Na úvod přehledu provozních lehátkových vozů
doporučuji pro lepší orientaci podívat se na
tento přehled
lehátkových vozů, z kterého je patrné, v jakých sériích a v kterých
letech k nám byly lehátkové vozy dodávány a dále jak postupně docházelo k různým
úpravám a vyčleňování vozů atd.
Chci tímto požádat všechny, kteří by mohli nějakým způsobem výše uvedený přehled doplnit či
zpřesnit, a to jak v Česku tak i na Slovensku, o zaslání zpřesňujících údajů.
1.
Řada vozu: Bac |
Číselné označení vozu: 51 54 59-80 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ 1.1772 (vozy 001-044), 1.709 (vozy 045-064), 1.421 (vozy 065-096), topení odporové, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72 sedadel - 54 lehátek, 2 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V | |||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1967-1972 (1967: 001-044, 1970: 045-052, 1971: 053-064, 1972: 065-096) | Počet vyrobených vozů: 96 (001 až 096) | |
Vývoj označení řady vozu: Bac / 1983 Bcm / 1990 Bc | |||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 59-80 | |||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: - |
|
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: | ||
Poznámka:
naposledy upraveno 2009-06-28 Část vozů byla zrušena, část byla upravena na vozy k sezení (B 50 54 29-48, B 60 54 29-0x, B 60 54 29-48) a zrušena nebo přešla pod kód 663 (lehátkové vůz pro doprovod vojenských vlaků, nyní ve stavu ČD Cargo) nebo byla modernizována jako vozy Bee272 (kód 272). zaniklÁ Řada vozŮ (19??) |
2.
Řada vozu: Bc842 |
Číselné označení vozu: 51 54 59-41 |
Kód řady KOV: 842 |
Typové označení KOV: Bc 842 |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ 1.451 (vozy 001-040), typ 1.481 (vozy 041-100), typ 1.401 (vozy 101-150), typ 1.441 (vozy 151-210), topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72 sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V (roky výroby 1975-1978), Görlitz Va (rok výroby 1980-1984) | |||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1975-1984 (1975: 001-040, 1978: 041-100, 1980: 101-150, 1984: 151-210) | Počet vyrobených vozů: 210 (001 až 210) | |
Předchozí označení řady vozu: Bac / 1983 Bcm / 1990 Bc / 2001 Bc842 | |||
Předchozí číselné označení vozu: - | |||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
- |
|
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc842 51 54 59-41 136-6, foto Jan Faigl 30. 12. 2011 v Ústí nad Labem hl. n., pohled bok vozu Bc842 51 54 59-41 132-5, foto Jan Faigl 30. 12. 2011 v Ústí nad Labem hl. n., nápisy na voze Bc842 51 54 59-41 132-5, foto Jan Faigl 30. 12. 2011 v Ústí nad Labem hl. n.; vůz Bc842 51 54 59-41 132-5 v Praze hl. n. na R 975, foto Jan Jílek 14. 6. 2012: pohled na vůz, nápisy na voze; pohled na vůz Bc842 51 54 59-41 133-3 v Praze hl. n. na R 975, foto Jan Jílek 14. 6. 2012; vůz Bc842 51 54 59-41 132-5 v Praze-Smíchově, foto David Prause 12. 6. 2013: pohled na vůz, nápisy na voze; | ||
Poznámka:
naposledy upraveno 2020-02-09
Pod kódem 842 jsou vedeny vozy z let 1975 až 1980. Vozy 131-140 byly upraveny pro použití ve zdravotních vlacích. Série vozů z roku 1975 byla upravena na vozy k sezení a přešla pod kód 255 nebo byly vozy zrušeny. Vozy z roku 1978 postihl stejný osud jako vozy z roku 1975, několik jich bylo vyčleněno pro zájezdy a přešly pod kód 841. Bez dalších úprav se zachovaly pouze vozy z roku 1980; zbývající vozy z této série jsou buď zrušeny nebo se nachází pod kódem 663 (lehátkové vůz pro doprovod zvláštních přeprav, nyní ve stavu ČD Cargo). Pětice lehátkových vozů jezdila v GVD 2011/2012 turnusově mezi Děčínem a Prahou na R 975/978. V následujícím GVD 2012/2013 však již turnusované nejsou, do provozu zasahovaly do 4. 7. 2013 a je otázka, zda vyjedou alespoň před vánocemi na vlacích do Drážďan. Vozy 134 a 140 byly k 28. 5. 2013 zrušeny a 6. 10. 2013 se přemístily z Děčína pravděpodobně do České Třebové. Mezi 3. 9. 2016 a 17. 1. 2017 došlo k deaktivaci posleního zrušeného vozu 136 a tím došlo k zániku této řady. Poslední nasazení vozů s cestujícími proběhlo v roce 2013 takto: zaniklÁ Řada vozŮ (2016-2017) |
3.
Řada vozu: Bc833 |
Číselné označení vozu: 51 54 59-41 |
Kód řady KOV: 833 |
Typové označení KOV: Bc 84 RIC |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ 1.451 (vozy 001-040), 1.481 (vozy 041-100), typ 1.401 (vozy 101-150), typ 1.441 (vozy 151-210), topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72 sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový Görlitz V (roky výroby 1975-1978), Görlitz Va (rok výroby 1980-1984) | |||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1975-1984 (1975: 001-040, 1978: 041-100, 1980: 101-150, 1984: 151-210) | Počet vyrobených vozů: 210 (001 až 210) | |
Vývoj označení řady vozu: Bcm / 1990 Bc / 2001: vozy 162, asi i 169 a možná i 155, 161, 183-186 Bc842 / 2009 Bc833 | |||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 59-41 / vozy 162, 169: 1989: 51 54 59-80 / 2013: 51 54 59-41; vozy 155, 161, 183-186: 1999: 51 54 59-80 / 2013: 51 54 59-41 | |||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 161-162, 169, 177, 185 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 5 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
Česká Třebová, Lužná u Rakovníka, Praha hl. n. |
|
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 59-41 174-7 v Praze, foto ing. Petr Fiala 17.4.2002, nápisy na voze Bc 51 54 59-41 174-7, foto ing. Petr Fiala 17.4.2002, nápisy na voze Bc 51 54 59-41 181-2, foto Pavel Březina 19. 5. 2006, pohled na vůz Bc 51 54 59-41 170-5 v Mnichově, foto Kubze 14. 5. 2006; několik snímků vozu Bc 51 54 59-41 168-9 z Humenného, foto Petr Kuník 14. 6. 2007: nápisy, detail nápisů, chodba, pohled do oddílu (sedadla byla ve voze potažena plyší), sedadlo a nesklopené lehátko, úprava na lehátka; vůz Bc833 51 54 59-41 171-3 označený jako Bc842, snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze; pohled na vůz Bc833 51 54 59-41 163-0, foto Jan Faigl 4. 2. 2013 ve Štětí na R 889; vůz Bc833 51 54 59-41 170-5: pohled na vůz, nápisy na voze, foto David Prause 22. 2. 2013 v Praze-Smíchově; | ||
Poznámka:
naposledy upraveno 2023-03-19
Pod kódem 833 jsou vedeny vozy z roku 1984. Tyto vozy by měly být vybaveny dálkovým ovládáním a blokováním nástupních dveří. Jsou vybaveny tak, aby mohly v mimořádných situacích sloužit jako ubytovací vlak pro personál nemocničního vlaku. V listopadu 2013 započalo přečíslování vozů Bc833 51 54 59-80 (viz pol. R8.) zpět na interval 51 54 59-41. Vozy 162 a 169 nesly interval 51 54 59-80 v letech 1989-2013, vozy 155, 161 a 183-186 v letech 1999-2013. Posledním rokem, v kterém lehátkové vozy této řady jezdily v hojném počtem, byl rok 2014. Po něm nastal zlom, v roce 2015 jezdilo v různých obdobích roku 7 vozů, v letech 2016 až 2018 nárazově 4 vozy a v posledním roce jejich provozu 2019 se jednalo o 3 vozy (červen až srpen, květen až srpen a třetí jezdil od srpna do října). Vůz 185 je navržen na zrušení. Vozy 161 a 177 jsou zrušeny. |
Nakoupená řada vozů od ÖBB
N4.
Řada vozu:
Bcmz834 |
Číselné označení vozu:
61 54 59-71 |
Kód řady KOV:
834 |
Typové označení KOV:
Bcmz 834 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ ?, 72 sedadel - 54 lehátek, povolená rychlost 160 km/h, podvozek MD 61 C | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Jenbacher Werke | Rok výroby: 1981 | Počet vyrobených vozů: 60 (000 až 059) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Bcmz / 2014: Bcmz834 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 81 59-70 / (1996, 1998, 2004-2010): 61 81 59-70 / 2019-2021: 61 54 59-71 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 001-009 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 9 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: Hradec Králové hl. n., Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: vůz Bcmz834 61 81 59-70 013-6, foto Patrik Trnčák, 12. 10. 2015, Česká Třebová: pohled na vůz, nápisy na voze, pravá část boku skříně, výrobní štítek; vůz Bcmz834 61 81 59-70 013-6, foto Patrik Trnčák, 15. 6. 2014, Praha ONJ: chodbička, rozvaděč, uspořádání sedadla a lehátka v oddíle, žebřík, detail podokenního prostoru, ovladače v oddíle, WC; Bcmz834 61 54 59-71 003-9: pohled na vůz, nápisy na voze, foto Ladislav Seidenglanz, 21. 5. 2022, Hradec Králové hl. n.; Bcmz834 61 54 59-71 003-9: pohled na vůz, foto Ladislav Seidenglanz, 3. 6. 2022, Hradec Králové hl. n.; Bcmz834 61 54 59-71 005-4: pohled na vůz, nápisy na voze, sedadla, ovladače v oddíle, rozvaděč a ještě jednou rozvaděč, pohledy do služebního oddílu 1, 2, 3, WC, foto Ladislav Seidenglanz, 16. 1. 2022, Hradec Králové hl. n.; Bcmz834 61 54 59-71 007-0: pohled na vůz, nápisy na voze, foto Ladislav Seidenglanz, 16. 3. 2022, Hradec Králové hl. n. | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2023-03-19
V pořadí třetím nákupem osobních vozů od rakouské železniční správy ÖBB se stala v roce 2014 dodávka 25 osobních vozů se sedadly 2. třídy řady Bmz a 9 lehátkových vozů řady Bcmz. Lehátkové vozy řady Bcmz byly vyrobeny v roce 1981 a za provozu u ÖBB prošly postupně modernizací (u části vozů dosazení klimatizace, u části vozů zvýšení povolené rychlosti na 200 km/h). Například v přehledu lehátkových vozů z roku 2008 jsou uvedeny hned čtyři modifikace 51 81 59-70, 51 81 59-90, 61 81 59-70 a 61 81 59-90. České dráhy nakoupily vozy s modifikací 61 81 59-70. Všech 9 vozů dojelo z Rakouska do Břeclavi 14. 5. 2014 vlakem Sv 48080 v řazení: 1116.271 ÖBB + Bcmz 61 81 59-70 054 + 013 + 047 + 023 + 050 + 033 + 015 + 029 + 049 + Bmz 61 81 21-91 030 + 016 + 057 + 052 + 041 + 036 + 029 + 040. Vozy řady Bcmz z Břeclavi odjely 15. 5. 2014 vlakem Sv 11052 / 11076 do Nymburka (do České Třebové jely společně s vozy řady Bmz, tyto byly v České Třebové odvěšeny). Během června byly do provozu zařazeny 4 vozy. První dvojice vozů (013 + 047) odjela z Nymburka do Prahy 31. 5. 2014 a do provozu se zařadila 13. 6. 2014, další dvojice vozů 033 + 050 odjela z Nymburka do Prahy 5. 6. a do provozu vyjela 14. 6. 2014. Tři vozy (029 + 049 + 054) opustily DPOV Nymburk 23. 7. 2014 a odjely na Sv 1306 do Prahy. S cestujícími vozy vyjely 7. 8. (029), 8. 8. (054) a 17. 8. 2014 (049). Poslední dva vozy vyjely s cestujícími 1. 7. (023) a 10. 8. 2015 (015). Do Kartotéky osobních vozů vozy vešly 6. 5. 2014 s rakouským číselným označením 61 81 59-70 a jako řada Bcmz834. Prvně se dle Rozhodnutí komise ES či EU o registraci vozidel v NVR - viz metodický pokyn Drážního úřadu ČR - ponechala registrace v Rakousku i nadále bez dalšího přeznačení. Změnila se pouze zkratka provozovatele vozidla z ÖBB na ČD a součástí písmenného označení se stalo doplňkové číslo 834. Označení vypadá dle následujícího příkladu: A - ČD 61 81 59-70 054-0 Bcmz834. Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2018/1614 ze dne 25. října 2018 umožnilo změnu označení vozidla (EVN) i bez technických úprav vozidla. Prvním přeznačeným vozem se stal vůz Bcmz834 013 ke dni 7. 8. 2019, vůz nese označení CZ - ČD 61 54 59-71 001-3 Bcmz834. Přeznačení bylo patrně provedeno již v souvislosti s výhledem modernizace všech devíti vozů. Modernizace vozů se rozběhla v závěru roku 2020 a měla být ukončena do konce roku 2021, nicméně na jaře 2022 modernizace stále probíhají. Vozům je vyměněno zařízení CZE, dosazena nová klimatizace, WC s uzavřeným systémem, úprava ovládání dveří či dosazení wi-fi. V interiéru větší zásahy probíhat nebudou. Modernizaci provádí DPOV Nymburk, kam byly do srpna 2021 vozy postupně přistaveny. Jako poslední byl přistaven vůz 050, cestující se v něm svezli naposledy 17./18. 7. 2021 na vlaku EN 476/IC 574 z Budapešti do Prahy. Na jaře 2021 modernizovaný vůz 001 odjel na zkušební okruh VUZ v Cerhenicích. Zkušební provoz pdoběhl u některých vozů v roce 2022; modernizované vozy prozatím s cestujícími nevyjely. Původ vozů:
|
Upravené řady vozů
U5.
Řada vozu: Bc663 |
Číselné označení vozu: 51 54 59-80 |
Kód řady KOV: 663 |
Typové označení KOV: Bc(VOJ) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení odporové, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 2 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V Vozy pochází ze série lehátkových vozů dodávaných v letech 1967 až 1972 z vagónky Bautzen. Jednalo se o typy 1.7772 (vozy 51 54 59-80 000 až 044), 1.709 (vozy 51 54 59-80 045 až 064), typ 1.421 (vozy 51 54 59-80 065 až 096). Vozy byly vyráběny v letech: 1967: 000-044, 1971: 045-064, 1972: 065-096 Úprava vozů německé výroby tehdejší řady Bac. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace, úprava: ? | Rok modernizace: ? | Počet modernizovaných vozů: ? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Předchozí označení řady vozu: před modernizací Bac, Bcm, Bc (podle období v kterém prošly vozy úpravou) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Předchozí číselné označení vozu: po úpravě 29-48, 29-03 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 022, 024-029, 032, 035-039, 065-066, 068-071, 074, 077, 085 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD Cargo: 22 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: xxx |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc663 51 54 59-80 032-9, foto ing. Alan Krömer 10. 2. 2012, označení vozu Bc663 51 54 59-80 036-0, foto ing. Alan Krömer 14. 2. 2012, zavazování podvozků na voze Bc663 51 54 59-80 036-0, foto Tomáš Buršík 10. 2. 2012; pohled na vůz Bc663 51 54 59-80 036-0, foto Jan Vostruha 28. 2. 2014, Ústí nad Labem; vůz Bc663 51 54 59-80 032-9: nápisy na voze, označení vozu, nápisy na voze, logo ČD Cargo, tabulka s hmotností vozu, nástupní plošina, nápisy na voze, pohled na bok vozu, okno v oddílu pro cestující, oddíl pro cestující, chodbička vozu, oddíl pro průvodce vozu, a ještě jednou oddíl pro průvodce vozu, všechna fota Jiří Pekárek 7. 6. 2014 v Plzni na vlečce Škoda Transportation; | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno
2022-04-18
Vozy jsou vyčleněny pro zvláštní účely. Bližší popis úprav ...? Vozy provozovány dopravcem ČD Cargo, a. s. Stav v říjnu 2013: všech 22 vozů existuje, avšak kromě svou vozů 032 a 036 jsou neprovozní a neudržují se. Původ vozů:
|
U6.
Řada vozu: Bc663 |
Číselné označení vozu: 60 54 29-48 |
Kód řady KOV: 663 |
Typové označení KOV: Bc(VOJ) |
||||||||||||||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení odporové, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 2 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V Vozy pochází ze série lehátkových vozů dodávaných v letech 1967 až 1972 z vagónky Bautzen. Jednalo se o typy 1.7772 (vozy 51 54 59-80 000 až 044), 1.709 (vozy 51 54 59-80 045 až 064), typ 1.421 (vozy 51 54 59-80 065 až 096). Vozy byly vyráběny v letech: 1967: 000-044, 1971: 045-064, 1972: 065-096 Úprava vozů německé výroby tehdejší řady Bac. |
|||||||||||||||||||||||
Modernizace, úprava: ? | Rok modernizace: ? | Počet modernizovaných vozů: ? | |||||||||||||||||||||
Předchozí označení řady vozu: před modernizací Bac, Bcm, Bc (podle období v kterém prošly vozy úpravou) | |||||||||||||||||||||||
Předchozí číselné označení vozu: po úpravě 29-48, 29-03 | |||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 002, 007, 009, 017, 023, 025, 033, 035, 054 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD Cargo: 7 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: xxx |
|||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:
|
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc663 60 54 29-48 009-4, foto ing. Petr Fiala 28.1.2002, nápisy na voze Bc663 60 54 29-48 002-9, foto ing. Petr Fiala 5.6.2002, pohled do chodbičky a oddílu téhož vozu, foto ing. Petr Fiala 5.6.2002; pohled na vůz Bc663 60 54 29-48 002-9, Ústí nad Labem západ, 9. 11. 2015, foto -ü-; | ||||||||||||||||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno
2015-12-10
Vozy jsou vyčleněny pro zvláštní účely. Bližší popis úprav ...? Vozy provozovány dopravcem ČD Cargo, a. s., jejich fyzický stav není ověřen. V roce 2012 ověřena existence provozního vozu 009. Původ vozů:
Vůz vyřazen z kartotéky. |
U7.
Řada vozu: Bc663 |
Číselné označení vozu: 51 54 59-41 |
Kód řady KOV: 663 |
Typové označení KOV: Bc(VOJ) |
||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V Vozy pochází ze série lehátkových vozů dodávaných v letech 1978 a 1980 z vagónky Bautzen. Úprava vozů německé výroby tehdejší řady Bac. |
|||||||
Modernizace, úprava: ? | Rok modernizace: ? | Počet modernizovaných vozů: ? (062-064, 131, 135, 137-139) | |||||
Předchozí označení řady vozu: před modernizací Bac, Bcm, Bc (podle období v kterém prošly vozy úpravou), 2001 pravděpodobně Bc842 / 200x: Bc663 | |||||||
Předchozí číselné označení vozu: 59-41 | |||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 131 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD Cargo: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: xxx |
|||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: nápisy na voze Bc663 51 54 59-41 137-4 v Pardubicích hl. n., foto ing. Alan Butschek 17. 8. 2005, nápisy na voze Bc663 51 54 59-41 137-4 v Mladé Boleslavi již ve správě ČD Cargo, foto M. Semián 29. 10. 2009, jiné provedení nápisů na voze ČD Cargo Bc663 51 54 59-41 135-8 v Mladé Boleslavi, foto M. Semián 29. 10. 2009 | ||||||
Poznámka:
naposledy upraveno
2013-10-28
Vozy jsou vyčleněny pro zvláštní účely. Bližší popis úprav ...? Vozy provozovány dopravcem ČD Cargo, a. s. Původ vozů:
Z osmi doložených existujících vozů řady Bc663 51 54 59-41 prošlo šest vozů v roce 2012 modernizací v MOVO Plzeň (sedmý vůz již v roce 2010) a obdržely nové označení Bcee663. Zbylý vůz 131 se předmětem modernizace nestal, je odstaven a neudržuje se. |
Rekonstruované řady vozů
R8.
Řada vozu: Bc833 |
Číselné označení vozu: 51 54 59-80 |
Kód řady KOV: 833 |
Typové označení KOV: Bc 84 RIC |
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ
1.441, topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek
bezrozsochový Görlitz Va Modernizace lehátkových vozů německé výroby z roku 1984. |
|||
Modernizace: ? | Rok modernizace: 1989 (162, 169), 1999 (155, 161, 183-186) | Počet modernizovaných vozů: 8 (155, 161-162, 169, 183-186) | |
Vývoj označení řady vozu: před modernizací Bcm nebo Bc [viz kód 833 - vozy 51 54 59-41] / 2001: vozy 162 a asi i 169 Bc842, ostatní vozy možná / 2009 Bc833 | |||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací 51 54 59-41 / po modernizaci (1989, 1999) 51 54 59-80 | |||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: - |
|
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 59-80 162-4 v Praze (vůz měl t. č. označení Bc842), foto ing. Petr Fiala 17.2.2002, nápisy na témže voze, foto ing. Petr Fiala 17.2.2002, pohled na vůz Bc 51 54 59-80 169-9 v Praze na ONJ, foto Kubze 11. 7. 2002 | ||
Poznámka:
naposledy upraveno 2014-02-23
V roce 1989 byly vozy Bcm 51 54 59-41 162-2 a 169-7 upraveny na vyšší povolenou rychlost 160 km/h. V roce 1999 bylo upraveno ještě dalších 6 vozů této série. Bližší popis úprav ...? V listopadu 2013 započalo přeznačení vozů na interval 51 54 59-41, ukončeno bylo buď ještě koncem roku 2013 nebo v prvních dvou měsících roku 2014.. zaniklÁ Řada vozŮ (2013-2014) |
R9.
Řada vozu:
Bcee663 |
Číselné označení vozu:
51 54 59-41 |
Kód řady KOV:
663 |
Typové označení KOV:
Bc(VOJ) |
||||||||||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V
Vozy pochází ze série lehátkových vozů dodávaných v letech 1978 a 1980 z vagónky Bautzen. Modernizace lehátkových vozů německé výroby z roku 1978 a 1980, později vyčleněných (a upravených?) na zvláštní účely. |
|||||||||||||||||||
Modernizace: MOVO Plzeň | Rok modernizace: 2012 | Počet modernizovaných vozů: 7 (062-064, 135, 137 až 139) | |||||||||||||||||
Předchozí označení řady vozu: před modernizací Bc663 [viz kód 663] / po modernizaci (2012): Bcee663 | |||||||||||||||||||
Předchozí číselné označení vozu: 51 54 59-41 [viz kód 663] / | |||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD Cargo: 062-064, 135, 137-139 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD Cargo: 7 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
Ústí nad Labem |
|||||||||||||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: vůz Bcee663 51 54 59-41 137-4, foto ing. Alan Krömer 14. 5. 2012: pohled na vůz, bok vozu, označení vozu; vůz Bcee663 51 54 59-41 137-4, foto David Prause 21. 7. 2012 v Ústí nad Labem západ: pohled na vůz, nápisy na voze; vůz Bcee663 51 54 59-41 064-0, foto Patrik Trnčák, 12. 10. 2015, Olomouc hl. n.: pohled na vůz, nápisy na voze; pohled na vůz Bcee663 51 54 59-41 135-8, foto -ü-, 9. 11. 2015, Ústí nad Labem západ; | ||||||||||||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2015-12-20
Vozy provozovány dopravcem ČD Cargo, a. s. Modernizace vozů Bc663 51 54 59-41 dopravce ČD Cargo v roce 2012 přinesla mimo jiné dosazení CZE. Vozy obdržely nové písmenné označení Bcee663, číselné označení ponecháno beze změny. Vozy jsou vybaveny kuchňským koutem, propanbutanovým vařičem, ledničkou a dvěma WC (jedno chemické, jedno klasické). Vůz 062 byl možná modernizován již v roce 2010. Původ vozů:
|
Vozy vyčleněné pro zájezdovou dopravu
Popis lehátkových vozů vyčleněných pro zájezdy železničářů je značně nedokonalý. Budu velmi rád za informace vedoucí ke zpřesnění údajů.
Z10.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-40 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení odporové, 10 oddílů, 72
sedadel - 54 lehátek,
2 stupačky, povolená rychlost 140 km/h,
podvozek bezrozsochový Görlitz Úprava vozů maďarského původu (bývalé řady Bm). |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (043) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 251] / po vyčlenění (19xx) Bc | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-10, možná i 50 54 20-10 / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-40 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: - | |||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-40 043-9 v Brně, foto ing. Petr Fiala 27.8.2001, nápisy na voze Bc 51 54 55-40 043-9, foto ing. Petr Fiala 12.5.2003, pohled do oddílu vozu Bc 51 54 55-40 043-9, foto ing. Petr Fiala 12.5.2003, ještě jeden pohled do oddílu vozu Bc 51 54 55-40 043-9, foto ing. Petr Fiala 12.5.2003, chodbička vozu Bc 51 54 55-40 043-9, foto ing. Petr Fiala 12.5.2003 | ||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2015-06-07
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
zaniklÁ Řada vozŮ (2007-2008) |
Z11.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-40 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
|||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení odporové, 10 oddílů, 72
sedadel - 54 lehátek,
2 stupačky, povolená rychlost 140 km/h,
podvozek bezrozsochový Görlitz Úprava vozů německé výroby (bývalé řady Bm z roku 1971). |
||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (007, 044) | ||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 250] / po vyčlenění (19xx) Bc / 2009 Bc841 | ||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-10, možná i 50 54 20-10 / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-40 | ||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: - | ||||||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-40 044-7 v Bohumíně, foto ing. Petr Fiala 9.5.2003, nápisy na voze Bc 51 54 55-40 044-7, foto ing. Petr Fiala 9.5.2003, pohled na vůz Bc 51 54 55-40 007-4 v Praze na ONJ, foto Kubze 11. 7. 2002 | |||||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2009-07-07 Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
zaniklÁ Řada vozŮ (2008-2009) |
Z12.
Řada vozu: Bc |
Číselné označení vozu: 51 54 55-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ
1.4581, topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek
bezrozsochový Görlitz V Úprava lehátkových vozů německé výroby z roku 1975 pro zájezdovou dopravu. |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (046) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Bac nebo Bcm [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) Bc / 1990 Bc | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 59-41 [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-40 / (19xx) 51 54 55-80 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: - | |||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: | ||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2009-07-06 Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
zaniklÁ Řada vozŮ (2007-2008) |
Z13.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
||||||||||||||||||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ
1.481, topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 64
sedadel - 48 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek
bezrozsochový Görlitz V
Úprava lehátkových vozů německé výroby z roku 1978 pro zájezdovou dopravu. |
|||||||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (009-013, 050-052, 080) | |||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Bac nebo Bcm [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) Bc / 1990 Bc / 2009 Bc841 | |||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 59-41 [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-80, některé vozy nejprve 51 54 55-40 | |||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: - |
|||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-80 080-2 v Praze na ONJ, foto Kubze 9. 9. 2004, nápisy na voze Bc 51 54 55-80 013-3 v Ústí nad Labem západ, foto Karel Bis 22. 4. 2010; vůz Bc841 51 54 55-80 009-1, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, čelo vozu, nápisy na voze, tabulka s hmotností vozu, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 010-9, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: nápisy na voze, tabulka s hmotností vozu, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 012-5, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze, tabulka s hmotností vozu, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 051-3, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 052-1, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: nápisy na voze, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 080-2, všechny snímky Patrik Trnčák 11. 10. 2014 při jízdě Os 10935: výrobní štítek, chodbička, oddíl, lehátka, důmyslné úchyty na lahváče, popelníček v původní podobě, oddíl průvodce vozu; | ||||||||||||||||||||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2017-01-22
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Vůz 51 54 55-80 050-5 viz tabulka Bc663. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
zaniklÁ Řada vozŮ (2016-2017) |
Z14.
Řada vozu:
Bcee841 |
Číselné označení vozu:
51 54 59-72 |
Kód řady KOV:
841 |
Typové označení KOV:
Bc CD RIC |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ
1.481, topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu/kuchyňka a 2 oddíly propojené), 56 sedadel - 44 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek
bezrozsochový Görlitz V
Modernizace lehátkového vozu německé výroby z roku 1978 dříve upraveného pro zájezdovou dopravu. |
|||||||||
Úprava: MOVO Plzeň |
Rok úpravy: 2012 | Počet upravených vozů: 1 (013) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací Bc841 [viz kód 841] / po modernizaci (2012) Bcee841 | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací 51 54 55-80 [viz kód 841] / po modernizaci (2012) 51 54 59-72 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD Cargo: 013 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
Ústí nad Labem |
|||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: vůz Bcee841 51 54 59-72 013-9, všechny snímky ing. Alan Krömer v roce 2012: označení vozu, WC, umývárka, kuchyňka, průchod do oddílu č. 1, společný oddíl č. 2 s podélnou lavicí s oddílem č. 3, lehátková úprava, umývárka, WC; nápisy na voze Bcee841 51 54 59-72 013-9, foto Jan Vostruha, 28. 2. 2014, Ústí nad Labem; | ||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2014-04-13
Vůz byl již dříve vyčleněn a upraven pro zájezdy železničářů. U ČD byl ve stavu do let 2007-2008, kdy byl zrušen a patrně způsobem odprodeje přešel ke společnosti ČD Cargo (provoz doložen v roce 2010). V roce 2012 se vůz podrobil modernizaci v MOVO Plzeň. Obdržel CZE, dieselagregát na výrobu elektrického proudu a nádrž na naftu. Mírné změny v interiéru (např. WC) a nový nátěr. Ze snímků je patrné spojení oddílů č. 2 a 3 (odstranění přepážky a souvisejících sedadel, resp. lehátek), je však otázka, zda tato úprava nepochází již z dřívějších let. Číselné i písmenné označení vozu se změnilo. Vůz provozován dopravcem ČD Cargo, a. s. Původ vozů:
|
Z15.
Řada vozu:
Bc663 |
Číselné označení vozu:
51 54 59-72 |
Kód řady KOV:
663 ? |
Typové označení KOV:
Bc CD RIC ? |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou, typ
1.481, topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 140 km/h, podvozek
bezrozsochový Görlitz V
Úprava lehátkových vozů německé výroby z roku 1978 pro zájezdovou dopravu. |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (050) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Bac nebo Bcm [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) Bc / 1990 Bc / od 2007-2008 pravděpodobně zrušen / 2011? Bc663 | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 59-41 [viz kód 842] / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-80, některé vozy nejprve 51 54 55-40 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD Cargo: 050 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
SOKV Ústí nad Labem |
|||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc663 51 54 59-72 050-1, foto Jan Vostruha, 28. 2. 2014, Ústí nad Labem, označení vozu Bc663 51 54 59-72 050-1, foto Jan Vostruha, 28. 2. 2014, Ústí nad Labem; | ||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2014-04-13
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů, po nepotřebnosti u ČD předeven pod ČD Cargo. Do té doby zde veden v tabulce Bc841 - vozy 51 54 55-80 009 až 013, 050 až 052 a 080. Bližší popis úprav ...? Vůz provozován dopravcem ČD Cargo, a. s. Původ vozů:
|
Z16.
Řada vozu:
Bc663 |
Číselné označení vozu:
51 54 59-72 |
Kód řady KOV:
663 ? |
Typové označení KOV:
Bc CD RIC ? |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek (patrně všechny vozy však mají vyznačen pouze údaj 64 sedadel),3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V nebo Va
Úprava vozů německé výroby (bývalé řady Bm z roku 1985). |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: 1 (048) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) Bc / 2009 Bc841 / 2010 Bc663 | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-41, možná i 50 54 20-41 [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) pravděpodobně napřed 51 54 55-40 a pak teprve 51 54 55-80 / (2010-2013): 51 54 59-72 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD Cargo: 048 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
SOKV Ústí nad Labem |
|||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-80 048-9 v Brně, foto ing. Petr Fiala 27.8.2001, | ||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2013-10-28
Vůz vyčleněný pro zájezdy železničářů, pravděpodobně v roce 2010 přešel pod ČD Cargo. Vůz provozován dopravcem ČD Cargo, a. s. Původ vozů:
|
Z17.
Řada vozu: Bcm841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s restaurační částí, původně typ
1.745,
topení teplovzdušné, 5 oddílů, 54 sedadel (30
sedadel v oddílech + 24 sedadel v restaurační části), povolená rychlost 160
km/h, podvozek GP 200 S 25 Úprava lehátkového vozu s bufetovým oddílem německé výroby z roku 1984 pro zájezdovou dopravu. |
|||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: 1 (049) | |||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním BRcm [viz kód 831] / po vyčlenění (19xx) Bcm / 2009 Bcm841 | |||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 85-40 [viz kód 831] / po vyčlenění (19xx) 51 54 55-80 | |||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 049 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín |
|||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bcm 51 54 55-80 049-7 v Přerově, foto ing. Petr Fiala 15.9.2001, pohled na vůz Bcm 51 54 55-80 049-7 z druhé strany v Brně, foto ing. Petr Fiala 27.8.2001, nápisy na voze Bcm 51 54 55-80 049-7, foto ing. Petr Fiala 27.8.2001, pohled na vůz Bcm841 51 54 55-80 049-7 v Bohumíně, foto Vojtěch Karásek 29. 3. 2011, nápisy na voze Bcm841 51 54 55-80 049-7 v Bohumíně, foto Vojtěch Karásek 29. 3. 2011; vůz Bcm841 51 54 55-80 049-7, všechny snímky Vojtěch Karásek, 4. 10. 2015, Bohumín: pohled na vůz, chodbička ve voze, lehátkový oddíl, bufetový oddíl, kuchyňka; vůz 51 54 55-80 049-7 v majetku NTM Praha, foto -ü- v depozitáři v Chomutově 25. 8. 2018; | ||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2019-03-17
Vůz vyčleněn pro zájezdy železničářů. Lehátková část byla ponechána. Z označení vozu se odebralo "R", avšak bufetový oddíl zůstal. Bližší popis případných dalších úprav ...? Na jaře 2018 došlo k odprodeji tohoto vozu Národnímu technickému muzeu Praha, sbírkovým předmětem se stal 18. 5. 2018. Dne 25. 4. 2018 odjel vůz ze svého působiště v Bohumíně vlakem Sv 1306 do Prahy a odtud 21. 5. 2018 vlakem Sv 1311 do DPOV Nymburk. Zde prošel úpravou (zatím neznám rozsah úprav) a opatřen historickým nátěrem s nápisy BRcm 51 54 85-40 008-6 odjel 29. 6. 2018 z Nymburka do Prahy. Vůz je oficiálně veden pod označením CZ-NTM 51 54 55-80 049-7. Nejasnost: měl tento vůz někdy přechodné označení 51 54 85-40 049-7??? Původ vozů:
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2018) |
Z18.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení odporové, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek, 2 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V nebo Va
Úprava vozů německé výroby (bývalé řady Bm z roku 1973). |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (008) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 250] / po vyčlenění (19xx) Bc / 2009 Bc841 | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-41, možná i 50 54 20-41 [viz kód 250] / po vyčlenění (19xx) asi 51 54 55-40 / 19xx: 51 54 55-80 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 008 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: Praha hl. n. |
|||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-80 008-3 v Praze ONJ, foto Jan Jílek 19. 7. 2007, nápisy na voze Bc 51 54 55-80 008-3 v Praze ONJ, foto Jan Jílek 19. 7. 2007, vůz Bc841 51 54 55-80 008-3, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze, nápisy na voze ještě jednou, tabulka s hmotností vozu, štítek s původním označením na podvozku, | ||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2011-11-06
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012) |
Z19.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 55-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
|||||||||||||||||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel - 54 lehátek (patrně všechny vozy však mají vyznačen pouze údaj 64 sedadel),3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V nebo Va
Úprava vozů německé výroby (bývalé řady Bm z let 1978-1985). |
||||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: ? (001-004, 019, 040-041, 048) | ||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) Bc / 2009 Bc841 | ||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-41, možná i 50 54 20-41 [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) pravděpodobně napřed 51 54 55-40 a pak teprve 51 54 55-80 | ||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: | ||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu:
![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-80 048-9 v Brně, foto ing. Petr Fiala 27.8.2001, pohled na vůz Bc 51 54 55-80 002-6 v Praze na ONJ, foto Kubze 9. 9. 2004, nápisy na voze Bc841 51 54 55-80 002-6, foto Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze; vůz Bc841 51 54 55-80 003-4, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze, štítek s původním označením vozu na podvozku; vůz Bc841 51 54 55-80 019-0, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, nápisy na voze, štítek s původním označením vozu na podvozku; již zrušený vůz Bc841 51 54 55-80 001-8 ve službách soukromníka coby ubytovací vůz, všechny snímky David Prause 5. 8. 2012 v Českém Šternberku: pohled na vůz, pohled na vůz z druhé strany, nápis na voze, detail dveří; vůz Bc841 51 54 55-80 001-8 byl po pobytu v Českém Šternberku spatřen v kovošrotu Kolín, všechny snímky Patrik Trnčák 22. 2. 2015 v Kolíně: pohled na vůz a ještě jeden pohled na vůz; | |||||||||||||||||||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2015-03-15
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Vůz 040 přešel v červenci 2009 pod kód 842 - viz tabulka Z20, vůz 048 cca v roce 2010 k ČD Cargo - viz tabulka Z15. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2014) |
Z20.
Řada vozu: Bc841 |
Číselné označení vozu: 51 54 57-80 |
Kód řady KOV: 841 |
Typové označení KOV: Bc CD RIC |
||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72 sedadel - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost
160 km/h, podvozek ?
Úprava lehátkového vozu německé výroby. |
|||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: ? | Počet upravených vozů: 1 (025) | |||||
Vývoj označení řady vozu: před převzetím k ČSD: Bc CFR / po převzetí k ČSD (19xx): Bc / 2009 Bc841 | |||||||
Vývoj číselného označení vozu: před převzetím k ČSD: 51 53 59-50 / po převzetí k ČSD (19xx): 51 54 57-80 | |||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích: - |
|||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc841 51 54 57-80 025-5 v Praze na ONJ, foto ing. Ivo Mahel v létě 2009, vůz Bc 51 54 57-80 025-5 v Praze na ONJ, všechna foto Jan Jílek 25. 10. 2007: čelo vozu, pohled na vůz, pravá část, prostředek, levá část, pohled na vůz; vůz Bc841 51 54 57-80 025-5, všechny snímky Alan Butschek 21. 7. 2011 v Praze: pohled na vůz, potrubí všeho druhu, schůdky, bohatě vyplněná tabulka, nápisy na voze, nápis o odchylce konstrukce vozidla, výrobní štítek na podvozku, výrobní štítek na podélníku; | ||||||
Poznámka:
naposledy upraveno 2015-10-18
Vůz vyčleněný pro zájezdy železničářů. Jedná se o původem rumunský lehátkový vůz německé výroby (Görlitz) z roku 1983. Mělo by se jednat o vůz, který byl od CFR předán na ČSD náhradou za lehátkový vůz ČSD (neznámého čísla), který se měl údajně v Rumunsku zatoulat a měl ho nakonec zničit požár. Není vyloučeno, že vůz byl k ČSD zařazen v roce 1990. Bližší popis úprav ...? Ví někdo něco bližšího? V roce 2011 byl vůz navržen na zrušení, 2011-2012 byl zrušen a 21. 10. 2012 byl vyjmut z KOV. Původ vozů:
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012) |
Z21.
Řada vozu:
Bc842 |
Číselné označení vozu:
51 54 59-30 |
Kód řady KOV:
842 |
Typové označení KOV:
Bc 842 |
||||||
Charakteristika
vozu: čtyřnápravový lehátkový vůz 2. vozové třídy s boční chodbičkou,
topení teplovzdušné, 10 oddílů (z toho 1 pro průvodce vozu), 72
sedadel (avšak minimálně vůz 040 a 048 měl uvedeno jen 64 sedadel) - 54 lehátek, 3 stupačky, povolená rychlost 160 km/h, podvozek bezrozsochový
Görlitz V nebo Va
Úprava vozů německé výroby (bývalé řady Bm z let 1978-1985). |
|||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 2009 | Počet upravených vozů: 1 (363) | |||||||
Vývoj označení řady vozu: před vyčleněním Ba, Bm, B [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) Bc / 2009 Bc841 / červenec 2009 Bc842 | |||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před vyčleněním 51 54 20-41, možná i 50 54 20-41 [viz kód 249] / po vyčlenění (19xx) pravděpodobně napřed 51 54 55-40 a pak teprve 51 54 55-80 / červenec 2009: 51 54 59-30 | |||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: - |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 0 |
Vozy
jsou provozovány v domovských stanicích:
- |
|||||||
Obrázek vozu: ![]() |
Fotografie vozu: pohled na vůz Bc 51 54 55-80 040-6 v Bohumíně, foto ing. Petr Fiala 9.5.2003, nápisy na voze Bc 51 54 55-80 040-6, foto ing. Petr Fiala 9.5.2003 | ||||||||
Poznámka: naposledy upraveno 2022-04-18
Vozy vyčleněné pro zájezdy železničářů. Tento vůz byl 27. 7. 2009 přeznačen z vozu Bc841 51 54 55-80 040-6. Nové číselné označení je poměrně kuriózní, neboť kromě doposud nevyužívaného intervalu 59-30 dostal vůz své úplně původní pořadové číslo z doby, kdy se jednalo o vůz 2. třídy k sezení, tedy o řadu Ba (později Bm, B). U lehátkových vozů upravených z vozů 2. třídy k sezení se jedná o první případ navrácení původního pořadového čísla vozu. Bližší popis úprav ...? Původ vozů:
ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012) |