Motorové vozy ř. 809 a 810

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2010-11-16

Popis GVD 2010/2011.

2010-12-14

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2010/2011 a stavu vozidlového parku.

2011-01-07

Dnem 7. 1. 2011 byl motorový vůz 810.103 převeden z PP Znojmo do PJ Havlíčkův Brod.

2011-01-15

Počet motorových vozů řady 810 činil k začátku GVD 2010/2011 celkem 24 vozů. Začátkem ledna 2011 se počet vozů snížil na 22, a sice předisponováním vozu 810.124 do DKV Česká Třebová (v PJ Havlíčkův Brod naposledy ve stavu 7. 1. 2011) a 810.251 do DKV Olomouc (v PS Veselí nad Moravou naposledy ve stavu 12. 1. 2011).

2011-02-05

Od 26. 1. 2011 je odstaven motorový vůz 810.123, má zadřený motor.

2011-03-05

Změny v turnusové skupině 860 od 6. 3. 2011. Po opravě MVY se 3. 2. 2011 vrátil do provozu motorový vůz 809.232. Od 9. 2. 2011 je provozní i motorový vůz 810.123.

2011-03-26

Motorový vůz 809.336 byl od 13. 3. 2011 převeden z Veselí nad Moravou do Znojma. O čtyři dny později, 17. 3. 2011, proběhla redislokace u vozu 810.097, ten je nyní v Havlíčkově Brodě. Mezitím - od 16. 3. 2011 - je havlíčskobrodský motorový vůz 810.103 veden v DKV Olomouc; počet vozů této řady v DKV Brno poklesl na 21.

2011-05-23

Motorový vůz 809.336 se 11. 5. 2011 (tedy po téměř 2 měsících) vrátil z PP Znojmo zpět do PS Veselí nad Moravou.

2011-05-29

Početní stav motorových vozů řady 810 vedených v DKV Brno se dnem 16. 5. 2011 snížil o jeden vůz, neboť vůz 810.139 se po rekonstrukci stal součástí motorové jednotky 814 (814.138) a přešel pod DKV Plzeň.

2011-06-18

Opravě v rozsahu MVY se od 5. 6. 2011 podrobuje motorový vůz 809.358.

2011-08-14

Po opravě MVY je od 23. 7. 2011 provozní vůz 809.358; naopak do opravy MVY odjel 8. 8. 2011 vůz 809.336.

2011-10-13

Motorový vůz 809.336 je od 30. 9. 2011 zpět v provozu.

Motorové vozy ř. 809

809 Motorové vozy řady 809 vznikly úpravou z řady 810. Důvodem bylo přizpůsobení motorového vozu doprovodu vlaku v síle 0/0-S (tzn. 0 vlakvedoucích / 0 průvodčích - doprovod jen strojvedoucím). Úpravy proběhly v letech 1994-1996 v Moravskoslezské vagonce Studénka. Příčka stanoviště strojvedoucího je upravena, dveře jsou opatřeny výdejním okénkem. Ve voze se nachází informační zařízení pro komunikaci mezi cestujícími a strojvedoucím (vyhlašování zastávek, zajištění zastavení na znamení), kontrola bdělosti strojvedoucího KBS-E a později přibyly i automaty na jízdenky a označovače jízdenek. Vozům byly ponechány původní pořadová čísla.

 

Ve stavu DKV Brno se nachází 4 motorové vozy řady 809, z nichž 3 jsou turnusované.

PP Znojmo

Provozní pracoviště Znojmo má přidělený 1 motorový vůz řady 809 zapojený do turnusu.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0232

1977/79611

95 54 5 809.232-2

později 810.232

2011-02-03


Motorový vůz je zařazen do turnusové skupiny 837 a zabezpečuje vozbu osobních vlaků v úseku Hrušovany nad Jevišovkou - Miroslav. Turnus je poměrně jednoduchý. V pondělí vyjede motorový vůz ze Znojma na konci Os 4507 do Hrušovan nad Jevišovkou a dále odveze všechny osobní vlaky 245xx mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Miroslaví. Večer odjede do Znojma jako Os 4552 a vrátí se zpět do Hrušovan jako Os 4565. V úterý začne ráno vlakem Os 24500 do Miroslavi a takhle to funguje prakticky po celý týden stejně s tím, že v sobotu večer odpadá zájezd do Znojma a v neděli večer se motorový vůz ze Znojma do Hrušovan nad Jevišovkou nevrátí a točí na pondělní Os 4507, na kterém jede k službě pohotový.

 

Tratě s pravidelným provozem motorového vozu ř. 809:

 

PS Veselí nad Moravou

3 motorové vozy řady 809 se nachází v PS Veselí nad Moravou, 2 z nich jsou turnusovány.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0057

1976/77741

95 54 5 809.057-3

později 810.057

2010-12-12

M 152.0336

1978/80575

95 54 5 809.336-1

později 810.336

2011-09-30

M 152.0358

1981/84012

95 54 5 809.358-5

později 810.358

2011-07-23


Motorové vozy jsou zařazeny do dvoudenního oběhu v turnusové skupině 860. Jedná se o zejména výkony v úseku Veselí nad Moravou - Kyjov a Šakvice - Hustopeče u Brna, celkový přehled tratí, na kterých se vozy pohybují, je následující (změny od 6. 3. 2011 jsou vyznačeny modře):

 

809.057, 336

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): Ky 4165 Vi / poh4108 Ky / 4169 Vi / 4166 Ky / 4175 Vi / 4168 Ky / 4177 Vi / 4172 Ky [a přechází na (2) 4165]

 

(2): Ky 4165 Vi / poh4108 Ky / 4169 Vi / 4166 Ky / 4175 Vi / 4168 Ky / 4177 Vi / 4172 Ky / 21:15 24193 Mp / 21:49 24192 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (3) 4660]

 

(3): Ky 4165 Vi / poh4108 Ky / 4169 Vi / 4166 Ky / 4175 Vi / 4168 Ky / 4177 Vi / 4172 Ky [a přechází na (4) 4165]

 

(4): Ky 4165 Vi / poh4108 Ky / 4169 Vi / 4166 Ky / 4175 Vi / 4168 Ky / 4177 Vi / 4170 Ky / 4179 Vi / 4172 Ky [a přechází na (5) 4165]

 

(5): Ky 4165 Vi / poh4108 Ky / 4169 Vi [a přechází na (6) 14104]

Vi 14104 Ho / 22:07 24192 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (7) 4662]

Ho 4200 Bv / 4227 Ho / 14103 Vi / 4166 Ky / 4175 Vi / 4168 Ky / 4177 Vi / 4170 Ky / 4179 Vi / 4172 Ky [a přechází na (1) 4165]

2.

(1): Bv 4660 Sa / 4661 Ht / 14602 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (2) 4660]

 

(2): Bv 4660 Sa / 4661 Ht / 14602 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / př4287 Ho / 23:22 24191 Mp / 23:43 24190 Ky [a přechází na (3) 4165]

 

(3): Bv 4660 Sa / 4661 Ht / 14602 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (4) 4660]

 

(4): Bv 4660 Sa / 4661 Ht / 14602 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (5) 4660]

 

(5): Bv 4660 Sa / 4661 Ht / 14602 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (6) 4662]

Bv 4662 Sa / 4663 Ht / 14606 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4665 Bv / 4287 Ho [a přechází na (7) 4200]

Bv 4662 Sa / 14607 Ht / 14608 Sa ... a osobní vlaky Sa - Ht ... Ht 4664 Sa / 4666 Vn / 4667 Bv [a přechází na (1) 4660]


   

Motorové vozy ř. 810

810 Vagonka Tatra Studénka vyrobila v roce 1973 dva prototypy dvounápravových motorových vozů označených M 151.0001 a M 151.0002. Sériová výroba započala v roce 1975 vozem M 152.0003 a skončila v roce 1984, posledním vozem se stal M 152.0678. V roce 1982 byly vyrobeny dva motorové vozy určené na široký rozchod 1520 mm - M 152.5001 a M 152.5002.

 

Motorový vůz M 151.0001 byl v roce 1974 přeznačen na M 152.0001, avšak v roce 1976 se z něj stal fotogrammetrický vůz FST-1, později označený jako 892.601. V 90. letech byl údajně přeznačen na 810.701.

Druhý prototyp M 151.0002 v roce 1974 obdržel rovněž označení jako řada M 152, tedy M 152.0002 a v roce 1988 přešel - tak jako všechny ostatní motorové vozy řady M 152.0 - na označení řadou 810, konkrétně 810.002.

 

Z určitého počtu motorových vozů řady 810 se v průběhu 90. let stala řada 809. V době nedávné a současné se část motorových vozů řady 810 přestavuje na motorové vozy v jednotkách řady 814.0 a 814.2.

 

"Osmsetdesítky" jsou v DKV Brno zastoupeny v počtu 20 vozů, z nichž 16 (do 31. 12. 2010 to bylo sedmnáct) je turnusovaných. Jsou vedeny v PP Znojmo, PJ Havlíčkův Brod a PS Veselí nad Moravou.

 

PP Znojmo

Ve Znojmě jsou k dispozici 3 motorové vozy řady 810, v turnuse jezdí 3 vozy, resp. přechodně do 31. 12. 2010 to byly čtyři vozy.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0222

1977/79601

95 54 5 810.222-0

 

2010-12-12

M 152.0433

1981/84087

95 54 5 810.433-3

 

2010-12-12

M 152.0569

1982/85802

95 54 5 810.569-4

 

2010-12-12


Znojemské vozy jezdí v jedné třídenní turnusové skupině 836, která byla do 31. 12. 2010 rozšířena o samostatný čtvrtý den označený jako 1a (výkony na trati Moravské Budějovice - Jemnice). V třídenním oběhu se jedná zejména o výkony na trati Znojmo - Okříšky a zahlédnout je lze na tratích:

 

PS Veselí nad Moravou

Nejvíc motorových vozů řady 810 se nachází ve Veselí nad Moravou, konkrétně 10 vozů. Turnusy jsou sestaveny pro 8 z nich.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0223

1977/79602

95 54 5 810.223-8

 

2010-12-12

M 152.0384

1981/84038

95 54 5 810.384-8

 

2010-12-12

M 152.0408

1981/84062

95 54 5 810.408-5

 

2010-12-12

M 152.0455

1981/84109

95 54 5 810.455-6

 

2010-12-12

M 152.0469

1981/84123

95 54 5 810.469-7

 

2010-12-12

M 152.0537

1982/85770

95 54 5 810.537-1

 

2010-12-12

M 152.0627

1984/87827

95 54 5 810.627-0

 

2010-12-12

M 152.0628

1984/87828

95 54 5 810.628-8

 

2010-12-12

M 152.0651

1984/87851

95 54 5 810.651-5

 

2010-12-12

M 152.0663

1984/87863

95 54 5 810.663-5

 

2010-12-12


Motorové vozy jsou zařazeny do turnusových skupin 857, 858 a 859 a pohybují se pravidelně na těchto tratích:

 

Turnusová skupina 857 je čtyřdenní. Dá se říct, že se z větší části jedná o "hodonínské" obraty. Tři dny dopravují motorové vozy osobní vlaky na trati Hodonín - Zaječí a Hodonín - Břeclav. Čtvrtý den ráno v pracovní dny motorový vůz odjede na přímém osobním vlaku Hodonín - Staré Město u Uherského Hradiště - Kunovice a dále se pohybuje mezi Starým Městem u Uh. Hradiště, Veselím nad Moravou a Kyjovem. Večer odjede z Veselí nad Moravou přes Strážnici do Hodonína. Víkendy jsou řešeny tak, že motorový vůz odjede z Hodonína do Veselí nad Moravou již v pátek večer (Os 14111).

 

Ve třídenní turnusové skupině 858 se ukrývají oběhy zejména na rameni Veselí nad Moravou - Vlárský průsmyk / Staré Město u Uherského Hradiště. V pracovní dny je doplňuje vozba ranního vlaku Veselí nad Moravou - Kyjov a Veselí nad Moravou - Strážnice a dále výkony mezi Veselím a Kyjovem v pátek a sobotu ráno a ze soboty na neděli.

 

Poslední turnusová skupina 859 je jednodenní a jednoduchá. Motorový vůz řady 810 upravený na doprovod vlaku 0/0-S jezdí na "bzenecké kači" neboli na trati Bzenec - Moravský Písek. Přes noc je vždy ve Veselí nad Moravou.

 

PJ Havlíčkův Brod

V Havlíčkově Brodě činí inventární stav 7 motorových vozů řady 810, turnusovaných jich je 5.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0076

1976/77760

95 54 5 810.076-0

 

2010-12-12

M 152.0097

1976/78607

95 54 5 810.097-6

PP Telč

2011-03-17

M 152.0123

1976/78633

95 54 5 810.123-0

 

2011-02-09

M 152.0212

1977/79591

95 54 5 810.212-1

 

2010-12-12

M 152.0449

1981/84103

95 54 5 810.449-9

 

2010-12-12

M 152.0640

1984/87840

95 54 5 810.640-3

 

2010-12-12

M 152.0674

1984/87874

95 54 5 810.674-2

 

2010-12-12


Havlíčskobrodské "osmsetdesítky" jezdí ve třech turnusových skupinách 877, 878 a 879 na tratích:

 

V jednodenní turnusové skupině 877 se motorový vůz řady 810 pohybuje na trati Havlíčkův Brod - Humpolec a v pracovní dny večer si na vlacích 14825/14832 zajede do Žďáru nad Sázavou a zpět. O víkendech ráno se vůz objeví v Chotěboři na obratu poh1986 / 5323.

 

"Osmsetdesítka" na "staré tišnovce" jezdí v TS 878. Tyto oběhy zde rozepíši podrobněji:


810.449

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): Nn pk14903 Bp / 14932 Nn / 14905 Nd / pk14905 Ti / 14910 Nn / 14933 Nd / 14934 Nn / 14935 Nd / 14936 Nn

(5): Nn pk14903 Bp / 14932 Nn / 14905 Nd / pk14905 Ti / 14910 Nn / 14933 Nd / 14934 Nn / 14935 Nd / 14936 Nn / poh14974 Zd / poh24914 Hb

odstaven v Havlíčkově Brodě

Hb poh5915 Zd / poh14977 Nn

 

Turnusová skupina 879 je třídenní. V prvním dni jsou to výkony na trati Havlíčkův Brod - Humpolec, druhý a třetí den mezi Křižanovem a Studencem. V závěru třetího dne se vůz vrací zpět na "humpolačku". V neděli si motorový vůz zajede do Ledče nad Sázavou.

 


 

V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0103

1976/78613

95 54 5 810.103-2

 

2011-03-16

M 152.0124

1976/78634

95 54 5 810.124-8

 

2011-01-08

M 152.0139

1976/78649

95 54 5 810.139-6

 

2011-05-15

M 152.0251

1978/80490

95 54 5 810.251-9

 

2011-01-13

810103

V sobotu 25.4.2009 projíždí motorový vůz 810.103 s Os 24864 cílovou rovinku do dopravny Jemnice. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek.

810124

Když nejede "Regionova", musí na trať 227 vyrazit záložní stroj 810.124, dne 27.11.2010 se rozjíždí za zastávkou Urbaneč s Os 28309. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek.

810139

Motorový vůz 810.139 na přípřeži Os 5307 s vlakovým motorem 810.400 sjíždí 2. 5. 2007 od Chotěboře do Rozsochatce. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek.

810.251

 

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky