Motorové vozy ř. 850
GVD 2002/2003
Aktualizace: 2003-09-22
DKV Brno je jediným depem ČD, které má ve stavu motorové vozy ř. 850, s dřívějším označením M 286.0. Vozů M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967.
U ČD se v současné době nachází 15 motorových vozů ř. 850 a všechny jsou soustředěny v DKV Brno, a to v provozní jednotce - PJ Horní Heršpice.
Od 2. března 2003 jsou "krokodýlové" rozděleny do tří turnusových skupin (TS):
TS 851 je 6-denní oběh "krokodýlů", turnus strojvedoucích je 18-denní. Tato TS zahrnuje tratě Brno - Jihlava - Havlíčkův Brod, Brno - Hrušovany nad Jevišovkou - Znojmo, Znojmo - Okříšky, Brno - Vlárský průsmyk a v sobotu trať Brno - Kroměříž - Ostrava.
Brněnské motorové vozy ř. 850 můžete vidět pravidelně na těchto tratích:
A nyní k TS podrobněji:
V šestidenním oběhu TS 851 jsou nejvíce výkony na tratích Brno - Jihlava a Brno - Hrušovany nad Jevišovkou. K zajímavostem patří výkony na Os 14852 / 4861 v pracovní dny do Jihlavy-Bosch Diesel a zpět (zastávka však stále není budována, letos by snad ale mělo ke stavbě i zprovoznění dojít), vedení vlaků 14808 / 14809 kromě neděle na trati Znojmo - Okříšky, vedení R 723 / 722 Brno - Vlárský průsmyk a zpět v pracovní dny, v sobotu závěs 905/1645 / 1644 Brno - Ostrava a zpět, vedení Os 4414 / 4417 do Bohutic v pracovní dny (z Moravského Krumlova do Bohutic a zpět jede sólo, z Bohutic navíc musí kvůli PZZ pokračovat do km 113,760 a teprve odtud se vrací zpět) a dále je motorový vůz této TS ke spatření ze soboty na neděli na vlacích 4123/4149 // 4104 Brno - Veselí nad Moravou a zpět.
TS 852 zahrnuje nejvíce výkony na tratích Brno - Jihlava a Brno - Hrušovany nad Jevišovkou a dále se zde objevují výkony: v pracovní dny obrat Sv 8391 / Os 14864 do Jihlavy města a zpět, v sobotu výkon 14852 / 4861 na zastávku Jihlava-Bosch Diesel (tedy až tato zastávka bude zprovozněna), v neděli si zajede z Hrušovan nad Jevišovkou do Břeclavi a zpět na vlacích 4523 / 4520.
Jednodenní TS 854 se víceméně svázán s tratí Moravské Bránice - Oslavany. V pracovní dny vůz na "Oslavany" najíždí ve vlaku 1736 a do Brna se vrací jako Os 4447, aby se tam na noc vrátil v obratu závěs 4824 / 4442 // 14403. V sobotu vykonává od samého rána všechny výkony na této trati, do Brna se vrací jako Os 4447 a obrací do Náměště n. Osl. jako Os 4848, odtud do Brna na konci Os 4819. V neděli vyjíždí až odpoledne na Os 4410 do Hrušovan n. Jev., zpět do Brna jako Os 4419 a večer - podobně jako v pracovní dny - do Oslavan.
Stav motorových vozů ř. 850 v
DKV Brno - PJ Horní Heršpice: Vozy 850.021, 850.015, 850.030 a 850.032 prošly zásadnější opravou v PARS Šumperk. Na čele vozu na straně spalovacího motoru byly zaslepeny přechodové dveře, do vozu byl dosazen motor z ř. 852(853) a upraveno stanoviště strojvedoucího - modernizace ovládacích a kontrolních prvků apod. Od července 2003 je opět v provozu vůz 850.001. Novinkou je uvedení čela (reflektorů) do původního stavu. Škoda jen, že nebyla schválena žádost o povolení uvedení vozu do původního barevného nátěru...
|