Elektrické lokomotivy ř. 230

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2005-12-10 Popis GVD 2005/2006. Stav a události v GVD 2004/2005 umístěny pod zvláštní odkaz na konci.
2005-12-17 Ke dni 8. 12. 2005 byly zrušeny lokomotivy 230.019, 230.031 a 230.090.
2005-12-22 Doplněna konkrétní čísla lokomotiv nasazovaná na postrky.
2006-01-28 Dne 17. 1. 2006 byly zrušeny lokomotivy 230.047, 230.048, 230.050, 230.058 a 230.067.
2006-02-03 Doplněny (i starší) informace o některých lokomotivách: 230.034 je odstavena od 15. 9. 2005, 230.042 je odstavena od 23. 9. 2005, 230.103 byla do neprovozních zařazena 26. 9. 2005, od 26. 1. 2006 "laminátka" 230.079 byla (opět) odstavena pro nepotřebnost a je upřesněna informace o deponii lokomotivy 230.092 - nenachází se v Šumperku, anýbrž v PJ Maloměřice.
2006-02-10 Další dvojice lokomotiv upravena na vícenásobné řízení: 230.023 + 230.025.
2006-03-09 Lokomotiva 230.030 odstavena po požáru, lokomotiva 230.041 pronajata společnosti BRKS.
2006-03-21 Od 19. 3. 2006 jsou odstaveny lokomotivy 230.043 a 230.081, čekají opravu nápravové převodovky.
2006-04-21 Lokomotivy 230.042 je po opravě dvojkolí od 31. 3. 2006 opět v provozu. Na opravu EVY čeká od 1. 3. 2006 lokomotiva 230.063.
2006-05-06 Lokomotiva 230.061 je od 24. 4. 2006 provozní. Od téhož dne neprovozní lokomotiva 230.065 - oprava EVY, poté bude předána BRKS.
2006-05-19 Opravena informace o zapojení lokomotiv řady 230 na vícenásobné řízení. V současné době jsou utvořeny dvojice 230.025 + 230.032 a 230.057 + 230.059.
2006-06-15 Dnešního dne došlo v ŽST Vranovice k čelnímu střetu nákladních vlaků Rn 52430 a Pn 63213. V čele vlaků byly lokomotivy 230.017 (52430) a 230.080 (63213), obě byly rozsáhle devastovány bez naděje se vrátit do běžného provozu.
2006-06-25 Od 28. 5. 2006 je zavedena jednodenní TS 209a.
2006-07-22 Určitou dobu byly na opravě lokomotivy: 230.006 dvojkolí (odstavena 28. 5. 2006 - 17. 7. 2006), 230.032 dvojkolí + EM (provozní od 7. 7. 2006), 230.070 pojezd (odstavena 16. 6. 2006 - 13. 7. 2006). Ke dni 20. 6. 2006 povstala zpět z nepotřebných lokomotiva 230.079. Neprovozní jsou nově lokomotivy (v závorce datum uvedení do neprovozního stavu): 230.017 násilné poškození 15. 6. 2006 Vranovice - zrušena (16. 6. 2006), 230.024 dvojkolí (14. 6. 2006), 230.027 dvojkolí (28. 6. 2006), 230.080 násilné poškození 15. 6. 2006 Vranovice - zrušena (16. 6. 2006), 230.107 EVY (29. 6. 2006).
2006-07-24 19. 7. 2006 byla ukončena oprava pojezdu lokomotiva 230.027, která tímto přešla do provozního stavu.
2006-07-31 Od 1. 7. 2006 je vytvořena dvoudenní "slovenská"TS 201a pro brněnské "laminátky". Neprovozní lokomotivy čekající na defektoskopii dvojkolí: 230.018 (od 11. 7. 2006), 230.079 (od 31. 7. 2006) a 230.108 (od 3. 7. 2006).
2006-08-26 15. 8. 2006 se lokomotiva 230.045 přesunula na opravu EVY do DPOV České Budějovice. Od 20. 8. 2006 je opět provozní lokomotiva 230.030.
2006-09-06 Od 16. 8. 2006 je lokomotiva 230.065 pronajata Spedici ČD Praha.
2006-09-26 Od 10. 9. 2006 je opět provozní lokomotiva 230.018, od 31. 7. 2006 lokomotiva 230.081 a od 31. 8. 2006 lokomotiva 230.107.
2006-09-30 Doplněna informace o změně oběhu v 8. dni v TS 205 od 3. 9. 2006 a o vzniku TS 214a od 15. 7. 2006.
2006-10-25 Delší dobu se "laminátky" objevují daleko více na výkonech v osobní dopravě místo lokomotiv řady 242. Některé výkony na postrcích apod. jsou proto odchylně od níže uvedených informací v režii "plechovek".
2006-10-27 Lokomotiva 230.063 je od 24. 10. 2006 opět zařazena jako provozní, o dva dny později se stala provozní lokomotiva 230.079.
2006-11-19 Odstavené lokomotivy 230.024 a 230.034 jsou na opravě EVY v DPOV České Budějovice. Lokomotiva 230.045 přešla do DPOV Přerov na lak skříně (půjde k BRKS). Od 29. 10. 2006 je provozní lokomotiva 230.108.

Laminátka - elektrická lokomotiva s nadčasovým designem vyráběná v letech 1966 - 1970 v plzeňské Škodě.
Lokomotivy tvořily řady S 489.0 (nyní 230), S 499.0 (nyní 240) a S 499.1 (nyní 240.1). České dráhy v současné době provozují řady 230, 240 (vč. verzí 240.1 a 240.2) a nedávno upravenou vícesystémovou modifikaci 340.
Lokomotivy řady S 489.0 (současná řada 230) byly vyrobeny v letech 1966 - 1967.

V DKV Brno jsou lokomotivy řady soustředěny do PJ Maloměřice. K dispozici je celkem 70 lokomotiv.

Přehled lokomotiv řady 230 DKV Brno - PJ Maloměřice:

Lokomotiva č. Pozn. Aktualizace
230.001 určena pro historické účely  2004-12-03
230.003   2005-05-05
230.006   2006-07-18
230.009   2004-12-03
230.016   2004-12-03
230.017 zničena při násilném poškození v ŽST Vranovice dne 15. 6. 2006, o den později zrušena 2006-06-16
230.018   2006-09-10
230.019 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci 2005-12-08
230.023   2006-02-10
230.024 odstavena - oprava EVY v DPOV České Budějovice 2006-11-07
230.025 vícenásobné řízení s 230.032 2006-02-10
230.026   2005-09-05
230.027   2006-07-19
230.029   2004-12-03
230.030   2006-08-24
230.031 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci 2005-12-08
230.032 vícenásobné řízení s 230.025 2006-07-07
230.034 odstavena - oprava EVY v DPOV České Budějovice 2006-11-07
230.039   2005-01-04
230.040   2004-12-03
230.041 pronajata BRKS 2006-02-06
230.042   2006-03-31
230.043 odstavena, čeká opravu nápravové převodovky 2006-03-19
230.044   2004-12-03
230.045 odstavena - lak skříně pro BRKS 2006-11-07
230.047 zrušena 2006-01-17
230.048 zrušena 2006-01-17
230.050 zrušena 2006-01-17
230.051   2004-12-03
230.052   2005-02-24
230.053   2004-12-03
230.054   2004-12-03
230.057 vícenásobné řízení s 230.059 2004-12-21
230.058 zrušena 2006-01-17
230.059 vícenásobné řízení s 230.057 2004-12-21
230.061   2006-05-06
230.063   2006-10-24
230.064   2005-05-25
230.065 pronajata Spedici ČD 2006-08-16
230.066   2004-12-03
230.067 zrušena 2006-01-17
230.069   2004-12-03
230.070   2006-07-14
230.072   2004-12-03
230.073   2004-12-03
230.075   2004-12-03
230.079   2006-10-26
230.080 zničena při násilném poškození v ŽST Vranovice dne 15. 6. 2006, o den později zrušena  2006-06-16
230.081   2006-07-31
230.083   2004-12-03
230.085   2004-12-03
230.087   2004-12-03
230.088   2004-12-03
230.090 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci 2005-12-08
230.091   2004-12-03
230.092 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci 2004-10-21
230.094   2004-12-03
230.095 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci 2004-04-23
230.098   2004-12-03
230.100   2004-12-03
230.101   2004-12-03
230.102   2005-05-12
230.103 odstavena po násilném poškození 2005-09-26
230.104   2004-12-03
230.105   2005-10-05
230.106   2004-12-03
230.107   2006-08-31
230.108   2006-10-29
230.109   2004-12-03
230.110   2005-05-25

 

V drtivé většině jsou lokomotivy řady 230 nasazovány na vedení vlaků nákladní dopravy. Přesto se ale vyskytuje určitý počet vlaků osobní dopravy, na které je řada 230 plánována a sice zejména na Vysočině. V turnusech je zařazeno celkem 41 strojů řady 230.

Od 1. 7. 2006 je zavedena nová turnusová skupina 201a, která obnáší dvoudenní oběh pro lokomotivy řady 230 na Slovensku:

230
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. NZ 4200 Ba / 2002 Kú / 2013 Ba / 2006 Kú / 2017 Ba / 74031 Ba-Vaj / posun Ba-vých / 9694 Ba / 9625 Ba-NM / 9640 Ba NZ 4200 Ba / 2002 Kú / 2013 Ba / 2006 Kú / 2017 Ba / 9625 Ba-NM / 9640 Ba NZ 4200 Ba / 2002 Kú / 2013 Ba / 2006 Kú / 2017 Ba
2. Ba 2000 Kú / 2011 Ba-NM / 2014 Bv / 2025 Ba / 4227 NZ Ba 9615 Ba-NM / 2014 Kú / 2027 Ba / 4227 NZ Ba 75705 Ba-NM / 2014 Kú / 2027 Ba / 4227 NZ

V turnusové skupině 204 nachází práci jedna lokomotiva řady 230 a jedná se o výkony v osobní dopravě:

230
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Bo na konci vlaku 4091 Vy / 1644 Bo / 4754 Sl / 4755 Bo / 1649 Vy
(2) - (4): 1644 Bo / 4754 Sl / 4755 Bo / 1649 Vy
(5): 1644 Bo
odstavena v Maloměřicích odstavena v Maloměřicích

Osm "laminátek" zajišťuje vozbu vlaků v turnusové skupině 205. Jsou zde výkony od Blažovic a Vyškova na Moravě na straně jedné až do Kutné Hory a Veselí nad Lužnicí na straně druhé (změna od 3. 9. 2006 je vyznačena zeleně):

230
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Zd 14864 Hb / 8335 Hc / 8342 Hb / 14875 Zd / 82140 Hb / 14881 Zd / 14880 Hb / 5915 Ja
(2) - (5): Hb 4621 Zd / 14864 Hb / 8335 Hc / 8342 Hb / 14875 Zd / 82140 Hb / 14881 Zd / 14880 Hb / 5915 Ja
Hb 52241 Ja / 8341 Hc Hb 52241 Ja / 8341 Hc / 8348 Hb / 5915 Ja
2. (1) - (4) Ja záv14830 Hb / 52241 Ja / 8395 Jt / 14846 Hb / 14879 Zd
(5) Ja záv14830 Hb / 52241 Ja / 8395 Jt / 14846 Hb / 14879 Zd / př14880 Hb
Ja záv5931 Hc / 8336 Hb / 8309 Ja / 14846 Hb / 14879 Zd 8336 Hb / 8309 Ja / 14846 Hb / 14879 Zd
3. Zd 14860 Hb / 14863 Zd / 14866 Hb / 14869 Zd / 14874 Hb / 8345 Hc / 8348 Hb / 14883 Zd Hb 14863 Zd / 14866 Hb / 14839 Zd / 8337 Hc / 8346 Hb / 14883 Zd / 14882 Hb / 14885 Zd Zd 14866 Hb / 14839 Zd / 8337 Hc / 8346 Hb / 14883 Zd
4. Zd 14862 Hb / 8333 Hc / 8338 Hb / 14873 Zd / 14876 Hb / 8347 Hc / 8350 Ja Zd 14862 Hb / 8333 Hc / 8361 Jh / 8375 Ve / 8304 Ja Zd 14862 Hb / 8333 Hc / 8361 Jh / 8375 Ve / 8304 Ja
5. Ja 14830 Hb / 8331 Hc / 8336 Hb / 8339 Hc / 8346 Hb / 52243 Ja / 82661 Kos / 82654 Hb Ja 8332 Hb / pk62801 Jž / Lv Ja / př14846 Hb / 52243 Ja / 82661 Kos / 82654 Hb Ja 8332 Hb / pk62801 Jž / Lv Ja / př14846 Hb / Lv KH / 57261 Hb
6. (1) - (4) Hb 62811 Jh / 68210 Hb
(5) Hb 62811 Jh / 68210 Hb / záv 62410 KH / 1519 HB
Hb 57201 Ma / 62261 Bž / 62260 Ma Hb 57201 Ma / 62261 Bž / 62260 Ma
7. (1) Ma 62261 Bž / 62260 Ma / 1647 Vy
(2) - (4) Hb 57201 Ma / 62261 Bž / 62260 Ma / 1647 Vy
(5) Hb 57201 Ma / 62261 Bž / 62260 Ma
Hb 62811 Jh / 68210 Hb / 14881 Zd / 14880 Hb / 5915 Ja odstavena v Maloměřicích
8. (1) Bo 4091 Vy / 1646 Bo / Lv Ma / 92823 Bd / 92820 Ma / Lv Bd / 92822 Ma / 52700 Hb / 52730 KH / Lv Hb
(2), (4) Vy 1646 Bo / Lv Ma / 92823 Bd / 92820 Ma / Lv Bd / 92822 Ma / 52700 Hb / Lv KH / 57261 Hb
(3) Vy 1646 Bo / Lv Ma / 92823 Bd / 92820 Ma / Lv Bd / 92822 Ma / 52700 Hb / 52730 KH / Lv Hb
(5) Vy 1646 Bo / Lv Ma / 92823 Bd / 92820 Ma / Lv Bd / 92822 Ma / 52700 Hb / 52730 KH / Lv Hb
Ma 92823 Bd / 92820 Ma / Lv Bd / 92822 Ma / 52700 Hb / 52730 KH / Lv Hb Ja 68210 Hb / 14881 Zd / 14880 Hb / 14885 Zd

Jednodenní oběh v turnusové skupině 206 obsahuje 4 páry nákladních vlaků Nex a Pn mezi Maloměřicemi a Břeclaví:

230
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. 1:16 Ma 62211 Bv / 3:35 62210 Ma (v (1) jako Lv) / 6:13 45053 Bv / 9:22 62212 Ma / 12:06 62213 Bv / 15:35 62214 Ma / 20:46 45057 Bv / 23:07 62216 Ma 1:16 Ma 62211 Bv / 3:35 62210 Ma / 6:13 45053 Bv / 9:22 62212 Ma / 12:06 62213 Bv / 15:35 62214 Ma / 20:46 45057 Bv / 23:07 62216 Ma 1:16 Ma 62211 Bv / 3:35 62210 Ma / 6:13 45053 Bv / 9:22 62212 Ma / 20:46 45057 Bv / 23:07 62216 Ma

Turnusová skupina 207 je zajímavá tím, že je určena pro dvě "dvojčata" lokomotiv řady 230 zapojených na vícenásobné řízení (tedy "2 x 230"):

2 x 230: 230.030+230.032, 230.057+230.059
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1) 3:16 Ma 62800 Hb / 6:26 68201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:36 64203 Ma / 21:30 62412 KH
(2) - (5) 0:07 Bž 62238 Ma / 3:16 62800 Hb / 6:26 68201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:36 64203 Ma / 21:30 62412 KH
0:07 Bž 62238 Ma / 3:16 62800 Hb / 6:26 68201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:36 64203 Ma / 21:30 62412 KH 0:07 Bž 62238 Ma / 3:16 62800 Hb / 6:26 68201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:36 64203 Ma
2. (1) Ma 62802 Hb / 68203 Ma / 62239 Bž
(2) - (5) 3:17 KH 64201 Ma / 62802 Hb / 68203 Ma / 62239 Bž
3:17 KH 64201 Ma / 62802 Hb / 68203 Ma / 62239 Bž 3:17 KH 64201 Ma

14 lokomotiv řady 230 obíhá v turnusové skupině 208. Obsahuje výkony na nákladních vlacích Nex, Rn, Vn a Pn. Lokomotivy jezdí na tratích Maloměřice - Bratislava - Rajka a Maloměřice - Kutná Hora hl. n.

Podobné je to i v další turnusové skupině 209, která obsahuje 3 jednodenní obraty pro lokomotivy řady 230. Jedná se o výkony na nákladních vlacích Nex a Rn na tratích Maloměřice - Bratislava - Rajka, Bratislava - Sládkovičovo a Maloměřice - Kutná Hora hl. n. Od 28. 5. 2006 je zavedena turnusová skupina 209a, která představuje jednodenní výkon mezi Brnem-Maloměřicemi a Kutnou Horou.

Na nákladních vlacích Rn, Vn a Pn mezi Kúty a Kutnou Horou hl. n. jezdí 3 "laminátky" zařazené do turnusové skupiny 210.

Tradiční "majlontské postrky", označované jako Pk 1 až Pk 4, jsou obsaženy v turnusové skupině 211. Jedná se tedy o výkony na úseku Maloměřice - Vlkov u Tišnova a v menší míře na trati Maloměřice - Blažovice, případně až Holubice. Bývají zde lokomotivy (v pořadí Pk 1 až Pk 4) 230.040, 230.101, 230.064 a 230.053.

Havlíčskobrodský postrk (Pk HB) se nachází v turnusové skupině 213. V pracovní dny a sobotu brzy ráno rovněž vyváží Mn 82141 z Havlíčkova Brodu do Žďáru nad Sázavou (jede společně s lok. ř. 742 - viz TS 779) a v sobotu odpoledne veze Mn 82140 zpět ze Žďáru nad Sázavou do Havlíčkova Brodu. Bývá zde lokomotiva 230.051.

V turnusové skupině 214 je zařazen kutnohorský postrk (Pk KH), který provádí výkony na úseku Kutná Hora hl. n. - Leština u Světlé.Většinou je na tomto výkonu nasazena "laminátka" 230.066.

Od 15. 7. 2006 je pro vyrovnávku výkonů mezi ČD a ZSSK Cargo zavedena TS 214a, obsahující dvoudenní oběh maloměřických lokomotiv řady 230 na tratích Břeclav - Bratislava - Štúrovo a Bratislava - Leopoldov.

Dispečerská lokomotiva řady 230 v Břeclavi vystavovaná v nepřetržitém provozu je v turnusové skupině 215.

 

Provoz lokomotiv ř. 230 DKV Brno v GVD 2004/2005.