Motorové vozy ř. 854

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2019-11-24

Popis GVD 2019/2020.

2020-01-12

Odstavené jsou motorové vozy 854.207 od 3. 1. 2020 (závada chlazení) a 854.201 od 4. 1. 2020 (oprava MVY v DPOV Nymburk).

2020-01-26

"Katr" 854.024 je od 17. 1. 2020 provozní.

2020-02-09

Z důvodu závady na spalovacím motoru je od 1. 2. 2020 odstaven motorový vůz 854.013. Od 6. 2. 2020 je opět provozní "katr" 854.207. Aktualizován snímek motorového vozu 854.218.


Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.

 

Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.

 

Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.

 

Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.

 

V bývalém DKV Brno vozy řady 854 jezdily od konce roku 2006. Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 18 motorových vozů, z nichž 16 je turnusovaných. Ve srovnání s minulým GVD zůstává inventární stav na stejné úrovni, turnusová potřeba se zvedá o 1 vůz.

SÚ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 296.1002

1969/70320

95 54 5 854.002-3

 

2019-12-15

M 296.1007

1969/70325

95 54 5 854.007-2

BONDOVKA

2019-12-15

M 296.1012

1970/72195

95 54 5 854.012-2

ZUZKA; červenokrémový nátěr

2019-12-15

M 296.1013

1970/72196

95 54 5 854.013-0

PAVLÍNKA; odstaven - závada na spalovacím motoru

2020-02-01

M 296.1024

1970/72207

95 54 5 854.024-7

 

2020-01-17

M 296.1025

1970/72208

95 54 5 854.025-4

SANDRA

2019-12-15

M 296.1026

1970/72209

95 54 5 854.026-2

 

2019-12-15

M 296.1028

1970/72211

95 54 5 854.028-8

BOBÍK

2019-12-15

M 296.1030

1970/72213

95 54 5 854.030-4

EDITA

2019-12-15

M 296.1033

1970/72216

95 54 5 854.033-8

VENDULKA; červenokrémový nátěr

2019-12-15

M 296.2001

1968/70294

95 54 5 854.201-1

JITUŠKA; odstaven - oprava MVY

2020-01-04

M 296.2003

1968/70296

95 54 5 854.203-7

 

2019-12-15

M 296.2006

1968/70299

95 54 5 854.206-0

 

2019-12-15

M 296.2007

1968/70300

95 54 5 854.207-8

RADKA

2020-02-06

M 296.2009

1968/70302

95 54 5 854.209-4

 

2019-12-15

M 296.2016

1968/70309

95 54 5 854.216-9

 

2019-12-15

M 296.2018

1968/70311

95 54 5 854.218-5

 

2019-12-15

M 296.2022

1968/70315

95 54 5 854.222-7

 

2019-12-15


Pro motorové vozy řady 854 jsou sestaveny čtyři turnusové skupiny 807, 808, 814 a 815. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým GVD 2018/2019 opustily úsek Znojmo - Moravské Budějovice, Brno hl. n. - Brno-Královo Pole a Bojkovice město - Vlárský průsmyk. Výčet tratí s jejich pravidelným nasazením je následující:

Turnusové skupiny 807 a 808 přestavují v prvním případě "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795 a v druhé případě "motopsy" ve složení motorový vůz řady 854 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795. Dohromady zde jezdí 8 motorových vozů řady 854.

 

"Motografy" se v tomto GVD objevují výhradně na "vlárské" trati, a to v čtyřdenní turnusové skupině 807. Všech pět dnů dopravují osobní a spěšné vlaky mezi Brnem a Uherským Hradištěm, v menší míře až do Starého Města u Uherského Hradiště. V sobotu dojede "motograf" na Sp 1773 až do Bojkovic, v neděli v 05:49 h popojede jako Sv 14173 na zastávku Bojkovice město a odtud jede jako Sp 1768 do Brna. V sobotu jezdí jen dvě soupravy, resp. jedna vyjíždí v podvečer na již zmíněném Sp 1773.

 

Turnusová skupina 808 je rovněž čtyřdenní a přináší novinku v podobě řazení motorového vozu řady 854 s řídicím vozem řady ABfbrdtn795 bez přípojného vozu. Těmto soupravám říkáme "motopsy" pro rozlišení od souprav motorových vozů řady 842 s řídicími vozy, což jsou "kočkopsy".

"Motopsy" se pohybují výhradně na trati Brno - Jihlava, v pracovní dny převážně v úseku Brno - Náměšť nad Oslavou, méně již v úseku Náměšť nad Oslavou - Třebíč. O víkendech je situace jiná, na 6 párech vlaků zajedou až do Jihlavy.

 

 

Osm motorových vozů řady 854 v turnusových skupinách 814 a 815 jezdí s přípojnými vozy nebo samotné, nikoli s vozy řídicími.

 

V turnusové skupině 814 jezdí 6 "katrů". Během pěti turnusových dnů (2. až 6. turnusový den) se pohybují na trati Znojmo - Břeclav, v sobotu jezdí 2 motorové vozy a 3 jsou odstaveny, v neděli totéž, resp. v neděli odpoledne jsou v provozu 3 motorové vozy. Oběhy v 1. turnusovém dni jaou jako v jediném na jiných tratích. V pracovní dny přijede ráno "katrů do Brna z Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova jako Sp 1743, poté odjede do Starého Města u Uherského Hradiště a zpět na obratu 1765 / 1770 a opět "zmizí" do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova na Sp 1748; v pátek se však vrátí na Os 4419 do Brna. V sobotu a neděli je mimo cyklistickou sezónu odstaven v Brně, resp. v neděli vyjíždí na Os 4418 do Hrušovan nad Jevišovkou-Šanova. V cyklistické sezóně zabezpečuje vozbu "Expresu Pálava-Podyjí" Sp 1749 / 1750 z Brna přes Břeclav do Šatova a zpět.

 

Poslední dva motorové vozy jezdí v turnusové skupině 815 na trati Brno - Jihlava po celý týden v čele osobních a spěšných vlaků.


854002

Takřka na poslední chvíli - 4. 3. 2018 - byl ve svém pražském působišti zachycen motorový vůz 854.002 v Praze-Čakovicích s vlakem Os 9530. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854007

Dne 24. 7. 2019 opouští ŽST Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov motorový vůz 854.007 jedoucí v době nepřetržité výluky v úseku Moravské Bránice - Moravský Krumlov jako Sv 11491 do Moravského Krumlova, aby odtud dovezl zpět vlak Sp 11426. Autor snímku David Prause.

854012

"Zuzka" 854.012 dne 28. 7. 2017 v ŽST Slavkov u Brna s vlakem Os 4114. Autor snímku David Prause.

854013

Os 4828 v čele s motorovým vozem "Pavlínka" 854.013 mezi ŽST Rapotice a Kralice nad Oslavou dne 16. 11. 2018. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854024

Mezi ŽST Třebíč a zastávou Třebíč-Borovina projíždí dne 21. 3. 2019 vlak Os 4810 vedený "Marcelkou" 854.024. Autor snímku Jan Zavadil.

854025

Motorový vůz "Sandra" 854.025 dne 15. 2. 2019 v Brankovicích s Os 4114. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854026

Sp 1725 Kyjovka v čele s "katrem" 854.026 dne 28. 7. 2017 v ŽST Slavkov u Brna. Autor snímku David Prause.

854028

"Bobík" 854.028 projíždí 14. 10. 2018 mezi ŽST Okříšky a zastávkou Číchov s Os 4814. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854030

Motorový vůz 854.030 "Edita" dne 23. 12. 2018 v Mikulově na Moravě s vlakem Os 4515. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854033

V první den platnosti nového grafikonu - 9. 12. 2018 - zajistil vozbu Os 24507 motorový vůz 854.033 "Vendulka" zachycený v ten den nově přejmenované železniční stanici Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854201

"Jituška" neboli motorový vůz 854.201 na konci vlaku Os 4117 dne 28. 7. 2017 v ŽST Slavkov u Brna. Autor snímku David Prause.

854203

Z Brankovic do Nemotic klesá Sp 1727 Javořina v čele s motorovým vozem 854.203. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


854206

Dne 31. 8. 2017 mezi ŽST Rapotice a Kralice nad Oslavou projíždí Os 4814 vedený motorovým vozem "Vlaďka" 854.206. Autor snímku David Prause.

854207

Motorový vůz "Radka" 854.207 dne 24. 7. 2019 opouští s vlakem Os 4510 ŽST Božice u Znojma. Autor snímku David Prause.

854209

Sp 1727 Javořina vedený motorovým vozem "Gábinka" 854.209 byl 22. 3. 2019 zachycen mezi Hradčovicemi a Havřicemi. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854216

V ŽST Hrušovany nad Jevišovkou- Šanov zastavuje dne 24. 7. 2019 vlak Os 4519 v čele s motorovým vozem 854.216. Autor snímku David Prause.


854218

Dne 28. 8. 2019 projíždí mezi ŽST Znojmo a zastávkou Dyje motorový vůz 854.218 s vlakem Os 4507. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

854222

Os 4513 vedený motorovým vozem 854.222 projíždí dne 24. 7. 2019 kolem vjezdového návěstidla ŽST Božice u Znojma. Autor snímku David Prause.

 

 


Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky