Přípojné vozy ř. 050

GVD 2003/2004

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2004-10-24 V současné době jsou na opravách vozy 050.003, 007 a 023.
2004-10-25 Dle ústní informace jsou v Břeclavi vozy 050.017 a 023, přičemž oba jsou po násilném poškození, vůz 050.023 je na tom prý docela špatně (poškození rámu). Po ověření provedu úpravy v údaji o spřažení s vozem 050.004.
2004-10-28 Po relativně bezproblémové době začínají být "potíže" s vozy 050, nikoli jejich přičiněním: po násilném poškození jsou nově odstaveny vozy 050.004, 050.017 a 050.035. K tomu je nutno ještě připočítat přes rok odstavený vůz 050.023 - viz informace o jeho stavu z 25.10.2004.
2004-11-04 Vůz 050.013 odjel 3. 11. 2004 na hlavní opravu do PARSu, vrátí se zmodernizován. Vozy se postupně podrobují defektoskopické kontrole v PJ Břeclav, návoz a odvoz se děje operativně. Jinak stabilní dvojice vozů tak na několik dnů nemusí souhlasit.
Vůz 050.017 se nachází na opravě nikoli v PJ Břeclav, ale v PJ Veselí nad Moravou.
2004-11-09 Vůz 050.036 viděn samostatně, tzn. byl rozpojen od vozu 050.039.
2004-11-27 Doplněn údaj o textilním potahu ve voze 050.039.

Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.

bmx

Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).

V současné době se u ČD nachází 35 vozů této řady a od 15. 12. 2002 jsou tyto vozy soustředěny - podobně jako motorové vozy ř. 850, k nimž typově náleží - do jediné lokality, DKV Brno - PJ Horní Heršpice.

Z celkového počtu 35 vozů je v GVD 2003/2004 zaturnusováno 26 vozů. Jsou rozděleny do turnusových skupin:

Mám-li shrnout výčet tratí, na kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění, pak se jedná o tyto tratě:

Aktuální stav přípojných vozů ř. Bmx - 050 v DKV Brno:

Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Sedadla Okna Spojen s vozem

Pozn.

Aktualizace
Balm 70 54 20-09 008   Bmx 050.001 zelená koženka stará -   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 082 1967/69011 Bmx 050.002 červená koženka dvojitá 050.041   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 087   Bmx 050.003 zelená koženka stará - oprava PVY - Meziměstí 2004-06-23
Balm 70 54 20-09 089   Bmx 050.004 zelená koženka dvojitá - oprava po násil. poškození - PJ Maloměřice  2004-10-24
Balm 70 54 20-09 136   Bmx 050.005 zelená koženka dvojitá -   2004-11-27
Balm 70 54 20-09 137   Bmx 050.006 zelená koženka dvojitá 050.012   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 140 1968/69428 Bmx 050.007 červená koženka dvojitá - oprava PVY - Meziměstí 2004-08-17
Balm 70 54 20-09 142 1968/69430 Bmx 050.009 textílie dvojitá 050.038   2004-10-24
Balm 70 54 20-09 144 1968/69432 Bmx 050.011 zelená koženka dvojitá -   2004-09-06
Balm 70 54 20-09 145   Bmx 050.012 zelená koženka dvojitá 050.006   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 007   Bmx 050.013 zelená koženka stará - oprava PH PARS Šumperk 2004-11-03
Balm 70 54 20-09 035   Bmx 050.014 zelená koženka stará -   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 039 1966/67754 Bmx 050.015 zelená koženka stará -   2004-11-27
Balm 70 54 20-09 110   Bmx 050.016 zelená koženka dvojitá 050.018   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 157   Bmx 050.017 červená koženka dvojitá - oprava po násil. poškození - PJ Veselí n. Mor. 2004-11-04
Balm 70 54 20-09 179   Bmx 050.018 zelená koženka dvojitá 050.016   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 032   Bmx 050.021 textílie dvojitá 050.022   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 112 1968/69400 Bmx 050.022 textílie dvojitá 050.021   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 113   Bmx 050.023 červená koženka dvojitá - oprava po násil. poškození - PJ Břeclav 2003-09-15
Balm 70 54 20-09 011   Bmx 050.024 zelená koženka dvojitá -   2004-10-23
Balm 70 54 20-09 014   Bmx 050.025 zelená koženka  stará -   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 017 1966/67732 Bmx 050.026 textílie dvojitá 050.033   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 092   Bmx 050.028 zelená koženka stará -   2004-11-27
Balm 70 54 20-09 094   Bmx 050.029 zelená koženka stará -   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 101   Bmx 050.030 zelená koženka dvojitá 050.037   2004-11-26
Balm 70 54 20-09 104   Bmx 050.031 zelená koženka dvojitá 050.034   2004-11-24
Balm 70 54 20-09 111 1968/69399 Bmx 050.033 textílie dvojitá 050.026   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 146 1968/69434 Bmx 050.034 červená koženka dvojitá 050.031   2004-11-27
Balm 70 54 20-09 148 1968/69436 Bmx 050.035 červená koženka dvojitá - oprava po násil. poškození - PJ Břeclav 2004-10-24
Balm 70 54 20-09 149   Bmx 050.036 textílie dvojitá -   2004-11-08
Balm 70 54 20-09 150   Bmx 050.037 zelená koženka dvojitá 050.030   2004-11-26
Balm 70 54 20-09 153 1968/69441 Bmx 050.038 textílie dvojitá 050.009   2004-10-24
Balm 70 54 20-09 154   Bmx 050.039 textílie dvojitá ?   2004-11-27
Balm 70 54 20-09 178   Bmx 050.040 zelená koženka stará -   2004-11-09
Balm 70 54 20-09 180 1968/69815 Bmx 050.041 červená koženka dvojitá 050.002   2004-11-08

Nátěry vozů

Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.

Prostor na jízdní kola

Vlaky řazené ve složení motorový vůz ř. 850 + 1 až 2 přípojné vozy ř. 050 (nebo lok. ř. 742 + 2 až 3 přípojné vozy ř. 050) na některých tratích v podstatě dominují. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno. Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola. V současné době mají kromě vozu 050.003 (který je na vyvazovací opravě v Meziměstí) všechny vozy zmiňovanou úpravu provedenu.

Dvojitá okna

Vozy 050 začínají být na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny, čímž jejich kredit poměrně stoupá, neboť jednoduchá okna, kterými jsou vozy z výroby vybaveny, jsou nic moc (protahuje kolem nich vítr, v zimě se rosí nebo jimi propadává sníh, v létě zase zatéká ...).

Spřahování dvojic

Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li vlak sestaven z více jak 2 vozů, nejsou přechody a můstky nad rámec zmiňovaných 9 dvojic (tzn. 18 vozů) spojovány.

Interiér:

Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy červenou. Novinkou je potahování sedadel textilními potahy.
Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.