678 milionů korun." Všech 19 lokomotiv by mělo vyjet do poloviny roku 2012. První lokomotiva - 750.701 - byla slavnostně předána k ČD dne 7. 1. 2011.
DKV Brno má ve stavu 7 lokomotiv, z nichž 7 je zapojeno do turnusu (do 9. 6. 2012 bylo 6 turnusovaných lokomotiv, v minulém GVD 2010/2011 byl vytvořen turnus pro 4 lokomotivy). Přímo na přelomu GVD 2011/2012 a 2012/2013 bylo ve stavu přechodně jen 6 lokomotiv (redislokace lokomotiv 750.708 z Brna do Plzně a 750.704 z Prahy do Brna).
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.3259 |
1975/9495 |
92 54 2 750.709-8 |
později 753.259 a 750.259 |
2011-12-11 |
T 478.3285 |
1975/9521 |
92 54 2 750.710-6 |
později 753.285 a 750.285 |
2011-12-11 |
T 478.4001 |
1975/9842 |
92 54 2 750.711-4 |
později T 478.4201, 754.201 a 750.409 |
2011-12-11 |
T 478.4002 |
1975/9843 |
92 54 2 750.712-2 |
později T 478.4202, 754.202 a 750.410 |
2011-12-11 |
T 478.3162 |
1974/9158 |
92 54 2 750.713-0 |
později 753.162 a 750.162 |
2011-12-11 |
T 478.3096 |
1973/8834 |
92 54 2 750.719-7 |
později 753.096 a 750.096 |
2012-06-03 |
Brněnské lokomotivy řady 750.7 jezdí ve dvou turnusových skupinách 702 a 703. Pravidelně je můžeme vidět na tratích:
240 Brno - Jihlava;
250 Brno - Tišnov;
251 Tišnov - Žďár nad Sázavou;
330 Staré Město u Uherského Hradiště - Otrokovice;
331 Otrokovice - Zlín střed;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Újezdec u Luhačovic - Luhačovice.
První třídenní turnusová skupina 702 představovala oběhy na trati Brno - Jihlava, a to výhradně na rychlících. Platila do 9. 6. 2012:
|
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
3. |
|
|
|
Turnusová skupina 702 je od 10. 6. 2012 rozšířena na čtyřdenní začleněním osobních vlaků 4801 a 4816 vedených doposud v TS 704:
750.709, 712, 719; 754.075 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL |
BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO [a přechází na (+) 662] |
BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL |
2. |
JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a v (5) přechází na (1) 927] |
JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a přechází na (+) 929] |
JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL |
3. |
JHL 4801 BNO / 4816 JHL |
odstavena v Jihlavě |
odstavena v Jihlavě |
4. |
(1)-(4) od 17.IX.: JHL 927 BNO / 668 JHL / 661 BNO |
JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO |
BNO 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO |
Další tři lokomotivy jezdí v turnusové skupině 703. Jedná se o vozbu rychlíků v úseku Staré Město u Uh. Hradiště - Luhačovice. "Brejlovec" však stane i v čele expresů (591 / 590, 561 / 560) a o víkendu se projede v čele spěšného vlaku "Pernštejn" do Žďáru nad Sázavou:
750.710, 711, 713 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO 1729 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM |
BNO 1778 ZNS / 1779 BNO [a přechází na (+) 1778] |
BNO 1778 ZNS / 1779 BNO [a přechází na (1) 1729] |
2. |
VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST |
VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST |
VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST |
3. |
ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 713 LUE / 702 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 1732 BNO |
ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (+) 560] |
ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (1) 560] |
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.3143 |
1974/9139 |
92 54 2 750.708-0 |
později 753.143 a 750.143 |
2012-11-30 |
Potřeba elektrického vytápění osobních vozů na neelektrizovaných tratích byla důvodem vzniku lokomotiv řady T 478.4. V roce 1975 vznikly v ČKD Praha lokomotivy T 478.4001 a T 478.4002 (později přeznačeny na T 478.4201 a T 478.4202, pak 754.201 a 754.202 a konečně na 750.409 a 750.410). V letech 1978-1980 bylo k ČSD dodáno dalších 84 lokomotiv této řady. Bylo by jich víc, ale výrobu ukončil 19. 7. 1980 známý požár závodu ČKD Naftové motory na Smíchově založený úmyslně závodním hasičem (tehdy požárníkem).
Po oddělení nákladního dopravce ČD Cargo zůstaly tyto lokomotivy u osobního dopravce ČD.
DKV Brno disponuje v PJ Maloměřice 16 lokomotivami řady 754 (do 9. 1. 2012 bylo ve stavu 21 lokomotiv, do 25. 1. 2012 devatenáct lokomotiv, od 26. do 28. 1. 2012 sedmnáct lokomotiv), z nichž 6 je turnusovaných (do 9. 6. 2012 bylo turnsuovaných 7 lokomotiv). Proti minulému GVD 2010/2011 tedy nastal prudký pokles turnusové potřeby o 10 (!) lokomotiv. Částečně ve prospěch modernizované řady 750.7, částečně výkony převzaly motorové a přípojné vozy.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.4009 |
1978/10440 |
92 54 2 754.009-9 |
|
2011-12-11 |
T 478.4012 |
1979/10443 |
92 54 2 754.012-3 |
|
2011-12-11 |
T 478.4013 |
1979/10444 |
92 54 2 754.013-1 |
|
2011-12-11 |
T 478.4016 |
1979/10447 |
92 54 2 754.016-4 |
|
2011-12-11 |
T 478.4018 |
1979/10449 |
92 54 2 754.018-0 |
|
2011-12-11 |
T 478.4023 |
1979/10454 |
92 54 2 754.023-0 |
|
2011-12-11 |
T 478.4037 |
1979/10891 |
92 54 2 754.037-0 |
|
2011-12-11 |
T 478.4041 |
1979/10895 |
92 54 2 754.041-2 |
odstavena - havárie spalovacího motoru |
2012-08-27 |
T 478.4042 |
1979/10896* |
92 54 2 754.042-0 |
* na lok. by měl být chybný výr. štítek 10296 |
2011-12-11 |
T 478.4043 |
1979/10897 |
92 54 2 754.043-8 |
deponie PJ Havlíčkův Brod |
2011-12-11 |
T 478.4049 |
1980/10903 |
92 54 2 754.049-5 |
|
2012-09-05 |
T 478.4062 |
1980/10916 |
92 54 2 754.062-8 |
|
2011-12-11 |
T 478.4066 |
1980/10920 |
92 54 2 754.066-9 |
|
2011-12-11 |
T 478.4067 |
1980/10921 |
92 54 2 754.067-7 |
|
2011-12-11 |
T 478.4074 |
1980/10928 |
92 54 2 754.074-3 |
|
2011-12-11 |
T 478.4075 |
1980/10929 |
92 54 2 754.075-0 |
|
2011-12-11 |
Obraty lokomotiv řady 754 jsou rozděleny do turnusových skupin 701, 704, 705, 706 a 707. Přehled tratí s jejich pravidelným nasazením (byť někde jen jednou týdně nebo jen několikrát do roku):
240 Brno - Jihlava;
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou;
246 Hrušovany nad Jevišovkou - Znojmo;
248 Znojmo - Šatov;
250 Brno hl. n. - Brno-Královo Pole;
300 Blažovice - Kojetín;
303 Kojetín - Valašské Meziříčí;
323 Valašské Meziříčí - Frenštát pod Radhoštěm;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Vlárský průsmyk.
Pod turnusovou skupinou 701 se stejně tak v minulém GVD ukrývá pátečně-nedělní výkon na vlárské trati, od pátku do neděle se "brejlovec" bude vyskytovat na Slovensku:
754.062 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1)-(4): - (5): BNO 1727 Trenčín / 17:21 3393 Trenčianska Teplá |
odstavena v Trenčianskej Teplej |
Trenčianska Teplá 16:32 3392 Trenčín / 1736 BNO |
Dvě lokomotivy byly zapojeny do oběhů v turnusové skupině 704, což jsou v pracovní dny osobní vlaky Brno - Jihlava a o víkendu jízda do Beskyd. V této podobě oběhy platily do 9. 6. 2012:
|
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
|
|
|
2. |
|
|
|
Převedením vozby vlaků Os 4801 a 4816 pod lokomotivy řady 750.7 se turnusová skupina 704 od 10. 6. 2012 smrskla na jednodenní. I nadále se jedná o vozbu Os 4829 / 4836 v pracovní dny Brno - Okříšky a o víkendu o jízdu do Beskyd:
754.023 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1)-(4): OKY 4829 BNO / 4836 OKY |
BNO 1643 FPR / 3168 VLM |
VLM 3173 FPR / 1646 BNO / 21:44 70100 OKY |
Spěšné a osobní vlaky na "vláře" vozí lokomotivy zařazené do dvoudenní turnusové skupiny 705:
754.037, 067 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1): VNM 3:21 70291 BOJ / 1720 BNO / 1733 BYE |
odstavena ve Veselí nad Moravou |
BNO 1733 BYE |
2. |
(1)-(4): BYE 4363 VLP / 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ |
BYE 1722 BNO |
odstavena ve Veselí nad Moravou |
Pár osobních vlaků Brno - Kyjov dopravuje "brejlovec" v turnusové skupině 706. Jede-li v sobotu Sp 1826/1827 a 1828/1829, vrací se v pátek "brejlovec" do Brna a v neděli najíždí zpět do Kyjova (skutečnost je však naprosto jiná - na vlaky Sp "brejlovec" 754.012 nenajíždí, vlaky jsou vedeny ponejvíce lokomotivou 754.016):
754.012 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
KYV 4146 BNO / 4149 KYV |
odstavena v Kyjově |
odstavena v Kyjově |
Lokomotiva zařazená v turnusové skupině 707 je k dispozici v ŽST Brno hl. n. na odstavném nádraží A s pohotovostní soupravou IDS JMK:
754.009 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS |
BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS |
BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS |
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 478.4007 |
1978/10438 |
92 54 2 754.007-3 |
|
2012-01-25 |
T 478.4008 |
1978/10439 |
92 54 2 754.008-1 |
|
2012-01-09 |
T 478.4044 |
1979/10898 |
92 54 2 754.044-6 |
|
2012-01-25 |
T 478.4045 |
1980/10899 |
92 54 2 754.045-3 |
|
2012-01-09 |
T 478.4063 |
1980/10917 |
92 54 2 754.063-6 |
|
2012-01-28 |
R 704 v čele s lokomotivou 754.007 mezi Luhačovicemi a Biskupicemi u Luhačovic dne 11. 12. 2011. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. "Brejlovec" 754.008 dne 16. 10. 2011 jako Lv 70293 mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Havřice. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. Mezi zastávkou Mořkov hlavní trať a ŽST Hostašovice projíždí 2. 10. 2011 vlak R 1444 v čele s lokomotivou 754.044. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011