Přípojné vozy ř. 050
GVD 2001/2002
Aktualizace: 8. 12. 2002
Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.
Z přípojných vozů ve stavu DKV Brno - PJ Horní Heršpice je tato řada zastoupena nejpočetněji - 27 (nyní již 28) vozů (od 3. 12. 2002 přibyl do Brna první z 8 olomouckých vozů, které sem přejdou). Vozy bývají zapřaženy s motorovými vozy ř. 830, 842, 850, případně vedeny na vlaku taženém mimořádně motorovou lokomotivou ř. 742, 750, 754.
Vozy řady 050 jsou zařazeny do TS 025 (1-denní oběh dvojice 050), TS 026 (1-denní oběh 050), TS 027 a TS 028 (vždy 3-denní oběh dvojic 050), TS 029 (5-denní oběh 050). Celkem je tedy zaturnusováno 20 vozů. Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li řazen vlak ze 3 vozů 050 (kromě prázdnin Os 4871 Zastávka u Brna - Brno nebo v případě náhrady motorového vozu motorovou lokomotivou), třetí vůz není s dvojicí přechodem propojen. Jak poznáte z dalšího popisu, jedná se dodnes o spolehlivé a pohodlné vozy
Tratě, na kterých jsou vozy 050 turnusovány: jedná se v podstatě o všechny tratě, na kterých jezdí motorové vozy ř. 850 (viz odkaz na motorové vozy ř. 850).
Stav přípojných vozů ř. 050
v DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
Vlaky řazené ve složení motorový vůz ř. 850 + 1 až 2 přípojné vozy ř. 050 na některých tratích v podstatě dominují. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava bývá provedena z obou stran vozu.
Vozy 050 začínají být na svým opravách v žoskách vybavovány dvojitými okny, čímž jejich kredit poměrně stoupá, neboť jednoduchá okna, kterými jsou vozy z výroby vybaveny, jsou nic moc (protahuje kolem nich vítr, v zimě se rosí nebo jimi propadává sníh, v létě zase zatéká ...).
Jak už jsem výše vysvětlil, kvůli problémům se spojováním přechodů mezi vozy 050 se vytvořily určité dvojice vozů 050, které jsou poměrně dlouhodobě mezi sebou propojeny. Za normálních okolností by mělo být propojeno celkem 8 dvojic, tzn. 16 vozů.
Podle dostupných informací budou vozy 050.021 a 022, které se v současné době nachází v KOS Krnov, vybaveny sedadly s látkovými potahy. |
Co bude
nového v GVD 2002/2003: V GVD 2002/2003 se DKV Brno stane jedinou lokalitou v České republice, kde budou provozovány vozy řady 050. K 15. 12. 2002 totiž přejde zbývajících 8 vozů této řady z DKV Olomouc do DKV Brno. Upřesňuji že se jedná o vozy 050.013, 014, 025, 026, 028, 029, 036 a 039.
|