Úvodní strana

Vozy poštovní

Výroba Bautzen 1961 (vozy původní řady Fa)nahoru

Východoněmecká vagónka v Budyšíně dodala v roce 1961 Československým státním dráhám 81 čtyřnápravových poštovních vozů řady Fa.

(1.) Fa 1961

Řada vozu:
Post
Číselné označení vozu:
50 54 90-10
Kód řady KOV:
(482)
Typové označení KOV:
(Post 61)
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na výpravnu uzávěrů, vyměňovací prostor, výpravnu závěrů I a výpravnu závěrů II, topení teplovzdušné + kotel na tuhá paliva, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1961 Počet vyrobených vozů: 81 (9200–9280)
Vývoj označení řady vozu: Fa | 1983: Post
Vývoj číselného označení vozu: 9200–9280 | 1967: 51 54 90-10 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 90-10
Obrázek vozu:
post61
Fotografie vozů:

Akt.: 2016-04-24

Dodávkou těchto vozů došlo ke stabilizaci vozového parku poštovních vozů. Vozy měly povolenou provozní rychlost 120 km/h, ale byly připraveny na zabudování přídavého ventilu rychlíkové brzdy a tím na možné zvýšení rychlosti na hodnotu 140 km/h. Pravděpodobně k této úpravě však během provozu nedošlo.

V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy:
- 60 54 89-29 218-1 ex 92xx, obytný vůz TSS

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (199x)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 90-10 000-3 1961/xx 9200 → 51 54 90-10 000-2 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 001-1 1961/xx 9201 → 51 54 90-10 001-0 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 002-9 1961/xx 9202 → 51 54 90-10 002-8 před 1. 1. 1992: zrušen
  1961/xx 9203 → 51 54 90-10 003-6 → 50 54 90-10 003-7 ?
50 54 90-10 004-5 1961/xx 9204 → 51 54 90-10 004-4 před 1. 1. 1992: zrušen; 15. 6. 2005 doloženo torzo vozu v Brně-Horních Heršpicích
  1961/xx 9205 → 51 54 90-10 005-1 → 50 54 90-10 005-2 ?
50 54 90-10 006-0 1961/xx 9206 → 51 54 90-10 006-9 před 1. 1. 1992: zrušen
  1961/xx 9207 → 51 54 90-10 007-7 → 50 54 90-10 007-8 ?
50 54 90-10 008-6 1961/xx 9208 → 51 54 90-10 008-5 před 1. 1. 1992: zrušen
  1961/xx 9209 → 51 54 90-10 009-3 → 50 54 90-10 009-4 ?
  1961/xx 9210 → 51 54 90-10 010-1 → 50 54 90-10 010-2 ?
  1961/xx 9211 → 51 54 90-10 011-9 → 50 54 90-10 011-0 ?
50 54 90-10 012-8 1961/xx 9212 → 51 54 90-10 012-7 10. 8. 1993: zrušen
50 54 90-10 013-6 1961/xx 9213 → 51 54 90-10 013-5 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 014-4 1961/xx 9214 → 51 54 90-10 014-3 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 015-1 1961/xx 9215 → 51 54 90-10 015-0 10. 8. 1993: zrušen
  1961/xx 9216 → 51 54 90-10 016-8 → 50 54 90-10 016-9 ?
50 54 90-10 017-7 1961/xx 9217 → 51 54 90-10 017-6 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 018-5 1961/xx 9218 → 51 54 90-10 018-4 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 019-3 1961/xx 9219 → 51 54 90-10 019-2 1. 10. 1993: zrušen
  1961/xx 9220 → 51 54 90-10 020-0 → 50 54 90-10 020-1 ?
50 54 90-10 021-9 1961/xx 9221 → 51 54 90-10 021-8 25. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 022-7 1961/xx 9222 → 51 54 90-10 022-6 18. 11. 1994: zrušen
50 54 90-10 023-5 1961/xx 9223 → 51 54 90-10 023-4 25. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 024-3 1961/xx 9224 → 51 54 90-10 024-2 16. 9. 1993: zrušen
50 54 90-10 025-0 1961/xx 9225 → 51 54 90-10 025-9 před 1. 1. 1992: zrušen
50 54 90-10 026-8 1961/xx 9226 → 51 54 90-10 026-7 1. 10. 1993: zrušen
50 54 90-10 027-6 1961/xx 9227 → 51 54 90-10 027-5 10. 8. 1993: zrušen
50 54 90-10 028-4 1961/xx 9228 → 51 54 90-10 028-3 1. 10. 1993: zrušen
  1961/xx 9229 → 51 54 90-10 029-1 → 50 54 90-10 029-2 ?
50 54 90-10 030-0 1961/xx 9230 → 51 54 90-10 030-9 18. 1. 1993: zrušen
50 54 90-10 031-8 1961/xx 9231 → 51 54 90-10 031-7 1. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 032-6 1961/xx 9232 → 51 54 90-10 032-5 1. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 033-4 1961/xx 9233 → 51 54 90-10 033-3 1. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 034-2 1961/xx 9234 → 51 54 90-10 034-1 1. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 035-9 1961/xx 9235 → 51 54 90-10 035-8 8. 6. 1993: zrušen
50 54 90-10 036-7 1961/xx 9236 → 51 54 90-10 036-6 8. 6. 1993: zrušen
50 54 90-10 037-5 1961/xx 9237 → 51 54 90-10 037-4 10. 8. 1992: zrušen
  1961/xx 9238 → 51 54 90-10 038-2 → 50 54 90-10 038-3 ?
50 54 90-10 039-1 1961/xx 9239 → 51 54 90-10 039-0 10. 8. 1992: zrušen
  1961/xx 9240 → 51 54 90-10 040-8 → 50 54 90-10 040-9 ?
  1961/xx 9241 → 51 54 90-10 041-6 → 50 54 90-10 041-7 ?
50 54 90-10 042-5 1961/xx 9242 → 51 54 90-10 042-4 10. 10. 1991: zrušen
50 54 90-10 043-3 1961/xx 9243 → 51 54 90-10 043-2 13. 5. 1992: zrušen
50 54 90-10 044-1 1961/xx 9244 → 51 54 90-10 044-0 13. 8. 1992: zrušen
50 54 90-10 045-8 1961/xx 9245 → 51 54 90-10 045-7 13. 5. 1992: zrušen
50 54 90-10 046-6 1961/xx 9246 → 51 54 90-10 046-5 11. 7. 1991: zrušen
50 54 90-10 047-4 1961/xx 9247 → 51 54 90-10 047-3 10. 8. 1993: zrušen
  1961/xx 9248 → 51 54 90-10 048-1 → 50 54 90-10 048-2 ?
50 54 90-10 049-0 1961/xx 9249 → 51 54 90-10 049-9 1. 10. 1993: zrušen
  1961/xx 9250 → 51 54 90-10 050-7 → 50 54 90-10 050-8 ?
  1961/xx 9251 → 51 54 90-10 051-5 → 50 54 90-10 051-6 ?
  1961/xx 9252 → 51 54 90-10 052-3 → 50 54 90-10 052-4 ?
  1961/xx 9253 → 51 54 90-10 053-1 → 50 54 90-10 053-2 ?
  1961/xx 9254 → 51 54 90-10 054-9 → 50 54 90-10 054-0 ?
  1961/xx 9255 → 51 54 90-10 055-6 → 50 54 90-10 055-7 ?
  1961/xx 9256 → 51 54 90-10 056-4 → 50 54 90-10 056-5 ?
  1961/xx 9257 → 51 54 90-10 057-2 → 50 54 90-10 057-3 ?
  1961/xx 9258 → 51 54 90-10 058-0 → 50 54 90-10 058-1 ?
50 54 90-10 059-9 1961/xx 9259 → 51 54 90-10 059-8 16. 9. 1993: zrušen
  1961/xx 9260 → 51 54 90-10 060-6 → 50 54 90-10 060-7 ?
50 54 90-10 061-5 1961/xx 9261 → 51 54 90-10 061-4 20. 5. 1993: zrušen
50 54 90-10 062-3 1961/xx 9262 → 51 54 90-10 062-2 10. 8. 1993: zrušen
50 54 90-10 063-1 1961/xx 9263 → 51 54 90-10 063-0 10. 8. 1993: zrušen
50 54 90-10 064-9 1961/xx 9264 → 51 54 90-10 064-8 18. 11. 1994: zrušen
50 54 90-10 065-6 1961/xx 9265 → 51 54 90-10 065-5 18. 11. 1994: zrušen
50 54 90-10 066-4 1961/xx 9266 → 51 54 90-10 066-3 18. 11. 1994: zrušen
50 54 90-10 067-2 1961/xx 9267 → 51 54 90-10 067-1 16. 9. 1993: zrušen
50 54 90-10 068-0 1961/xx 9268 → 51 54 90-10 068-9 21. 9. 1992: zrušen
50 54 90-10 069-8 1961/xx 9269 → 51 54 90-10 069-7 20. 5. 1993: zrušen
50 54 90-10 070-6 1961/xx 9270 → 51 54 90-10 070-5 20. 5. 1993: zrušen
  1961/xx 9271 → 51 54 90-10 071-3 → 50 54 90-10 071-4 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9272 → 51 54 90-10 072-1 → 50 54 90-10 072-2 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9273 → 51 54 90-10 073-9 → 50 54 90-10 073-0 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9274 → 51 54 90-10 074-7 → 50 54 90-10 074-8 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9275 → 51 54 90-10 075-4 → 50 54 90-10 075-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9276 → 51 54 90-10 076-2 → 50 54 90-10 076-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9277 → 51 54 90-10 077-0 → 50 54 90-10 077-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9278 → 51 54 90-10 078-8 → 50 54 90-10 078-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9279 → 51 54 90-10 079-6 → 50 54 90-10 079-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1961/xx 9280 → 51 54 90-10 080-4 → 50 54 90-10 080-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)

Výroba Studénka 1971 (vozy původní řady Fa)nahoru

V roce 1971 proběhla dodávka dalších poštovních vozů řady Fa, tenktokrát tuzemské výroby z vagónky Studénka v počtu 100 vozů.

(2.) Fa 1971 (interval 90-40)

Řada vozu:
Post
Číselné označení vozu:
50 54 90-40
Kód řady KOV:
(483)
Typové označení KOV:
(Post VS)
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 501 (vozy 110–199), 502 (vozy 100–109), vůz rozdělen na odpočívárnu, úřadovnu, výpravnu (jen u typu 501) a skladiště (u typu 502 skladiště velké), topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek VÚKV 803
Výrobce: Vagónka Studénka, ČR Rok výroby: 1971 Počet vyrobených vozů: 100 (100–199)
Vývoj označení řady vozu: Fa | 1983: Postm | 1990: Post
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 90-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 90-40
Obrázek vozu:
post71
Fotografie vozů:

Akt.: 2017-05-08

Po sérii poštovních vozů pořadových čísel 000–080 následovala v roce 1971 (u posledních tří vozů se udává zařazení do provozu až v průběhu roku 1972, ale na výrobních štítcích je uveden rok 1971) dodávka vozů s pořadovými čísly 100–199. Zvolil se tedy způsob pokračování v pořadových číslech předchozé série, ale až od další stovky, tzn. že pořadová čísla 081–099 nebyla obsazena.

Povolená provozní rychlost vozů činí 140 km/h. Vůz je však konstruován na rychlost 160 km/h, která je nevyužita s ohledem na brzdovou výstroj neumožňující dodržení zábrzdné vzdálenosti 1000 m z rychlosti 160 km/h.

Vznikly dvě verze poštovních vozů. Jeden typ (501) s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ (502) bez výpravny a ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 10 vozů. Tyto vozy prý nebyly v provozu moc oblíbené kvůli zhoršeným podmínkám pro manipulaci s poštou a používaly se na vybraných kurzech.

Prozatím blíže neupřesněný počet slovenských poštovních vozů této série byl přeznačen na řadu Dw 50 56 09-40 a Dwe 50 56 09-48 určených pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Obě dvě řady vznikly pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila pravděpodobně v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin. Na internetu je zaznamenána deponie několika vozů v roce 2005 v Seredi, což ale mohla být zároveň deponie před jejich šrotací. Zda se některý vůz dochoval do dnešních dnů není doloženo. Prozatím se podařilo doložit existenci těchto vozů:
- Dwe 50 56 09-48 001-5 ... záznam jízdy dne 17. 8. 2001 Bratislava-Nové Mesto - Komárno;
- Dwe 50 56 09-48 003-8 ... snímek z března 1996 publikovaný na Facebooku v sekci "História dopravy a industriálu";
- Dwe 50 56 09-48 004-9 ... záznam jízdy dne 6. 10. 1999 Komárno - Bratislava-Nové Mesto;
- Dwe 50 56 09-48 008-0 ... účastník nehody na přejezdu Hroboňovo dne 20. 1. 1998 (zdroj Jozef Gulík);
- Dw 50 56 09-40 023-7 ... snímek J. Bosáčka publikovaný v časopise Železnice;
- Dw 50 56 09-40 039-3 ... nález snímku na internetu Františkem Sakalíkem.

V sestavách poštovních vozů figurují tři vozy s označením 50 54 00-10 000 až 002, blíže viz položka č. 3 na této straně. V následujícím přehledu osudů poštovních vozů oproti stránkám s jinými typy vozů uvádím celou sérii pohromadě, i když svůj provoz ukončily pod jiným označením nebo na Slovensku.

V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy:
- 99 54 95-77 057-1 ex 80 54 20-00 057-4, 1971/72881, nářaďový vůz DKV Olomouc - PJ Bohumín
- 99 54 95-77 132-2 ex 80 54 20-00 132-5, na podvozku 1971/72872, nářaďový vůz DKV Česká Třebová - PJ Česká Třebová
- 60 54 89-29 012-8 ex 50 54 89-11 001-3, 1971/72916, prezentační vůz CZ-LOKO
- 99 54 95-77 062-1 ex 80 54 20-00 062-4, nářaďový vůz DKV Olomouc - PJ Bohumín
- 80 54 27-04 900-4, vůz Chládek & Tintěra
- 80 54 27-04 901-2, vůz Chládek & Tintěra
- 63 56 992 9 018-8 ex 50 56 09-00 018-5, doprovodný vůz Felbermayr, dom. st. Veľké Kostolany

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (199x)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 90-40 100-5 1971/72841 51 54 90-40 100-4

asi 1994: vyřazen; xxxx: zrušen

50 54 90-40 101-3 1971/72842 51 54 90-40 101-2 30. 6. 1995: zrušen
50 54 90-40 102-1 1971/72843 51 54 90-40 102-0 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 103-9 1971/72844 51 54 90-40 103-8 asi 1995: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 104-7 1971/72845 51 54 90-40 104-6 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 105-4 1971/72846 51 54 90-40 105-3 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 106-2 1971/72847 51 54 90-40 106-1 asi 2000: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 107-0 1971/72848 51 54 90-40 107-9 28. 2. 1993: zrušen, resp. vyřazen z evidence na žádost ČP; 2015 doložen jako vrak v Bohumíně
50 54 00-10 000-2 1971/72849 51 54 90-40 108-7 1982: úprava na 50 54 00-10 000-2; 30. 8. 1993: zrušen
50 54 90-40 109-6 1971/72850 51 54 90-40 109-5 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 110-4 1971/72851 51 54 90-40 110-3 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 111-2 1971/72852 51 54 90-40 111-1 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 112-0 1971/72853 51 54 90-40 112-9 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 113-8 1971/72854 51 54 90-40 113-7 1993: doložen na Slovensku (žel. správa 54); nyní ?
  1971/72855 51 54 90-40 114-5 → 50 54 90-40 114-6 ? (před r. 1986 působil na Slovensku)
  1971/72856 51 54 90-40 115-2 → 50 54 90-40 115-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 116-1 1971/72857 51 54 90-40 116-0 1993: doložen na Slovensku (žel. správa 54); nyní ?
  1971/72858 51 54 90-40 117-8 → 50 54 90-40 117-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72859 51 54 90-40 118-6 → 50 54 90-40 118-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72860 51 54 90-40 119-4 → 50 54 90-40 119-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72861 51 54 90-40 120-2 → 50 54 90-40 120-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72862 51 54 90-40 121-0 → 50 54 90-40 121-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72863 51 54 90-40 122-8 → 50 54 90-40 122-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)

80 54 20-00 038-4

1971/72864 51 54 90-40 123-6 → 50 54 90-40 123-7 → 23177 26. 6. 1996: DKV Olomouc - vůz u NPV 406 (14. 2. 2014, AB); deponie Přerov
50 54 90-40 124-5 1971/72865 51 54 90-40 124-4 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 125-2 1971/72866 51 54 90-40 125-1 16. 4. 1995: zrušen
50 54 90-40 126-0 1971/72867 51 54 90-40 126-9 asi 1999: vyřazen; xxxx: zrušen
  1971/72868 51 54 90-40 127-7 → 50 54 90-40 127-8 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72869 51 54 90-40 128-5 → 50 54 90-40 128-6 ? (před r. 1993 působil na Slovensku); 1980: ve filmu "Já milujem, ty miluješ"
  1971/72870 51 54 90-40 129-3 → 50 54 90-40 129-4 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 130-2 1971/72871 51 54 90-40 130-1 30. 5. 1994: zrušen
50 54 90-40 131-0 1971/72872 51 54 90-40 131-9 xxxx: zrušen
50 54 90-40 132-8 1971/72873 51 54 90-40 132-7 28. 2. 1993: zrušen
50 54 90-40 133-6 1971/72874 51 54 90-40 133-5 28. 2. 1993: zrušen
  1971/72875 51 54 90-40 134-3 → 50 54 90-40 134-4 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72876 51 54 90-40 135-0 → 50 54 90-40 135-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72877 51 54 90-40 136-8 → 50 54 90-40 136-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72878 51 54 90-40 137-6 → 50 54 90-40 137-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 138-5 1971/72879 51 54 90-40 138-4 asi 1996: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 139-3 1971/72880 51 54 90-40 139-2 asi 1994: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 140-1 1971/72881 51 54 90-40 140-0 22. 12. 1995: zrušen
50 54 90-40 141-9 1971/72882 51 54 90-40 141-8 28. 2. 1993: zrušen
99 54 95-77 050-6 1971/72883 51 54 90-40 142-6 → 50 54 90-40 142-7 → 80 54 20-00 050-9 28. 2. 1993: zrušen; 28. 2. 2003: DKV Olomouc - nářaďový vůz (4. 10. 2014, PT); výrobní číslo 72883 nebo 72888
50 54 90-40 143-5 1971/72884 51 54 90-40 143-4 8. 6. 1993: zrušen
50 54 90-40 144-3 1971/72885 51 54 90-40 144-2 29. 11. 1993: zrušen
50 54 90-40 145-0 1971/72886 51 54 90-40 145-9 asi 1995: vyřazen; xxxx: zrušen
  1971/72887 51 54 90-40 146-7 → 50 54 90-40 146-8 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72888 51 54 90-40 147-5 → 50 54 90-40 147-6 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72889 51 54 90-40 148-3 → 50 54 90-40 148-4 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72912 51 54 90-40 149-1 → 50 54 90-40 149-2 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 150-0 1971/72891 51 54 90-40 150-9 30. 5. 1994: zrušen
34310 1971/72892 51 54 90-40 151-7 → 50 54 90-40 151-8 xxxx: DKV Česká Třebová - nářaďový vůz
50 54 90-40 152-6 1971/72893 51 54 90-40 152-5 asi 1998: vyřazen; xxxx: zrušen
50 54 90-40 153-4 1971/72894 51 54 90-40 153-3 20. 5. 1995: zrušen
50 54 90-40 154-2 1971/72895 51 54 90-40 154-1 20. 5. 1995: zrušen
50 54 90-40 155-9 1971/72896 51 54 90-40 155-8 30. 6. 1995: zrušen
50 54 90-40 156-7 1971/72897 51 54 90-40 156-6 30. 6. 1995: zrušen
50 54 90-40 157-5 1971/72898 51 54 90-40 157-4 asi 1998: vyřazen; xxxx: zrušen
  1971/72899 51 54 90-40 158-2 → 50 54 90-40 158-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72900 51 54 90-40 159-0 → 50 54 90-40 159-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 56 90-40 160-7 1971/72901 51 54 90-40 160-8 → 50 54 90-40 160-9 1993: doložen na Slovensku; nyní ?
  1971/72902 51 54 90-40 161-6 → 50 54 90-40 161-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72903 51 54 90-40 162-4 → 50 54 90-40 162-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 163-3 1971/72904 51 54 90-40 163-2 1. 1. 1999: zrušen
99 54 95-77 061-3 1971/72905 51 54 90-40 164-0 → 50 54 90-40 164-1 → 40 54 20-00 061-5 →80 54 20-00 061-6 9. 2002: DKV Olomouc - nářaďový vůz, označení 40 54 bylo chybné, změna na 80 54 proběhla 19. 1. 2010
50 54 90-40 165-8 1971/72906 51 54 90-40 165-7 1. 1. 1995: zrušen; xxxx: Puš, s. r. o., Dvůr Králové n. Lab.
  1971/72907 51 54 90-40 166-5 → 50 54 90-40 166-6 ?
34311 1971/72908 51 54 90-40 167-3 → 50 54 90-40 167-4 asi 1995: vyřazen; 9. 2003: prodán; DKV Česká Třebová - nářaďový vůz
99 54 95-77 076-1 1971/72909 51 54 90-40 168-1 → 50 54 90-40 168-2 → 80 54 20-00 076-1 před 1. 1. 1992: zrušen; úvaha o rekonstrukci na pojízdné kino, neuskutečněna; xxxx: DKV Praha - nářaďový vůz
  1971/72910 51 54 90-40 169-9 → 50 54 90-40 169-0 asi 1995: vyřazen; 5. 10. 1999: DKV Brno - nářadový vůz, neprovozní; nyní: ?
50 54 90-40 170-8 1971/72911 51 54 90-40 170-7 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 171-6 1971/72890 51 54 90-40 171-5 1. 1. 1995: zrušen; xxxx: postřikový vůz proti plevelu; xxxx: Puš, s. r. o. - v původním nátěru s nápisy Fa 50 54 90-40 171-6 (27. 6. 2011, PŠ)
80 54 20-00 053-3 1971/72913 51 54 90-40 172-3 → 50 54 90-40 172-4 22. 12. 1995: zrušen; xxxx: DKV Olomouc - nářaďový vůz
50 54 90-40 173-2 1971/72914 51 54 90-40 173-1 1. 1. 1996: zrušen
50 54 90-40 174-0 1971/72915 51 54 90-40 174-9 22. 12. 1995: zrušen
50 54 90-40 175-7 1971/72916 51 54 90-40 175-6 1. 1. 1995: zrušen
  1971/72917 51 54 90-40 176-4 → 50 54 90-40 176-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72918 51 54 90-40 177-2 → 50 54 90-40 177-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72919 51 54 90-40 178-0 → 50 54 90-40 178-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72920 51 54 90-40 179-8 → 50 54 90-40 179-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72921 51 54 90-40 180-6 → 50 54 90-40 180-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 181-5 1971/72922 51 54 90-40 181-4 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 182-3 1971/72923 51 54 90-40 182-2 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 183-1 1971/72924 51 54 90-40 183-0 1. 1. 1995: zrušen
51 54 90-40 184-8 1971/72925   12. 12. 1983: zrušen po MU 4. 10. 1983 (požár)
50 54 90-40 185-6 1971/72926 51 54 90-40 185-5

1. 1. 1995: zrušen

  1971/72927 51 54 90-40 186-3 → 50 54 90-40 186-4 ?
50 54 90-40 187-2 1971/72928 51 54 90-40 187-1 1. 1. 1995: zrušen
50 54 90-40 188-0 1971/72929 51 54 90-40 188-9 22. 12. 1995: zrušen
51 54 90-40 189-7 1971/72930   1983: zrušen po MU Horusice 2. 11. 1982
50 54 90-40 190-6 1971/72931 51 54 90-40 190-5 1. 1. 1996: zrušen
50 54 00-10 001-0 1971/72932 51 54 90-40 191-3 → 50 54 90-40 191-4 1982: úprava na 50 54 00-10 001-0; před 1. 1. 1992: zrušen
  1971/72933 51 54 90-40 192-1 → 50 54 90-40 192-2 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72934 51 54 90-40 193-9 → 50 54 90-40 193-0 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72935 51 54 90-40 194-7 → 50 54 90-40 194-8 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1971/72936 51 54 90-40 195-4 → 50 54 90-40 195-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 54 90-40 196-3 1971/72937 51 54 90-40 196-2 22. 12. 1995: zrušen
50 54 90-40 197-1 1971/72938 51 54 90-40 197-0 1. 1. 1996: zrušen
50 54 90-40 198-9 1971/72939 51 54 90-40 198-8 1. 1. 1996: zrušen; xxxx: HERKULES KHKD s.r.o.
50 54 90-40 199-7 1971/72940 51 54 90-40 199-6 22. 12. 1995: zrušen; xxxx: DKV Brno - xxx vůz

Úprava vozů řady Fa, Postm (vozy řady Postm)nahoru

Úprava tří vozů řady Fa, resp. Postm na provoz bez osádky.

(3.) Fa 1971 - úprava (ex Fa)

Řada vozu:
Post
Číselné označení vozu:
50 54 00-10
Kód řady KOV:
(483)
Typové označení KOV:
(Post w)

Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na ?, bez topení, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek VÚKV 803

Úprava vozů původní řady Fa (Studénka 1971).

Úprava: ? Rok úpravy: 1982–198x Počet upravených vozů: 3 (000–002)
Vývoj označení řady vozu: před úpravou (1982): Fa, (1983–198x): Postm [viz kód (483)] | po úpravě (1982): Fa, (1983–198x): Postm | 1983: Postm | 1990: Post
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 90-40, 50 54 90-40 (není přesně doloženo) [viz kód (483)] | po úpravě (1982–198x): 50 54 00-10
Obrázek vozu:
post71
Fotografie vozů: -

Akt.: 2013-11-16

V roce 1982 došlo výnosem FMD č. j. 015/269/82 ze dne 8. 11. 1982 k přečíslování vozů 90-40 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed 022, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Tato úprava může souviset s ukončením provozu letadlové pošty, kdy musela Československá pošta nějakým způsobem zajistit rychlou přepravu denního tisku na delší vzdálenosti. Staré "zetky" požadavky nesplňovaly a vozy řady Ztscc/Gbkkqs se vyráběly až v roce 1986.
Kromě těchto dvou vozů měl existovat ještě třetí vůz 002, upravený patrně později; původ tohoto vozu je prozatím neznámý.

Vývoj číselného označení těchto vozů je uveden v souhrnné tabulce v položce (2.).

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (199x)

Výroba Studénka 1984–1985 (vozy původní řady Postmw)nahoru

Poslední série poštovních vozů pochází z let 1984–1985, výrobcem byla opět vagónka ve Studénce. Počet vozů 200 byl úctyhodný, vozy byly dodány ve dvou provedeních:
50 54 90-40 200 až 349 ... 1984–1985
51 54 90-40 350 až 399 ... 1985
Pro odlišení od vozů z roku 1971 nesou tyto vozy v písmenném označení řady písmeno "w".

(4.) Postmw 1984–1985 (interval 50 54 90-40)

Řada vozu:
Postw
Číselné označení vozu:
50 54 90-40
Kód řady KOV:
(483)
Typové označení KOV:
(Post w)

Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 8-509.0, vůz rozdělen na odpočívárnu, kancelář, výpravnu a skladiště, topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200

Výrobce: Vagónka Studénka, ČR Rok výroby: 1984–1985 (1984: 200–xxx; 1985: xxx–349; napřeskáčku) Počet vyrobených vozů: 150 (200–349)
Vývoj označení řady vozu: Postmw | 1990: Postw
Vývoj číselného označení vozu: 50 54 90-40
Obrázek vozu:
postw84
Fotografie vozů:

Akt.: 2017-05-08

Poštovní vozy vyráběné v letech 1984–1985 navázaly na sérii 100 poštovních vozů z roku 1971. Výroba poštovních vozů proběhla na základě usnesení vlády ČSSR č. 240 z 26. 8. 1982. Úkol zněl dodat 200 vozů, z toho 50 vozů pro mezinárodní provoz.

V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 200–299 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 300–349 připadly SR.

Vozy svému účely přestaly sloužit v souvislosti s ukončením provozování vlakové pošty v roce 1999. Další osudy těchto vozů jsou docela pestré, po letech nečinnosti celá řada z nich prošla rekonstrukcí na řídicí vozy (kódy 794 a 795) a můžeme se tak v nich svézt, aniž většina cestujících tuší, že sedí na místech kdysi vyhrazených pro poštovní zásilky.

Prozatím blíže neupřesněný počet slovenských poštovních vozů této série byl přeznačen na řadu Dweer 50 56 09-30 určených pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Tato řada vznikla pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila pravděpodobně v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin. Na internetu je zaznamenána deponie několika vozů v roce 2005 v Seredi, což ale mohla být zároveň deponie před jejich šrotací. Zda se některý vůz dochoval do dnešních dnů není doloženo. Prozatím se podařilo doložit existenci těchto vozů:
- Dweer 50 56 09-30 009-8, výr. č. 1984/88013 ... K-report;
- Dweer 50 56 09-30 014-9 ... záznam jízdy dne 1. 8. 2000 Bratislava hl. st. - Komárno; pozor - nesedí kontrolní číslice!
Na Slovensku vznikla i další řada Dh, tzv. "Batožinový vozeň". Zatím je doložen pouze jeden exemplář. Dojezdil nejpozději v roce 2003 (datum revize) a v roce 2015 se nachází v areálu firmy Lokotrans v Šuranech:
- Dh 51 56 09-70 001-5.

V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy:
- 34 43 998 3 001-9, doprovodný vůz fy Felbermayr u železniční společnosti GySEV;
- 34 43 998 3 004-3, doprovodný vůz fy Felbermayr u železniční společnosti GySEV;
- 60 56 99-29 918-2, nářaďový vůz Železničné stavby Košice.

V roce 2014 byla zveřejněna informace o veřejné zakázce na přestavbu a doplnění diagnostické soupravy nedestruktivních technologií SŽDC na motorovou jednotku defektoskopické kontroly ve složení motorový vůz + měřicí vůz + řídicí vůz. Ještě bez jakýchkoli nápisů byla jednotka k vidění 24. 9. 2016 v České Třebové, zakázku zhotovila společnost CZ LOKO.

V následujícím přehledu osudů poštovních vozů oproti stránkám s jinými typy vozů uvádím celou sérii pohromadě, i když svůj provoz ukončily pod jiným označením nebo na Slovensku.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2004)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 80-29 302-4 1984/87880 50 54 90-40 200-3 → 95 54 5 954 002-2 → 50 54 86-29 302-8 2006: řídicí vůz Bfbrdtn794; původně měl výrobní štítek 1984/87913 (ve skutečnosti může být řídicí vůz z vozu 50 54 90-40 233-4)
50 54 80-29 215-8 1984/87881 50 54 90-40 201-1 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 80-29 218-2 1984/87882 50 54 90-40 202-9 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; není vyloučena záměna s vozem 50 54 90-40 225-0
  1984/87883 50 54 90-40 203-7 ?
50 54 80-29 208-3 1984/87884 50 54 90-40 204-5 → 95 54 5 954 208-5 → 50 54 86-29 208-7 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87885 50 54 90-40 205-2 ?
60 54 89-29 043-3 1984/87886 50 54 90-40 206-0 → 60 54 89-29 003-7 xxxx: EVN, Revolution Train; podvozek s výrobním štítkem 1985/87951 odpovídá patrně vozu ex 271 (9. 5. 2013, AB)
50 54 80-29 225-7 1984/87887 50 54 90-40 207-8 → 60 54 89-29 001-1 2010: řídicí vůz ABfbrdtn795; předtím pravděpodobně EVN, Revolution Train
50 54 80-29 216-6 1985/87935 50 54 90-40 208-6 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; patrně přeražený výrobní štítek z jiného vozu (ve skutečnosti může být řídicí vůz z vozu 50 54 90-40 255-7)
50 54 80-29 304-0 1984/87889 50 54 90-40 209-4 → 95 54 5 954 004-8 → 50 54 86-29 304-4 2006: řídicí vůz Bfbrdtn794
  1984/87890 50 54 90-40 210-2 ?
50 54 80-29 307-3 1984/87891 50 54 90-40 211-0 → 95 54 5 954 007-1 → 50 54 86-29 307-7 2007: řídicí vůz Bfbrdtn794
50 54 80-29 223-2 1984/87892 50 54 90-40 212-8 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; výrobní štítek přeražen
  1984/87893 50 54 90-40 213-6 ?
50 54 80-29 202-6 1984/87894 50 54 90-40 214-4 → 95 54 5 954 202-8 → 50 54 86-29 202-0 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87895 50 54 90-40 215-1 ?
50 54 80-29 214-1 1985/87896 50 54 90-40 216-9 → 50 54 86-29 214-5 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; číslo 50 54 86-29 214-5 jen během zkoušek v Pars Nova Šumperk
  1984/87897 50 54 90-40 217-7 ?
50 54 80-29 219-0 1985/87898 50 54 90-40 218-5 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87899 50 54 90-40 219-3 ?
37 55 9701 002-0 1985/87900 50 54 90-40 220-1 → 34 43 998 3 992-7 xxxx: Felbermayr u železničního dopravce GySEV - doprovodný vůz; 2011–2017: Felbermayr - doprovodný vůz
34 43 998 3 003-5 1984/87901 50 54 90-40 221-9 xxxx: Felbermayr u železničního dopravce GySEV - doprovodný vůz (http://1url.cz/SgnD)
50 54 80-29 306-5 1984/87902 50 54 90-40 222-7 → 95 54 5 954 006-3 → 50 54 86-29 306-9 2007: řídicí vůz Bfbrdtn794
50 54 80-29 205-9 1985/87903 50 54 90-40 223-5 → 95 54 5 954 205-1 → 50 54 86-29 205-3 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 80-29 221-6 1985/87904 50 54 90-40 224-3 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 80-29 217-4 1984/87905 50 54 90-40 225-0 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; není vyloučena záměna s vozem 50 54 90-40 202-9
50 54 80-29 212-5 1985/87906 50 54 90-40 226-8 → 95 54 5 954 212-7 → 50 54 86-29 212-9 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87907 50 54 90-40 227-6 ?
50 54 80-29 206-7 1985/87908 50 54 90-40 228-4 → 95 54 5 954 206-9 → 50 54 86-29 206-1 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 80-29 226-5 1985/87909 50 54 90-40 229-2 → 60 54 89-29 006-0 2010: řídicí vůz ABfbrdtn795; předtím pravděpodobně EVN, Revolution Train
  1984/87910 50 54 90-40 230-0 ?
50 54 90-40 231-8 1984/87911   1. 1. 1999: zrušen
50 54 90-40 232-6 1984/87912   1. 1. 1999: trušen
50 54 90-40 233-4 1984/87913 50 54 90-40 233-4 1. 1. 1999: zrušen; v roce 2006 výrobní štítek na řídicím voze 954.001, který tak může být ve skutečnosti z tohoto vozu
50 54 90-40 234-2 1984/87914   1. 1. 1999: zrušen
  1984/87915 50 54 90-40 235-9 ?
56 54 89-18 236-2 1985/87916 50 54 90-40 236-7 xxxx: SKANSKA
  1984/87917 50 54 90-40 237-5 ?
50 54 90-40 238-3 1984/87918   1. 1. 1999: zrušen
50 54 90-40 239-1 1984/87919   1. 1. 1999: zrušen
50 54 90-40 240-9 1984/87920   1. 1. 1999: zrušen
99 54 9 362 001-8 1984/87921 50 54 90-40 241-7 → 63 54 89-80 241-6 2006: SŽDC - vůz Diagnostické jednotky NDT
50 54 80-29 301-6 1984/87922 50 54 90-40 242-5 → 95 54 5 954 001-4 → 50 54 86-29 301-0 2006: řídicí vůz Bfbrdtn794
50 54 80-29 303-2 1984/87923 50 54 90-40 243-3 → 95 54 5 954 003-0 → 50 54 86-29 303-6 2006: řídicí vůz Bfbrdtn794
.xx 54 xx-xx xxx-x 1984/87924 50 54 90-40 244-1 2015: SŽDC - měřicí vůz Diagnostické jednotky NDT; 2016: měřicí vůz motorové diagnostické soupravy DJ NDT
50 54 80-29 222-4 1984/87925 50 54 90-40 245-8 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; stejné výrobní číslo má vůz ex 247
50 54 80-29 308-1 1984/87926 50 54 90-40 246-6 → 95 54 5 954 008-9 → 50 54 86-29 308-5 2007: řídicí vůz Bfbrdtn794
50 54 80-29 203-4 1985/87927 50 54 90-40 247-4 → 95 54 5 954 203-6 → 50 54 86-29 203-8 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795; výrobní štítek je přeražen s výrobním číslem 87925 (duplicita s vozem 50 54 90-40 245-8)
50 54 80-29 224-0 1985/87928 50 54 90-40 248-2 2010: řídicí vůz ABfbrdtn795; výrobní štítek přeražen
50 54 80-29 204-2 1985/87972 50 54 90-40 249-0 → 95 54 5 954 204-4 → 50 54 86-29 204-6 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87930 50 54 90-40 250-8 ?
  1984/87931 50 54 90-40 251-6 ?
  1984/87932 50 54 90-40 252-4 ?
  1984/87933 50 54 90-40 253-2 ?
  1984/87934 50 54 90-40 254-0 ?
  1984/87935 50 54 90-40 255-7 ?; není vyloučena možnost že se jedná o řídicí vůz 50 54 80-29 216-6
50 54 90-40 256-5 1984/87936   25. 8. 1997: zrušen
50 54 90-40 257-3 1984/87937   11. 11. 1998: zrušen
50 54 90-40 258-1 1984/87938   11. 11. 1998: zrušen
50 54 90-40 259-9 1984/87939   11. 11. 1998: zrušen
  1984/87940 50 54 90-40 260-7 ?
50 54 80-29 305-7 1984/87941 50 54 90-40 261-5 → 95 54 5 954 005-5 → 50 54 86-29 305-1 2006: řídicí vůz Bfbrdtn794
55 54 89-80 262-2 1984/87942 50 54 90-40 262-3 → 63 54 89-80 262-2 2006: SŽDC - servisní vůz Diagnostické jednotky NDT; 2016: řídicí vůz motorové diagnostické soupravy DJ NDT; na jednom podvozku výr. č. 1984/87890
  1984/87943 50 54 90-40 263-1 ?
  1984/87944 50 54 90-40 264-9 ?
  1984/87945 50 54 90-40 265-6 ?; podvozek tohoto výrobního čísla nese označení 56 54 89-18 227-1 (9. 5. 2013, AB)
  1984/87946 50 54 90-40 266-4 ?
  1985/87956 50 54 90-40 267-2 ?
  1984/87948 50 54 90-40 268-0 ?
  1984/87949 50 54 90-40 269-8 ?
  1984/87950 50 54 90-40 270-6 ?
  1984/87951 50 54 90-40 271-4 ?
  1984/87952 50 54 90-40 272-2 ?
50 54 80-29 213-3 1985/87958 50 54 90-40 273-0 → 50 54 86-29 213-7 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795; u výrobního čísla není vyloučen špatný odečet (nebo přeražení výrobního štítku) poslední číslice (3 vs. 8)
  1984/87954 50 54 90-40 274-8 ?
  1984/87955 50 54 90-40 275-5 ?
50 54 80-29 220-8 1985/87956 50 54 90-40 276-3 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 80-29 211-7 1985/87957 50 54 90-40 277-1 → 95 54 5 954 211-9 → 50 54 86-29 211-1 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 90-40 278-9 1985/87953   29. 7. 2004: zrušen; k výrobnímu číslu viz poznámka u vozu 50 54 90-40 273-0
50 54 80-29 201-8 1985/87959 50 54 90-40 279-7 → 95 54 5 954 201-0 → 50 54 86-29 201-2 29. 7. 2004: zrušen; 2007: řídicí vůz ABfbrdtn795
50 54 90-40 280-5 1984/87960   29. 7. 2004: zrušen
50 54 90-40 281-3 1984/87961   29. 7. 2004: zrušen
  1984/87962 50 54 90-40 282-1 ?
50 54 90-40 283-9 1984/87963   29. 7. 2004: zrušen
50 54 80-29 207-5 1985/87964 50 54 90-40 284-7 → 95 54 5 954 207-7 → 50 54 86-29 207-9 29. 7. 2004: zrušen; 2007: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87965 50 54 90-40 285-4 ?
  1984/87966 50 54 90-40 286-2 ?
50 54 80-29 209-1 1985/87967 50 54 90-40 287-0 → 95 54 5 954 209-3 → 50 54 86-29 209-5 2008: řídicí vůz ABfbrdtn795
  1984/87968 50 54 90-40 288-8 ?
  1984/87969 50 54 90-40 289-6 ?
50 54 90-40 290-4 1984/87970   29. 7. 2004: zrušen; 2013: Pars nova Šumperk
50 54 90-40 291-2 1985/87971  

29. 7. 2004: zrušen; 2012: podvozky z vozu ex 358; 2013: Pars nova Šumperk

50 54 90-40 292-0 1985/87929   29. 7. 2004: zrušen; 2013: Pars nova Šumperk
  1984/87973 50 54 90-40 293-8 ?
56 54 89-18 294-1 1985/87974 50 54 90-40 294-6 → 50 54 01-28 294-0 xxxx: SKANSKA - vůz k ASP
  1984/87975 50 54 90-40 295-3 ?
50 54 80-29 210-9 1985/87976 50 54 90-40 296-1 → 95 54 5 954 210-1 → 50 54 86-29 210-3 11. 11. 1998: zrušen; 2009: řídicí vůz ABfbrdtn795;
50 54 90-40 297-9 1984/87977   11. 11. 1998: zrušen
55 54 89-29 003-4 1985/87978 50 54 90-40 298-7 2003: Viamont - obytný vůz k ASP (26. 10. 2014, AB)
  1984/87979 50 54 90-40 299-5 2013: Pars nova Šumperk
  1985/87980 50 54 90-40 300-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87981 50 54 90-40 301-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87982 50 54 90-40 302-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87983 50 54 90-40 303-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87984 50 54 90-40 304-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87985 50 54 90-40 305-0 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87986 50 54 90-40 306-8 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87987 50 54 90-40 307-6 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87988 50 54 90-40 308-4 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87989 50 54 90-40 309-2 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87990 50 54 90-40 310-0 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 56 90-40 311-6 1985/87991 50 54 90-40 311-8 2001: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 312-4 1985/87992 50 54 90-40 312-6 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 313-2 1985/87993 50 54 90-40 313-4 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 314-0 1985/87994 50 54 90-40 314-2 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/87995 50 54 90-40 315-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
84 56 09-90 814-8 1985/87996 50 54 90-40 316-7

xxxx: Železničné stavby Košice - obytný vůz

  1985/87997 50 54 90-40 317-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87998 50 54 90-40 318-3 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/87999 50 54 90-40 319-1 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/88000 50 54 90-40 320-9 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/88001 50 54 90-40 321-7 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
  1985/88002 50 54 90-40 322-5 ? (před r. 1993 působil na Slovensku)
50 56 90-40 323-1 1985/88003 50 54 90-40 323-3 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 324-9 1985/88004 50 54 90-40 324-1 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 325-6 1985/88005 50 54 90-40 325-8 1995: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88006 50 54 90-40 326-6 ?
  1985/88007 50 54 90-40 327-4 ?
  1985/88008 50 54 90-40 328-2 ?
  1985/88009 50 54 90-40 329-0 ?
  1985/88010 50 54 90-40 330-8 ?
  1985/88011 50 54 90-40 331-6 ?
  1985/88012 50 54 90-40 332-4 ?
60 56 99-29 909-1 1985/88014 50 54 90-40 333-2 xxxx: Železničné stavby Košice - nářaďový vůz
  1985/88013 50 54 90-40 334-0 ?
  1985/88015 50 54 90-40 335-7 ?
50 56 90-40 336-3 1985/88016 50 54 90-40 336-5 2001: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88017 50 54 90-40 337-3 ?
  1985/88018 50 54 90-40 338-1 ?
50 56 90-40 339-7 1985/88019 50 54 90-40 339-9 cca 1997: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 340-5 1985/88020 50 54 90-40 340-7 1993: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88021 50 54 90-40 341-5 ?
  1985/88022 50 54 90-40 342-3 ?
50 56 90-40 343-9 1985/88023 50 54 90-40 343-1 2001: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88024 50 54 90-40 344-9 ?
  1985/88025 50 54 90-40 345-6 ?
  1985/88026 50 54 90-40 346-4 ?
  1985/88027 50 54 90-40 347-2 ?
  1985/88028 50 54 90-40 348-0 ?
  1985/88029 50 54 90-40 349-8 ?
56 54 90-78 365-3 1984/xxxxx 50 54 90-40 2xx-x Dom. st. Ostrava hl. n. (18. 10. 2016, PT); vůz je přeznačen z některého vozu poř. č. 2xx

(5.) Postmw 1985 (interval 51 54 90-40)

Řada vozu:
Postw
Číselné označení vozu:
51 54 90-40
Kód řady KOV:
(483)
Typové označení KOV:
(Post w RIC)

Charakteristika vozu:čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 8-511.0 a 8-511.1, vůz rozdělen na odpočívárnu, kancelář, výpravnu a skladiště, topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200

Výrobce: Vagónka Studénka, ČR Rok výroby: 1985 Počet vyrobených vozů: 50 (350–399)
Vývoj označení řady vozu: Postmw | 1990: Postw
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 90-40
Provozované vozy v současnosti u ŘPP: 361, 367, 369, 371–373, 384 Současný počet provozovaných vozů u ŘPP: 7 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Ostrava hl. n., Praha-Malešice
Obrázek vozu:
postw85
Fotografie vozů:

Akt.: 2017-05-28

Posledních 50 vozů ze série 200 vozů splňovalo podmínky pro provozování v režimu RIC. Rozdíl spočívá zejména v přístrojové skříni topení, typ 8-511.0 má automatický volič napětí. Oproti "neRICovým" vozům se v provozu udržely daleko déle, značný počet vozů prošel modernizací a obdržel označení 50 56 90-78.

Dle služební rukověti ČD SR 52 (V) Katalog osobních vozů 1977–2001 měla v prosinci 1991 proběhnout u dvou vozů (362 a 391) modernizace spočívající v úpravě ovládání a řízení vytápění a větrání.

V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 350–389 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 390–399 připadly SR.

Vůz 367 se 10. 8. 2013 vrátil zpět do doby provozu ambulantní železniční pošty na zvláštním vlaku z Prahy-Braníka do Lužné u Rakovníka a zpět. V roce 2015 (patrně v květnu) došlo k přeznačení tohoto vozu do intervalu 50 54 90-40.

Podobně jako u vozů 50 54 90-40 i v tomto přehledu osudů poštovních vozů oproti stránkám s jinými typy vozů uvádím celou sérii pohromadě, i když jezdí nebo svůj provoz ukončily pod jiným označením nebo působí či působily na Slovensku. V závorce uvádím poslední zaznamenaný výskyt vozů a iniciály zdroje.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
56 54 90-78 350-5 1985/88030 51 54 90-40 350-5

Dom. st. Praha-Malešice (8. 6. 2016, AB)

56 54 90-78 351-3 1985/88031 51 54 90-40 351-3 Dom. st. Praha-Malešice (11. 4. 2016, PK)
56 54 90-78 352-1 1985/88032 51 54 90-40 352-1 Dom. st. Praha-Malešice (26. 10. 2016, PT)
56 54 90-78 353-9 1985/88033 51 54 90-40 353-9 Dom. st. Praha-Malešice (24. 5. 2016, PT)
56 54 90-78 354-7 1985/88034 51 54 90-40 354-7 Dom. st. Praha-Malešice (16. 12. 2016, AB)
56 54 90-78 355-4 1985/88035 51 54 90-40 355-4 Dom. st. Praha-Malešice (16. 6. 2016, AB)
56 54 90-78 356-2 1985/88036 51 54 90-40 356-2 Dom. st. Praha-Malešice (16. 6. 2016, AB)
56 54 90-78 357-0 1985/88037 51 54 90-40 357-0 Dom. st. Praha-Malešice (21. 1. 2017, AB)
56 54 90-78 358-8 1985/88038 51 54 90-40 358-8 Dom. st. Praha-Malešice (7. 9. 2016, AB)
56 54 90-78 359-6 1985/88039 51 54 90-40 359-6 Dom. st. Praha-Malešice (29. 3. 2016, PT)
56 54 90-78 360-4 1985/88040 51 54 90-40 360-4 Dom. st. Praha-Malešice (4. 3. 2017, PT)
  1985/88041 51 54 90-40 361-2 2013: Pars nova Šumperk
56 54 90-78 362-0 1985/88042 51 54 90-40 362-0 Dom. st. Praha-Malešice (21. 1. 2017, AB)
56 54 90-78 363-8 1985/88043 51 54 90-40 363-8 Dom. st. Praha-Malešice (13. 10. 2016, PT)
56 54 90-78 364-6 1985/88044 51 54 90-40 364-6 Dom. st. Praha-Malešice (16. 12. 2016, AB)
99 54 9 362 002-6 1985/88045 51 54 90-40 365-3 xxxx: SŽDC - vůz Diagnostické soupravy ERTMS (16. 6. 2016, AB)
56 54 90-78 366-1 1985/88046 51 54 90-40 366-1 Dom. st. Praha-Malešice (26. 10. 2016, PT)
50 54 90-40 367-0 1985/88047 51 54 90-40 367-9 Dom. st. Praha, provozní; nejpozději 5. 2015: Muzeum vlakové pošty (22. 5. 2016, AV)
56 54 90-78 368-7 1985/88048 51 54 90-40 368-7 Dom. st. Praha-Malešice (23. 8. 2015, PT)
51 54 90-40 369-5 1985/88049   2013: Pars nova Šumperk
51 54 90-40 370-3 1985/88050   před 1996: zrušen
51 54 90-40 371-1 1985/88051   2013: Pars nova Šumperk
51 54 90-40 372-9 1985/88052   2013: Pars nova Šumperk
51 54 90-40 373-7 1985/88053   2013: Pars nova Šumperk
56 54 90-78 374-5 1985/88054 51 54 90-40 374-5 Dom. st. Praha-Malešice (24. 5. 2016, PT)
56 54 90-78 375-2 1985/88055 51 54 90-40 375-2 Dom. st. Praha-Malešice (21. 4. 2016, PT)
56 54 90-78 376-0 1985/88056 51 54 90-40 376-0 Dom. st. Ostrava hl. n. (21. 4. 2016, PT)
56 54 90-78 377-8 1985/88057 51 54 90-40 377-8 Dom. st. Ostrava hl. n. (4. 10. 2014, PT)
51 54 90-40 378-6 1985/88058   asi 1990–1991: zrušen (po nehodě?)
56 54 90-78 379-4 1985/88059 51 54 90-40 379-4 Dom. st. Praha-Malešice (26. 10. 2016, PT)
56 54 90-78 380-2 1985/88060 51 54 90-40 380-2 Dom. st. Ostrava hl. n. (8. 6. 2016, AB)
56 54 90-78 381-0 1985/88061 51 54 90-40 381-0 Dom. st. Praha-Malešice (21. 4. 2016, PT)
56 54 90-78 382-8 1985/88062 51 54 90-40 382-8 Dom. st. Ostrava hl. n. (11. 10. 2016, PT)
56 54 90-78 383-6 1985/88063 51 54 90-40 383-6 Dom. st. Praha-Malešice (19. 8. 2016, PT)
51 54 90-40 384-4 1985/88064   2013: Pars nova Šumperk
56 54 90-78 385-1 1985/88065 51 54 90-40 385-1 Dom. st. Praha-Malešice (18. 10. 2016, PT)
56 54 90-78 386-9 1985/88066 51 54 90-40 386-9 Dom. st. Praha-Malešice (21. 4. 2016, PT)
56 54 90-78 387-7 1985/88067 51 54 90-40 387-7 Dom. st. Praha-Malešice (14. 6. 2016, PT)
56 54 90-78 388-5 1985/88068 51 54 90-40 388-5 Dom. st. Praha-Malešice (11. 4. 2016, PK)
56 54 90-78 389-3 1985/88069 51 54 90-40 389-3 Dom. st. Praha-Malešice (11. 10. 2016, PT)
  1985/88070 51 54 90-40 390-1 ?
51 56 90-40 391-7 1985/88071 51 54 90-40 391-9 xxxx: doložen na Slovensku
50 56 90-40 392-6 1985/88072 51 54 90-40 392-7 2015: doložen na Slovensku
50 56 90-40 393-4 1985/88073 51 54 90-40 393-5 2017: doložen na Slovensku
50 56 90-40 394-2 1985/88074 51 54 90-40 394-3 2001: doložen na Slovensku; nyní ?
50 56 90-40 395-9 1985/88075 51 54 90-40 395-0 2001: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88076 51 54 90-40 396-8 ?
  1985/88077 51 54 90-40 397-6 ?
50 56 90-40 398-3 1985/88078 51 54 90-40 398-4 1999: doložen na Slovensku; nyní ?
  1985/88079 51 54 90-40 399-2 ?

Modernizace vozů řady Postw - ATECO Praha (vozy řady Postw)nahoru

Úprava vozů řady Postmw na provoz bez osádky.

(6.) Postw - modernizace (ex Postmw)

Řada vozu:
Postw
Číselné označení vozu:
56 54 90-78
Kód řady KOV:
-
Typové označení KOV:
-

Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz bez oddílů, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200

Modernizace vozů původní řady Postmw (Studénka 1985).

Modernizace: ATECO, Praha, ČR + DPOV, Přerov, ČR Rok modernizace: 2005–2015 Počet modernizovaných vozů: 28 (350–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–387, 389)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Postw [viz kód (483)] | po modernizaci (2005–2015): Postw
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 90-40 [viz kód (483)] | po modernizaci (2005–2015): 56 54 90-78
Provozované vozy v současnosti u ŘPP: 350–360, 362–366, 368, 374–377, 379–383, 385–389 Současný počet provozovaných vozů u ŘPP: 31 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Ostrava hl. n., Praha-Malešice
Obrázek vozu:
postw85
Fotografie vozů:
  • Postw 56 54 90-78 353-9 (ex Postmw 51 54 90-40 353-9): pohled na vůz, nápisy na voze; foto Petr Fiala, 2. 2. 2006, Pardubice
  • Postw 56 54 90-78 359-6 (ex Postmw 51 54 90-40 359-6): nápisy na voze; foto Vojtěch Jelínek, 14. 6. 2011, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 374-5 (ex Postmw 51 54 90-40 374-5): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 22. 9. 2014, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 385-1 (ex Postmw 51 54 90-40 385-1): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 22. 9. 2014, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 387-7 (ex Postmw 51 54 90-40 387-7): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 22. 9. 2014, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 354-7 (ex Postmw 51 54 90-40 354-7): první, druhý a třetí pohled do interiéru vozu, ovládání osvětlení a topení; foto Aleš Vávra, 27. 6. 2015, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 377-8 (ex Postmw 51 54 90-40 377-8): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 3. 10. 2015, Olomouc hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 387-7 (ex Postmw 51 54 90-40 387-7): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 11. 2. 2016, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 363-8 (ex Postmw 51 54 90-40 363-8): pohled na vůz, nápisy na voze; foto Vojtěch Jelínek, 23. 3. 2016, Praha-Libeň, Mn 85107
  • Postw 56 54 90-78 385-1 (ex Postmw 51 54 90-40 385-1): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 19. 3. 2016, Pardubice hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 386-9 (ex Postmw 51 54 90-40 386-9): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 19. 3. 2016, Pardubice hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 364-6 (ex Postmw 51 54 90-40 364-6): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 11. 4. 2016, Olomouc hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 388-5 (ex Postmw 51 54 90-40 388-5): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 11. 4. 2016, Olomouc hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 351-3 (ex Postmw 51 54 90-40 351-3): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 11. 4. 2016, Olomouc hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 354-7 (ex Postmw 51 54 90-40 354-7): označení vozu, vnitřní označení vozu; foto Aleš Vávra, 22. 5. 2016, Brno hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 358-8 (ex Postmw 51 54 90-40 358-8): pohled na vůz; foto Alan Butschek, 16. 6. 2016, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 389-3 (ex Postmw 51 54 90-40 389-3): pohled na vůz; foto Alan Butschek, 16. 6. 2016, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 356-2 (ex Postmw 51 54 90-40 356-2): pohled na vůz; foto Alan Butschek, 16. 6. 2016, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 379-4 (ex Postmw 51 54 90-40 379-4): pohled na vůz; foto Alan Butschek, 16. 6. 2016, Ostrava hl. n.
  • Postw 56 54 90-78 357-0 (ex Postmw 51 54 90-40 357-0): pohled na vůz; foto Alan Butschek, 16. 6. 2016, Ostrava hl. n.

Akt.: 2016-08-07

Dne 29. 5. 1999 došlo v ČR ke zrušení ambulantních pošt, dále se vozy 51 54 90-40 používaly pro vedení úpž (úhrnné přepravy železniční), avšak od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Vozy prošly počínaje rokem 2005 modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h.

Vozy se používají výhradně na trase Praha-Malešice (pošta Praha 023) - Ostrava hl. n. (pošta Ostrava 02) k noční přepravě převážně balíkových zásilek s dodáním D+1. Do otevření poštovního uzlu v Brně-Heršpicích (pošta Brno 02) byly tyto vozy využívány také do Brna hl. n. Nový přepravní uzel SPU Brno 02 byl postaven bez napojení na železnici (stejně jako dříve SPU Plzeň 02).

Netradičně bylo možné zahlédnout poštovní vůz 385 ve vlaku z Olomouce hl. n. do Krnova, a sice 1. 9. 2012 a 27. 4. 2013 (Os 3501 / 3500). V obou případech se jednalo o tradiční cykloturistickou akci "Bílý kámen", aneb den otevřených "dveří" ve vojenském prostoru Libavá, který si vyžádal posílení vlaků.

Přehled vozů je uveden v souhrnné tabulce u položky (5.).

Pozorování provozu vozů: Patrik Trnčák (PT), Petr Študent (PŠ), Piotr Kilanowski (PK), Vojtěch Jelínek (VJ).

© 2013–2017 Alan Butschek

Design © 2010 Dominik Butschek

Skript © 2013 Radek Papež