PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2013-11-24 | Popis GVD 2013/2014. |
2013-12-15 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2013/2014 a stavu vozidlového parku. |
2013-12-22 | Rekonstrukce dveří na voze 060.011 byla ukončena, vůz je od 19. 12. 2013 provozní. |
2014-01-19 | Vložený vůz 060.003 je od 4. 1. 2014 odstaven v záloze. |
2014-02-02 | Od 21. 1. 2014 je pro závadu na trakčním motoru a kompresoru odstaven elektrický vůz 560.006. Místo něj jezdí s vozem 560.005 vůz 560.002. Pro zajímavost uvádím, že elektrický vůz 560.001, jehož zprovoznění se již nepředpokládá, slouží v depu pro vytápění a ovládání vložených vozů, u kterých probíhají práce na úpravě dveří. Co se týče úprav dveří, tak od 20. 1. 2014 se upravují na voze 060.007, naopak úprava na voze 060.012 byla 24. 1. 2014 ukončena. |
2014-02-16 | Elektrický vůz 560.006 je od 11. 2. 2014 opět v provozu, dva dny jezdil s vozem 560.003 a od 14. 2. 2014 už jezdí se "svým" vozem 560.005. Elektrický vůz 560.002 je od 13. 2. 2014 v záloze. |
2014-03-16 | Úprava dveří probíhá na voze 060.032 (od 9. 3. 2014) a skončila na voze 060.007 (11. 3. 2014 do provozu). |
2014-03-30 | Elektrická jednotka 560.007+060.013+060.014+060.015+060.016+560.008 dorazila 21. 3. 2014 po opravě EH ze Šumperka do Brna-Maloměřic. Zajímavostí budiž nalakování jednotky do korporátního nátěru ČD. Jedná se o jedinou takto zbarvenou jednotku řady 560. Do provozu zatím jednotka nezasáhla, odstraňují se zjištěné závady. |
2014-05-11 | "Pantograf" 560.007+560.008 vyjel po pravidelného provozu 13. 4. 2014 na vlaku Os 4736, od 1. 5. 2014 je odstaven pro odstranění garančních závad. |
2014-05-25 | Od 12. 5. 2014 je elektrická jednotka 560.007+560.008 provozní. |
2014-06-08 | Na voze 060.032 skončila úprava dveří, od 25. 5. 2014 je vůz provozní; tím bylo možné odstavit vložený vůz 060.003 do zálohy (od 23. 5. 2014). Na úpravu odjel elektrický vůz 560.022, poslední výkon odjel 22. 5. 2014. Místo vozu 560.022 jezdí od 25. 5. 2014 elektrický vůz 560.002. |
2014-07-13 | Úprava dveří započala na elektrickém voze 560.021 (v provozu byl naposledy 26. 6. 2014), naopak vůz 560.022 je od 9. 7. 2014 zpět v pravidelném provozu. Elektrický vůz 560.001 byl okolo 10. 7. 2014 navržen na zrušení. V pátek 11. 7. 2014 došlo ke střetu Os 4753 s nákladním autem na přejezdu u bývalé zastávky Brněnské Ivanovice (http://www.firebrno.cz/album/2014-07-11-dn-na-a-vlaku-brno); srážku schytal elektrický vůz 560.003, který je tak odstaven. |
2014-08-02 | V Šumperku odstavená elektrická jednotka 560.009+060.001+060.054+060.406+060.407+560.010 je dnem 22. 7. 2014 ve stavu DKV Olomouc, kde poslouží jako zdroj náhradních dílů pro jednotky řady 460. Z důvodu úpravy dveří je od 1. 8. 2014 odstaven elektrický vůz 560.004. Aktualizován snímek jednotky 560.024+560.023. |
2014-08-17 | Elektrický vůz 560.021 je od 11. 8. 2014 opět provozní. |
2014-09-14 | Dne 6. 7. 2014 byla dočasně zrušena turnusová skupina 502 a nahrazena turnusovou skupinou 601 určenou pro elektrickou jednotku řady 650. V noci 3./4. 8. 2014 proběhla přeprava poškozeného elektrického vozu 560.003 na opravu z Brna přes Českou Třebovou do Šumperku, rychlost vlaku omezena na 40 km/h. Souprava Služ 162502/163111/61920 jela ve složení 754.009 + 80 54 38-00 251-3 + 560.003 + 80 54 20-00 117-6 + 80 54 38-00 249-7 + 80 54 38-00 247-1. Úprava dveří na elektrickém voze 560.004 skončila a vůz 10. 9. 2014 vyjel do provozu. Místo něj se úpravě dveří podrobuje elektrický vůz 560.028, odstavený je od 5. 9. 2014. |
2014-10-05 | Úprava dveří na elektrickém voze 560.028 skončila dne 23. 9. 2014, od 1. 10. 2014 tyto práce probíhají na voze 560.027. |
2014-11-02 | Elektrický vůz 560.001 byl dnem 15. 10. 2014 zrušen. Od 24. 10. 2014 je odstaven elektrický vůz 560.022 pro závadu na trakčním motoru. Úprava dveří byla dokončena na elektrickém voze 560.027, od 24. 10. 2014 je zpět v provozu. Nově se úpravě dveří podrobuje vložený vůz 060.042, odstaven je od 30. 9. 2014 (ale nejprve byl do 16. 10. 2014 na soustruhu v Přerově). Dne 27. 10. 2014 odjel na konci R 901 z Brna do Olomouce vložený vůz 060.422, patrně z důvodu nepotřebnosti a bude předán pod DKV Olomouc. Od 1. 11. 2014 došlo k opětovné aktivaci jednodenní TS 502. |
2014-12-07 | Od 6. 11. 2014 je opět provozní elektrický vůz 560.022. Skončila úprava dveří na vloženém voze 060.042 (4. 12. 2014) a započala na voze 060.043 (5. 12. 2014). V těchto dnech se připravují elektrické vozy 560.023 + 060.032 + 060.033 + 060.034 + 060.035 + 560.024 na odjezd do Pars Nova Šumperk, kde projdou opravou v rozsahu EH, vozy jsou odstavené od 5. 12. 2014. |
2014-12-13 | Dne 8. 12. 2014 proběhla přeprava soupravy v řazení 363.076 + 560.023 + 060.034 + 060.032 + 060.035 + 060.033 + 560.024 + 854.207 z Brna-Maloměřic přes Přerov do Šumperku jako Sv 11415 / 100821 / 103832 / Lv 70300. |
Dva prototypy elektrických jednotek byly pod označením SM 487.0 vyrobeny ve Vagónce Tatra Studénka v roce 1966. Jednalo se o třívozové soupravy v sestavě elektrický vůz + vložený vůz + řídicí vůz (SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0). Protože nebyly dodrženy nápravové tlaky, došlo k přeznačení jednotek na SM 488.0. Sériová výroba jednotek SM 488.0003 až SM 488.0034 proběhla v letech 1970-1971 u téhož výrobce, jednalo se o pětivozové jednotky.
Elektrické jednotky ř. 560 Českých drah byly do roku 2002 zpravidla provozovány v pětidílné sestavě, tedy se třemi vloženými vozy. Tato situace se v roce 2003 postupně změnila a výsledkem bylo sestavení drtivé většiny jednotek ř. 560 do šestidílné sestavy, tzn. se čtyřmi vloženými vozy. Počínaje GVD 2005/2006 se toto stalo pravidlem u všech jednotek. Pro možnost doplnění čtvrtého vloženého vozu do jednotek bylo do DKV Brno převedeno celkem 10 vložených vozů řady 063 dodaných v letech 1971-1978 k elektrickým jednotkám EM 488.0.
Při přípravě GVD 2009/2010 se zprvu uvažovalo o redukci jednotek o jeden vložený vůz, tedy zpět na pětidílnou sestavu 560 + 3x 060 + 560, odebrání vložených vozů mělo proběhnout počínaje vánočními svátky 2009. Avšak v polovině listopadu 2009 bylo rozhodnuto o ponechání stávajícího řazení, tedy se čtyřmi vloženými vozy řady 060. Takto řazené jednotky poskytují 416 míst k sezení.
V roce 2004 se na jednotkách začala v Pars Nova a.s. Šumperk provádět modernizace jak v elektrické výzbroji, tak i v interiéru soupravy (textilní potahy na sedadlech), ze střechy ubyl jeden pantograf na každém elektrickém voze. Do roku 2008 prošly modernizací elektrické vozy 560.003+560.004, 560.007+560.008, 560.021+560.022, 560.023+560.024 a 560.025+560.026, vždy včetně příslušných vložených vozů řady 060. Dne 23. 3. 2009 se do Brna vrátila modernizovaná jednotka 560.027+560.028, a tím modernizace skončily. Po více jak roce, v letních měsících 2010, odjela do Šumperku ještě jednotka 560.009+560.010, avšak zde byla pouze odstavená, aniž by se na ní dělaly jakékoli modernizační práce.
Na podzim 2008, tedy v době kdy modernizace brněnských "pantografů" měly ještě svižné tempo, byla do Brna dopravena neprovozní jednotka slovenského dopravce ZSSK 560.015+560.019 se čtyřmi vloženými vozy s výhledem na provozování v DKV Brno. Z tohoto záměru však nakonec sešlo, vložené vozy Brno opustily v září 2012 a elektrické vozy 560.015+560.019 jsou nadále deponované v Maloměřicích, bez šance na zprovoznění, snad jako zdroje náhradních dílů pro ostatní jednotky.
V letech 2008-2009 DKV Brno svépomocí doplnilo na všechny elektrické vozy (tedy vyjma vozů 560.015 a 560.019) elektronické panely s vyznačením nácestných stanic, cílové stanice a označení linky IDS JMK, panely jsou umístěné v okně služebního oddílu. V roce 2012 započalo DKV Brno práce na úpravě mechanismu otevírání a zavírání dveří, postupně by se tato úprava měla objevit na vícerých jednotkách. Samozřejmě že i tyto práce se podepisují na disponibilním počtu jednotek, které mohou být nasazeny do provozu, případně je některá z jednotek dočasně pětivozová.
Na jaře 2011 se upřesňovaly výhledy na další modernizace jednotek řady 560. V té době udělil Jihomoravský kraj kladné stanovisko k uvažovaným parametrům nových elektrických dvousystémových jednotek pro regionální dopravu. ČD vypsaly výběrové řízení na nové elektrické jednotky, které by mohly část "panťáků" nahradit, na jaře 2012. S ohledem na tuto situaci se představa o dalších modernizacích "pantografů" zúžila na jednotku 560.009+560.010 odstavenou v Šumperku a následnou modernizaci ještě jedné jednotky, avšak pouze ve třídilné verzi, tedy jen s jedním vloženým vozem.
Další vývoj nastal v roce 2013. Morální a fyzická zastaralost "pantografů" se projevujovala čím dál víc. Do provozu bylo od začátku GVD 2012/2013 nasazeno v praxi místo sedmi jednotek pouze šest či pět, snad s výjimkou vánoc a několika dnů, kdy v jeden den jezdilo všech sedm jednotek zaráz. V létě 2013 bylo rozhodnuto že se sníží počet turnusovaných jednotek ze sedmi na pět. Výhledově by se tedy mělo udržovat 6 jednotek, které již dříve (2004–2009) prošly modernizací.
Dále bylo rozhodnuto o modernizaci jednotky stojící v Pars Nova Šumperk od roku 2010. Avšak s tím, že se nebude jednat o elektrické vozy 560.009+560.010, ale o vozy 560.007+560.008 (tyto už ale modernizací prošly dříve). Odstavené vložené vozy 060.013 až 060.016 modernizací projdou, ale za přispění čtyř nemodernizovaných vložených vozů stažených z pravidelného provozu nebo odstavených v Brně, které poslouží jako zdroj náhradních dílů. Následně na konci října a
v první půlce listopadu odjely do PARS Nova Šumperk elektrické vozy 560.007+560.008 a vložené vozy 060.001+060.054+060.406+060.407.
V letošním roce 2014 došlo k vyřazení soupravy odstavené v Šumperku ze stavu DKV Brno, jednalo se o vozy 560.009+060.001+060.054+060.406+060.407+560.010. V souvislosti s postupným zařazováním nových elektrických jednotek řady 640 a 650 do provozu byla od 6. 7. 2014 do 31. 10. 2014 dočasně zrušena turnusová lokomotiva 502, turnusová potřeba 5 jednotek řady 560 tak v tomto období poklesla na 4.
Osudy nemodernizovaných vozidel:
560.001: posledním vlakem s cestujícími se stal Os 4711 Letovice - Brno hl. n. dne 24. 8. 2013. Od té doby je vůz odstaven, někdy kolem 10. 7. 2014 byl podán návrh na jeho zrušení a 15. 10. 2014 byl zrušen;
560.002: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných elektrických vozů;
560.005+560.006: vozy jsou provozní a běžně nasazované;
560.009+560.010: vozy se od léta 2010 nacházely nepřetržitě odstavené v Pars Nova Šumperk, na přelomu let 2013–2014 posloužily jako zdroj náhradních díů při modernizaci elektrických vozů 560.007 a 560.008. Poté změnily status z vozů odstavených na vozy čekající návrh na zrušení. Ve stavu DKV Brno byly vozy naposledy 21. 7. 2014, poté byly předány do stavu DKV Olomouc, kde poslouží pro další výzisk náhradních dílů a nakonec se sešrotují;
560.015+560.019: vozy se nachází v PJ Maloměřice a čekají na návrh na zrušení;
060.001+060.054+060.406+060.407: vozy odjely v říjnu a listopadu 2013 do Pars Nova Šumperk, kde na přelomu let 2013–2014 posloužily jako zdroj náhradních díů při modernizaci vložených vozů 060.013+060.014+060.015+060.016. Ve stavu DKV Brno byly vozy naposledy 21. 7. 2014, poté byly předány do stavu DKV Olomouc, kde poslouží pro další výzisk náhradních dílů a nakonec se sešrotují;
060.003: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů;
060.004: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů;
060.422: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013, dne 27. 10. 2014 odjel z Brna do Olomouce;
060.423: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013;
Lze tedy konstatovat, že ve stavu DKV Brno je 8 elektrických jednotek (do 21. 7. 2014 to bylo 9 jednotek) včetně potřebných vložených vozů (tzn. 16 elektrických a 32 vložených vozů) a dále se v PJ Maloměřice nachází dva neprovozní elektrické vozy ex ZSSK. Turnusy jsou v tomto GVD sestaveny pro 5 jednotek coby kontinuální prodloužení snížené turnusové potřeby ze září 2013. V období od 6. 7. 2014 do 31. 10. 2014 počet turnusovaných jednotek řady 560 přechodně poklesl na 4.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 487.0001 |
1966/67763 |
94 54 1 560.001-0 |
zrušen |
2014-10-15 |
SM 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 560.002-8 |
BABIČKA |
2014-05-25 |
SM 488.0003 |
1970/71552 |
94 54 1 560.003-6 |
odstaven - po násilném poškození (střet Os 4753 s nákladním autem 11. 7. 2014) |
2014-08-03 |
SM 488.0004 |
1970/71553 |
94 54 1 560.004-4 |
|
2014-09-10 |
SM 488.0005 |
1970/71554 |
94 54 1 560.005-1 |
|
2013-12-15 |
SM 488.0006 |
1970/71555 |
94 54 1 560.006-9 |
|
2014-02-11 |
SM 488.0007 |
1970/71556 |
94 54 1 560.007-7 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
SM 488.0008 |
1970/71557 |
94 54 1 560.008-5 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
SM 488.0015 |
1970/71584 |
94 54 1 560.015-0 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
SM 488.0019 |
94 54 1 560.019-2 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
|
SM 488.0021 |
1971/72628 |
94 54 1 560.021-8 |
VAŠEK |
2014-08-11 |
SM 488.0022 |
1971/72629 |
94 54 1 560.022-6 |
EVA |
2014-11-06 |
SM 488.0023 |
1971/72630 |
94 54 1 560.023-4 |
CLYDE; odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
SM 488.0024 |
1971/72631 |
94 54 1 560.024-2 |
BONNIE; odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
SM 488.0025 |
1971/72632 |
94 54 1 560.025-9 |
|
2013-12-15 |
SM 488.0026 |
1971/72633 |
94 54 1 560.026-7 |
|
2013-12-15 |
SM 488.0027 |
1971/72634 |
94 54 1 560.027-5 |
ŠEDÝ VLK |
2014-10-24 |
SM 488.0028 |
1971/72635 |
94 54 1 560.028-3 |
ŠEDÁ VLČICE |
2014-09-23 |
N 488.0003 |
1970/71539 |
94 54 1 060.003-1 |
záloha |
2014-05-23 |
N 488.0004 |
1970/71540 |
94 54 1 060.004-9 |
záloha |
2013-12-15 |
N 488.0007 |
1970/71517 |
94 54 1 060.007-2 |
|
2014-03-11 |
N 488.0008 |
1970/71518 |
94 54 1 060.008-0 |
|
2013-12-15 |
N 488.0009 |
1970/71519 |
94 54 1 060.009-8 |
|
2013-12-15 |
N 488.0010 |
1970/71520 |
94 54 1 060.010-6 |
|
2013-12-15 |
N 488.0011 |
1970/71521 |
94 54 1 060.011-4 |
|
2013-12-19 |
N 488.0012 |
1970/71522 |
94 54 1 060.012-2 |
|
2014-01-24 |
N 488.0013 |
1970/71523 |
94 54 1 060.013-0 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
N 488.0014 |
1970/71524 |
94 54 1 060.014-8 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
N 488.0015 |
1970/71525 |
94 54 1 060.015-5 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
N 488.0016 |
1970/71526 |
94 54 1 060.016-3 |
nátěr "Najbrt" |
2014-05-12 |
N 488.0032 |
1971/72984 |
94 54 1 060.032-0 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
N 488.0033 |
1971/72985 |
94 54 1 060.033-8 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
N 488.0034 |
1971/72986 |
94 54 1 060.034-6 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
N 488.0035 |
1971/72987 |
94 54 1 060.035-3 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
N 488.0036 |
1971/72988 |
94 54 1 060.036-1 |
|
2013-12-15 |
N 488.0037 |
1971/72989 |
94 54 1 060.037-9 |
|
2013-12-15 |
N 488.0038 |
1971/72990 |
94 54 1 060.038-7 |
|
2013-12-15 |
N 488.0039 |
1971/72991 |
94 54 1 060.039-5 |
|
2013-12-15 |
N 488.0040 |
1971/72992 |
94 54 1 060.040-3 |
|
2013-12-15 |
N 488.0041 |
1971/72993 |
94 54 1 060.041-1 |
|
2013-12-15 |
N 488.0042 |
1971/72994 |
94 54 1 060.042-9 |
|
2014-12-04 |
N 488.0043 |
1971/72995 |
94 54 1 060.043-7 |
odstaven - úprava dveří |
2014-12-05 |
N 488.0301 |
1971/73209 |
94 54 1 060.301-9 |
|
2013-12-15 |
N 488.0302 |
1971/73210 |
94 54 1 060.302-7 |
|
2013-12-15 |
N 488.0331 |
1975/76630 |
94 54 1 060.331-6 |
|
2013-12-15 |
N 488.0332 |
1975/76631 |
94 54 1 060.332-4 |
|
2013-12-15 |
N 488.0403 |
1977/79354 |
94 54 1 060.403-3 |
|
2013-12-15 |
N 488.0419 |
1978/79370 |
94 54 1 060.419-9 |
|
2013-12-15 |
N 488.0422 |
1978/79373 |
94 54 1 060.422-3 |
odstaven - deponie Olomouc hl. n. |
2014-10-27 |
N 488.0423 |
1978/79374 |
94 54 1 060.423-1 |
záloha |
2013-11-09 |
Jednotlivé elektrické jednotky řady 560 jsou sestaveny prakticky ze stále stejných elektrických a vložených vozů. Změny jsou spíše výjimečné a přechodné, např. z důvodu postupné rekonstrukce ovládání dveří. V dále uvedeném přehledu jsou podtržené ty vozy, které neprošly omlazovací kúrou v Pars Nova Šumperk:
<---- směr Křenovice horní nádraží //// směr Letovice ---->
560.001 + 060.043 + 060.331 + 060.422 + 060.423 + 560.003 odstavené vozy
560.002 + 060.008 + 060.009 + 060.012 + 060.332 + 560.004
560.005 + 060.004 + 060.010 + 060.011 + 060.003 + 560.006
560.007 + 060.013 + 060.014 + 060.015 + 060.016 + 560.008
560.009 + 060.001 + 060.054 + 060.406 + 060.407 + 560.010 od 22. 7. 2014 ve stavu DKV Olomouc na výzisk náhradních dílů a pozdější šrotaci
560.021 + 060.007 + 060.036 + 060.301 + 060.302 + 560.022
560.023 + 060.032 + 060.033 + 060.034 + 060.035 + 560.024 odstavené vozy (oprava EH v Pars Nova Šumperk)
560.025 + 060.037 + 060.038 + 060.039 + 060.040 + 560.026
560.027 + 060.403 + 060.041 + 060.419 + 060.042 + 560.028
Elektrické jednotky ř. 560 jsou tak jako v minulém GVD i nadále rozděleny do dvou turnusových skupin. V turnusové skupině 501 se nacházejí 4 jednotky a TS 502 představuje již tradičně jednodenní oběh jednotky ř. 560. Od 6. 7. 2014 do 31. 10. 2014 však byla turnusová skupina 502 přechodně zrušena. Stejně jako v předešlých letech se i v tomto GVD "panťáky" pohybují turnusově výhradně na rameni Vyškov na Moravě - Křenovice horní nádraží - Brno hl. n. - Březová nad Svitavou.
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 488.0009 |
1970/71558 |
94 54 1 560.009-3 |
odstaven - neuskutečněná oprava v Pars Nova Šumperk, čeká návrh na zrušení |
2014-07-22 |
SM 488.0010 |
1970/71559 |
94 54 1 560.010-1 |
odstaven - neuskutečněná oprava v Pars Nova Šumperk, čeká návrh na zrušení |
2014-07-22 |
N 487.0001 |
1966/67763 |
94 54 1 060.001-5 |
odstaven - v Pars Nova Šumperk na výzisk náhradních dílů |
2014-07-22 |
Ř 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 060.054-4 |
odstaven - v Pars Nova Šumperk na výzisk náhradních dílů |
2014-07-22 |
N 488.0406 |
1977/79357 |
94 54 1 060.406-6 |
odstaven - v Pars Nova Šumperk na výzisk náhradních dílů |
2014-07-22 |
N 488.0407 |
1977/79358 |
94 54 1 060.407-4 |
odstaven - v Pars Nova Šumperk na výzisk náhradních dílů |
2014-07-22 |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013