Přehled a vývoj písmenného označení železničních osobních vozů od roku 1882
Připravil a sestavil Ing. Ivo Mahel
Spolupráce Ing. Jan Machač
Obsah:V přehledu je uveden systém řadového označování osobních vozů státních drah na našem území počínaje rokem 1882, kdy byl zaveden první označovací systém kkStB. Označování vozů písmeny (podle druhu, vozových tříd atd.) samozřejmě existovalo již před zestátňováním jednotlivých železničních společností, každá z nich ovšem používala svůj systém. Dnes je však k dispozici jen omezené množství podkladů k tomu, aby se tyto systémy daly podrobněji popsat.
Pro detailisty je nutno upozornit na skutečnost, že různé prameny uvádějí pro označení významu jednotlivých písmen různé formulace, aniž se použití písmen měnilo. Citace jednotlivých pramenů by sice byla možná, ale ztratila by se tím v mnoha případech přehlednost. Pokusil jsem se proto použít takový popis významu, aby byl co nejjednodušší a nejsrozumitelnější. Význam některých písmen zůstal prakticky beze změn dodnes, ale u jiných došlo k několika zásadním změnám významu. Uvádíme zde chronologický přehled nejpodstatnějších změn:
V některých případech byla používána kombinace více písmen ve zcela specifickém významu. Pro tato označení jsou v přehledu uváděny samostatné položky.
Přehled obsahuje vždy znak (popř. kombinaci znaků), vysvětlení, v jakém významu se tento znak používal a vymezení časového období platnosti. V posledním sloupci jsou uvedeny odkazy na poznámky uvedené v samostatné tabulce.
K tomu je nutno poznamenat, že při každé změně existovalo určité přechodné období se souběhem staršího a novějšího značení po dobu několika měsíců až několika let, protože změny nápisů se většinou realizovaly při periodické údržbě vozů a někdy až při obnově nátěru. Přitom se zvlášť velmi obtížně definuje počátek a konec přechodného období při zavádění československého systému řadového označení po rozpadu Rakousko-Uherska, kdy platila jiná pravidla pro vozy nově dodávané pro ČSD, jiná pro vozy zestátněných drah (BD a ÚTD) a jiná pro bývalé vozy kkStB a MÁV. Navíc jsou zdokumentovány jakési přechodné systémy (především v Předpisu pro službu vozovou č. XXXV z roku 1922), u kterých není jasné, zda vůbec či na jak dlouho byly používány. Převzaté vozy kkStB byly přeznačovány až po uzavření dohody o repartici z roku 1925, přičemž ojediněle se vozy s rakouským označením vyskytovaly v provozu ještě koncem 30. let.
V označovacím systému kkStB od roku 1891 se většina malých písmen psala jako horní indexy. Pouze písmena a (pro čtyřnápravové vozy) a k (pro průvodcovské poštovní vozy), která patřila k povinným pro všechny dráhy v Rakousku-Uhersku (další povinná písmena se týkala nákladních vozů), se psala na účaří. Ostatní písmena byla nepovinná a soukromé dosud nezestátněné dráhy je většinou nepoužívaly a pokud ano, mohly mít odlišný význam (například společnost StEG označovala písmenem i průchozí vozy bez ohledu na to, zda měly průchod uprostřed nebo po straně).
Také v mezinárodních označovacích systémech používaných u ČSD od roku 1983 nemají všechna písmena jednoznačně daný význam pro všechny dráhy; s některými písmeny mohou jednotlivé železniční podniky nakládat libovolně podle svých potřeb. Podle nynějšího systému TSI mají mezinárodně předepsaný význam jen písmena b, c, d, ee, f, h, m, p, t, s, v, z. Také další písmena (například n) se nepoužívají vždy pro všechny vozy dané vlastnosti, ale jen v případech, kdy to je potřebné k odlišení určitého typu. Je proto možné potkat vozy téhož typu (resp. týchž vlastností), které u různých železničních podniků mají odlišné řadové označení.
Autor uvítá jakékoliv připomínky včetně kritických, případně i odkazy na prameny, které by vysvětlení jednotlivých značek mohly dále zpřesnit nebo doplnit. Vaše připomínky prosím zasílejte na adresu a.tsch@volny.cz.
Ing. Ivo Mahel, srpen 2001
Poslední aktualizace: 2. 5. 2020
Hlavní znaky (velká písmena a kombinace s nimi)
Písmeno (kombinace) | Význam | Od | Do | Poznámky |
A | Vůz s 1. vozovou třídou | 1882 | dosud | 1, 2 |
Al | Lůžkový vůz | 1945 | 1956 | 3 |
Ar | Jídelní vůz | 1945 | 1956 | 3 |
AS | Vůz s barem a tanečními prostory | 2006 | dosud | 12 |
Az | Salonní vůz (vůz 1. třídy se zvláštní výbavou) | 1921 | 1983 | - |
B | Vůz s druhou vozovou třídou | 1882 | dosud | 2 |
Br | Vyhlídkový vůz (Break) | 1882 | 1890 | - |
Bro | Vyhlídkový vůz otevřený (Break) | 1882 | 1890 | - |
C | Vůz s třetí vozovou třídou | 1882 | 1956 | 2 |
D | Služební (zavazadlový) vůz nebo oddíl | 1882 | dosud | - |
Da | Poštovní průvodcovský vůz (bez úřadovny) | 1882 | 1890 | 4 |
DD | Otevřený patrový vůz pro přepravu automobilů | 1983 | dosud | - |
Dt | Přítěžný vůz | 1925 | 1983 | 20 |
F | Poštovní vůz nebo oddíl | 1882 | 1983 | - |
Fa | Poštovní ambulance (vůz s úřadovnou) | 1882 | 1925 | 4 |
Ff | Dva trvale spojené dvounápravové poštovní vozy | asi 1925 | ? | 20, 30 |
Hf | Dvorní salonní vůz | 1882 | 1890 | - |
Hofsalon | Dvorní salonní vůz, majetek císaře | 1891 | 1913 | - |
Hz | Dvorní vůz, majetek železnice | 1893 | asi 1920 | - |
MD | Krytý vůz pro přepravu automobilů | 1983 | 2006 | 12 |
MDD | Krytý patrový vůz pro přepravu automobilů | 1983 | 2006 | 12 |
O | Patrový (dvoupodlažní) vůz | 1882 | 1890 | 5 |
Post | Poštovní vůz nebo oddíl | 1983 | dosud | - |
S | Salonní vůz | 1882 | 1890 | - |
1913 | asi 1925 | 8 | ||
Sa | Vyhlídkový vůz s oddíly 1. třídy | asi 1885 | 1890 | 4 |
SaB | Vyhlídkový vůz s oddíly 1. a 2. třídy | asi 1885 | 1890 | 4 |
Salon | Salonní vůz | 1891 | 1913 | 7 |
1983 | dosud | 9 | ||
Sb | Salonní vůz | asi 1885 | 1890 | - |
Sd | Inspekční vůz | 1882 | 1890 | - |
SR | Společenský vůz resp. vůz s barem a tanečními prostory | 1983 | dosud | 9 |
R | Vůz s restauračním nebo bufetovým zařízením | 1956 ? | dosud | 23 |
WG | Vůz s barem a tanečními prostory | 2006 | dosud | 12 |
WL | Lůžkový vůz | 1956 | dosud | 10 |
WR | Jídelní vůz | 1956 | dosud | - |
WRR | Jídelní vůz se samostatným bufetovým nebo barovým oddílem | 1983 | 2000 | 11 |
WSP | Pullmannův vůz | 1983 | dosud | 12 |
Vedlejší znaky (malá písmena a jejich kombinace)
Písmeno (kombinace) | Význam | Od | Do | Poznámky |
a | Čtyřnápravový vůz | 1890 | 1983 | - |
Třínápravový vůz | 1983 | 2000 | 12 | |
Dvounápravový vůz | 2001 | dosud | - | |
aa | Dvounápravový vůz | 1983 | 2000 | - |
b | Vůz pro tělesně postižené | 2001 | dosud | 24 |
c | Lehátkové uspořádání | 1959 | dosud | 14 |
d | Zavazadlový oddíl u služebního vozu pro osobní vlaky | asi 1925 | 1983 | - |
Služební vůz pro osobní vlaky | 1983 | 2000 | 25 | |
Vůz s prostorem pro jízdní kola | 2001 | dosud | - | |
e | Postranní chodba či ulička u dvou- a třínápravových osobních vozů | 1882 | 1983 | - |
Služební vůz pro osobní vlaky | asi 1885 | 1925 | 8 | |
Vůz pouze s elektrickým topením | 1983 | 2000 | 13 | |
ee | Vůz napájený z průběžného elektrického vedení | 1986 | dosud | 18 |
f | Vůz napájený z motorového vozu | 1983 | 2000 | - |
Vůz s řídicí kabinou pro dálkové ovládání hnacího vozidla | 2001 | dosud | - | |
g | Dvounápravový vůz s děleným pojezdem (systému Rybák) | 1908 | asi 1925 | 8, 14 |
Dvounápravový služební vůz s rozvorem min. 7,5 m, poštovní vůz s rozvorem min. 5,8 m | 1913 | asi 1925 | 8 | |
Vůz s oddílem pro zaměstnance obsluhy vlaku | 2000 | dosud | 15 | |
h | Elektrické topení | 1913 | 1918 | 5 |
Vůz se střední uličkou (též p, t, y) | 1983 | 2000 | 16 | |
Vůz pro tělesně postižené (též b) | 2001 | dosud | - | |
i | Střední ulička u dvou- a třínápravových vozů | 1882 | 1983 | - |
Střední ulička u čtyřnápravových vozů | 1952 | 1983 | 19 | |
Vůz s nekrytými přechodovými můstky | 1983 | 2000 | - | |
j | Ucelená (nerozpojitelná) jednotka | 1983 | dosud | - |
k | Průvodcovský poštovní vůz (bez úřadovny) | 1891 | 1983 | 31 |
Vůz s oddílem pro přepravu nemocných | 1911 | asi 1925 | 8 | |
Služební vůz s rozvorem menším než 6,0 m | asi 1925 | 1983 | - | |
Vůz trvale vybavený kamny pro vytápění | asi 1970 | dosud | 17, 27 | |
l | Vůz lehké stavby | 1903 | 1983 | 14 |
Vůz s reprodukčním rozhlasovým zařízením | 1983 | 2000 | - | |
m | Přípojný vůz pro motorové vlaky | 1933 | 1983 | - |
Vůz delší než 24,0 m | 1983 | 1989 | - | |
Vůz delší než 24,5 m | 1990 | dosud | - | |
n | Vůz s oddílem pro přepravu nemocných | asi 1925 | ? | 20 |
Vůz pro motorovou trakci bez průběžného elektrického kabelu | 1983 | dosud | 26 | |
o | Celní oddíl ve služebním voze | 1921 | 1932 | - |
Poschoďový (dvoupodlažní) vůz | 1983 | dosud | - | |
p | Patrový vůz | 1961 | 1983 | 14 |
Vůz se střední uličkou (též h, t, y) | 1983 | dosud | - | |
r | Vyhlídkový vůz | 1891 | asi 1925 | 8 |
Vůz vybaven zvláštním zařízením (zvláštní výbava) | 1983 | dosud | - | |
ř | Řídicí stanoviště | 1945 | ? | 20 |
s | Vůz pro místní (sekundární) dráhy | 1882 | asi 1925 | 8 |
Úzkorozchodný vůz (pod lomítkem) | ? | asi 1925 | 13 | |
Dvounápravový služební vůz s dovolenou rychlostí min. 80 km/h | 1936 | 1983 | 14 | |
Postranní chodba u služebního vozu nebo oddílu | 1974 | dosud | 14 | |
t | Vůz pro GTB (Galizische Transversalbahn, Haličská příčná dráha) | 1884 | 1890 | - |
Vůz s uličkou ve středu vozu (též h, p, y) | 1983 | dosud | 21 | |
u | Vůz pro vídeňskou městskou dráhu (Wiener Stadtbahn) | 1896 | 1925? | - |
Úzkorozchodný vůz | asi 1922 | dosud | 29 | |
v | Vlečný vůz pro motorový provoz (centrální spřáhlo) | 1927 | ? | 20 |
Vůz přechodný na rozchod 1520 mm | 1983 | 2000 | - | |
Vůz s prostorem pro jízdní kola | 2001 | dosud | - | |
w | Vůz bez přechodových můstků | 1983 | 2000 | 22 |
x | Vůz lehké stavby pro motorové vlaky | 1983 | dosud | - |
y | Třínápravový vůz | 1913 | 1983 | 20, 32 |
Vůz s uličkou ve středu vozu (též h, p, t) | 1983 | 2000 | - | |
z | Vůz bez elektrického topení | 1983 | 2000 | 20, 28 |
Zásobování energií z průběžného elektrického vedení | 1997 | dosud | 14 |
Vysvětlivky,
poznámky