Přípojné vozy ř. 020, 021 a 022
GVD 2002/2003
Aktualizace: 2003-09-23
Vozy řady 020 byly vyráběny v letech 1958 až 1969 ve vagónce Studénka. Jejich řadové označení tehdy bylo Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). V roce 1958 byl vyroben prototyp, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1990 dostaly vozy nové označení Bix, časem přibylo i podobné označení jako pro hnací vozidla - řada 020. Od roku 2001 nesou vozy zpřesněné označení Btx761.
V roce 1961 bylo ve Studénce vyrobeno 30 vozů s interiérem upraveným pro přepravu pošty. Vozy nesly označení BFalm. V roce 1990 byly přeznačeny na řadu BixPost, časem označeny 022 a od roku 2001 se písmenná řada změnila na BDdtx. V současné době se u ČD v provozu nachází pouze zlomek někdejšího počtu vozů - pouze 4 vozy. Jeden vůz (022.003) je veden pod označením BtxPost (je uváděna domovská stanice Krnov), vozy 022.001, 002 a 005 jsou v domovské stanici Znojmo a jsou upraveny pro přepravu jízdních kol.
V 90. letech proběhla diskutabilní rekonstrukce vozů ř. 020. Vozy mají centrálně ovládané dveře, zcela zásadní úpravu prodělal interiér - byla dosazena sedadla ne nepodobná tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina") a další úpravy. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx.
Přípojné vozy ř. 020
Ač měla řada 020 se začátkem GVD 2002/2003 opustit DKV Brno, je jich tady ještě docela dost. Vozy této řady - až na čestnou výjimku spočívající v pátečním výkonu Znojmo - Okříšky a zpět na vlacích 14808/14809 - nejsou turnusovány.
DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
Btx761 020.138 | Btx761 020.142 | Btx761 020.243 |
DKV Brno - PJ Znojmo:
Btx761 020.061 | Btx761 020.140 | Btx761 020.143 | Btx761 020.156 |
Vůz 020.143 byl v roce 2002 zrušen.
Přípojné vozy ř. 021
Vozy řady 021 jsou v GVD 2002/2003 v DKV Brno soustředěny do PJ Břeclav. Budou zajišťovat vozbu na Os vlacích mezi Břeclaví a Znojmem. Na jiné než této trati by se v pravidelném provozu neměly objevit. Turnusováno je 8 vozů.
Btx 021.027 | Btx 021.029 | Btx 021.042 | Btx 021.047 | Btx 021.048 | Btx 021.049 | Btx 021.052 | Btx 021.054 |
Btx 021.055 | Btx 021.056 | Btx 021.057 | Btx 021.058 | Btx 021.059 | Btx 021.060 | Btx 021.061 |
Všechny vozy jsou v současnosti provozní.
Pozn.: v Brně jsou k vidění i jiné vozy řady 021 než zde uvedené. Jedná se o vozy DKV Valašské Meziříčí - PJ Veselí nad Moravou, které do Brna zajíždí na vlacích Os a Sp po trati 340.
Přípojné vozy ř. 022
Vozy řady 022 jsou v DKV Brno soustředěny do PJ Břeclav. Zajišťují vozbu na Os vlacích mezi Břeclaví a Znojmem. Na jiné než této trati by se v pravidelném provozu neměly objevit. Turnusovány jsou 2 vozy.
BDdtx 022.001 | BDdtx 022.002 | BDdtx 022.005 |
Vůz 022.001 se od 24. 7. 2003 nachází na opravě PVY v DKV Louny - PJ Rakovník.