PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2010-11-15 | Popis GVD 2010/2011. Stav a události v GVD 2009/2010 viz odkaz na konci této stránky. |
2010-12-14 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2010/2011 a stavu vozidlového parku. |
2011-05-15 | Doplněna informace o výhledu dalších modernizací elektrických jednotek řady 560. |
2011-10-30 | Od 30. 9. 2011 je odstaven vůz 560.002 z důvodu opravy. |
2011-12-04 | Jednotka 560.001+560.002 vyjela 19. 11. 2011 v pravidelném řazení, leč dlouho jí to nevydrželo, neboť 22. 11. 2011 zahořel (naštěstí nijak tragicky) v Blansku městě vůz 060.004. Vložený vůz je od té doby odstaven. |
Dva prototypy elektrických jednotek byly pod označením SM 487.0 vyrobeny ve Vagónce Tatra Studénka v roce 1966. Jednalo se o třívozové soupravy v sestavě elektrický vůz + vložený vůz + řídící vůz (SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0). Protože nebyly dodrženy nápravové tlaky, došlo k přeznačení jednotek na SM 488.0.
Sériová výroba jednotek SM 488.0003 až SM 488.0034 proběhla v letech 1970-1971 u téhož výrobce, jednalo se o pětivozové jednotky.
Elektrické jednotky ř. 560 Českých drah byly do roku 2002 zpravidla provozovány v pětidílné sestavě, tedy se třemi vloženými vozy. Tato situace se v roce 2003 postupně změnila a výsledkem bylo sestavení drtivé většiny jednotek ř. 560 do šestidílné sestavy, tzn. se čtyřmi vloženými vozy. Počínaje GVD 2005/2006 se toto stalo pravidlem u všech jednotek. Pro možnost doplnění čtvrtého vloženého vozu do jednotek bylo do DKV Brno převedeno celkem 10 vložených vozů dodaných v letech 1971-1978 k elektrickým jednotkám EM 488.0. Při přípravě minulého GVD 2009/2010 se zprvu uvažovalo o redukci jednotek o jeden vložený vůz, tedy zpět na pětidílnou sestavu 560 + 3 x 060 + 560, odebrání vložených vozů mělo proběhnout počínaje vánočními svátky 2009. Avšak v polovině listopadu 2009 bylo rozhodnuto o ponechání stávajícího řazení, tedy se čtyřmi vloženými vozy řady 060. Takto řazené jednotky poskytující 416 míst k sezení jsou provozovány i v GVD 2010/2011.
Od roku 2004 se na jednotkách provádí v Pars Nova a.s. Šumperk modernizace jak v elektrické výzbroji, tak i v interiéru soupravy (textilní potahy na sedadlech), ze střechy ubývá jeden pantograf na každém elektrickém voze. Modernizací doposud neprošly jednotky 560.001+560.002, 560.005+560.006, 560.009+560.010 a 560.015+560.019. Na jaře 2011 se začaly upřesňovat výhledy na další modernizace jednotek řady 560. S ohledem na (konečně nějaké) stanovisko Jihomoravského kraje k pořízení nových elektrických jednotek bude dokončena modernizace jednotky 560.009+560.010, která už v Šumperku stojí od loňského července a následně by do Pars Nova a.s. Šumperk měla být odeslána ještě jednotka 560.005+560.006. S prototypem 560.001+560.002 se už na modernizaci nepočítá a slovenská souprava 560.015+560.019 se zprovoznění velmi pravděpodobně nikdy nedočká.
V roce 2008 začalo DKV Brno do elektrických vozů postupně dosazovat místo klasických umělohmotných nebo papírových směrových tabulí elektronické panely s písmem oranžové barvy, v roce 2009 byly panely vybaveny všechny elektrické vozy (vyjma vozů 560.015 a 560.019).
České dráhy mají ve stavu celkem 10 elektrických jednotek řady 560 a všechny tyto jednotky jsou soustředěny do DKV Brno, konkrétně do PJ Maloměřice. Jedná se celkem o 20 elektrických a 40 vložených vozů. V tomto počtu je zahrnuta i prozatím nezprovozněná jednotka 560.015 + 560.019 odkoupená v roce 2008 od slovenského dopravce ZSSK. Stejně jako v minulém GVD 2009/2010, je i v tomto grafikonu turnusováno 7 jednotek.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 487.0001 |
1966/67763 |
94 54 1 560.001-0 |
|
2010-12-12 |
SM 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 560.002-8 |
|
2011-11-19 |
SM 488.0003 |
1970/71552 |
94 54 1 560.003-6 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0004 |
1970/71553 |
94 54 1 560.004-4 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0005 |
1970/71554 |
94 54 1 560.005-1 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0006 |
1970/71555 |
94 54 1 560.006-9 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0007 |
1970/71556 |
94 54 1 560.007-7 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0008 |
1970/71557 |
94 54 1 560.008-5 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0009 |
1970/71558 |
94 54 1 560.009-3 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-27 |
SM 488.0010 |
1970/71559 |
94 54 1 560.010-1 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-02 |
SM 488.0015 |
94 54 1 560.015-0 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
SM 488.0019 |
94 54 1 560.019-2 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
SM 488.0021 |
1971/72628 |
94 54 1 560.021-8 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0022 |
1971/72629 |
94 54 1 560.022-6 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0023 |
1971/72630 |
94 54 1 560.023-4 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0024 |
1971/72631 |
94 54 1 560.024-2 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0025 |
1971/72632 |
94 54 1 560.025-9 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0026 |
1971/72633 |
94 54 1 560.026-7 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0027 |
1971/72634 |
94 54 1 560.027-5 |
|
2010-12-12 |
SM 488.0028 |
1971/72635 |
94 54 1 560.028-3 |
|
2010-12-12 |
N 487.0001 |
1966/67763 |
94 54 1 060.001-5 |
|
2010-12-12 |
N 488.0003 |
1970/71539 |
94 54 1 060.003-1 |
|
2010-12-12 |
N 488.0004 |
1970/71540 |
94 54 1 060.004-9 |
odstaven - po požáru na zastávce Blansko město |
2011-11-22 |
N 488.0007 |
1970/71517 |
94 54 1 060.007-2 |
|
2010-12-12 |
N 488.0008 |
1970/71518 |
94 54 1 060.008-0 |
|
2010-12-12 |
N 488.0009 |
1970/71519 |
94 54 1 060.009-8 |
|
2010-12-12 |
N 488.0010 |
1970/71520 |
94 54 1 060.010-6 |
|
2010-12-12 |
N 488.0011 |
1970/71521 |
94 54 1 060.011-4 |
|
2010-12-12 |
N 488.0012 |
1970/71522 |
94 54 1 060.012-2 |
|
2010-12-12 |
N 488.0013 |
1970/71523 |
94 54 1 060.013-0 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-27 |
N 488.0014 |
1970/71524 |
94 54 1 060.014-8 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-02 |
N 488.0015 |
1970/71525 |
94 54 1 060.015-5 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-02 |
N 488.0016 |
1970/71526 |
94 54 1 060.016-3 |
odstaven - oprava EH v Pars Nova Šumperk |
2010-07-02 |
N 488.0032 |
1971/72984 |
94 54 1 060.032-0 |
|
2010-12-12 |
N 488.0033 |
1971/72985 |
94 54 1 060.033-8 |
|
2010-12-12 |
N 488.0034 |
1971/72986 |
94 54 1 060.034-6 |
|
2010-12-12 |
N 488.0035 |
1971/72987 |
94 54 1 060.035-3 |
|
2010-12-12 |
N 488.0036 |
1971/72988 |
94 54 1 060.036-1 |
|
2010-12-12 |
N 488.0037 |
1971/72989 |
94 54 1 060.037-9 |
|
2010-12-12 |
N 488.0038 |
1971/72990 |
94 54 1 060.038-7 |
|
2010-12-12 |
N 488.0039 |
1971/72991 |
94 54 1 060.039-5 |
|
2010-12-12 |
N 488.0040 |
1971/72992 |
94 54 1 060.040-3 |
|
2010-12-12 |
N 488.0041 |
1971/72993 |
94 54 1 060.041-1 |
|
2010-12-12 |
N 488.0042 |
1971/72994 |
94 54 1 060.042-9 |
|
2010-12-12 |
N 488.0043 |
1971/72995 |
94 54 1 060.043-7 |
|
2010-12-12 |
Ř 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 060.054-4 |
|
2010-12-12 |
N 488.0301 |
1971/73209 |
94 54 1 060.301-9 |
|
2010-12-12 |
N 488.0302 |
1971/73210 |
94 54 1 060.302-7 |
|
2010-12-12 |
N 488.0331 |
1975/76630 |
94 54 1 060.331-6 |
|
2010-12-12 |
N 488.0332 |
1975/76631 |
94 54 1 060.332-4 |
|
2010-12-12 |
N 488.0352 |
94 54 1 063.352-9 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
N 488.0353 |
94 54 1 063.353-7 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
N 488.0362 |
94 54 1 063.362-8 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
N 488.0365 |
94 54 1 063.365-1 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká na modernizaci |
2008-11-19 |
|
N 488.0403 |
1977/79354 |
94 54 1 060.403-3 |
|
2010-12-12 |
N 488.0406 |
1977/79357 |
94 54 1 060.406-6 |
|
2010-12-12 |
N 488.0407 |
1977/79358 |
94 54 1 060.407-4 |
|
2010-12-12 |
N 488.0419 |
1978/79370 |
94 54 1 060.419-9 |
|
2010-12-12 |
N 488.0422 |
1978/79373 |
94 54 1 060.422-3 |
|
2010-12-12 |
N 488.0423 |
1978/79374 |
94 54 1 060.423-1 |
|
2010-12-12 |
Jednotlivé elektrické jednotky řady 560 jsou sestaveny prakticky ze stále stejných elektrických a vložených vozů. Změny jsou spíše výjimečné a přechodné. Přehled řazení jednotek:
<---- směr Křenovice horní nádraží //// směr Letovice ---->
560.001 + 060.004 + 060.003 + 060.001 + 060.054 + 560.002
560.003 + 060.301 + 060.302 + 060.331 + 060.332 + 560.004
560.005 + 060.406 + 060.407 + 060.422 + 060.423 + 560.006
560.007 + 060.419 + 060.010 + 060.011 + 060.012 + 560.008
560.009 + 060.013 + 060.014 + 060.015 + 060.016 + 560.010
560.015 + 063.352 + 063.353 + 063.362 + 063.365 + 560.019
560.021 + 060.007 + 060.032 + 060.033 + 060.034 + 560.022
560.023 + 060.008 + 060.009 + 060.035 + 060.036 + 560.024
560.025 + 060.037 + 060.038 + 060.039 + 060.040 + 560.026
560.027 + 060.403 + 060.041 + 060.042 + 060.043 + 560.028
Elektrické jednotky ř. 560 jsou i v GVD 2010/2011 rozděleny do dvou turnusových skupin. V turnusové skupině 501 se nachází 6 jednotek a TS 502 představuje jednodenní oběh jednotky ř. 560.
Stejně jako v minulém GVD 2009/2010, i v GVD 2010/2011 se "panťáky" pohybují turnusově výhradně na rameni Vyškov na Moravě - Křenovice horní nádraží - Brno hl. n. - Březová nad Svitavou.
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010