Úvodní strana

Vozy jídelní, vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem

Vozy jídelní

Vozy k sezení a lehátkové s bufetovým oddílem

U některých řad vozů se užívá výraz "bufetový oddíl", u jiných "barový oddíl" nebo "bistro". Podle mého názoru je hranice mezi těmito pojmy nepatrná a spíše se jedná o snahu výrobců či dopravce "jít s dobou", neboť podobná situace je běžná i v kamenných občerstvovnách. U jednotlivých řad vozů se přidržuji výrazů užitých v dostupné dokumentaci.

V této sekci vozů nejsou uvedeny přípojné vozy k sezení s bufetovým oddílem (původní řada BRam - viz sekce s vozy přípojnými, vloženými a řídicími) a vozy k sezení s bistro oddílem řady ARbmpz - viz sekce ČD raijlet.

Výroba Görlitz 1958–1959 a Bautzen 1960 (vozy řady WR)nahoru

První poválečné jídelní vozy dodaly (východo-) německé vagónky ve Zhořelci a Budyšíně.

(1.) WR 1958–1960 (400–419)

Řada vozu:
WR
Číselné označení vozu
51 54 88-10
Kód řady KOV:
(241)
Typové označení KOV:
WR

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a výčep, 42 sedadel, topení teplovodní (kotel na tuhá paliva s možností ohřevu vody párou z hlavního parního potrubí) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz V

Výrobce: VEB Waggonbau Görlitz, Německo (vozy 400–409), VEB Waggonbau Bautzen, Německo (vozy 410–419) Rok výroby: 1958–1960 (1958: 400–4xx; 1959: 4xx–409; 1960: 410–419) Počet vyrobených vozů: 20 (400–419)
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm
Vývoj číselného označení vozu: 400–419 | 1967: 51 54 88-10
Obrázek vozu:
wr58
Fotografie vozu:
  • WR 407: pohled na vůz; sken publikace Wolfgang Theurich: 150 Jahre Waggonbau in Görlitz 1849–1999
  • 84 56 08-95 076-0 (ex WR 41x): pohled na vůz, levá, prostřední a pravá část vozu; foto Piotr Kilanowski, 23. 7. 2012, Spišská Nová Ves
  • 84 56 08-95 076-0 (ex WR 41x): pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 5. 10. 2015, Spišská Nová Ves

Akt.: 2016-03-30

Vozy jsou obdobné konstrukce jako lůžkové vozy řad WLA, WLB a WLAB dodávané k ČSD v letech 1958–1959. Zajímavostí je skutečnost, že se o výrobu podělily rovným dílem dvě vagónky.

V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je vedeno 19 vozů. Pořadová čísla nového 12místného označení začínají číslem 026, neboť nižší čísla obsadily jídelní vozy DR získané v roce 1945 jako kořistní. Poznatky o úplném vyřazení vozů z provozu zatím chybí.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
  195x/x 400 → 51 54 88-10 026-1 ?
64965 195x/x 401 → 51 54 88-10 027-9 1979: Železniční vojsko Praha - obytný vůz
  195x/x 402 → 51 54 88-10 028-7 ?
  195x/x 403 → 51 54 88-10 029-5 ?
  195x/x 404 → 51 54 88-10 030-3 ?
64862 195x/x 405 → 51 54 88-10 031-1 1977: ŽST Praha-Vršovice - jídelní vůz
61634 1958/x 406 → 51 54 88-10 032-9 1980: Vozové depo Zvolen - obytný vůz; xxxx: MDC Bratislava
  195x/x 407 → 51 54 88-10 033-7 ?
  195x/x 408 → 51 54 88-10 034-5 ?
  195x/x 409 → 51 54 88-10 035-2 ?
  1960/x 410 → 51 54 88-10 036-0 ?
  1960/x 411 → 51 54 88-10 037-8 ?
  1960/x 412 → 51 54 88-10 038-6 ?
  1960/x 413 → 51 54 88-10 039-4 ?
  1960/x 414 → 51 54 88-10 040-2 ?
  1960/x 415 → 51 54 88-10 041-0 ?
65673 1960/x 416 → 51 54 88-10 042-8 1980: ŽST Ústí nad Labem - jídelní vůz
64874 1960/x 417 → 51 54 88-10 043-6 1977: ŽST Česká Třebová - jídelní vůz
  1960/x 418 → 51 54 88-10 044-4 ?
419 1960/x   196x: zrušen po požáru

Výroba Bautzen 1969–1976 (vozy řady WR)nahoru

Vagónka Bautzen dodala v letech 1969–1970 a 1976 k ČSD jídelní vozy řady WR ve dvou sériích:
51 54 88-80 001 až 023 ... 1969–1970 (+ 2 jídelní vozy zařazené do remízy vládních vozů jako Aza 51 54 89-80 065 a 066II)
51 54 88-41 001 až 028 ... 1976 (+ 2 jídelní vozy zařazené do remízy vládních vozů jako Aza 51 54 89-40 021II a 022II)

(2.) WR 1969–1970 (interval 88-80)

Řada vozu:
WR810
Číselné označení vozu
51 54 88-80
Kód řady KOV:
810
Typové označení KOV:
WR 69 RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a výčep, 48 sedadel +2 sklopná sedadla, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1969–1970 (1979: 001–014; 1970: 015–023) Počet vyrobených vozů: 23 (001–023)
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm | 1990: WR | 2009: WR810
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-80
Obrázek vozu:
wr810
Fotografie vozu:

Akt.: 2017-11-12

V letech 1969–1970 dodala budyšínská vagónka sérii jídelních vozů WR 51 54 88-80 001 až 023 a dva vozy téhož provedení, které ČSD zařadily jako vozy salonní Aza 51 54 89-80 065 a 066II ; tyto dva vozy se k flotile jídelních vozů připojily v roce 1976.

V pravidelném provozu vozy dojezdily pravděpodoobně v 90. letech. Kód 810 se ale v KOV udržel do roku 2016, a to díky vozu 013 deponovaném v DHV Lužná u Rakovníka, který byl převeden do kódu 083.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2016)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
  1969/xxx 51 54 88-80 001-9 ? (7. 1980: doložen, přemístění do dom. st. Bratislava hl. st.)
  1969/xxx 51 54 88-80 002-7 ? (7. 1980: doložen, přemístění do dom. st. Bratislava hl. st.)
  1969/xxx 51 54 88-80 003-5 ?
  1969/xxx 51 54 88-80 004-3 ? (7. 1980: doložen, přemístění do dom. st. Bratislava hl. st.)
  1969/xxx 51 54 88-80 005-0 ? (7. 1980: doložen, přemístění do dom. st. Bratislava hl. st.)
  1969/xxx 51 54 88-80 006-8 ? (1993: doložen v dom. st. Bratislava hl. st., 54)
  1969/xxx 51 54 88-80 007-6 ?
51 54 88-80 008-4 1969/xxx   1. 9. 1997: zrušen
51 54 88-80 009-2 1969/xxx   1. 9. 1999: zrušen
  1969/xxx 51 54 88-80 010-0 ?
  1969/xxx 51 54 88-80 011-8 ? (1993: doložen v dom. st. Košice, 54)
51 56 88-80 012-4 1969/246 51 54 88-80 012-6 1996: dom. st. Košice; xxxx: zrušen; xxxx: Púchov - bufet (doložen 2010); další osud?
55 54 88-80 013-0 1969/247 51 54 88-80 013-4 22. 4. 1996: zrušen; 17. 10. 2002: provozní - dom. st. Rakovník, později DHV Lužná u Rakovníka, restaurace tamtéž; 17. 2. 2016: vůz veden v KOV pod kódem 083
51 56 88-80 014-0 1969/xxx 51 54 88-80 014-2 ? (1993: doložen v dom. st. Košice)
  1970/xxx 51 54 88-80 015-9 ? (1994: doložen po vykolejení, v tu dobu zájem o odkoupení "Nottinghamským technickým klubem")
  1970/xxx 51 54 88-80 016-7 ?
  1970/xxx 51 54 88-80 017-5 ?
51 54 88-80 018-3 1970/xxx   24. 6. 1993: zrušen
60 56 99-29 888-7 1970/xxx 51 54 88-80 019-1 xxxx: Železničné stavby Košice
51 54 88-80 020-9 1970/xxx   30. 7. 1993: zrušen
51 56 88-80 021-5 1970/xxx 51 54 88-80 021-7 ? (1993: doložen v dom. st. Bratislava hl. st.)
  1970/xxx 51 54 88-80 022-5 ?
  1970/xxx 51 54 88-80 023-3 ? (1993: doložen v dom. st. Bratislava hl. st., 54)

(3.) WR 1976 (interval 88-41)

Řada vozu:
WR851
Číselné označení vozu
51 54 88-41
Kód řady KOV:
851
Typové označení KOV:
WR 76

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.551, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a zásobárnu, 48 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1976 Počet vyrobených vozů: 28 (001–028)
Vývoj označení řady vozu: WR | 1983: WRm | 1990: WR | 2009: WR851
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-41 | 2003: 50 54 88-41
Provozované vozy v současnosti u ČD: 012 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Česká Třebová
Obrázek vozu:
wr811
Fotografie vozu:

Akt.: 2017-09-24

Další sérii jídelních vozů dodala vagónka Bautzen v roce 1976. Opět se jednalo o dodávku, v níž byly poslední dva vozy 30kusové série dodány do remízy vládních vozů jako vozy Aza 51 54 89-40 021II a 022II.

Vozy byly v Kartotéce osobních vozů až do roku 2003 vedeny pod kódem 811, kdy došlo výnosem Odboru kolejových vozidel GŘ ČD č. j. 52/03-12/1-Ba ze dne 18. 11. 2003 k odebrání režimu RIC a vozy se změněným označením 50 54 88-41 přešly pod kód 851. Důvodem byla absence blokování otevření nástupních dveří za jízdy vlaku. Vozů 002 a 004 se přeznačení dotklo pouze administrativně, vozy byly v té době již navrženy na zrušeny a následně zlikvidovány.

Vozy byly pravidelně nasazovány do provozu až do konce GVD 2010/2011, tedy do prosince 2011.

Vozy 003, 007, 010, 016 a 017 prošly v roce 1989 modernizací, obdržely nové označení 51 54 88-80 a později dostaly nový kód 851.

Kuriózní osud postihl vůz ex WR 51 54 88-41 025-6, který se nachází (2017) u rumunské železniční stanice Vişeu de Sus jako součást hotelu "Hotel Train Carpatia Express". Vůz nenese zvenčí žádné číselné označení, v přehledu proto ponechávám jeho poslední známé 12místné označení.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 88-41 001-8 1976/162 51 54 88-41 001-7 2012–2013: zrušen; 28. 11. 2013: deaktivován
50 54 88-41 002-6 1976/163 51 54 88-41 002-5 17. 2. 2005: zrušen
50 54 88-41 004-2 1976/165 51 54 88-41 004-1 9. 6. 2006: zrušen
51 54 88-41 005-8 1976/xxx   19. 4. 2001: zrušen
  1976/xxx 51 54 88-41 006-6 ?
55 54 88-41 008-8 1976/169 51 54 88-41 008-2 → 50 54 88-41 008-3 20. 2. 2012: DHV Lužná u Rakovníka; 17. 2. 2016: vůz veden v KOV pod kódem 084
51 54 88-41 009-0 1976/xxx   4. 12. 2000: zrušen
50 54 88-41 011-7 1976/172 51 54 88-41 011-6 2012–2013: zrušen; 13. 2. 2013: deaktivován
50 54 88-41 012-5 1976/173 51 54 88-41 012-4 2012–2013: navržen na zrušení
55 54 88-41 013-8 1976/160 51 54 88-41 013-2 → 50 54 88-41 013-3 20. 2. 2012: DHV Lužná u Rakovníka; 15. 1. 2014: vůz veden v KOV pod kódem 034; 16. 2. 2016: vůz veden v KOV pod kódem 084
51 54 88-41 014-0 1976/xxx   11. 9. 2001: zrušen
51 54 88-41 015-7 1976/xxx   11. 9. 2001: zrušen
51 54 88-41 018-1 1976/xxx   4. 12. 2000: zrušen
51 54 88-41 019-9 1976/xxx   11. 9. 2001: zrušen
50 54 88-41 020-8 1976/180 51 54 88-41 020-7 19. 6. 2006: zrušen
51 54 88-41 021-5 1976/xxx   11. 9. 2001: zrušen
51 54 88-41 022-3 1976/xxx   4. 12. 2000: zrušen
51 56 88-41 023-9 1976/182 51 54 88-41 023-1 2002: dom. st. Bratislava hl. st.; 20xx: zrušen; 20xx: Rožňava predmestie - restaurace (doložen 2010); další osud?
  1976/xxx 51 54 88-41 024-9 ?
51 56 88-41 025-4 1976/183 51 54 88-41 025-6 2002: doložen v dom. st. Bratislava hl. st.; 20xx: Hotel Train Carpatia Express, Vişeu de Sus, Rumunsko
51 56 88-41 026-2 1976/xxx 51 54 88-41 026-4 2002: dom. st. Bratislava hl. st.; 20xx: zrušen; 20xx: Komjatice - sklad (doložen 2010); další osud?
51 56 88-41 027-0 1976/xxx 51 54 88-41 027-2 ? (2002: doložen v dom. st. Bratislava hl. st.)
51 56 88-41 028-8 1976/xxx 51 54 88-41 028-0 xxxx: MDC Bratislava

Výroba Bautzen 1978 (vozy původní řady WRab)nahoru

Po dvou letech ČSD zakoupily další sérii 40 jídelních vozů, tentokrát konstrukčního typu X.

(4.) WRab 1978 (interval 88-41)

Řada vozu:
WRRm
Číselné označení vozu
51 54 88-41
Kód řady KOV:
(244)
Typové označení KOV:
WRRm 78

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s bufetovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a bufetový oddíl, 40 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1978 Počet vyrobených vozů: 40 (031–070)
Vývoj označení řady vozu: WRab | 1983: WRRm
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 88-41
Obrázek vozu:
wrab78
Fotografie vozu:

Akt.: 2018-03-25

Jídelní vozy řady WRab se od předchozích sérií odlišují novým konstrukčním typem X. Vozy mají délku přes nárazníky 26,4 m a disponují samostatným bufetovým oddílem s 20 místy "na stojáka". Po dodání byly vozy rozmístěny mezi domovské stanice takto:
- 031 až 034 ... Košice
- 035 ... Praha hl. n.
- 036 ... Košice
- 037 až 045 ... Praha hl. n.
- 046 ... Bratislava hl. st.
- 047 a 048 ... Brno hl. n.
- 049 a 050 ... Praha hl. n.
- 051 až 053 ... Brno hl. n.
- 054 ... Košice
- 055 ... Brno hl. n.
- 056 až 060 ... Košice
- 061 až 070 ... Bratislava hl. st.

Vůz 062 měl podle dostupných údajů nést v blíže neurčené době (avšak někdy před rokem 1996) označení 51 54 88-81 062-0. Z toho lze usuzovat, že se na tomto voze mohlo testovat zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h, bližší důkazy však chybí.

Vozy 033, 035, 037–045, 047–053, 055, 057 a 067–068 (celkem 22 vozů) byly modernizovány a přešly pod kódy 812, 813 a 814.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
51 56 88-41 031-2 1978/141 51 54 88-41 031-4 xxxx: Prievidzký parostrojný spolek
51 56 88-41 032-0 1978/xxx 51 54 88-41 032-2 doložen 2009: ŽOS Vrútky
60 54 89-29 018-5 1978/145 51 54 88-41 034-8 → 65735 → 80 54 39-00 002-9 1981: zrušen; 198x: TSS Ústí nad Labem, nyní Lovosice - ? vůz
51 56 88-41 036-1 1978/xxx 51 54 88-41 036-3 29. 12. 2009: deaktivován
51 56 88-41 046-0 1978/xxx 51 54 88-41 046-2 29. 12. 2009: deaktivován; 10. 2011 doložen ŽOS Vrútky
51 56 88-41 054-4 1978/xxx 51 54 88-41 054-6 29. 12. 2009: deaktivován; 5. 2010 doložen ŽOS Vrútky
51 56 88-41 056-9 1978/167 51 54 88-41 056-1 2017: Klub historických železničných vozidiel Poprad
51 56 88-41 058-5 1978/143 51 54 88-41 058-7 2016: provozní
51 56 88-41 059-3 1978/170 51 54 88-41 059-5 2016: provozní
51 56 88-41 060-1 1978/171 51 54 88-41 060-3 2016: provozní
51 56 88-41 061-9 1978/xxx 51 54 88-41 061-1 2017: provozní
51 54 88-41 062-9 1978/xxx 51 54 88-41 062-9 → 51 54 88-81 062-0 11. 9. 2001: zrušen
51 54 88-41 063-7 1978/xxx   11. 9. 2001: zrušen
51 56 88-41 064-3 1978/xxx 51 54 88-41 064-5 2007: TOOŽ Liptovský Mikuláš; 2009: likvidace
51 56 88-41 065-0 1978/176 51 54 88-41 065-2 2017: Podvihorlatský železničný spolok
51 56 88-41 066-8 1978/xxx 51 54 88-41 066-0 29. 12. 2009: deaktivován; 5. 2010: ŽOS Vrútky
51 56 88-41 069-2 1978/179 51 54 88-41 069-4 2017: Výhrevňa Vrútky
51 56 88-41 070-0 1978/xxx 51 54 88-41 070-2 2007–2008: zrušen; 2008–2010: Malacky, Ranč u Indiánky - ubytovací vůz

Výroba Wien 1997 (vozy původní řady WRRmz)nahoru

Na dodávku dalších jídelních vozů bylo nutné si 19 let počkat, v roce 1997 dodala firma Siemens 10 jídelních vozů.

(5.) WRRmz 1997

Řada vozu:
WRmz815
Číselné označení vozu
73 54 88-91
Kód řady KOV:
815
Typové označení KOV:
WRmz (73) RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, typ vozu WRmz ČD 140 N 7049, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň s hospodářským oddílem a barový oddíl, 34 sedadel +2 sklopná sedadla, elektronický informační systém,klimatizovaný, tlakotěsný, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek SGP 300-R/3S

Výrobce: Siemens SGP, Wien, Rakousko + Moravskoslezská vagonka, Studénka, ČR Rok výroby: 1997 Počet vyrobených vozů: 10 (001–010)
Vývoj označení řady vozu: WRRmz | 2001: WRmz | 2009: WRmz815
Vývoj číselného označení vozu: 73 54 88-91
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–010 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 10 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.
Obrázek vozu:
wrmz815
Fotografie vozu:

Akt.: 2017-07-09

Výběrové řízení na dodávku 10 jídelních vozů ČD vypsaly v roce 1995 a vyhrálo jej konsorcium firem Siemens SGP Verkehrstechnik a Moravskoslezská vagónka, a.s. Výběrové řízení obsahovalo zároveň i dodávku vozů řad Ampz a Bmz. Jídelní vozy byly vyrobeny a dodány nejdřive. Ve dnech 25. a 26. 8. 1997 se zkoušel vůz 002 na rychlost 200 km/h na trati Linz - Weis. První vůz byl předán Českým drahám 10. 9. 1997. Technicko-bezpečnostní zkoušky posledních vozů skončily 26. 2. 1998 (v úseku Modřice - Břeclav) a od dubna 1998 se všech 10 vozů zařadilo do vlaků EC.

Za dobu provozu stojí za zmínku z mimořádností zahoření vozu 006, ke kterému došlo 21. 4. 2013 v Budapešti na vlaku EC 276. Z Budapešti do Prahy byl přepraven 28. 4. 2013 na EC 274 a 22. 5. 2013 odjel na opravu do ŽOS Vrútky, přeprava z Prahy do Žiliny proběhla na Ex 129. Zpět do Prahy byl opravený vůz převezen po necelých 2 letech dne 4. 2. 2015 na Ex 120.

Začátkem května 2014 zveřejnily ČD ve Věstníku veřejných zakázek (http://www.vestnikverejnychzakazek.cz/cs/Form/Display/496402) oznámení o zakázce na modernizaci 71 vozů složených z 11 vozů řady Ampz143, 9 vozů řady Ampz146, 15 vozů řady Bmz241, 26 vozů řady Bmz245 a 10 vozů řady WRmz815. Hlavním cílem je revitalizace interiéru, přečalounění či obměna sedaček, obnova WC, zabudování infrastruktury pro připojení Wi-Fi, dosazení elektronického informačního zařízení, oprava podvozků, u řad Ampz146, Bmz245 a WRmz815 navíc výměna CZE za jiný typ. Modernizace by měla být hotova do 17 měsíců od podpisu smlouvy s vítězem veřejné zakázky. Na přelomu února a března 2015 tuto veřejnou zakázku vyhrála společnost Pars nova ze Šumperku.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
73 54 88-91 001-0 1997/88064    
73 54 88-91 002-8 1997/88065    
73 54 88-91 003-6 1997/88066    
73 54 88-91 004-4 1997/88067    
73 54 88-91 005-1 1997/88068    
73 54 88-91 006-9 1997/88069    
73 54 88-91 007-7 1997/88070    
73 54 88-91 008-5 1997/88071    
73 54 88-91 009-3 1997/88072    
73 54 88-91 010-1

1997/88073

   

Úprava vozů řady Aza (vozy řady WR)nahoru

V roce 1976 přešly pod řadu WR dva jídelní vozy z roku 1970 zařazené zprvu do remízy vládních vozů.

(6.) WR - úprava 1976 (ex Aza)

Řada vozu:
WR
Číselné označení vozu
51 54 88-80
Kód řady KOV:
(242)
Typové označení KOV:
WR

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, vůz rozdělen na velkoprostorový oddíl s jídelnou, přípravnu, kuchyni a výčep, počet sedadel ? + 2 sklopná sedadla, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty), povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V

Úprava vozů řady Aza (Bautzen 1970).

Úprava: ? Rok úpravy: 1976 Počet upravených vozů: 2 (024–025)
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Aza | po úpravě (1976): WR | 1983: WRm | 1990: WR
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 89-40| po úpravě (1976): 51 54 88-80
Obrázek vozu:
wr810
Fotografie vozu:

Akt.: 2017-03-05

V roce 1976 se k 23 jídelním vozům z let 1969 a 1970 připojily dva salonní vozy řady Aza shodné konstrukce. Zda bylo vnitřní uspořádání vozů naprosto shodné s vozy 001 až 023 nebo zda se v něčem lišily nemám doloženo.

Osud vozu 024 není doložen.

Vůz 025 se v roce 1993 nacházel jako vůz řady WR v dom. st. Košice, evidenčně ještě s kódem železniční správy 54. Další stopa se objevuje až 14. 2. 2012, kdy byl tento vůz již pod označením 80 56 09-80 801-1 převezen ze Spišské Nové Vsi do Vrútek, kde prokazatelně stál ještě v únoru 2017. Vůz postrádá výrobní štítky, lze přečíst nápis dom. st. Spišská Nová Ves a logo ZSSK. Poslední revizí vůz podle nápisů prošel v roce 2008. Do kterého roku vůz sloužil jako jídelní a jakému účelu pod označením 80 56 09-80 801-1 není zatím známo.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (XXxx)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
51 54 88-80 024-1 1970/xxx 51 54 89-80 065-3 → 51 54 89-40 021-5 1970: salonní vůz; 1976: jídelní vůz; xxxx: zrušen
80 56 09-80 801-1 1970/xxx 51 54 89-80 066-1II → 51 54 89-40 022-3 → 51 54 88-80 025-8 1970: salonní vůz; 1976: jídelní vůz; 1993: doložen v dom. st. Košice, 54; xxxx: zrušen; xxxx: pomocný vůz dom. st. Spišská Nová Ves; 2012: deponie Vrútky

Modernizace vozů řady WRm - ŽOS České Velenice (vozy řady WRm)nahoru

V roce 1989 prošlo modernizací 5 vozů původní řady WR vyrobených v roce 1976. Této modernizaci se též říkalo "Zürich" podle plánovaného nasazení na vlaky Prahy - Zürich.

(7.) WRm - modernizace 1989 (ex WRm)

Řada vozu:
WR851
Číselné označení vozu
50 54 88-80
Kód řady KOV:
851
Typové označení KOV:
WR 76

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.551, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu a zásobárnu, 36 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovodní (ohřívač vytápěný parou, elektrickou energií a dvěma naftovými vytápěcími agregáty) doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V

Modernizace vozů původní řady WR (Bautzen 1976).

Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR Rok modernizace: 1989 Počet modernizovaných vozů: 5 (030–034)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRm [viz kód 851] | po modernizaci (1989): WRm | 1990: WR |2009: WR851
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód 851] | po modernizaci (1989): 51 54 88-80 | 2003: 50 54 88-80

Obrázek vozu:
wr851

Fotografie vozů:

Akt.: 2016-08-07

V roce 1989 došlo u 5 jídelních vozů původní řady WR vyrobených v roce 1976 k modernizaci interiéru (počet sedadel klesl z 48 na 36) a ke zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h úpravou podvozku. Tímto byly vytvořeny předpoklady pro nasazení jídelních vozů této řady na vlaky do zahraničí, konkrétně se mělo jednat o relaci Praha - Zürich. Proto se také někdy této modernizaci říká "modernizace Zürich".

Výnosem Odboru kolejových vozidel GŘ ČD č. j. 52/03-12/1-Ba ze dne 18. 11. 2003 došlo k odebrání režimu RIC, důvodem byla skutečnost, že vozy nebyly vybaveny blokováním otevřených nástupních dveří za jízdy vlaku. Další degradací se stalo snížení povolené provozní rychlosti ze 160 km/h na 140 km/h Nejprve byla snížena rychlost v říjnu 2009 u vozu 033, následně se změna rychlosti týkala od 25. 2. 2010 i ostatních vozů, a sice na základě výnosu náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu č. j. 480/2010-O12-Ba. Nařízení se opíralo o závěry z výzkumné zprávy Dopravní fakulty Univerzity Pardubice zaměřené na tepelné namáhání podvozkových komponentů vozů.

Odstavování vozů z provozu započalo v prosinci 2011 a skončilo v prosinci 2013. Posledním dnem provozu této pětice vozů se stalo pondělí 16. 12. 2013.

Provoz vozů v letech 2011–2016:
- vůz 030 jezdil pravidelně do 30. 7. 2013 (poslední výkon byl na Ex 144) a ještě byl nasazen v období od 4. 10. 2013 (počínaje vlakem Ex 151) do 1. 11. 2013, kdy jel naposledy, a to na vlaku Ex 144;
- vůz 031 dojezdil v prosinci 2011 s koncem GVD 2010/2011;
- vůz 032 jezdil pravidelně do 14. 7. 2013 (končil výkonem na Ex 150) a opětovně jezdil v období od 20. 9. 2013 (prvním vlakem se stal Ex 153) do 10. 12. 2013, cestující se v něm naposledy svezli na Ex 152;
- vůz 033 dojezdil v prosinci 2011 s koncem GVD 2010/2011;
- vůz 034 byl v provozu prakticky celý rok 2013, jezdil pravidelně do 8. 10. 2013 a následně ještě vyjel 17. 10. 2013 na Ex 145 / 144 a jezdil až do 16. 12. 2013, posledním vlakem se stal Ex 150.

Zajímavý osud potkal vozy 030, 031 a 032. Vůz 030 byl převezen v říjnu 2015 do dopravny Nový Jičín město, kde jej 6. 11. 2015 z kolejí vyzdvihl tahač a převezl mezi Nový Jičín a Rybí k Sirkovým lázním, kde by měl fungovat jako bistro. Reportáž z převozu je zde.
Vůz 031 již jako "Restaurace Vagon" funguje, a sice v Praze-Horních Počernicích na tomto místě od února 2015. Obdržel repliku původního nátěru a nápisů.
A do třetice vůz 032 se v roce 2016 (nejpozději v květnu) objevil v Českém Šternberku jako jídelní vůz v Tábořišti u Karla.

Kromě vozů 030 až 032 dopadl ještě lépe vůz 034, který v roce 2014 nebo 2015 odkoupila společnost Junior Market s.r.o. z Uhlířských Janovic. Vůz je běžně deponovaný v Kolíně.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2015–2016)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 88-80 030-9 1976/xxx 51 54 88-41 003-3 → 51 54 88-80 030-8 11. 2013 - 2. 2014: zrušen; 2015: deaktivován; 2015: bistro u Nového Jičína
51 54 88-41 007-4 1976/168 51 54 88-41 007-4 → 51 54 88-80 031-6 15. 11. 2012: zrušen; 28. 11. 2013: deaktivován; 2015: restaurace Praha-Horní Počernice, 2016: vůz obdržel původní nátěr s nápisy WR 51 54 88-41 007-4
50 54 88-80 032-5 1976/171 51 54 88-41 010-8 → 51 54 88-80 032-4 mezi 2. 2014 - 8. 2014: zrušen; mezi 2. 10. 2015 - 15. 2. 2016: deaktivován; 2016: jídelní vůz v Čekém Šternberku v Tábořišti u Karla
50 54 88-80 033-3 1976/174 51 54 88-41 016-5 → 51 54 88-80 033-2 23. 4. 2013: zrušen; 18. 3. 2014: deaktivován
55 54 88-80 034-6 1976/177 51 54 88-41 017-3 → 51 54 88-80 034-0 → 50 54 88-80 034-1 mezi 2. 2014 - 8. 2014: zrušen; 9. 10. 2014: deaktivován; 2014–2015: Junior Market s.r.o., Uhlířské Janovice

Modernizace vozů řady WRRm - ŽOS České Velenice (vozy řady WRRm)nahoru

V letech 1991–1994 prošlo 22 jídelních vozů původní řady WRab z roku 1978 modernizací v ŽOS České Velenice. Celkem tyto vozy obsadily 3 pozice v Kartotéce osobních vozů; dvě položky jsou již zaniklé (vozy se v letech 2012–2013 podrobily další modernizaci), jedna existuje:
WRm812 51 54 88-81 ... modernizace 1991–1992 (kód 812; zrušen - vozy přešly pod kód 816)
WRm813 51 54 88-81 ... modernizace 1991–1992 (kód 813; zrušen - vozy přešly pod kód 816)
WRmee814 61 54 88-81 ... modernizace 1994 následovaná další modernizací 2012 v ŽOS Vrútky (kód 814)

(8.) WRm - modernizace 1991–1992 (ex WRRm)

Řada vozu:
WRm812
Číselné označení vozu
51 54 88-81
Kód řady KOV:
812
Typové označení KOV:
WRm 812 RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s bufetovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a bufetový oddíl, 40 sedadel +1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V

Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978).

Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR Rok modernizace: 1991–1992 Počet modernizovaných vozů: 4 (037, 047, 052, 068)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): WRRm | 2001: WRm812
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): 51 54 88-81

Obrázek vozu:
wrm812

Fotografie vozů:

Akt.: 2016-03-30

Modernizace 4 vozů provedená v ŽOS České Velenice představovala pravděpodobně jen zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h úpravou nápravové převodovky. V přečíslovacích seznamech je změna označení datována až dnem 17. 5. 1994 (vozy 047, 052) a 14. 11. 1994 (vozy 037, 068); je otázka k čemu se tato data vztahují (nebo byla modernizace provedena až v roce 1994?).

Dnem 25. 2. 2010 byla těmto vozů snížena povolená provozní rychlost zpět na 140 km/h, a to na základě výnosu náměstka GŘ ČD pro osobní dopravu č. j. 480/2010-O12-Ba. Nařízení se opíralo o závěry z výzkumné zprávy Dopravní fakulty Univerzity Pardubice zaměřené na tepelné namáhání podvozkových komponentů vozů. To už ale byla na spadnutí jejich další modernizace. Vůz 052 byl odstaven v dubnu 2010, ostatní vozy dojezdily v listopadu 2010 a ještě v listopadu téhož roku všechny vozy odjely do ŽOS Vrútky na modernizaci a přešly pod kód 816.

Poslední jízdy s cestujícími před 2. modernizací:
- vůz 037 ... 23. 11. 2010 na IC 540;
- vůz 047 ... 8. 11. 2010 na IC 540;
- vůz 052 ... 1. 4. 2010 na IC 540;
- vůz 068 ... 6. 11. 2010 na IC 540.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012)


(9.) WRm - modernizace 1991–1992 (ex WRRm)

Řada vozu:
WRm813
Číselné označení vozu
51 54 88-81
Kód řady KOV:
813
Typové označení KOV:
WRm 813 RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu 1.581, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 38 sedadel, topení teplovzdušné (ohřívač vytápěný elektrickou energií a naftovým vytápěcím agregátem), povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V

Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978).

Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR Rok modernizace: 1991–1992 Počet modernizovaných vozů: 15 (001–015)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): WRRm | 2001: WRm | 2009: WRm813
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po modernizaci (1991–1992): 51 54 88-81

Obrázek vozu:
wrm813

Fotografie vozů:

Akt.: 2017-07-09

Oproti 4 vozům pozdější řady WRm812 byla modernizace dalších 15 vozů velkorysejší. Změn doznal zejména interiér. Uspořádání sedadel v jídelně přešlo z 2 + 2 na 2 + 1 (celkem 30 míst k sezení), v bufetové části vznikl barový oddíl s 6 otočnými sedačkami (křesly) a 2 sedadly. V kuchyni došlo k instalaci měniče pro napájení spotřebičů. Čelní přechodové dveře jsou posuvné, nové konstrukce. Místo sprchy vznikl skladový prostor. Povolená provozní rychlost byla zvýšena na 160 km/h úpravou nápravové převodovky. Práce na modernizaci začaly koncem roku 1990, první vozy byly dokončeny v květnu 1991; prioritou bylo zabezpečení jídelního vozu na první vlaky sítě EuroCity vedené přes ČSFR, a tím se od 2. 6. 1991 stal EC 8/9 "Antonín Dvořák". V přečíslovacích seznamech jsou změny číselného označení uváděny v období od 30. 4. 1991 do 31. 10. 1992.

Vůz 001 si po modernizaci dlouho nezajezdil, v roce 1993 ho zasáhl v Maďarsku požár, načež byl 10. 12. 1993 zrušen.

Podobně jako u řady WRm812 došlo dnem 25. 2. 2010 i u vozů této řady stejným výnosem ke snížení povolené provozní rychlosti zpět na 140 km/h. I vozy této řady čekala další modernizace v ŽOS Vrútky. Oproti vozům řady WRm812 jezdily o něco déle - první vozy se začaly z provozu vyřazovat v srpnu 2011. V roce 2012 se v pravidelném provozu objevovaly již jen dva vozy. Vůz 009 jel naposledy s cestujícími 9. 2. 2012 na EC 274 "Slovan" a vůz 013 dne 23. 10. 2012 na Ex 144 "Landek". Po modernizaci vozy přešly pod kód 816.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
51 54 88-81 001-8 1978/xxx 51 54 88-41 035-5 10. 12. 1993: zrušen po požáru v Maďarsku

(10.) WRRm - modernizace 1994 a 2012 (ex WRRm)

Řada vozu:
WRmee814
Číselné označení vozu
61 54 88-81
Kód řady KOV:
814
Typové označení KOV:
WRmee (61) RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu KV-449/93WR, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 38 sedadel, klimatizovaný, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek Görlitz V (1994), modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi (2012)

Modernizace vozů původní řady WRab (Bautzen 1978) a 2. modernizace řady WRmee (mod. ŽOS České Velenice 1994).

Modernizace: 1994: ŽOS České Velenice, ČR; 2012: ŽOS Vrútky, Slovensko Rok modernizace: 1994, 2012 Počet modernizovaných vozů: 3 (016–018)
Vývoj označení řady vozu: před 1. modernizací: WRRm [viz kód (244)] | po 1. modernizaci (1994): WRRm | 2001: WRmee | 2009: WRmee814
Vývoj číselného označení vozu: před 1. modernizací: 51 54 88-41 [viz kód (244)] | po 1. modernizaci (1994): 61 54 88-81
Provozované vozy v současnosti u ČD: 016–018 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 3 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.

Obrázek vozu:
wrmee814

Fotografie vozů:
  • WRmee 61 54 88-81 016-4: pohled na vůz, nápisy na voze; foto Petr Fiala, 16. 6. 2001, Ostrava hl. n.
  • WRmee814 61 54 88-81 018-0: pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 13. 8. 2010, Brno hl. n.
  • WRmee814 61 54 88-81 016-4: pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 27. 6. 2015, Česká Třebová, EC 124

Akt.: 2016-03-30

ŽOS České Velenice zmodernizovaly v roce 1994 další 3 jídelní vozy původní řady WRab. Rozsah modernizace je v základu stejný jako u modernizace 15 vozů pozdější řady WRm813 , avšak přibyly další úpravy vyplývající ze záměru řadit tyto vozy do vlaků kategorie EC a IC (provoz neklimatizovaných jídelních vozů ČD měl ve vlacích EC výjimku). Do vozů byla dosazena klimatizace a zařízení CZE. Proběhla výměna všech oken (dodavatel Hády Metall Brno), která jsou nyní pevná, pouze některá mají menší horní část výklopnou. Povolená provozní rychlost byla zvýšena na 160 km/h úpravou nápravové převodovky.

První vůz 016 se odborné veřejnosti představil 1. 7. 1994, ve dnech 2. 7. - 4. 7. 1994 se stal exponátem na výstavě železničních vozidel v ŽST Praha-Dejvice u příležitosti XII. Všesokolského sletu a 5. 7. 1994 vyjel do pravidelného provozu.

Podobně jako u vozů řad WRm812 a WRm813 došlo dnem 25. 2. 2010 stejným výnosem i u vozů této řady ke snížení povolené provozní rychlosti zpět na 140 km/h. S tímto omezením jezdily vozy až do druhé modernizace provedené v ŽOS Vrútky na přelomu let 2011–2012.

Druhá modernizace vozů řady WRmee814 byla výsledkem výběrového řízení na modernizaci 21 jídelních vozů řad WRm812, WRm813 a VRmee814. Po této modernizaci jsou vozy vybaveny podvozky s kotoučovou brzdou, 18žilovým kabelem a informačním systémem ve voze. Boční dveře jsou nyní předsuvné. Povolená provozní rychlost tak mohla být opět zvýšena na 160 km/h. Takto modernizovaný vůz vyjel s cestujícími poprvé 27. 1. 2012. Vozům bylo ponecháno předchozí označení i kód v Kartotéce osobních vozů.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
61 54 88-81 016-4 1978/160 51 54 88-41 049-6  
61 54 88-81 017-2 1978/161 51 54 88-41 050-4  
61 54 88-81 018-0 1978/162 51 54 88-41 051-2  

Modernizace vozů řady WRRm - ŽOS Vrútky (vozy řady WRRm)nahoru

Vozy řad WRm812, WRm813 prošly v letech 2012–2013 druhou modernizací, kterou provedla slovenská společnost ŽOS Vrútky.

(11.) WRRm - modernizace 1994 a 2012 (ex WRRm)

Řada vozu:
WRmee816
Číselné označení vozu
61 54 88-81
Kód řady KOV:
816
Typové označení KOV:
WRmee 816

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz s barovým oddílem, konstrukční typ X, typ vozu VR-30-2011-WR, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad a barový oddíl, 31 sedadel, zásuvky 230 V, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů s uzavřeným toaletním systémem, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek modernizovaný Görlitz V - Dunakeszi

2. modernizace vozů řady WRm (mod. ŽOS České Velenice 1991–1994).

Modernizace: ŽOS Vrútky, Slovensko Rok modernizace: 2012–2013 Počet modernizovaných vozů: 18 (001–015, 019–021)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: WRm812, WRm813 [viz kódy 812, 813] | po modernizaci (2012–2013): WRmee816
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 88-41 [viz kódy 812, 813] | po modernizaci (2012–2013): 61 54 88-81
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–015, 019–021 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 18 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.

Obrázek vozu:
wrmee816

Fotografie vozů:

Akt.: 2017-04-23

České dráhy v roce 2010 vypsaly výběrové řízení na modernizaci všech vozů řad WRm812, WRm813 a WRmee814, dohromady čítající 21 vozů. Zhotovitelem prací se stala slovenská společnost ŽOS Vrútky. Vozy jsou vybaveny podvozky s kotoučovou brzdou, 18žilovým kabelem a informačním systémem ve voze. Boční dveře jsou předsuvné. Povolená provozní rychlost byla opět zvýšena na 160 km/h.

Jako první odjely do Vrútek všechny 4 vozy řady WRm812 (037, 047, 052 a 068), stalo se tak koncem listopadu 2010. S poměrně velkým časovým odstupem začaly do Vrútek odjíždět vozy řady WRm813, a sice od srpna 2011 do března 2012; poté zůstal v provozu z řady WRm813 pouze vůz 013. Mezitím odjely do Vrútek i 3 vozy řady WRmee814, které se do provozu vrátily ze všech tří řad jako první - viz též popis u kódu 814.

První modernizovaný vůz označený novou řadou WRmee816, vůz 019, firma představila na výstavě Czech Raildays v Ostravě ve dnech 19. - 21. 6. 2012. Interiér se od vozů řady WRmee814 v některých detailech liší (jiný typ sedadel, osvětlení stolků, ...). Pravidelné nasazování prvních vozů řady WRmee816 do provozu bylo zahájeno v srpnu 2012. Poslední vůz 015 přijel ze ŽOS Vrútky 31. 7. 2013 a do provozu vyrazil 3. 8. 2013. V Kartotéce osobních vozů přeznačení proběhlo v období od 20. 8. 2012 do 31. 7. 2013.

Pořadová čísla modernizovaných vozů řad WRm812, WRm813 a WRmee814 byla přidělena takto: u bývalé řady WRm813 (002–015) a WRmee814 beze změny (016, 017, 018); vozy bývalé řady WRm812 dostaly nová čísla 001 a 019 až 021.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
61 54 88-81 001-6 1978/140 51 54 88-41 037-1 → 51 54 88-81 037-2 (kód 812)  
61 54 88-81 002-4 1978/150 51 54 88-41 039-7 → 51 54 88-81 002-6 (kód 813)  
61 54 88-81 003-2 1978/151 51 54 88-41 040-5 → 51 54 88-81 003-4 (kód 813)  
61 54 88-81 004-0 1978/152 51 54 88-41 041-3 → 51 54 88-81 004-2 (kód 813)  
61 54 88-81 005-7 1978/155 51 54 88-41 044-7 → 51 54 88-81 005-9 (kód 813)  
61 54 88-81 006-5 1978/153 51 54 88-41 042-1 → 51 54 88-81 006-7 (kód 813)  
61 54 88-81 007-3 1978/164 51 54 88-41 038-9 → 51 54 88-81 007-5 (kód 813)  
61 54 88-81 008-1 1978/149 51 54 88-41 053-8 → 51 54 88-81 008-3 (kód 813)  
61 54 88-81 009-9 1978/154 51 54 88-41 043-9 → 51 54 88-81 009-1 (kód 813)  
61 54 88-81 010-7 1978/144 51 54 88-41 033-0 → 51 54 88-81 010-9 (kód 813)  
61 54 88-81 011-5 1978/156 51 54 88-41 048-8 → 51 54 88-81 011-7 (kód 813)  
61 54 88-81 012-3 1978/169 51 54 88-41 057-9 → 51 54 88-81 012-5 (kód 813)  
61 54 88-81 013-1 1978/166 51 54 88-41 055-3 → 51 54 88-81 013-3 (kód 813)  
61 54 88-81 014-9 1978/xxx 51 54 88-41 045-4 → 51 54 88-81 014-1 (kód 813)  
61 54 88-81 015-6 1978/159 51 54 88-41 067-8 → 51 54 88-81 015-8 (kód 813)  
61 54 88-81 019-8 1978/157 51 54 88-81 047-0 → 51 54 88-81 047-1 (kód 812)  
61 54 88-81 020-6 1978/xxx 51 54 88-81 052-0 → 51 54 88-81 052-1 (kód 812)  
61 54 88-81 021-4 1978/180 51 54 88-81 068-6 → 51 54 88-81 068-7 (kód 812)  

Nákup ÖBB (vozy řady WRmz)nahoru

České dráhy v letech 2014 a 2017 zakoupily u rakouské železniční společnosti ÖBB 6 jídelních vozů.

(12.) WRmz 1988–1989

Řada vozu:
WRmz817
Číselné označení vozu:
61 81 88-90
Kód řady KOV:
817
Typové označení KOV:
WRmz 817

Charakteristika vozu: čtyřnápravový jídelní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na jídelnu, kuchyň, přípravnu, sklad, 30 sedadel, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů, povolená provozní rychlost 200 km/h, podvozek MD 522

Výrobce: SGP Simmering, Rakousko Rok výroby: 1988–1989 Počet vyrobených vozů: 16 (200–215)
Vývoj označení řady vozu: WRmz | 2014: WRmz817
Vývoj číselného označení vozu: 61 81 88-90
Provozované vozy v současnosti u ČD: 201, 205–208, 215 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 6 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.
Obrázek vozu:
wrmz817
Fotografie vozů:

Akt.: 2018-02-11

České dráhy v letech 2014 a 2017 zakoupily od rakouské železniční společnosti ÖBB šest jídelní vozy.

Vozy nakoupené v roce 2014 do ČR dojely 18. 12. 2014 vlakem Sv 18960 do Břeclavi, který byl sestaven z vozidel 1116.108 ÖBB + Bmz 61 81 21-91 002 + 022 + 044 + 060 + 059 + WRmz 61 81 88-90 208 + 205 + 206 + 207 + ABmz 61 81 30-90 025 + 029 + 034. Vozy pokračovaly 19. 12. 2014 vlakem Sv 90049 tažené lokomotivou 362.109 do Přerova, kde byly odvěšeny a přešly následujícího dne na Sv 100882 / 100476 / 100882 do Prahy tažené lokomotivou 162.013.

Vůz 205 nejprve od 26. 2. 2015 do 15. 3. 2015 pobyl v DPOV Nymburk a jeho premiéra na pravidelném vlaku se odehrála 31. 3. 2015 na EC 277. Mezitím byl vytipován k úpravě, aby mohl sloužit jako konferenční vůz včetně kuchyňského zázemí. Naposledy jel 11. 8. 2015 na EC 173 z Hamburku do Prahy a poté byl odstaven. Sedadla byla odstraněna a nahrazena podélnými stoly s křesly. První jízdu takto upravený vůz absolvoval 19. 10. 2015 za účelem výjezdního zasedání vlády v Ústí nad Labem; z Prahy hl. n. do Ústí nad Labem hl. n. byl řazen za lokomotivou vlaku R 614, zpět se vrátil "poprázdnu" na R 605 Takto příležitostně byl využíván až do konce roku 2016, následně byl 26. 1. 2017 přepraven na Slovensko (další modernizace?).

Vozy 206 a 207 nebyly zprvu do provozu zařazeny, jejich první jízdou se 19. 1. 2016 stala přeprava na Slovensko k potřebným úpravám v ŽOS Vrútky. Odtud se nejprve vrátil vůz 207, a to 28. 7. 2016 na EC 120. Z Prahy vyjel poprvé 4. 8. 2016 na EC 178 a je běžně využívaný v pravidelných vlacích jako jídelní vůz.

Vůz 206 přijel ze Slovenska 4. 11. 2016, stoly a křesla v jídelně jsou přesunovatelná, primárním účelem vozu je využití jako konferenční vůz. Nasazovaný je příležitostně od 26. 1. 2017.

Vůz 208 jezdil po počátečním pobytu v DPOV Nymburk (19. 2. 2015 - 8. 3. 2015) prakticky stále; poprvé vyjel 18. 3. 2015 na EC 178 a jezdil do 25. 2. 2016, následně došlo k jeho odstavení. Poté odjel 2. 8. 2016 na EC 121 do Žiliny a dále patrně do ŽOS Vrútky. Do pravidelného provozu se vrátil 23. 5. 2017 a je běžně využívaný v pravidelných vlacích jako jídelní vůz.

Dva vozy zakoupené v roce 2017 do ČR dojely 20. 1. 2017 vlakem Sv 18964 do Břeclavi v řazení 1116.057 ÖBB + Amz 73 81 19-91 531 + 519 + Bmz 61 81 21-90 508 + 032 + 134 + 142 + 033 + 543 + 146 + WRmz 61 81 88-90 201 + 215 + Bmz 61 81 21-90 108. Vozy pokračovaly uhned dále vlakem Sv 100816 / 245004 / 149413 / 200274 / 100862 / 100784 tažené lokomotivou 362.170 do Nymburku. Odtud se dostaly do Olomouce a 24. 1. 2017 byly připojeny na Ex 129 do Valašského Meziříčí.

Vůz 201 odjel 9. 3. 2017 do DPOV Nymburk, 29. 3. 2017 byl přepraven do Prahy a od 12. 4. do 19. 7. 2017 byl nasazovaný do pravidelného provozu, od té doby je odstavený.

Vůz 215 odjel 9. 2. 2017 do DPOV Nymburk, 15. 2. 2017 dorazil do Prahy a do pravidelného provozu byl nasazen jen krátce ve dnech 4. 3. - 17. 3. 2017, od té doby je odstaven.

Všechny vozy si nesou svoje původní "rakouské" označení, změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 817. Vozy jsou označeny dle následujícího příkladu: A - ČD 61 81 88-90 206-7 WRmz817.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
61 81 88-90 201-8 1988/86368    
61 81 88-90 205-6 1988/86372   konferenční vůz
61 81 88-90 206-7 1988/86373   konferenční vůz
61 81 88-90 207-5 1988/86374    
61 81 88-90 208-3 1988/86375    
61 81 88-90 215-8 1988/86599    

Výroba Smíchov 1959–1962 (vozy řady BRa)nahoru

Vagónka Tatra Smíchov dodala v letech 1959 a 1962 celkem 50 vozů k sezení 2. třídy s bufetovým oddílem.

(13.) BRa 1959 (550–594)

Řada vozu:
BRa
Číselné označení vozu
51 54 85-10
Kód řady KOV:
(261)
Typové označení KOV:
BRa

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na 4 oddíly k sezení, jídelnu, kuchyň a oddíl pro bufetový prodej, 32 sedadel (část vozu s oddíly) + 17 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský

Výrobce: Tatra Smíchov, Praha, ČR Rok výroby: 1959 Počet vyrobených vozů: 45 (550–594)
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR
Vývoj číselného označení vozu: 550–594 | 1967: 51 54 85-10 | 19xx: 50 54 85-10
Obrázek vozu:
bra58
Fotografie vozu:

Akt.: 2017-07-30

Menší polovinu vozu tvoří 4 oddíly 2. vozové třídy a větší polovina vozu patří jídelně, kuchyňskému zázemí včetně prostoru (pult, okénko?) pro pultový prodej občerstvení.

Zahajovací jízda se uskutečnila s vozem 550 dne 2. 6. 1959 v trase Praha - Karlovy Vary. Vůz 556 se stal exponátem na 1. mezinárodním strojírenském veletrhu (MSV) v Brně zahájeném 6. 9. 1959.

V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je uvedeno všech 45 vozů. Poznatky o úplném vyřazení vozů z provozu zatím chybí.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
  1959/150014 550 → 51 54 85-10 001-7 ?
  1959/xxxxxx 551 → 51 54 85-10 002-5 ?
  1959/xxxxxx 552 → 51 54 85-10 003-3 ?
  1959/xxxxxx 553 → 51 54 85-10 004-1 ?
  1959/xxxxxx 554 → 51 54 85-10 005-8 ?
  1959/xxxxxx 555 → 51 54 85-10 006-6 ?
  1959/150020 556 → 51 54 85-10 007-4 ?
  1959/xxxxxx 557 → 51 54 85-10 008-2 ?
  1959/xxxxxx 558 → 51 54 85-10 009-0 ?
50 54 85-10 010-9 1959/xxxxxx 559 → 51 54 85-10 010-8 1996: zrušen
  1959/xxxxxx 560 → 51 54 85-10 011-6 ?
63937 1959/xxxxxx 561 → 51 54 85-10 012-4 1980: TSS Hulín - obytný vůz
51 54 85-10 013-3 1959/xxxxxx 562 → 51 54 85-10 013-2 21. 3. 1980: vyčleněn pro ŽST Most - ? vůz; 25. 3. 1987: zrušen a Ústí n. Lab. - rozvoz jídla; později prudké najetí a asi zrušen, náhradou Bt 21-19 081; xxxx: zrušen
63938 1959/xxxxxx 563 → 51 54 85-10 014-0 16. 4. 1980: TSS Hulín - obytný vůz
62798 1959/xxxxxx 564 → 51 54 85-10 015-7 1980: Rušňové depo Nové Zámky - obytný vůz
62786 1959/xxxxxx 565 → 51 54 85-10 016-5 → 50 54 85-10 016-6 1980: TSS Bratislava - obytný vůz
  1959/xxxxxx 566 → 51 54 85-10 017-3 ?
  1959/xxxxxx 567 → 51 54 85-10 018-1 ?
62784 1959/xxxxxx 568 → 51 54 85-10 019-9 → 50 54 85-10 019-0 1980: ŽST Bratislava východ - obytný vůz
  1959/xxxxxx 569 → 51 54 85-10 020-7 ?
51 54 85-10 021-5 1959/xxxxxx 570 1980–1982: zrušen; 11. 1982: AŽD Praha
61627 1959/xxxxxx 571 → 51 54 85-10 022-3 1980: ŽST Žilina - obytný vůz
  1959/xxxxxx 572 → 51 54 85-10 023-1 ?
61626 1959/xxxxxx 573 → 51 54 85-10 024-9 1980: ŽST Vrútky - obytný vůz
63942 1959/xxxxxx 574 → 51 54 85-10 025-6 13. 5. 1980: Sdělovací a zabezpečovací distance Brno jih, dom. st. Skalice n. Svit. - obytný vůz
  1959/xxxxxx 575 → 51 54 85-10 026-4 ?
50 54 85-10 027-3 1959/xxxxxx 576 → 51 54 85-10 027-2 1985: Plzeň - ? vůz
64895 1959/xxxxxx 577 → 51 54 85-10 028-0 1977: JLV Praha - bufetový vůz
  1959/xxxxxx 578 → 51 54 85-10 029-8 ?
64967 1959/xxxxxx 579 → 51 54 85-10 030-6 1979: Železniční vojsko Praha - obytný vůz
65674 1959/xxxxxx 580 → 51 54 85-10 031-4 1980: Mostní obvod Ústí n. Lab.-Střekov - obytný vůz
63939 1959/xxxxxx 581 → 51 54 85-10 032-2 16. 4. 1980: TSS Olomouc - obytný vůz
50 54 85-10 033-1 1959/xxxxxx 582 → 51 54 85-10 033-0

cca 1994: jídelna Praha-Vršovice, poté zájem MDC Bratislava; 2001: doložen u Puš, s. r. o. - doprovodný vůz k lok. 464.008, odstaven Dvůr Králové n. Lab.

64966 1959/xxxxxx 583 → 51 54 85-10 034-8 1979: Železniční vojsko Praha - obytný vůz
51 54 85-10 035-5 1959/xxxxxx 584 3. 11. 1981: zrušen; 5. 1982: AŽD Praha - ? vůz
  1959/xxxxxx 585 → 51 54 85-10 036-3 ?
  1959/xxxxxx 586 → 51 54 85-10 037-1 ?
  1959/xxxxxx 587 → 51 54 85-10 038-9 ?
  1959/xxxxxx 588 → 51 54 85-10 039-7 ?
50 54 85-10 040-6 1959/xxxxxx 589 → 51 54 85-10 041-5 9. 10. 1985: Přerov - ? vůz
62783 1959/xxxxxx 590 → 51 54 85-10 041-3 1980: ŽST Bratislava východ - obytný vůz
62779 1959/xxxxxx 591 → 51 54 85-10 042-1 1979: ŽST Trnava - zásobovací vůz
61637 1959/xxxxxx 592 → 51 54 85-10 043-9 1980: TSS Košice
  1959/xxxxxx 593 → 51 54 85-10 044-7 ?
51 54 85-10 045-4 1959/xxxxxx 594 1980: zrušen; 1980: TSS Hradec Králové

(14.) BRa 1962 (595–599)

Řada vozu:
BRa
Číselné označení vozu
51 54 85-50
Kód řady KOV:
(261)
Typové označení KOV:
BRa

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na 4 oddíly k sezení, jídelnu, kuchyň a oddíl pro bufetový prodej, 32 sedadel (část vozu s oddíly) + 17 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek pensylvánský

Výrobce: Tatra Smíchov, Praha, ČR Rok výroby: 1962 Počet vyrobených vozů: 5 (595–599)
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR
Vývoj číselného označení vozu: 595–599 | 1967: 51 54 85-50 | 19xx: 50 54 85-50
Obrázek vozu:
bra58
Fotografie vozu: -

Akt.: 2016-03-30

Menší polovinu vozu tvoří 4 oddíly 2. vozové třídy a větší polovina vozu patří jídelně, kuchyňskému zázemí včetně prostoru (pult, okénko?) pro pultový prodej občerstvení.

V roce 1967 byly vozy vybaveny rychlíkovou brzdou DAKO-R, což umožnilo zvýšit povolenou provozní rychlost na 140 km/h. V GVD 1967/1968 tak mohly vozy jezdit na rychlíku Praha - Frankfurt nad Mohanem.

V přečíslovacím seznamu z roku 1968 je uvedeno všech 5 vozů. Poznatky o úplném vyřazení vozů z provozu zatím chybí.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (19xx)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
  1962/xxxxxx 595 → 51 54 85-50 046-3 ?
  1962/xxxxxx 596 → 51 54 85-50 047-1 ?
51 54 85-50 048-9 1962/xxxxxx 597 1982: zrušen; 7. 12. 1982: AŽD Praha - ? vůz
64938 1962/xxxxxx 598 → 51 54 85-50 049-7 197x: zrušen; 1978: Mostní obvod Pardubice - ? vůz
  1962/xxxxxx 599 → 51 54 85-50 050-5 ?

Výroba Studénka 1969 (vozy řady BRa)nahoru

Vagónka Studénka dodala v roce 1969 čtyři vozy k sezení 2. třídy s bufetovým oddílem odvozené od přípojných vozů expresu Vindobona.

(15.) BRa 1969

Řada vozu:
BRa
Číselné označení vozu
51 54 85-80
Kód řady KOV:
(262)
Typové označení KOV:
BRa

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s bufetovým oddílem velkoprostprvý s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na velkoprostorový oddíl k sezení, jídelnu, kuchyň, přípravnu a sklad, 24 sedadel (2. třída) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovodní naftové doplněné teplovzdušným vytápěním stropnicemi vozu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek VÚKV 1-747-2

Výrobce: Vagónka Studénka, ČR Rok výroby: 1969 Počet vyrobených vozů: 4 (000–003)
Vývoj označení řady vozu: BRa | 1983: BR
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 85-80
Obrázek vozu:
bra69
Fotografie vozů:

Akt.: 2017-07-30

Konstrukce těchto čtyř vozů je odvozena od přípojných jídelních vozů řady BRam. Liší se od nich prakticky jen doplněním průběžným vysokonapěťovým kabelem a parním potrubím. Nátěr skříní těchto vozů byl zelený.

Od GVD 1971/1972 tyto vozy podle dostupných údajů zajížděly z Prahy do Mnichova.
Ze vzpomínek pamětníka: vozy zajížděly do Mnichova a Frankfurtu, pravděpodobně až do GVD 1976/1977. Turnus byl stavěn pro 2 až 3 vozy. Nejvíce se používal vůz 003, neboť vůz 002 byl odstaven po nehodě a vozy 000 a 001 se nacházely často na opravách v Praze-Bubnech. Za chybějící vozy zaskakovaly vozy řady BRa (Smíchov), výjimečně WR. Od GVD 1977/1978 byl jeden vůz přemístěn do dom. st. Most a turnusován do Liberce, pravěpodobně ještě včetně GVD 1979/1980. Za zprostředkování informace děkuji Martinu Zedníkovi.

Vozy 000, 001 a 003 byly z provozu vyřazeny již v 70. letech. U vozu 002 došlo v roce 1971 vlivem násilného poškození k jeho odstavení, načež až v roce 1980 byl opraven a uveden do provozního stavu. V provozu však vydržel jen krátkou dobu a revizí o rok později již neprošel.

PŘEHLED VOZŮ PŮVODNÍCH ŘAD Aam, Bam, BRam, BRa
Čtveřice vozů této řady je součástí přehledu vozů řady Aam, Bam, BRam a BRa (stav k 30. 3. 2016). Údaje o vozech všech uvedených řad nejsou zdaleka kompletní a proto přivítám od čtenářů další údaje, které mohou mapování osudů těchto zajímavých vozů zpřesnit.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1980)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
24021 1969/69828 51 54 85-80 000-4 1978–1980: zrušen; 10. 1980: TSS Hradec Králové - ? vůz; xxxx: zrušen
60 54 89-29 109-2 1969/69829 51 54 85-80 001-2 → 65676 → 80 54 38-00 109-3 1980: zrušen; 10. 1980: TSS Chabařovice, nyní TSS Lovosice - obytný vůz
64988 1969/69830 51 54 85-80 002-0 1980: Elektrizace železnic Praha - obytný vůz; xxxx: zrušen
51 54 85-80 003-8 1969/69831   10. 1980: zrušen; 10. 1980: TSS Chabařovice; 19xx: zrušen; 1992: likvidace Milín

Výroba Bautzen 1984 (vozy původní řady BRcm)nahoru

V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i lehátkové vozy kombinované s bufetovým oddílem. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)

(16.) BRcm 1984

Řada vozu:
BRcm831
Číselné označení vozu:
51 54 85-40
Kód řady KOV:
831
Typové označení KOV:
BRcm RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.745, vůz rozdělen na 5 lehátkových oddílů, bufet, kuchyň a sklad, 40 sedadel / 30 lehátek (část vozu s oddíly) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 S-25/85

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1984 Počet vyrobených vozů: 20 (000–019)
Vývoj označení řady vozu: BRcm | 1999: BRm (vůz 004) | 2009: BRcm831 (vůz 019)
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 85-40
Obrázek vozu:
brcm831
Fotografie vozů:

Akt.: 2016-08-07

Vozy řady BRcm byly prvními vozy konstrukčního typu Z2 dodanými ČSD z budyšínské vagónky. Boční chodbička vede podél celého vozu, tedy i kolem jídelny, která se v tomto případě nazývá spíše bufetem. Předchozí typy vozů s místy k sezení s bufetovým oddílem měly v bufetové části uličku uprostřed.

Po rozdělení ČSD na železniční společnosti ČD a ŽSR v roce 1993 zůstalo u ČD 7 lehátkových vozů čísel 000 až 004, 006 a 008. V roce 1994 byly vozy 000 až 003 a 006 odeslány na modernizaci, po níž obdržely nové označení BRm a přešly pod kód 830.
Vůz 008 v zatím nedoloženém roce (je možné že se jednalo rovněž o rok 1994) byl vyčleněn jako lehátkový vůz pro zájezdy železničářů a přešel pod kód 841.
Poslední zbývající vůz 004 stál od roku 1990 odstavený (v Praze na ONJ, pokud ne celou dobu, tak převážnou) po násilném poškození, modernizací v roce 1994 neprošel a v původním stavu interiéru i v modrobílém nátěru, v kterém byl v roce 1990 odstaven, se (byť někdy od roku 2007 nebo 2008 už jako navržený ke zrušení) "dožil" roku 2009, kdy byl odeslán na modernizaci a přešel pod kód 832. Nicméně i tento vůz v době svého odstavení, konkrétně v roce 1999 byl administrativně přesunut v KOV z kódu 831 do kódu 830 jako řada BRm.

Od roku 1999 tedy kód 831 v Kartotéce osobních vozidel neexistoval. To se změnilo 1. 6. 2004, kdy byl do KOV pod kódem 831 zařazen slovenský vůz 019 dodaný Českým dráhám jako kompenzace za vyhořelý vůz 001; v červnu 2004 vůz stál jště ve zbarvení ŽSR v Praze ONJ a nejpozději v prosinci 2004 byl opatřen novým nátěrem ČD. Kód 831 byl tedy opět aktivní, a to do roku 2010, kdy vůz 019 přešel po modernizaci pod kód 832.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2010)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
51 56 85-40 005-0 1984/240 51 54 85-40 005-2 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 011 až 014
51 56 85-40 007-6 1984/249 51 54 85-40 007-8 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 015 až 017 nebo 61 56 89-70 001-8
51 54 55-80 049-7 1984/242 51 54 85-40 008-6 1994: řada Bcm, vůz přešel pod kód 841
50 56 85-30 001-2 1984/244 51 54 85-40 009-4 → 51 56 85-40 009-2  
51 56 85-40 010-0 1984/245 51 54 85-40 010-2 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 011 až 014
51 56 85-40 011-8 1984/246 51 54 85-40 011-0 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 011 až 014
51 56 85-40 012-6 1984/247 51 54 85-40 012-8 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 011 až 014
51 56 85-40 013-4 1984/250 51 54 85-40 013-6 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 015 až 017 nebo 61 56 89-70 001-8
50 56 85-30 002-0 1984/248 51 54 85-40 014-4 → 51 56 85-40 014-2  
61 56 88-70 018-1 1984/253 51 54 85-40 015-1 → 51 56 85-40 015-9  
51 56 85-40 016-7 1984/252 51 54 85-40 016-9 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 015 až 017 nebo 61 56 89-70 001-8
51 56 85-40 017-5 1984/251 51 54 85-40 017-7 nyní jeden z vozů 61 56 88-70 015 až 017 nebo 61 56 89-70 001-8
50 56 85-30 003-8 1984/243 51 54 85-40 018-5 → 51 56 85-40 018-3  

Modernizace vozů řady BRcm - ŽOS České Velenice (vozy řady BRm)nahoru

V letech 1994–1995 prošlo 5 vozů řady BRcm modernizací, při níž byla odstraněna lehátka a nahrazena sedadly.

(17.) BRm - modernizace 1994–1995 (ex BRcm)

Řada vozu:
BRm830
Číselné označení vozu
51 54 85-40
Kód řady KOV:
830
Typové označení KOV:
BRm RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou a bufetovým oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.745, vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, bufet, kuchyň a sklad, 30 sedadel (část vozu s oddíly) + 24 sedadel (část s bufetovým oddílem), topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200 S-25/85

Modernizace vozů původní řady BRcm (Bautzen 1984).

Modernizace: ŽOS České Velenice, ČR Rok modernizace: 1994–1995 Počet modernizovaných vozů: 5 (000–003, 006)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: BRcm [viz kód 831] | po modernizaci (1994–1995): BRm | 2009: BRm830
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 85-40 [viz kód 831] | po modernizaci (1994–1995): 51 54 85-40

Obrázek vozu:
brm830

Fotografie vozů:

Akt.: 2016-04-10

Pět vozů řady BRcm se v roce 1994 podrobilo v ŽOS České Velenice modernizaci, která se však soustředila zejména na přeměnu lehátkových oddílů na oddíly se sedadly. Počet sedadel klesl ze 40 na 30, v každém oddíle bylo tedy nově jen 6 sedadel použitých například ve vozech Bee272. Do vozů bylo dosazeno rozhlasové zařízení, nový typ tlumičů tuzemské výroby a skříně vozů obdržely nový nátěr PUR v kombinaci červené a světle šedé. První vůz 001 byl takto upraven v říjnu 1994. Označení řady vozů se změnilo z BRcm na BRm. U číselného označení se počítalo s přeznačením z intervalu 51 54 85-40 do intervalu 51 54 85-80. K tomu nakonec nedošlo, v přečíslovacím přehledu je uvedena poznámka že po jednání mezi Drážním úřadem a ŽOS České Velenice byla vozům ponechána jejich původní čísla. Podle přečíslovacích seznamů je změna označení řady vozů z BRcm na BRm provedena ke dni 4. 10. 1994 (vozy 001, 003) a 11. 8. 1995 (vozy 000, 002, 006).

Během jedné prosincové noci roku 2002 došlo v Žilině k požáru vozu 001 a tím prakticky k jeho nevratnému poškození. Za tento vůz České dráhy obdržely slovenský vůz 019, u ČD byl zařazen pod kód 831.

Vozy 000, 002, 003 a 006 jezdily v této úpravě až do roku 2009, kdy prošly svojí 2. modernizací a v roce 2010 přešly pod kód 832.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2010)

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
51 56 85-40 001-9 1984/236 51 54 85-40 001-1 → 51 54 85 40 001-1 12. 2002: odstaven po požáru v Žilině; 5. 11. 2004: zrušen a převod k ŽSR

Modernizace vozů řady BRcm a BRm - ŽOS Vrútky (vozy řady ARmpee)nahoru

Čtyři existující vozy řady BRm se v roce 2010 podrobily další modernizaci, tentokrát na vozy k sezení 1. vozové třídy s bistrem. Modernizací prošly i dva vozy řady BRcm, které unikly modernizaci prováděné v roce 1994.

(18.) ARmpee - modernizace 2010 (ex BRcm, BRm)

Řada vozu:
ARmpee832
Číselné označení vozu
61 54 85-71
Kód řady KOV:
832
Typové označení KOV:
ARmpee 832 RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 1. vozové třídy s bistro oddílem velkoprostorový s chodbičkou uprostřed, konstrukční typ Z2, typ vozu VR-23-2009-AR, vůz rozdělen velkoprostorový oddíl k sezení, bistro a kuchyň, 22 sedadel (1. třída) + 14 sedadel (část s bistro oddílem), zásuvky 230 V, Wi-Fi, elektronický informační systém, klimatizovaný, netlakotěsný splňující všechny technické podmínky pro jízdu na tratích s vysokým podílem tunelů, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/85

Modernizace vozů původní řady BRcm (Bautzen 1984) + 2. modernizace vozů řady BRm (mod. ŽOS České Velenice 1994).

Modernizace: ŽOS Vrútky, Slovensko Rok modernizace: 2010 Počet modernizovaných vozů: 6 (001–006)
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: BRm830, BRcm831 [viz kódy 830, 831] | po modernizaci (2010): ARmpee832
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 85-40 [viz kódy 830, 831] | po modernizaci (2010): 61 54 85-71
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001–006 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 6 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.

Obrázek vozu:
armpee832

Fotografie vozů:

Akt.: 2017-07-09

Na jednání představenstva ČD dne 19. 12. 2006 byl předložen návrh na modernizaci vozů řad BRm a BRcm na velkoprostorové vozy 1. třídy s bistrem s dosazením klimatizace s označením ARmpee. Projekt ležel na stole až do září 2008, kdy ČD vyhlásily výběrové řízení na provedení uvedené modernizace pro všech 6 vozů (000, 002-004, 006 a 019). Vítězem se stala firma ŽOS Vrútky, v únoru 2009 byly na modernizaci přistaveny první čtyři vozy (000, 004, 006 a 019), později přišla řada i na zbývající vozy 002, 003 a 006. Zadání výběrového řízení lze dohledat na adrese https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/cs-CZ/Searching/SearchContractName, do vyhledávání zadat "BRm".

Tato modernizace zcela proměnila interiér vozů. V části vozu vznikl velkoprostoorvý oddíl s 22 sedadly 1. vozové třídy, zbylá část vozu je proměněna v bistro oddíl s kuchyní. Cestující mohou využít 6 barových stoliček nebo dva stoly se sedáky, kam by si mělo bez problémů sednout 8 cestujících. Odstranění nápravových generátorů umožnilo zvýšení povolené provozní rychlosti na 160 km/h.

První vůz po dodání z ŽOS Vrútky nesl na podélníku přechodně označení řady BRm/ARmpee61, s tímto označením byl vystaven v září 2009 na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Později však bylo provizorní označení řady vozu změněno na správné ARmpee832. Přeznačení vozů v Kartotéce osobních vozů proběhlo 19. 3. 2010 (vozy 001–002), 16. 4. 2010 (vůz 003), 4. 6. 2010 (vůz 004), 2. 7. 2010 (vůz 005) a 2. 8. 2010 (vůz 006).

Číselné označení RV/VČPředchozí čísla vozuPoznámka
61 54 85-71 001-1 1984/234 51 54 85-40 000-3  
61 54 85-71 002-9 1984/239 51 54 85-40 004-5 16. 8. 1990 až do modernizace v roce 2009 odstaven
61 54 85-71 003-7 1984/241 51 54 85-40 006-0  
61 54 85-71 004-5 1984/235 51 54 85-40 019-3 → 51 56 85-40 019-1 → 51 54 85-40 019-3 1. 6. 2004: převod k ČD
61 54 85-71 005-2 1984/238 51 54 85-40 003-7 → 51 54 85-40 003-7  
61 54 85-71 006-0 1984/237 51 54 85-40 002-9  
 

© 2016–2018 Alan Butschek

Design © 2010 Dominik Butschek

Skript © 2013 Radek Papež