Elektrické jednotky ř. 560
GVD 2002/2003
Aktualizace: 2003-09-30
"Panťáky" nebo-li elektrické jednotky ř. 560 jsou na střídavém napájecím systému u ČD provozovány pouze v DKV Brno, konkrétně jsou přiděleny do PJ Horní Heršpice. Dřívější označení těchto jednotek bylo SM 488.0, resp. prototyp nesl původně označení SM 487.0. Elektrické jednotky se vyráběly ve Studénce, prototypová souprava v roce 1966, sériová výroba proběhla v letech 1970-71.
V posledních letech byly jednotky provozovány v pětidílné sestavě, tedy se třemi vloženými vozy. Tato situace se postupně mění a výsledkem je sestavení jednotek ř. 560 do šestidílné sestavy, tzn. se čtyřmi vloženými vozy; vidět 5-dílnou jednotku ř. 560 bude docela umění, ale i ona bude mít svůj řádný oběh.
DKV Brno je soustředěno celkem 9 jednotek ř. 560, z toho je turnusováno 7 jednotek. Jednotky ř. 560 jsou zařazeny do:
Přehled tratí, kde se lze setkat s elektrickou jednotkou ř. 560 v pravidelném provozu:
Jak budou jednotky ř. 560 jezdit v GVD 2003/2004
V GVD 2003/2004 budou jednotky ř. 560 jezdit opět ve dvou turnusových skupinách obdobně jako ve stávajícím GVD. To znamená 6-denní oběh 6-ti vozových souprav a jednodenní oběh pětivozové soupravy.
"Panťáky" nebudou vůbec zajíždět na trať 330 z Břeclavi do Hodonína. Naproti tomu se budeme s pětivozovým pantografem setkávat v pracovní dny mezi Brnem a Holubicemi ( a jako Sv i přes Blažovice!!!), dále se budou jednotky ř. 560 častěji dostávat do Kútů a rovněž do Březové nad Svitavou.
Konkrétněji: na trati 300 bude pětivozový ptg dělat "perpetum mobile" neboli trojici párů Os vlaků 4073 / Sv 4092 (ten se vrací přes Blažovice a Brno-Slatinu do Maloměřic, kde se otočí a jede jako Sv na hlavní nádraží pro 4075), dále 4075 / 4072 a 4077 / 4074. Pozor - jedná se ale o tzv. "sedmý pantograf", což je pojem, který značí, že není-li dostatek pantografů, je tento nahrazen klasickou soupravou.
Do Kútů budou jednotky ř. 560 zajíždět častěji: 3x v pracovní dny (4907 / 4916, 4911 / 4920 a 4949 / 4926), 4x v sobotu (4907 / 4916, 4911 / 4920, 4947 / 4924 a 4919 / 4962), 3x v neděli (4911 / 4920, 4947 / 4924 a 4919 / 4962).
Častěji budou pantografy vidět rovněž na trati 260: v pracovní dny na 5 párech, v sobotu a neděli na 7 párech.
Stav vozů ř. 560 a 060 v DKV
Brno - PJ Horní Heršpice: 560: 001+002, 003+004, 005+006, 007+008, 009+010, 021+022, 023+024, 025+026 a 027+028 (celkem 18 vozů). 060: 001, 003, 004, 007 až 016, 032 až 043, 054, 301, 302, 331, 332, 403, 406, 407, 419, 422 a 423 (celkem 36 vozů). Od 15. 10. 2002 je vůz 560.007 a 060.011 v PARS Šumperk na opravě EH, tamtéž na totéž přibyly od 17. 12. 2002 vozy 560.008, 060.010, 060.012 a 060.419. Dne 16. 4. 2003 byly z důvodu opravy EVY odstaveny vozy 560.005, 060.406, 060.407, 060.422, 060.423 a 560.006. Posledně jmenované vozy se již začínají objevovat v provozu. Pravidelné řazení jednotek ř. 560 (motorové vozy lichých čísel jezdí čelem ku Břeclavi, motorové vozy sudých čísel ku Tišnovu):
V předchozím výčtu pravidelného řazení tedy chybí vůz 060.422 V současné době jsou odchylně od pravidelného řazení sestaveny jednotky takto:
Kromě vozů odstavených z důvodů opravy EVY je jako t. č. záložní odstaven vůz 060.423. |
Provoz elektrických jednotek ř. 560 DKV Brno v GVD 2001/2002.