Přípojné vozy ř. 050

GVD 2001/2002

Aktualizace: 8. 12. 2002

Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.

Z přípojných vozů ve stavu DKV Brno - PJ Horní Heršpice je tato řada zastoupena nejpočetněji - 27 (nyní již 28) vozů (od 3. 12. 2002 přibyl do Brna první z 8 olomouckých vozů, které sem přejdou). Vozy bývají zapřaženy s motorovými vozy ř. 830, 842, 850, případně vedeny na vlaku taženém mimořádně motorovou lokomotivou ř. 742, 750, 754.

Vozy řady 050 jsou zařazeny do TS 025 (1-denní oběh dvojice 050), TS 026 (1-denní oběh 050), TS 027 a TS 028 (vždy 3-denní oběh dvojic 050), TS 029 (5-denní oběh 050). Celkem je tedy zaturnusováno 20 vozů. Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li řazen vlak ze 3 vozů 050 (kromě prázdnin Os 4871 Zastávka u Brna - Brno nebo v případě náhrady motorového vozu motorovou lokomotivou), třetí vůz není s dvojicí přechodem propojen. Jak poznáte z dalšího popisu, jedná se dodnes o spolehlivé a pohodlné vozy

Tratě, na kterých jsou vozy 050 turnusovány: jedná se v podstatě o všechny tratě, na kterých jezdí motorové vozy ř. 850 (viz odkaz na motorové vozy ř. 850).

Stav přípojných vozů ř. 050 v DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Prostor na jízdní kola Okna Spojen s vozem Pozn. Aktualizace
Balm 70 54 20-09 008   Bmx 050.001 8 kol stará -   2002-11-30
Balm 70 54 20-09 082 1967/69011 Bmx 050.002 8 kol dvojitá 050.018   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 087   Bmx 050.003 nemá stará 050.005   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 089   Bmx 050.004 8 kol dvojitá --   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 136   Bmx 050.005 8 kol dvojitá 050.003   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 137   Bmx 050.006 8 kol dvojitá - t. č. v KOS Krnov 2002-10-15
Balm 70 54 20-09 140   Bmx 050.007 nemá dvojitá -   2002-11-20
Balm 70 54 20-09 142   Bmx 050.009 8 kol stará -   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 144   Bmx 050.011 8 kol dvojitá 050.017   2002-11-19
Balm 70 54 20-09 145   Bmx 050.012 8 kol dvojitá -   2002-11-20
Balm 70 54 20-09 135   Bmx 050.014 nemá stará -   2002-12-06
Balm 70 54 20-09 039 1966/67754 Bmx 050.015 8 kol stará -   2002-11-20
Balm 70 54 20-09 110   Bmx 050.016 8 kol dvojitá 050.035   2002-11-27
Balm 70 54 20-09 157   Bmx 050.017 8 kol dvojitá 050.011   2002-11-19
Balm 70 54 20-09 179   Bmx 050.018 8 kol dvojitá 050.002   2002-12-08
Balm 70 54 20-09 032   Bmx 050.021 nemá stará - t. č. PVY v KOS Krnov 2002-09-21
Balm 70 54 20-09 112   Bmx 050.022 nemá stará - t. č. PG v KOS Krnov 2002-11-07
Balm 70 54 20-09 113   Bmx 050.023 8 kol dvojitá 050.031   2002-11-19
Balm 70 54 20-09 011   Bmx 050.024 8 kol dvojitá 050.041   2002-11-22
Balm 70 54 20-09 101   Bmx 050.030 8 kol dvojitá -   2002-11-21
Balm 70 54 20-09 104   Bmx 050.031 8 kol dvojitá 050.023   2002-11-19
Balm 70 54 20-09 111   Bmx 050.033 8 kol stará -   2002-11-23
Balm 70 54 20-09 146 1968/69434 Bmx 050.034 nemá dvojitá -   2002-10-31
Balm 70 54 20-09 148   Bmx 050.035 nemá dvojitá 050.016   2002-11-27
Balm 70 54 20-09 150   Bmx 050.037 nemá dvojitá -   2002-08-25
Balm 70 54 20-09 153   Bmx 050.038 nemá stará -   2002-11-23
Balm 70 54 20-09 178   Bmx 050.040 nemá stará -   2002-10-31
Balm 70 54 20-09 180 1968/69815 Bmx 050.041 nemá dvojitá 050.024   2002-11-22
  • Nátěry vozů:

Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.

  • Prostor na jízdní kola:

Vlaky řazené ve složení motorový vůz ř. 850 + 1 až 2 přípojné vozy ř. 050 na některých tratích v podstatě dominují. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava bývá provedena z obou stran vozu.

  • Dvojitá okna:

Vozy 050 začínají být na svým opravách v žoskách vybavovány dvojitými okny, čímž jejich kredit poměrně stoupá, neboť jednoduchá okna, kterými jsou vozy z výroby vybaveny, jsou nic moc (protahuje kolem nich vítr, v zimě se rosí nebo jimi propadává sníh, v létě zase zatéká ...).

  • Spřahování dvojic:

Jak už jsem výše vysvětlil, kvůli problémům se spojováním přechodů mezi vozy 050 se vytvořily určité dvojice vozů 050, které jsou poměrně dlouhodobě mezi sebou propojeny. Za normálních okolností by mělo být propojeno celkem 8 dvojic, tzn. 16 vozů.

  • Interiér:

Podle dostupných informací budou vozy 050.021 a 022, které se v současné době nachází v KOS Krnov, vybaveny sedadly s látkovými potahy.

 

Co bude nového v GVD 2002/2003:

V GVD 2002/2003 se DKV Brno stane jedinou lokalitou v České republice, kde budou provozovány vozy řady 050. K 15. 12. 2002 totiž přejde zbývajících 8 vozů této řady z DKV Olomouc do DKV Brno. Upřesňuji že se jedná o vozy 050.013, 014, 025, 026, 028, 029, 036 a 039.