PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2013-11-24 | Popis GVD 2013/2014. |
2013-12-15 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2013/2014 a stavu vozidlového parku. Do DKV Brno přibyl čtrnáctý motorový vůz řady 854, a sice 854.207 z DKV Česká Třebová; ve stavu DKV Brno je od 13. 12. 2013. |
2013-12-22 | Od 16. 12. 2013 je pro závadu na hydrodynamické převodovce odstaven motorový vůz 854.222, naopak do provozu se 20. 12. 2013 vrátil "katr" 854.201. |
2014-01-05 | Pro závady jsou nově odstaveny motorové vozy 854.024 (od 19. 12. 2013) a 854.201 (od 27. 12. 2013). Naopak do provozu se 27. 12. 2013 vrátil motorový vůz 854.222. |
2014-01-19 | Motorový vůz 854.024 je od 10. 1. 2014 zpět v provozu a od 14. 1. 2014 se do provozu vrátil i motorový vůz 854.201. |
2014-02-02 | Hned dva "katři" jsou odstaveni: od 22. 1. 2014 stroj 854.207 (nápravová převodovka) a od 27. 1. 2014 vůz 854.222 (závada na motoru). |
2014-02-16 | Motorový vůz 854.207 vyjel 4. 2. 2014 do pravidelného provozu. Další odstavený motorový vůz 854.222 po opravě v PJ Trutnov vyjel na Trutnovsku dne 13. 2. 2014 do pravidelného provozu, návrat do Brna pravděpodobně do konce února. Dne 13. 2. 2014 došlo při jízdě Os 4852 mezi Zastávkou u Brna a Rapoticemi k havárii torzní vzpěry a kardanu na motorovém voze 854.209, v ranních hodinách 14. 2. 2014 byl stažen nehodovým vlakem vedeným lokomotivou 754.018 do PJ Horní Heršpice. |
2014-03-02 | Dne 17. 2. 2014 došlo k přesunu "katru" 854.222 z Trutnova do Brna, o den později vyjel do zdejších oběhů. Navzdory odtažení motorového vozu 854.209 nehodovým vlakem je tento vůz opět svěží a od 18. 2. 2014 se podílí na pravidelné vozbě. Na opravu v rozsahu MVY se do DPOV Nymburk vydal 19. 2. 2014 motorový vůz 854.206, který je tak odstaven. Od 24. 2. 2014 je odstaven motorový vůz 854.216 pro závadu na dynamu. |
2014-03-16 | Motorový vůz 854.216 je od 7. 3. 2014 opět provozní. |
2014-05-11 | Zpět v provozu je od 23. 4. 2014 po vyvazovací opravě "katr" 854.206. Od 2. 5. 2014 je pro závadu na hydrodynamické převodovce odstaven motorový vůz 854.013. |
2014-06-08 | Po opravě v PJ Trutnov se 31. 5. 2014 vrátil motorový vůz 854.013. Předtím si 28. a 29. 5. 2014 zajel s Sp 1787/1788 z Trutnova do Hradce Králové, v Brně vyjel do pravidelného provozu 3. 6. 2014. |
2014-08-17 | Od 26. 7. 2014 je pro závadu na spalovacím motoru odstaven motorový vůz 854.203. |
2014-09-14 | Odstavený motorový vůz 854.203 byl 27. 8. 2014 přepraven "kocourem" 742.044 do DPOV Nymburk na opravu MVY. |
2014-10-18 | Spalovací motor zlobí na "katru" 854.207, vůz je od 7. 10. 2014 odstaven. Odstavení z provozu potkalo o dva dny později i motorový vůz 854.026, odjel do Trutnova na výměnu spalovacího motoru. |
2014-11-02 | Motorový vůz 854.026 si po výměně spalovacího motoru zajezdil 18.–23. 10. 2014 na spěšných o osobních vlacích na Trutnovsku a od 24. 10. 2014 už opět přepravuje cestující ve svém působišti. Mezitím (23. 10. 2014) odjel do DPOV Nymburk na opravu MVY motorový vůz 854.025, který je tak odstaven. Dne 1. 11. 2014 opět vyjel do pravidelného provozu "katr" 854.207. |
2014-11-16 | Od 6. 11. 2014 je motorový vůz 854.203 po opravě MVY opět provozní. |
2014-12-07 | Pro závadu na brzdicí soustavě je od 24. 11. 2014 odstaven motorový vůz 854.024. O dva dny později - 26. 11. 2014 - došlo k odstavení motorového vozu 854.207 z důvodu vibrací spalovacího motoru. |
2014-12-13 | Motorový vůz 854.207 odjel 8. 12. 2014 na opravu MH do Pars Nova Šumperk. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018-025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V DKV Brno vozy řady 854 jezdí od konce roku 2006. Ve stavu DKV Brno se nachází 14 motorových vozů, z nichž 11 je turnusovaných. Oproti minulému GVD nenastává v počtu turnusovaných vozů žádná změna, inventární počet stoupl o jeden vůz.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2013-12-15 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2014-06-03 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
MARCELKA; odstaven - závada na brzdicí soustavě |
2014-11-24 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA; odstaven - oprava MVY v DPOV Nymburk |
2014-10-23 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2014-10-24 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK |
2013-12-15 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; nátěr "Najbrt"; |
2013-12-15 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA |
2014-01-14 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA; nátěr "Najbrt" |
2014-11-06 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA; nátěr "Najbrt" |
2014-04-24 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
RADKA; odstaven - oprava MH v Pars Nova Šumperk |
2014-12-08 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA |
2014-02-18 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
EVITA |
2014-03-07 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
ROZÁRKA |
2014-02-17 |
Motorové vozy 854 jsou ve srovnání s minulým GVD 2012/2013 nasazeny na stejných tratích, pouze v letních prázdninách již nebudou zajíždět z Brna-Maloměřic do Brna-Králova Pole:
240 Brno - Jihlava;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice;
343 Veselí nad Moravou - Strážnice.
Motorové vozy řady 854 jezdí stejně jako v minulém GVD ve dvou turnusových skupinách 840 a 841.
První turnusová skupina 840 je pětidenní a motorové vozy v ní jezdí s přípojnými vozy na trati Brno - Jihlava a Brno - Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice.
Tradičních 6 "motografů", tedy souprav ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz ABfbrdtn795, obíhá v turnusové skupině 841. V prvním dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou (Os 4108) a přechází na trať Brno - Jihlava. Ve čtvrtém dni dopoledne přechází po zbytek turnusu opět na "vláru".
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013