Motorové vozy ř. 850

GVD 2001/2002

Aktualizace: 8. 12. 2002

DKV Brno - PJ Horní Heršpice má v evidenčním stavu celkem 15 "krokodýlů" neboli motorových vozů řady 850. Turnusováno je celkem 10 vozů a tyto jsou rozděleny do tří TS: 843 (2-denní oběh), 844 (4-denní oběh) a 845 (rovněž 4-denní oběh).

Brněnské motorové vozy ř. 850 můžete vidět pravidelně na těchto tratích:

Motorové vozy dále provádí výkony na tzv. "vlčácích" neboli vlacích určených pro přepravu zaměstnanců ČD mezi ŽST Brno hl. n. a ŽST Brno-Maloměřice, resp. DKV Brno - PJ Maloměřice. Dále se "krokodýlové" občas vyskytují na výkonech do Frýdku-Místku a Ostravy místo motorových vozů ř. 842 a v případě výluk se mohou objevit i jinde - např. konají-li se výluky v úseku Bzenec - Kunovice, jezdí vybrané spoje (v tomto případě R 723, Sp 1921, ...) přes Staré Město u Uh. Hr. a Uherské Hradiště.

A nyní k TS podrobněji:

Dvoudenní oběh TS 843 je zjednodušeně řečeno "vlárský": v pracovní dny je základem obrat R 723 / R 722 a Sp 1921 / Os 4370 / Os 4371 / Sp 1926 (spěšňákový obrat jezdí strojvedoucí z Veselí nad Moravou, dost často je zde ale klasická souprava s lok. ř. 750). Dalšími výkony v pracovní dny je ranní "zastávka" Sv 4890 / Os 4871 (dost často se zde ale objevují přípojné vozy ř. 021 vedené buď motorovým vozem ř. 842 nebo motorovou lokomotivou ř. 742) a v pátek odpoledne Sp 1738 do Znojma. V pondělí před výkonem R 723 / R 722 předchází jízda z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou na vlacích 4440 vložený / 4430 přípřež / 1731. V sobotu je to jednak návrat ze Znojma na Sp 1731 a odpoledne do Hrušovan nad Jevišovkou na Os 4412 a druhak opět "vlára" Sp 1921 / Sp 1926. V neděli se nedělá, resp. se pouze na Os 4401 vrací motorový vůz od sobotního Os 4412. Průměrný km běh vozidla je 329 km. Podle údajů DKV by měly být do TS 843 zařazeny vozy 850.001 a 850.032.

TS 844 je čtyřdenní a je orientován zejména na tratě Brno - Jihlava - Havlíčkův Brod a Brno - Znojmo - Okříšky. Jedinou výjimkou je vedení vlaku Os 4123 / 4149 v sobotu do Veselí nad Moravou, odkud se v neděli ráno vrací do Brna jako Os 4104. V tomto případě je obsazen strojvedoucím z Veselí nad Moravou. Průměrně se v této TS najezdí denně 346 km a měly by zde být vozy 850.008, 850.009, 850.021 a 850.030.

Obdobná situace je i u poslední TS 845, která je rovněž zaměřena na tratě Brno - Jihlava (na tu zejména) a Brno - Znojmo. Zajímavostí budiž výkon do Břeclavi na vlacích Os 4517 / Os 4536 v pracovní dny. Zde je proběh největší - 365 km denně a objevovat na výkonech by se měly vozy 850.010, 850.029, 850.031 a 850.050.

Stav motorových vozů ř. 850 v DKV Brno - PJ Horní Heršpice:

Pozn.: rozdělení do turnusových skupin je v současné době pouhopouhá teorie, neboť počet provozních motorových vozů řady 850 lze občas napočítat na prstech jedné ruky.

Vůz 850.021 prošel zásadnější opravou v PARS Šumperk. Na čele vozu na straně spalovacího motoru byly zaslepeny přechodové dveře, do vozu byl dosazen motor z ř. 852(853) a upraveno stanoviště strojvedoucího - modernizace ovládacích a kontrolních prvků apod.

Do Brna byl v říjnu 2002 zapůjčen z Olomouce motorový vůz 851.005, v současné době se zde stále nachází.

Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Okna TS Pozn. Aktualizace
M 283.101II 1962/63739 850.001 dvojitá 843 odstavený po střetu + oprava spal. motoru 2002-10-02
M 286.0008 1966/68373 850.008 stará 844 odstavený v DKV Brno (oprava spal. motoru) 2002-08-16
M 286.0009 1966/68374 850.009 stará 844 odstavený v DKV Brno (oprava spal. motoru) 2002-06-04
M 286.0010 1966/68375 850.010 dvojitá 845   2002-10-26
M 286.0012 1966/68377 850.012 stará letmo motor v PARS Šumperk, odstavený od 16. 1. 2000 2000-01-16
M 286.0015 1967/68380 850.015 stará letmo PARS Šumperk - MH 2002-08-12
M 286.0021 1967/68386 850.021 dvojitá 844   2002-12-08
M 286.0028 1967/68976 850.028 dvojitá letmo   2002-12-08
M 286.0029 1967/68977 850.029 dvojitá 845   2002-12-08
M 286.0030 1967/68978 850.030 stará 844 oprava MH v PARS Šumperk 2002-12-06
M 286.0031 1967/68979 850.031 stará 845   2002-10-31
M 286.0032 1967/68980 850.032 dvojitá 843   2002-11-27
M 286.0048 1967/68996 850.048 dvojitá letmo   2002-12-08
M 286.0049 1967/68997 850.049 stará letmo odstavený v DKV Brno (oprava spal. motoru) 2002-07-17
M 286.0050 1967/68998 850.050 stará 845   2002-09-15