Vozy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou se služebním oddílem

Návrat na hlavní stránku

1.

Řada vozu:

BDs449

Číselné označení vozu:

51 54 82-40

Kód řady KOV:

449

Typové označení KOV:

BDs RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, typ 1.1742 (vozy 000-099), 1.743 (vozy 100-222), typ 1.761 (vozy 223-340), typ 1.711 (vozy 341-440), topení teplovzdušné, 5 oddílů, 40 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, 2 stupačky (roky výroby 1974-1975, min. po vůz č. 133), 3 stupačky (rok výroby 1975-1981, min. od vozu č. 176), povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V (roky výroby 1974-1976), Görlitz Va (rok výroby 1981)
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1974-1981 (1974: 000-099, 1975: 100-222, 1976: 223-340, 1981: 341-440) Počet vyrobených vozů: 441 (000 až 440)
Vývoj označení řady vozu: BDa / 1983 BDms / 1990 BDs / 2009 BDs449 (u některých vozů přechodné odebrání režimu RIC a přechodné označení BDs450)
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 (u některých vozů přechodné odebrání režimu RIC a přechodné označení 50 54 82-40)

Provozované vozy v současnosti u ČD: 373, 375-381, 386-387, 390, 393-395, 397-399, 401-403, 405, 407-410, 412-440

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 54

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Bohumín, Brno hl. n., Česká Třebová, České Budějovice, Děčín hl. n., Hradec Králové hl. n., Olomouc hl. n., Plzeň hl. n.

Obrázek vozu: bds449 Fotografie vozu: nápisy na voze BDs449 51 54 82-40 435-4 v Českých Budějovicích, foto Vít Nastoupil 15. 1. 2011; vůz BDs449 51 54 82-40 438-8 v Českých Budějovicích, foto Vít Nastoupil 14. 6. 2011: pohled na vůz, postranní chodba ve služební části, postranní chodba v části oddílů pro cestující, oddíl pro cestující; pohled na vůz BDs449 51 54 82-40 428-9 v Praze-Vršovicích, foto Jan Jílek 15. 5. 2012; vůz BDs449 51 54 82-40 386-9 s polepy Mistrovství Evropy ve fotbalu 2012, foto Alan Butschek 12. 6. 2012 v Brně hl. n.: pohled na vůz, nápisy na voze, detail polepu;
Poznámka: naposledy upraveno 2017-01-22

2.

Řada vozu:

BDs450

Číselné označení vozu:

50 54 82-40

Kód řady KOV:

450

Typové označení KOV:

BDs

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, typ 1.1742 (vozy 000-099), 1.743 (vozy 100-222), typ 1.761 (vozy 223-340), typ 1.711 (vozy 341-440), topení teplovzdušné, 5 oddílů, 40 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, 2 stupačky (roky výroby 1974-1975, min. po vůz č. 133), 3 stupačky (rok výroby 1975-1981, min. od vozu č. 176), povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V (roky výroby 1974-1976), Görlitz Va (rok výroby 1981)
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1974-1981 (1974: 000-099, 1975: 100-222, 1976: 223-340, 1981: 341-440) Počet vyrobených vozů: 441 (000 až 440)
Vývoj označení řady vozu: BDa / 1983 BDms / 1990 BDs / 2009 BDs450
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 82-40

Provozované vozy v současnosti u ČD: 002, 004, 006-008, 011, 055, 062, 064, 068, 073-076, 078, 081-082, 085, 087, 089-090, 092-093, 097-098, 103-104, 106-108, 121, 129, 132, 144, 147, 150, 152-154, 156, 158, 160, 164, 169-170, 175, 180-184, 187-188, 190, 265-266, 268-269, 271-272, 286, 290-293, 302, 304, 307, 311-312, 318-319, 323, 325, 329-330, 333, 335, 340

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 79

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Bohumín, Brno hl. n., Česká Třebová, České Budějovice, Děčín hl. n., Hradec Králové hl. n., Olomouc hl. n., Plzeň hl. n.

Obrázek vozu: bds450 Fotografie vozu: boční pohled na vůz BDs 50 54 82-40 430-6, foto ing. Milan Sáblík,  pohled na vůz BDs 50 54 82-40 158-3, foto ing. Petr Fiala duben 2000, boční pohled na vůz BDs 50 54 82-40 084-1 v Pardubicích, foto ing. Petr Fiala 29.1.2002, detail nápisů na voze BDs 50 54 82-40 194-8, foto ing. Petr Fiala duben 2000, nápisy na voze BDs 50 54 82-40 437-1 v Žďáru nad Sázavou, foto ing. Alan Butschek 20. 7. 2006, vůz BDs450 50 54 82-40 424-9 v novém nátěru, foto Karel Bis 28. 8. 2010 v Chomutově,
Poznámka: naposledy upraveno 2017-01-22

Vůz 001 byl 3. 2. 2015 vyjmut ze stavu po prodeji společnosti Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Vůz byl 27. 3. 2015 přemístěn vlakem Sv 100932 / 100792 / 100612 spolu s ostatními vozy zakoupenými VUZ z Hradce Králové do Chomutova, kde je v depozitáři NTM deponován do doby než půjde do dílen. Do chomutovského depozitáře NTM Praha byla 18. 6. 2015 převezena souprava určená pro zachování na nostalgické jízdy skládající se ze 4 vozů řady Bt283, 1 vozu řady AB350 a vozu BDs450 50 54 82-40 000-7 (pod DHV byl tento vůz převeden k 29. 4. 2015).

Vozy 082, 104, 106, 108, 132, 152, 164 a 190 jsou zrušeny.

V letech 2009-2012 došlo u 12 vozů k modernizaci a vozy přešly pod kód 454.

3.

Řada vozu:

BDhmsee448

Číselné označení vozu:

51 54 82-70

Kód řady KOV:

448

Typové označení KOV:

BDhmsee RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, typ ?, topení teplovzdušné, 6 oddílů, 36 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, povolená rychlost 160 km/h, podvozek GP 200
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1987 Počet vyrobených vozů: 74 (001 až 074)
Vývoj označení řady vozu: BDmee / 2001 BDbmsee / 2009 BDbmsee448 (u některých vozů přechodné odebrání režimu RIC a přechodné označení BDbmsee451) / 2010 BDhmsee448
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 (u některých vozů přechodné odebrání režimu RIC a přechodné označení 50 54 82-70)

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: -

Obrázek vozu: bdhmsee448 Fotografie vozu: nápisy na voze BDbmsee 51 54 82-70 060-3, foto ing. Petr Fiala 19.1.2002, boční pohled na tentýž vůz, foto ing. Petr Fiala 19.1.2002
Poznámka: naposledy upraveno 2014-02-02

Pro lepší orientaci: v 80. letech si ČSD objednaly série vozů vycházející z unifikovaného typu X podle UIC. Délka vozu přes nárazníky činí 26,4 m. Vagónka Bautzen dodávala vozy takto:
BRcm 51 54 85-40 000 až 019 ... 20 vozů, r. v. 1984
Bmee 50 54 21-38 001 až 060 ... 60 vozů, dodáno na podzim 1986 (typ 1.361)
Amee 50 54 11-38 001 až 040 ... 40 vozů, r. v. 1987 (typ 1.173)
Bmee 50 54 21-38 061 až 090 ... 30 vozů, r. v. 1987 (typ 1.372)
BDmee 51 54 82-70 001 až 074 ... 74 vozů, r. v. 1987
BDmeer 51 54 82-70 075 až 100 ... 26 vozů, r. v. 1987-1988 (v r. 1988 vyrobeno posledních 16 vozů)
Část vozu s oddíly 2. třídy představuje 5 oddílů původně vybavených po 8 sedadlech; nyní již pravděpodobně všechny pouze s 6 sedadly v jednom oddíle (průběžné výměny sedadel představující snížení počtu sedadel v oddíle z osmi na šest). Následuje 6. oddíl, který je vybaven pro přepravu cestujících na vozíku - jednak je "kupé" užší ve prospěch zde začínající širší chodbičky (až sem může ze služební části bez problémů zajet vozík) a jednak jsou sedačky v něm sklopné (celkem 6 sedaček). Vůz řady BDbmsee448 má tedy WC nikoli u nástupního prostoru, nýbrž uprostřed vozu, a to vedle oddílu uzpůsobeného pro přepravu cestujících na vozíku. Vůz 055 byl v roce 1991 přestavěn na měřící vůz č. 43603, později přeznačený na 80 54 33-00 001-7. Popis měřícího vozu je uvedena např. na adrese www.cdrail.cz/VTS/CLANKY/703.pdf.

Na podzim 2010 došlo ke změně písmenného označení řad pod kódy 447, 448 a 451. V řadách vozů BDbmsee (kódy 448 a 451) se písmeno "b" mění na "h" a u vozů řady BDbmrsee (kód 447) se vypouští písmeno "r".

Vozy této řady v pravidelném provozu dojezdily v říjnu 2013. Úplně posledním pravidelným výkonem byla jízda vozu 067 dne 10. 10. 2013 na R 666 z Kostelce u Jihlavy (odtud kvůli výluce) do Plzně.

V roce 2011 bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci vozů řad BDbmsee a BDhmsee všech příslušných kódů, smlouva je uzavřena na modernizaci 64 vozů. Dodavatelem se staly ŽOS Trnava a MOVO Plzeň (výroba však v průběhu roku 2012 přešla z MOVO Plzeň do Pars Nova Šumperk). Vozy postupně opustily provozu, zmodernizovaly se na řadu Bbdgmee236 a přešly pod nový kód 236.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2014)

4.

Řada vozu:

BDhmsee451

Číselné označení vozu:

50 54 82-70

Kód řady KOV:

451

Typové označení KOV:

BDhmsee

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, topení teplovzdušné, 6 oddílů, 46 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, povolená rychlost 160 km/h, podvozek GP 200
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1987 Počet vyrobených vozů: 74 (001 až 074)
Vývoj označení řady vozu: BDmee / 2001 BDbmsee / 2009 BDbmsee451 / 2010 BDhmsee451
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 82-70

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: -

Obrázek vozu: 451 Fotografie vozu: nápisy na voze BDbmsee 50 54 82-70 045-5, foto ing. Petr Fiala 9.6.2001, pohled na vůz BDbmsee 50 54 82-70 045-5, foto ing. Petr Fiala 9.6.2001, interiér oddílu ještě s 8 sedačkami ve voze BDbmsee 50 54 82-70 052-1, foto ing. Petr Fiala 17.2.2002, pohled do oddílu pro přepravu cestujících na vozíku - sklopné sedačky ve voze BDbmsee 50 54 82-70 052-1, foto ing. Petr Fiala 17.2.2002
Poznámka: naposledy upraveno 2013-06-29

Část vozu s oddíly 2. třídy představuje 5 oddílů vybavených po 8 sedadlech. Následuje 6. oddíl, který je vybaven pro přepravu cestujících na vozíku - jednak je "kupé" užší ve prospěch zde začínající širší chodbičky (až sem může ze služební části bez problémů zajet vozík) a jednak jsou sedačky v něm sklopné (celkem 6 sedaček). Vůz řady BDbmsee451 má tedy WC nikoli u nástupního prostoru, nýbrž uprostřed vozu, a to vedle oddílu uzpůsobeného pro přepravu cestujících na vozíku.

Na podzim 2010 došlo ke změně písmenného označení řad pod kódy 447, 448 a 451. V řadách vozů BDbmsee (kódy 448 a 451) se písmeno "b" mění na "h" a u vozů řady BDbmrsee (kód 447) se vypouští písmeno "r".

V roce 2011 bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci vozů řad BDbmsee a BDhmsee všech příslušných kódů, smlouva je uzavřena na modernizaci 64 vozů. Dodavatelem se staly ŽOS Trnava a MOVO Plzeň (výroba však v průběhu roku 2012 přešla z MOVO Plzeň do Pars Nova Šumperk). Jako poslední dojezdil s cestujícími vůz 042, a sice 18. 3. 2013 na R 664 z Brna do Plzně. Vozy se postupně vyřazovaly z provozu, modernizovaly na řadu Bbdgmee236 a přešly pod nový kód 236. Poslední vůz (Bbdgmee236 014 ex BDhmsee451 042) po modernizaci dojel z ŽOS Trnava 28. 6. 2013.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)

5.

Řada vozu:

BDbmsee447

Číselné označení vozu:

51 54 82-70

Kód řady KOV:

447

Typové označení KOV:

BDbmsee RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, typ ?, topení teplovzdušné, 6 oddílů, 33 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, povolená rychlost 160 km/h, podvozek GP 200, vůz je vybaven zvedací plošinou pro nakládání a vykládání cestujících na vozíku
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1987-1988 Počet vyrobených vozů: 26 (075 až 100)
Vývoj označení řady vozu: BDmeer / 2001 BDbmrsee / 2009 BDbmrsee447 / 2010 BDbmsee447
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70

Provozované vozy v současnosti u ČD: 100

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Praha hl. n.

Obrázek vozu: bdbmsee447 Fotografie vozu: nápisy na voze BDbmrsee 51 54 82-70 093-4, foto ing. Petr Fiala 16.6.2001, pohled na vůz BDbmrsee 51 54 82-70 092-6, foto ing. Petr Fiala 8.11.2001, interiér oddílu ve voze BDbmrsee 51 54 82-70 092-6, foto ing. Petr Fiala 8.11.2001, zařízení na zvedání plošiny - vůz BDbmrsee 51 54 82-70 092-6, foto ing. Petr Fiala 8.11.2001, pohled na vůz BDbmrsee 51 54 82-70 092-6 v Brně hl. n. na R 664, foto "RIS" 19. 7. 2007, nápisy na voze BDbmrsee 51 54 82-70 092-6 na R 860, foto "RIS" 17. 7. 2007
Poznámka: naposledy upraveno 2017-01-22

Část vozu s oddíly 2. třídy představuje 5 oddílů původně vybavených po 8 sedadlech. V letech 1996-1997 proběhla v ŽOS České Velenice výměna sedadel, ve vozech se objevily sedadla z bývalé řady Amee a tím se také snížil počet sedadel v oddíle na šest.
Následuje 6. oddíl, který je vybaven pro přepravu cestujících na vozíku - jednak je "kupé" užší ve prospěch zde začínající širší chodbičky (až sem může ze služební části bez problémů zajet vozík) a jednak má jen jednu řadu sedadel (3 sklopné sedačky), místo druhé řady sedadel je prostor na vozík. Vůz řady BDbmrsee447 má tedy WC nikoli u nástupního prostoru, nýbrž uprostřed vozu, a to vedle oddílu uzpůsobeného pro přepravu cestujících na vozíku.

Na podzim 2010 došlo ke změně písmenného označení řad pod kódy 447, 448 a 451. V řadách vozů BDbmsee (kódy 448 a 451) se písmeno "b" mění na "h" a u vozů řady BDbmrsee (kód 447) se vypouští písmeno "r".

V roce 2011 bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci vozů řad BDbmsee a BDhmsee všech příslušných kódů, smlouva je uzavřena na modernizaci 64 vozů. Dodavatelem se staly ŽOS Trnava a MOVO Plzeň (výroba však v průběhu roku 2012 přešla z MOVO Plzeň do Pars Nova Šumperk). Poslední, 64. vůz řad BDhmsee448 + BDhmsee451 + BDbmsee447 odjel na modernizaci 16. 2. 2014 (jednalo se o vůz 091). V provozu tak zbývá už jen vůz 100, který modernizací na řadu Bbdgmee236 procházet nebude.

Jízdy tohoto jediného vozu řady BDbmsee447 probíhaly následovně. V GVD 2014/2015 jezdil do 7. 6. 2015 v relaci Praha - München (pouze 26./27. 1. 2015 si zajel z Prahy do Žiliny a 30./31. 1. 2015 z Prahy do Olomouce), od 8. 6. do 29. 6. 2015 v téže relaci, ale jen v úseku Praha - Domažlice, načež se 3./4. 7. 2015 objevil na vlacích 171 / 170 Praha - Budapest, od 5. 7. do 11. 7. 2015 v soupravách EC Praha - Žilina, od 15. 7. do 21. 7. jezdil opět do Mnichova a od 25. 7. do 9. 11. 2015 v soupravách EC Praha - Košice. Po dvou a půl měsíční přestávce se objevil (již v GVD 2015/2016) poprvé 26./27. 1. 2016 na vlacích 279 / 278 z Prahy do Budapešti, poté jezdil od 27. 1. do 6. 2. 2016 na relaci Praha - Břeclav a Praha - Budapest, načež se 8. 2. 2016 vrátil na relaci Praha - München, kde vydržel do 24. 2. 2016. Od 5. 3. do 8. 3. 2016 byl nasazován na relaci Praha - České Budějovice - Linz a od 14. 3. do 24. 3. 2016 opět z Prahy do Mnichova. Poté si zajel 6./7. 4. 2016 z Prahy do Žliny, 10. 4. 2016 z Prahy do Mnichova a 12. / 14. 4. 2016 se objevil na obratu Praha - Otrokovice (551 / 29550 / 550). Následoval pobyt v DPOV Nymburk, z kterého se vůz vrátil 3. 8. 2016 do Prahy. Dále vůz vyjel ve dnech 28.-30. 9., 29. 11, 6.-7. 12., 14.-15. 12., 31. 12. 2016 - 2. 1. 2017, 4. 1., 10.-14. 1., 20.-21. 1. 2017.

Všechny vozy kromě vozu 100 se v letech 2013-2014 postupně vyřazovaly z provozu, modernizovaly se na řadu Bbdgmee236 a přešly pod nový kód 236.

Rekonstruované nebo upravované řady vozů

U6.

Řada vozu:

BDhmsee451

Číselné označení vozu:

50 54 82-78

Kód řady KOV:

451

Typové označení KOV:

BDhmsee

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, topení teplovzdušné, 6 oddílů, 46 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, povolená rychlost 160 km/h, podvozek GP 200

Úprava vozů německé výroby (bývalé řady BDmee).

Úprava: ŽOS ? Rok úpravy: (1994-1995 ?) Počet upravených vozů: ? (024 až 025, 028 až 029, 033, 036 až 038, 046, 072)
Vývoj označení řady vozu: BDmee [viz kód 448] / 2001 BDbmsee / 2009 BDbmsee451 / 2010 BDhmsee451
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou 82-70 [viz kód 448] / po úpravě (1994-1995?) 50 54 82-78

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: -
Obrázek vozu: 451 Fotografie vozu: nápisy na voze BDmee (správně by už ale v době pořízení snímku měl výt vůz označen jako BDbmsee) 50 54 82-78 033-3, foto ing. Petr Fiala 12.4.2002
Poznámka: naposledy upraveno 2013-05-01

Úprava vozů téže řady spočívající v odebrání některých částí elektrické výzbroje ve prospěch rekonstrukcí vozů Amee a Bmee na mezinárodní provoz (viz kód 248).Na podzim 2010 došlo ke změně písmenného označení řad pod kódy 447, 448 a 451. V řadách vozů BDbmsee (kódy 448 a 451) se písmeno "b" mění na "h" a u vozů řady BDbmrsee (kód 447) se vypouští písmeno "r".

V roce 2011 bylo uzavřeno výběrové řízení na modernizaci vozů řad BDbmsee a BDhmsee všech příslušných kódů, smlouva je uzavřena na modernizaci 64 vozů. Dodavatelem se staly ŽOS Trnava a MOVO Plzeň (výroba však v průběhu roku 2012 přešla z MOVO Plzeň do Pars Nova Šumperk). Vozy se proto postupně vyřadily v provozu (poslední vozy v prosinci 2012), modernizovaly na řadu Bbdgmee236 a přešly pod nový kód 236.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)

R7.

Řada vozu:

BDsee454

Číselné označení vozu:

50 54 82-46

Kód řady KOV:

454

Typové označení KOV:

BDsee 454

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a služebním oddílem, typ 1.1742 (vozy 000-099), 1.743 (vozy 100-222), typ 1.761 (vozy 223-340), typ 1.711 (vozy 341-440), topení teplovzdušné, 5 oddílů, 40 sedadel, zbytek vozu tvoří služební část, 2 stupačky (roky výroby 1974-1976), 3 stupačky (rok výroby 1981), povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V (roky výroby 1974-1986), Görlitz Va (rok výroby 1981)

Modernizace vozů německé výroby (bývalé řady BDs) spočívající v dosazení CZE.

Modernizace: MOVO Plzeň, Česko Rok modernizace: 2009-2012 Počet modernizovaných vozů: 12 (128, 133, 135, 138, 167, 253-254, 258-259, 267, 391-392)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací BDs450 [viz kód 450] / po modernizaci (2009-2012) BDs454
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací 50 54 82-40 [viz kód 450] / po modernizaci (2009-2012) 50 54 82-40 / 2013: 50 54 82-46

Provozované vozy v současnosti u ČD:128, 133, 135, 138, 167, 253-254, 258-259, 267, 391-392

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Havlíčkův Brod

Obrázek vozu: bdsee454 Fotografie vozu: srovnání vozu BDs450 v původním nátěru a vozu BDsee454 50 54 82-40 258-1 v novém nátěru v ŽST Havlíčkův Brod, foto ing. Petr Fiala 17. 6. 2009, pohled na vůz BDsee454 50 54 82-40 258-1 v Kostelci u Jihlavy, foto ing. Vojtěch Jelínek 18. 6. 2009, nápisy na voze (1. část) BDsee454 50 54 82-40 258-1 v Kostelci u Jihlavy, foto ing. Vojtěch Jelínek 18. 6. 2009, nápisy na voze (2. část) BDsee454 50 54 82-40 258-1, foto ing. Petr Fiala 17. 6. 2009, háky na kola v zavazadlovém prostoru ve voze BDsee454 50 54 82-40 258-1, foto ing. Petr Fiala 17. 6. 2009, textilií potažená sedadla ve voze BDsee454 50 54 82-40 258-1, foto ing. Petr Fiala 17. 6. 2009, na ovládací desce přibyly v dolní části kontrolní prvky zařízení CZE, vůz BDsee454 50 54 82-40 258-1, foto ing. Petr Fiala 17. 6. 2009, nátěry vozů Bmto a BDsee454 50 54 82-40 258-1 spolu pěkně ladí, foto v Jihlavě ing. Petr Fiala 19. 6. 2009; vůz BDsee454 50 54 82-46 128-0 těsně po svém přeznačení v Brně hl. n. na Os 4801, foto Alan Butschek 2. 4. 2013;
Poznámka: naposledy upraveno 2013-04-06

První vůz řady BDs450 s dosazeným zařízením CZE se objevil v červnu 2009, a to v domovské stanici Havlíčkův Brod spadající pod DKV Brno, jednalo se o vůz BDs 50 54 82-40 258-1 (dodán byl s písmenným označením řady vozu bez indexu 454). Ve voze jsou potažena sedadla textilií a vůz přijel z modernizace natřený v modrém provedení, nejednalo se však o nátěr typu "Najbrt".

V březnu 2013 došlo ke změně číselného označení všech dvanácti vozů z intervalu 50 54 82-40 na 50 54 82-46.

Vozy jsou soustředěny v DKV Brno, dom. stanice Havlíčkův Brod, kde jezdí spolu s patrovými vozy Bdmteeo294, případně Bmto292.