Vozy služební a služební s poštovním oddílem

Návrat na hlavní stránku

1.

Řada vozu:

D

Číselné označení vozu:

50 54 99-10

Kód řady KOV:

950

Typové označení KOV:

D 57

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, typ ?, topení parní a elektrické odporové, povolená rychlost 120 km/h, podvozek se jhy (pensylvánský), celní oddíl
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1955-1962 (1955: Da 7110, 1957: Da 7111-7160, 1958-1962: Da 7161-7610) Počet vyrobených vozů: 50 (Da 7111 až Da 7160)
Vývoj označení řady vozu: Da / 1983 D
Vývoj číselného označení vozu: Da 7110 až Da 7160 / 1968: 51 54 99-10 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 99-10

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: -
Obrázek vozu: Fotografie vozu: pohled na vůz Da 50 54 99-10 030-1 v Liberci, foto ing. Petr Fiala 5.3.2001 - záběr na levou část a na pravou část vozu
Poznámka: naposledy upraveno 2009-07-08

Vozy byly vyráběny s celním oddílem a bez celního oddílu. Vozy s celním oddílem byly určeny pro mezistátní provoz.
-- Da 6-5100, později přeznačen na Da 7110 byl prototypem (bez celního oddílu) vyrobeným v Tatře Smíchov (výroba všech ostatních vozů této řady již probíhala v NDR), v roce 1968 přeznačen na Da 50 54 99-18 006-5
-- Da 7111 až Da 7160 byly vybaveny celním oddílem, v roce 1968 byly přeznačeny na
Da 51 54 99-10 001 až 046
-- Da 7161 až Da 7610 celním oddílem vybaveny nebyly, v roce 1968 byly přeznačeny na
Da 51 54 99-18 000 až 443
(tzn. dle přečíslovacích schémat z roku 1968 vyplývá duplicita vozů s označením 99-18 000 až 99-18 006. Vozy Da 50 54 99-18 000 až Da 50 54 99-18 006 byly původní vozy Da 7096, 7097, 7098, 7099, 7105, 7106 a "náš" vůz 7110. Vozy těchže pořadových čísel, ale s režimem mezinárodním 51, byly vozy Da 7161 a výše).

 

zaniklÁ Řada vozŮ (2001-2002)

2.

Řada vozu:

D950

Číselné označení vozu:

50 54 99-18

Kód řady KOV:

950

Typové označení KOV:

D 57

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, typ ?, topení parní a elektrické odporové, povolená rychlost 120 km/h, podvozek se jhy (pensylvánský), bez celního oddílu
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo (prototyp vyroben v Tatře Smíchov, Česko) Rok výroby: 1955-1962 (1955: Da 7110, 1957: Da 7111-7160, 1958-1962: Da 7161-7610) Počet vyrobených vozů: 451 (Da 7110, Da 7161 až Da 7610)
Vývoj označení řady vozu: Da / 1983 D / 2009 D950
Vývoj číselného označení vozu: Da 7110, Da 7161 až Da 7610 / 1968: 51 54 99-18 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 99-18

Provozované vozy v současnosti u ČD: 146

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Lužná u Rakovníka
Obrázek vozu: Fotografie vozu: pohled na vůz Da 50 54 99-18 237-4 v Pardubicích, foto ing. Petr Fiala 28.1.2002, nápisy na témže voze, foto ing. Petr Fiala 28.1.2002, pohled na vůz Da 50 54 99-18 231-7 v České Třebové, foto ing. Petr Fiala 30.1.2002, nápisy na témže voze, foto ing. Petr Fiala 30.1.2002
Poznámka: naposledy upraveno 2012-11-04

Vozy byly vyráběny s celním oddílem a bez celního oddílu. Vozy s celním oddílem byly určeny pro mezistátní provoz.
-- Da 6-5100, později přeznačen na Da 7110 byl prototypem (bez celního oddílu) vyrobeným v Tatře Smíchov (výroba všech ostatních vozů této řady již probíhala v NDR), v roce 1968 přeznačen na Da 50 54 99-18 006-5
-- Da 7111 až Da 7160 byly vybaveny celním oddílem, v roce 1968 byly přeznačeny na
Da 51 54 99-10 001 až 046
-- Da 7161 až Da 7610 celním oddílem vybaveny nebyly, v roce 1968 byly přeznačeny na
Da 51 54 99-18 000 až 443
(tzn. dle přečíslovacích schémat z roku 1968 vyplývá duplicita vozů s označením 99-18 000 až 99-18 006. Vozy Da 50 54 99-18 000 až Da 50 54 99-18 006 byly původní vozy Da 7096, 7097, 7098, 7099, 7105, 7106 a "náš" vůz 7110. Vozy těchže pořadových čísel, ale s režimem mezinárodním 51, byly vozy Da 7161 a výše).

Vůz 146 je zrušen. Měl by být zařazen do sbírky NTM Praha, v dubnu 2010 byl uložen do depozitáře NTM.

3.

Řada vozu:

DPost954

Číselné označení vozu:

50 54 91-40

Kód řady KOV:

954

Typové označení KOV:

D Post

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s poštovním oddílem, typ ?, topení parní a elektrické odporové, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V, vůz je neprůchozí
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1972 Počet vyrobených vozů: 35 (000 až 034)
Vývoj označení řady vozu: DFa / 1983 DmPost / 1990 DPost / 2009 DPost954
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 91-40 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 91-40

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

-

Obrázek vozu: Fotografie vozu: vůz DPost 50 54 91-40 016-2 v Brně dolním nádraží, foto ing. Petr Fiala 24.8.2001, vůz DPost 50 54 91-40 023-8 v Pardubicích, foto. ing. Petr Fiala 28.1.2002; vrak vozu DPost neznámého čísla v Liberci ÚTD, foto Jan Jílek; nehodový pomocný vůz pravděpodobně NPV 34 299 (ex DPost neznámého čísla), foto Jan Jílek a další vůz NPV neznámého označení a neznámého čísla původního vozu DPost, foto Jan Jílek; vůz DPost954 50 54 91-40 032-9 na šrotišti v Bohumíně-Vrbici, foto Vojtěch Karásek 20. 6. 2012: pohled z jedné strany 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a z druhé strany 1, 2, 3, 4, 5, 6;
Poznámka: naposledy upraveno 2012-11-04

Vozy této řady umožňovaly jak přepravovat zavazadla, tak v rychlíkovém provozu třídit poštovní zásilky. Vozy byly na boku vybaveny nápisem ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA, resp. později ČESKÁ POŠTA.

Jediný vůz 032 vedený pod tímto kódem je od července 2009 zrušený. Ve dnech 16./17. 5. 2012 byl řazen v konvoji vozidel určených do šrotu (Praha - Třinec, soupravu odvezl dopravce ODOS). Z kartotéky byl vůz vyjmut 8. 6. 2012.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012).

4.

Řada vozu:

Ds952

Číselné označení vozu:

50 54 95-40

Kód řady KOV:

952

Typové označení KOV:

Ds

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, typ ?, topení teplovzdušné, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V, vůz má boční chodbičku
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1974 Počet vyrobených vozů: 100 (000 až 099)
Vývoj označení řady vozu: Dsa / 1983 Dms / 1990 Ds / 2009 Ds952
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 95-40 / po odebrání režimu RIC v různých letech (poslední vozy na podzim 2003) přešly na označení 50 54 95-40

Provozované vozy v současnosti u ČD: 006, 013, 015, 018, 031-033, 036-037, 040, 080-084, 088, 090, 096

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 18

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Bohumín, Brno hl. n., Česká Třebová, České Budějovice, Hradec Králové hl. n., Plzeň hl. n., Praha hl. n.

Obrázek vozu: ds952

Fotografie vozu: pohled na vůz Ds 51 54 95-40 014-2 v Ostravě, foto ing. Petr Fiala 16.6.2001, nápisy na voze Ds 51 54 95-40 014-2, foto ing. Petr Fiala 16.6.2001, pohled na brněnský vůz Ds952 50 54 95-40 086-1 v celozeleném nátěru v Břeclavi na Os 4630, foto -jp- 24. 5. 2009, pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 008-5, foto Karel Bis 29. 5. 2010, nápisy na voze Ds952 50 54 95-40 008-5, foto Karel Bis 29. 5. 2010, pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 001-0 v Českých Budějovicích, foto Karel Bis 25. 9. 2010, nápisy na voze Ds952 50 54 95-40 001-0 v Českých Budějovicích, foto Karel Bis 25. 9. 2010, vůz Ds 51 54 95-40 007-8 v Praze ONJ, foto Jan Jílek 19. 7. 2007: pohled na vůz, detail střední části, nápisy na voze, nápisy na voze z druhé strany (tento snímek pochází z 9. 5. 2007), výrobní štítek; pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 018-4, foto Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze, nápisy na voze Ds952 50 54 95-40 018-4, foto Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze, nápisy na voze Ds952 50 54 95-40 097-8, foto Jiří Pekárek 2. 7. 2011 v Železné Rudě-Alžbětíně; vůz Ds 51 54 95-40 007-8 v Praze ONJ, foto Jan Jílek někdy v letech 1994-2001; vůz Ds 51 54 95-40 014-2 v Praze ONJ, foto Jan Jílek v letech 1994-1997; vůz Ds 51 54 95-40 040-7 v Praze ONJ, foto Jan Jílek v letech 1994-1997; vůz Ds 50 54 95-40 035-8 v Praze ONJ, foto Jan Jílek v letech 1994-1997; vůz Ds 51 54 95-40 neznámého čísla ve Slaném, foto Jan Jílek cca 2000-2001; vůz Ds952 50 54 95-40 018-4: pohled na vůz, nápisy na voze, foto David Prause 2. 9. 2011 v Praze hl. n.; vůz Ds952 50 54 95-40 086-1: pohled na vůz a ještě jeden pohled na vůz, foto David Prause 8. 7. 2011 v Kolíně; pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 036-6, foto -ü-, 13. 8. 2015, Nové Údolí; pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 037-4, foto -ü-, 9. 8. 2015, České Budějovice; čelo vozu Ds952 50 54 95-40 080-4, foto -ü-, 12. 8. 2015, Holubov; pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 080-4, foto -ü-, 12. 8. 2015, Nová Pec; pohled na vůz Ds952 50 54 95-40 080-4, foto -ü-, 13. 8. 2015, Nová Pec;

Poznámka: naposledy upraveno 2017-01-22

Vůz 097 vedený pod hlavičkou DHV Lužná u Rakovníka byl 24. 10. 2015 přemístěn do depozitáře NTM v Chomutově.

Vozy 001, 086 a 097 jsou od roku 2016 vedeny v KOV pod kódem 079.

Vozy 032 a 037 jsou zrušeny.

5.

Řada vozu:

DsPost

Číselné označení vozu:

50 54 91-40

Kód řady KOV:

-

Typové označení KOV:

-

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s poštovním oddílem, typ ?, topení teplovzdušné, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V, vůz má boční chodbičku
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1976 Počet vyrobených vozů: 30 (035 až 064)
Vývoj označení řady vozu: DFsa / 1983 DmsPost / 1990 DsPost
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 91-40 / po odebrání režimu RIC v různých letech přešly na označení 50 54 91-40

Provozované vozy v současnosti u ČD: -

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: -
Obrázek vozu: ds953 Fotografie vozu: vůz DsPost 50 54 91-40 038-6 v Praze hl. n., foto Jan Jílek cca 1992-1994;
Poznámka: naposledy upraveno 2009-07-10

Vozy této řady umožňovaly jak přepravovat zavazadla, tak v rychlíkovém provozu třídit poštovní zásilky, postranní chodbička umožňovala zařazení kdekoli v soupravě vlaku. Vozy byly na boku vybaveny nápisem ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA, resp. později ČESKÁ POŠTA.

Vozy prošly úpravou a nyní se nachází pod kódem 953.

zaniklÁ Řada voZŮ (19??)

 

Upravené řady vozů

U4.

Řada vozu:

DsPost953

Číselné označení vozu:

50 54 92-40

Kód řady KOV:

953

Typové označení KOV:

Ds Post

Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, typ ?, topení teplovzdušné, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V, vůz má boční chodbičku

Úprava vozů německé výroby bývalé řady DsPost.

Úprava: ŽOS ? Rok úpravy: (?) Počet upravených vozů: ? (035, 037 až 038, 041, 043 až 044, 046, 057 až 059, 061 až 064)
Vývoj označení řady vozu: DsPost / 2009 DsPost953
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou 50 54 91-40 / po úpravě (19xx) 50 54 92-40

Provozované vozy v současnosti u ČD: 035, 037-038, 061

Současný počet provozovaných vozů u ČD: 4

Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:

Česká Třebová, Hradec Králové hl. n.

Obrázek vozu: ds953

Fotografie vozu: pohled na vůz DsPost953 50 54 92-40 063-3 v Jihlavě na R 668, foto -jp- 20. 7. 2009, nápisy na voze DsPost953 50 54 92-40 059-1, foto Vít Nastoupil 16. 7. 2011 v Olomouci hl. n., výrobní štítek vozu DsPost953 50 54 92-40 059-1, foto Vít Nastoupil 16. 7. 2011 v Olomouci hl. n.; dveře oddělující poštovní část od zavazadlové ve voze DsPost953 50 54 92-40 061-7, foto Vít Nastoupil 21. 5. 2011 v Olomouci; snímky zrušeného poštovného oddílu vozu DsPost953 50 54 92-40 037-7, všechny od Víta Nastoupila z 25. 5. 2009: 1, 2, 3, 4; vůz DsPost 50 54 92-40 044-3 v Liberci, foto Jan Jílek 2003; vůz DsPost953 50 54 92-40 061-7: boční pohled na vůz, pohled na vůz, spojka parního potrubí, podvozek, výrobní štítek, nápisy na voze (vůz nesprávně označen jako Ds953, chybí "Post"), všecha fota Jiří Pokorný 26. 4. 2014 v Mikulově na Moravě; pohled na vůz DsPost953 50 54 92-40 061-7, foto Tomáš Kašpařík 20. 9. 2014 v Mikulově na Moravě;

Poznámka: naposledy upraveno 2017-01-22

Popis úpravy - doplnit

Nasazení vozů v roce 2013:
035 ... dom. st. Hradec Králové hl. n.; vůz se projel 23. 2. 2013 mezi Hradcem Králové a Parubicemi patrně v rámci zkušebních jízd lokomotiv; dále absolvoval jízdu do Velimi (16. - 17. 4. 2013) a zpět (29. 4. 2013). Od 31. 10. do 3. 11. 2013 jezdil v pravidelném provozu.
037 ... dom. st. Plzeň hl. n.; v roce 2013 nevyjel
038 ... dom. st. Plzeň hl. n.; 5. 8. 2013 měl přejet z Plzně do Domažlic na Sv 7490, jiný výkon v roce 2013 nemá
043 ... dom. st. Olomouc hl. n.; 27. 4. 2013 jel z Olomouce do Krnova a zpět na Os 3501 / 3500 (souprava 749.259 + DsPost953 043 + Bdt262 319 + Bdt262 315 + Bdt262 173 + Postw 56 54 90-78 385-1 v rámci akce "Bílý kámen"), dále 5. - 6. 7. mezi Olomoucí a Nezamyslicemi na obratech 4053 / 3723 // 4053 / 3723 a 24. 8. 2013 z Olomouce do Hrubé Vody a zpět na vlacích 3501 / 3534, což byl patrně úplně poslední výkon tohoto vozu
046 ... dom. st. Hradec Králové hl. n.; vůz je nepotřebný, v roce 2013 nevyjel
059 ... dom. st. Olomouc hl. n.; v roce 2012 jezdil do 20. 10. 2012. V roce 2013 přejel pouze v rámci Sv 1306 z Olomouce do Hradce Králové, a to 25. 9. 2013
061 ... dom. st. Brno hl. n.; poslední vůz této řady vedený v pravidelném oběhu. V roce 2012 jezdil na Sp 1778 / 1779 "Pernštejn" z Brna do Žďáru nad Sázavou, naposledy 7. 10. 2012. V roce 2013 je zaturnusovaný na spěšný vlak "Velo Podyjí" Brno - Šatov. Poprvé vůz vyjel 27. 4. a v souladu s turnusováním jezdil do 28. 9. 2013.

Nasazení vozů v roce 2014 (stav 15. 8. 2014):
035 ... dom. st. Hradec Králové hl. n.; tento vůz v roce 2014 jezdil v pravidelném provozu nárazově, a to v obdobích 22. - 23. 2., 28. 4.- 3. 5., 28. - 30. 6., 25. - 29. 8., 19. - 22. 9., 12. - 14. 10. 2014 a od 31. 12. 2014 do 2. 1. 2015
043 ... dom. st. Olomouc hl. n. (od 13. 3. 2014 dom. st. Česká Třebová); v roce 2014 byl zrušen a již nevyjel
061 ... dom. st. Brno hl. n.; poslední vůz této řady vedený v pravidelném oběhu: od 17. 5. do 28. 6. 2014 každou sobotu BNO 7:30 24290 BNO KP / 1827 BNO HN / 1826 ZNO / 1827 SAT / 1828 ZNO / 1829 BNO HN / 1828 BNO KP / 20:22 24291 BNO. Ve skutečnosti poprvé vyjel již 29. 3. 2014 a jezdil na vybraných osobních vlacích v úseku Břeclav - Žďár nad Sázavou, 26. 4. 2014 se "podíval" do Mikulova na Moravě na spěšném vlaku "Velo Pálava". Pak poctivě jezdil dle předepsaného oběhu do Šatova na spěšném vlaku "Velo Podyjí" až do 27. 9. 2014 (posledním výkonem byl v tento den Sp 1825 Mikulov na Moravě - Brno). O prázdninách vyjel 12.-13. 7. a 26.-27. 7. 2014 na osobních vlacích mezi Břeclaví a Žďárem nad Sázavou, v jednom případě z Brna do Křenovic horního n. a zpět.

Nasazení vozů v roce 2015 (stav 20. 12. 2015):
035 ... dom. st. Hradec Králové hl. n.; vůz byl v provozu od 31. 12. 2014 do 2. 1. 2015 a dále 13. 3., 23. 3., 27./28. 3., 9. - 11. 4., 17. 6., 2. 9., 29. 9. - 4. 10., 4. / 5. 11. a 20. - 22. 11. 2015
061 ... dom. st. Brno hl. n.; v roce 2015 již tento vůz turnusován není, turnusovou potřebu by v Brně měly zvládnout vozy řady Ds952. Několik výkonů se ale v roce 2015 přece jen našlo, a to ve dnech 3./4. 4., 1. - 3. 5., 8. - 10. 5., 16./17. 5., 6./7. 6. a 27./28. 6. 2015; posledním výkonem byla jízda 28. 6. 2015 na Os 4630 z Břeclavi do Brna.

Nasazení vozů v roce 2016 (stav 31. 12. 2016):
035 ... dom. st. Hradec Králové hl. n.; vůz byl v provozu 9. 1., 7. 5., 30. 5., 3. 6., 11.-12. 6., 16.-18. 6., 16. 9. a zatím naposledy 18. 9. 2016

Původ vozů:

Současné číslo vozu Předchozí čísla vozu Poznámka

50 54 92-40 035-1

(DsPost) 51 54 91-40 035-1 --> 50 54 91-40 035-2

 

50 54 92-40 037-7

(DsPost) 51 54 91-40 037-7 --> 50 54 91-40 037-8

navržen na zrušení 30. 10. 2013; zrušen 2013-2014

50 54 92-40 038-5

(DsPost) 51 54 91-40 038-5 --> 50 54 91-40 038-6

zrušen 29. 5. 2013

50 54 92-40 041-9

(DsPost) 51 54 91-40 041-9 --> 50 54 91-40 041-0

zrušen 2002

50 54 92-40 043-5

(DsPost) 51 54 91-40 043-5 --> 50 54 91-40 043-6

zrušen 2014

50 54 92-40 044-3

(DsPost) 51 54 91-40 044-3 --> 50 54 91-40 044-4

zrušen 2011

50 54 92-40 046-8

(DsPost) 51 54 91-40 046-8 --> 50 54 91-40 046-9

zrušen 2014-2015

50 54 92-40 057-5

(DsPost) 51 54 91-40 057-5 --> 50 54 91-40 057-6

zrušen 19. 10. 2009

50 54 92-40 058-3

(DsPost) 51 54 91-40 058-3 --> 50 54 91-40 058-4

zrušen 2007-2008

50 54 92-40 059-1

(DsPost) 51 54 91-40 059-1 --> 50 54 91-40 059-2

navržen na zrušení 2012; zrušen 29. 5. 2013

50 54 92-40 061-7

(DsPost) 51 54 91-40 061-7 --> 50 54 91-40 061-8

navržen na zrušení 15. 7. 2016; zrušen 15. 9. 2016

50 54 92-40 062-5

(DsPost) 51 54 91-40 062-5 --> 50 54 91-40 062-6

zrušen 2001

50 54 92-40 063-3

(DsPost) 51 54 91-40 063-3 --> 50 54 91-40 063-4

zrušen 2011

50 54 92-40 064-1

(DsPost) 51 54 91-40 064-1 --> 50 54 91-40 064-2

zrušen 2007-2008