PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2018-12-02 | Popis GVD 2018/2019. |
2018-12-22 | Motorový vůz 854.207 je od 14. 12. 2018 provozní. Doplněn snímek motorového vozu 854.033 a aktualizovány snímky motorových vozů 854.012, 854.013, 854.024, 854.025, 854.026, 854.028, 854.030, 854.201, 854.203, 854.206, 854.207, 854.209, 854.216, 854.218 a 854.222. |
2019-01-20 | Pro závadu na hydrodynamické převodovce je od 9. 1. 2019 odstaven motorový vůz 854.013. Aktualizovány snímky motorových vozů 854.028, 854.203 a 854.209. |
2019-02-03 | Od 19. 1. 2019 je motorový vůz 854.013 opět v provozu. Doplněn snímek motorového vozu 854.007 a aktualizovány snímky motorových vozů 854.013, 854.028, 854.203, 854.209 a 854.216. |
2019-02-17 | Došlo ke "střídání stráží" motorových vozů na opravě MVY v šumperské firmě Pars nova: do provozu se 14. 2. 2019 vrátil motorový vůz 854.203 a naopak od 13. 2. 2019 je odstaven "katr" 854.206. Aktualizovány snímky motorových vozů 854.013, 854.030, 854.033, 854.203 a 854.216. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V bývalém DKV Brno vozy řady 854 jezdily od konce roku 2006. Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 18 motorových vozů, z nichž 15 je turnusovaných. Ve srovnání s minulým GVD zůstává turnusová potřeba i inventární stav na stejné úrovni.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1002 |
1969/70320 |
95 54 5 854.002-3 |
|
2018-12-09 |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
|
2018-12-09 |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA; červenokrémový nátěr |
2018-12-09 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2019-02-03 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
MARCELKA; červenokrémový nátěr |
2018-12-09 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA |
2018-12-09 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
|
2018-12-09 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK |
2018-12-09 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA |
2018-12-09 |
M 296.1033 |
1970/72216 |
95 54 5 854.033-8 |
VENDULKA; červenokrémový nátěr |
2018-12-09 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA |
2018-12-09 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA |
2019-02-14 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA; odstaven - oprava MVY |
2019-02-13 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
RADKA |
2018-12-14 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA; červenokrémový nátěr |
2018-12-09 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
|
2018-12-09 |
M 296.2018 |
1968/70311 |
95 54 5 854.218-5 |
|
2018-12-09 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
|
2018-12-09 |
Pro motorové vozy řady 854 jsou sestaveny čtyři turnusové skupiny 805, 806, 818 a 819. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým GVD 2017/2018 jezdí nově na trati Brno - Břeclav, byť jen sezónně:
240 Brno - Jihlava;
241 Znojmo - Moravské Budějovice;
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
246 Znojmo - Břeclav;
248 Znojmo - Šatov;
250 Brno-Královo Pole - Břeclav;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Vlárský průsmyk.
Turnusové skupiny 805 a 806 přestavují "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
Pět "motografů" obíhá v turnusové skupině 805. V prvním turnusovém dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou do Brna na Os 4108 a přechází na trať Brno - Jihlava. Zde jezdí do rána 3. turnusového dne, načež se vrací zpět na "vláru". V nepracovní dny jsou oběhy mírně odchylné. Přípojný vůz řady Bdtn756 je veden v TS 011 a řídicí vůz řady ABfbrdtn795 v TS 914.
Turnusová skupina 806 je jednodenní a "motograf" obíhá po celý týden na trati Brno - Jihlava. Přípojný vůz řady Bdtn756 je veden v TS 012 a řídicí vůz řady ABfbrdtn795 v TS 915.
Devět motorových vozů řady 854 v turnusových skupinách 818 a 819 jezdí s přípojnými vozy nebo samotné, nikoli s vozy řídicími.
Tři motorové vozy řady 854 jezdí v turnusové skupině 818, a to na trati Brno - Uherské Hradiště - Staré Město u Uherského Hradiště / Bylnice - Vlárský průsmyk. Jedinou výjimkou je vozba Os 4812 / 4819 Brno - Jihlava v pátek. V úseku Bylnice - Vlárský průsmyk se objeví v pátek na vlacích 1727 / 4382 a v neděli na vlacích 4383 / 4316. Zajímavostí je výskyt v Brně-Králově Poli, a to v pátek na zde výchozím Sp 1727 a v neděli na zde končícím Sp 1736.
Turnusová skupina 819 je šestidenní. Motorový vůz vyjíždí v 1. turnusovém dni v pracovní dny z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova na Sp 1926, načež přechází počínaje 2. turnusovým dnem na trať Břeclav - Znojmo, kde setrvá do posledního turnusového dne. Do Brna se vrací v 1. turnusovém dni ráno na Sp 1921. V pátek se "katr" vrací po vlaku Sp 1921 zpět do Brna na Os 4419. V pracovní dny motorový vůz zajede ze Znojma do Moravských Budějovic na ranním obratu 24830 / 24833. V sobotu jsou v provozu 2 motorové vozy (resp. večer tři), v neděli rovněž dva, odpoledne a večer čtyři. O víkendech jezdí jeden "katr" od dopoledních do večerních hodin v úseku Brno - Staré Město u Uherského Hradiště. O víkendech v cyklistické sezóně nad rámec výše uvedeného zajišťuje motorový vůz řady 854 vozbu vlaků Sp 1927 / 1928 "Expres Pálava-Podyjí" Brno - Břeclav - Znojmo - Šatov.
Takřka na poslední chvíli - 4. 3. 2018 - byl ve svém pražském působišti zachycen motorový vůz 854.002 v Praze-Čakovicích s vlakem Os 9530. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 16. 11. 2018 projíždí mezi ŽST Kralice nad Oslavou a Rapotice Os 4809 vedený motorovým vozem 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Mezi ŽST Náměšť nad Oslavou a Studenec projíždí dne 29. 8. 2017 vlak Os 4814 vedený "Marcelkou" 854.024. Autor snímku David Prause. Motorový vůz "Sandra" 854.025 dne 14. 8. 2017 v Kunovicích s Os 4111, vpravo stojí Os 12270 s motorovým vozem 842.005. Autor snímku David Prause. Sp 1725 Kyjovka v čele s "katrem" 854.026 dne 28. 7. 2017 v ŽST Slavkov u Brna. Autor snímku David Prause. |
Motorový vůz 854.030 "Edita" dne 23. 12. 2018 v Mikulově na Moravě s vlakem Os 4515. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. V první den platnosti nového grafikonu - 9. 12. 2018 - zajistil vozbu Os 24507 motorový vůz 854.033 "Vendulka" zachycený v ten den nově přejmenované železniční stanici Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. "Jituška" neboli motorový vůz 854.201 na konci vlaku Os 4117 dne 28. 7. 2017 v ŽST Slavkov u Brna. Autor snímku David Prause. |
Dne 31. 8. 2017 mezi ŽST Rapotice a Kralice nad Oslavou projíždí Os 4814 vedený motorovým vozem "Vlaďka" 854.206. Autor snímku David Prause. Motorový vůz "Radka" 854.207 se dne 31. 8. 2017 šplhá s Os 4840 s Vysokých Popovic do Rapotic. Autor snímku David Prause. Os 4516 vedený motorovým vozem "Gábinka" 854.209 se dne 5. 9. 2018 blíží od zastávky Dyje do Znojma. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ)