Motorové vozy ř. 850
GVD 2001/2002
Aktualizace: 8. 12. 2002
DKV Brno - PJ Horní Heršpice má v evidenčním stavu celkem 15 "krokodýlů" neboli motorových vozů řady 850. Turnusováno je celkem 10 vozů a tyto jsou rozděleny do tří TS: 843 (2-denní oběh), 844 (4-denní oběh) a 845 (rovněž 4-denní oběh).
Brněnské motorové vozy ř. 850 můžete vidět pravidelně na těchto tratích:
Motorové vozy dále provádí výkony na tzv. "vlčácích" neboli vlacích určených pro přepravu zaměstnanců ČD mezi ŽST Brno hl. n. a ŽST Brno-Maloměřice, resp. DKV Brno - PJ Maloměřice. Dále se "krokodýlové" občas vyskytují na výkonech do Frýdku-Místku a Ostravy místo motorových vozů ř. 842 a v případě výluk se mohou objevit i jinde - např. konají-li se výluky v úseku Bzenec - Kunovice, jezdí vybrané spoje (v tomto případě R 723, Sp 1921, ...) přes Staré Město u Uh. Hr. a Uherské Hradiště.
A nyní k TS podrobněji:
Dvoudenní oběh TS 843 je zjednodušeně řečeno "vlárský": v pracovní dny je základem obrat R 723 / R 722 a Sp 1921 / Os 4370 / Os 4371 / Sp 1926 (spěšňákový obrat jezdí strojvedoucí z Veselí nad Moravou, dost často je zde ale klasická souprava s lok. ř. 750). Dalšími výkony v pracovní dny je ranní "zastávka" Sv 4890 / Os 4871 (dost často se zde ale objevují přípojné vozy ř. 021 vedené buď motorovým vozem ř. 842 nebo motorovou lokomotivou ř. 742) a v pátek odpoledne Sp 1738 do Znojma. V pondělí před výkonem R 723 / R 722 předchází jízda z Brna do Hrušovan nad Jevišovkou na vlacích 4440 vložený / 4430 přípřež / 1731. V sobotu je to jednak návrat ze Znojma na Sp 1731 a odpoledne do Hrušovan nad Jevišovkou na Os 4412 a druhak opět "vlára" Sp 1921 / Sp 1926. V neděli se nedělá, resp. se pouze na Os 4401 vrací motorový vůz od sobotního Os 4412. Průměrný km běh vozidla je 329 km. Podle údajů DKV by měly být do TS 843 zařazeny vozy 850.001 a 850.032.
TS 844 je čtyřdenní a je orientován zejména na tratě Brno - Jihlava - Havlíčkův Brod a Brno - Znojmo - Okříšky. Jedinou výjimkou je vedení vlaku Os 4123 / 4149 v sobotu do Veselí nad Moravou, odkud se v neděli ráno vrací do Brna jako Os 4104. V tomto případě je obsazen strojvedoucím z Veselí nad Moravou. Průměrně se v této TS najezdí denně 346 km a měly by zde být vozy 850.008, 850.009, 850.021 a 850.030.
Obdobná situace je i u poslední TS 845, která je rovněž zaměřena na tratě Brno - Jihlava (na tu zejména) a Brno - Znojmo. Zajímavostí budiž výkon do Břeclavi na vlacích Os 4517 / Os 4536 v pracovní dny. Zde je proběh největší - 365 km denně a objevovat na výkonech by se měly vozy 850.010, 850.029, 850.031 a 850.050.
Stav motorových vozů ř. 850 v
DKV Brno - PJ Horní Heršpice: Pozn.: rozdělení do turnusových skupin je v současné době pouhopouhá teorie, neboť počet provozních motorových vozů řady 850 lze občas napočítat na prstech jedné ruky. Vůz 850.021 prošel zásadnější opravou v PARS Šumperk. Na čele vozu na straně spalovacího motoru byly zaslepeny přechodové dveře, do vozu byl dosazen motor z ř. 852(853) a upraveno stanoviště strojvedoucího - modernizace ovládacích a kontrolních prvků apod. Do Brna byl v říjnu 2002 zapůjčen z Olomouce motorový vůz 851.005, v současné době se zde stále nachází.
|