Přípojné vozy ř. Btx763 a Bdtx766

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2019-11-24

Popis GVD 2019/2020.

2020-02-09

Vozy Btx763 005, 021, 022, 026 a 053 byly někdy v období od 14. 8. 2019 do 2. 1. 2020 navrženy na zrušení a k 15. 1. 2020 zrušeny.

2020-04-19

Zrušené vozy Btx763 021, 022, 026 a 053 opustily 8. 4. 2020 Znojmo a vydaly se na svoji poslední jízdu do České Třebové. Přeprava se uskutečnila vlakem Sv 11897 s odjezdem ze Znojma v 06:33 h taženým "lachtanem" 714.211; vlak jel přes "akátku" a do České Třebové dorazil v 11:58 h. Ve stavu OCÚ Střed - SÚ Česká Třebová jsou od 9. 4. 2020.

2020-07-19

Dne 16. 7. 2020 vyjel v 06:24 h ze Znojma vlak Sv 11901 přes Břeclav do Brna-Maloměřic (příjezd 10:44 h) veden lokomotivou 714.211, v němž se nacházely vozy Btx763 005, 006, 007, 033 a 057. Podle všeho jsou vozy určeny na zrušení, časem lze tedy očekávat jejich další jízdu do České Třebové na likvidaci. Tímto dnem se uzavřela kapitola vozů řady Btx763 ve Znojmě, cestující se na Znojemsku v těchto vozech již nesvezou.

2020-09-27

Někdy v období od 3. 1. do 16. 9. 2020 došlo ke zrušení vozů Btx763 006, 007, 033 a 057. Vůz Btx763 006 byl 20. 9. 2020 přepraven vlakem Pn 55138 z Brna-Maloměřic do České Třebové.

Přípojné vozy ř. Btx763

btx763 V letech 1958 až 1969 vagónka ve Studénce vyráběla vozy řady Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx765, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). 

 

V roce 1958 byl vyroben prototyp vozu Balm, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1983 dostaly vozy nové označení Bix, později (v letech 1994–1995) se změnilo i číselné označení na řadu 020. V období let 1995–1997 proběhla u 68 vozů řady Bix 020 rekonstrukce, při níž vozy prošly úpravou exteriéru i interiéru, např. obdržely nově centrálně ovládané předsuvné dveře, sedadla byla nahrazena novými, ne nepodobnými tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina"), a řada dalších úprav. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a konečně od roku 2009 na Btx763 s číselným označením 50 54 28-29 0xx.

 

Vozy řady Btx763 vedené ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ zde již dožívaly, posledním "útočištěm" vozů této řady se stalo Znojemsko. Nacházelo se zde celkem 9 vozů bez turnusování. Ze Znojma byly odvezeny ve dvou vlnách - 8. 4. (zbylo jich tu pět) a 16. 7. 2020 (už se zde nenachází žádný vůz).

SÚ Znojmo

Přípojné vozy řady Btx763 byly deponovány ve Znojmě, turnus pro ně vytvořen nebyl. Vozy této řady dojezdily na podzim 2019. V GVD 2019/2020 se na trať s cestujícími dostal pouze jeden vůz - " poslední mohykán" Btx763 033, a to 13. 1. 2020 na vlacích 4515 / 4518 / 4525 a 14. 1. 2020 na obratu 4500 / 4507. Vozy prošly v roce 2020 hromadným rušením.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0352

1960/60335

Btx763 50 54 28-29 005-8

později 70 54 28-05 124, 020.130 a 021.056; zrušen; deponie SÚ Maloměřice

2020-07-16

Balm 5-0385

1960/60681

Btx763 50 54 28-29 006-6

později 70 54 28-05 157, 020.137 a 021.047; zrušen; deponie OCÚ Střed - SÚ Česká Třebová

2020-09-20

Balm 5-0465

1961/61077

Btx763 50 54 28-29 007-4

později 70 54 28-05 232, 020.050 a 021.054; zrušen; deponie SÚ Maloměřice

2020-09-16

Balm 5-0795

1965/67201

Btx763 50 54 28-29 033-0

později 70 54 28-05 556, 020.045 a 021.045; zrušen; deponie SÚ Maloměřice

2020-09-16

Balm 70 54 28-05 661-2

1969/70671

Btx763 50 54 28-29 057-9

později 020.091 a 021.062; zrušen; deponie SÚ Maloměřice

2020-09-16


Ve sledovaných střediscích OCÚ Východ se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0714

1962/63373

Btx763 50 54 28-29 021-5

později 70 54 28-05 475, 020.251 a 021.057; zrušen

2020-04-09

Balm 5-0717

1962/63376

Btx763 50 54 28-29 022-3

později 70 54 28-05 478, 020.253 a 021.063; zrušen

2020-04-09

Balm 5-0724

1965/66434

Btx763 50 54 28-29 026-4

později 70 54 28-05 485, 020.108 a 021.020; zrušen

2020-04-09

Balm 70 54 28-05 651-3

1969/70661

Btx763 50 54 28-29 053-8

později 020.090 a 021.029; zrušen

2020-04-09


 

Přípojné vozy ř. Bdtx766

bdtx766 Vozy řady Bdtx766 vznikly v letech 2007–2008 v počtu 5 kusů, roce 2011 doplněné o další dva vozy. Jedná se o úpravu řady Btx763, při níž ve vozech vznikl prostor pro jízdní kola. Potřeba této úpravy byla spjata se stále zhoršujícím se technickým stavem vozů řady BDdtx764 (tehdy označených ještě jako řada BDdtx 022), jež zabezpečovaly přepravu cestujících s jízdními koly na trati 246 Znojmo - Břeclav. K nasazení vozů řady Bdtx766 do provozu došlo na jaře 2008. Zmíněné dva vozy upravené v roce 2011 putovaly na trať Rybník - Lipno nad Vltavou, v prosinci 2016 přešly do DKV Praha - PJ Libeň. V roce 2018 došlo k předání dvou znojemských vozů do DKV Praha - PJ Děčín, resp. OCÚ Střed - SÚ Děčín. Vozy nesou označení řady Bdtx766 a číselný interval 50 54 84-29 0xx.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 3 vozy řady Bdtx766. Po letech provozu tedy došlo k rozhodnutí na jižní Moravě vozy této řady dále neturnusovat.

SÚ Znojmo

Vozy řady Bdtx766 jsou soustředěny v SÚ Znojmo. Turnus pro ně vytvořen není. Do provozu zasahují již jen výjimečně, původně se zvažovala jejich redislokace do OCÚ Střed k čemuž ale nedošlo.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0797

1965/67203

Bdtx766 50 54 84-29 001-8

později 70 54 28-05 558, 020.009 a 021.022

2019-12-15

Balm 5-0755

1965/66465

Bdtx766 50 54 84-29 004-2

později 70 54 28-05 516, 020.080 a 021.066

2019-12-15

Balm 5-0758

1965/66468

Bdtx766 50 54 84-29 005-9

později 70 54 28-05 519, 020.082 a 021.055

2019-12-15


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky