Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2004-12-11 Popis GVD 2004/2005. Stav a události v GVD 2003/2004 umístěny pod zvláštní odkaz na konci.
2004-12-24 Odkaz na oběhy TS 832.
2005-01-05 Vůz 850.010, který byl od 14. 9. 2004 odstaven v Horních Heršpicích, se od 13. 12. 2004 podrobuje opravě MH v PARS Šumperk. V Šumperku je rovněž vůz 850.028, od 3. 2. 2004 se opravuje motor a převodovka, od 11. 11. 2004 se uvádí již remotorizace. Stejně tak vůz 850.048 je na remotorizaci od 20. 12. 2004.
2005-01-14 Vůz 850.050 stažen z "oslavan" pro závadu na převodovce. Doba odstavení prozatím neznámá.
2005-01-23 Motorový vůz 850.050 měl prasklý kardanový hřídel, pravděpodobně únavový lom. Hřídel byl vyměněn a vůz je opět v provozu (někdy mezi 17. - 23. 1. 2005)
2005-02-05 Upřesněn stav o motorových vozech 850.012 a 850.049 (rozebrané).
2005-02-16 Změna TS 832.
2005-03-06 Dne 5. 3. 2005 spatřen vůz 850.028 opět v provozu po remotorizaci v PARS Šumperk, v provozním parku vozidel je od 4. 3. 2005.
2005-03-21 DKV Brno zařadilo do provozního stavu vůz 850.032 dne 11. 3. 2005.
2005-04-24 Ze současnosti: u Přerova byl spatřen motorový vůz 850.010, tzn. že tento motorový vůz bude po opravě v PARS Šumperk snad brzy v Brně.
2005-05-10 Vůz 850.010 spatřen v pravidelném provozu (na trati Moravské Bránice - Oslavany), jako provozní je veden od 3. 5. 2005.
2005-05-16 Doplněny úpravy na voze 850.010. V současné době se osud řady 850 jeví takto: 850.048, který je v PARS Šumperk, bude pravděpodobně posledním vozem ř. 850, odeslaným na remotorizaci, úpravu čel atd. Vozy 850.009, 850.012 a 850.049 tedy již do provozu velmi pravděpodobně nezasáhnou.
2005-05-31 Od 23. 5. 2005 je provozní vůz 850.048.
2005-07-15 Od 7. 7. 2005 je v PARS Šumperk prototyp "krokodýlů" - 850.001.
2005-09-15 Odstavený motorový vůz 850.012 byl cca začátkem září přetažen do Horních Heršpic za točnu.
2005-09-20 Doplněn snímek motorového vozu 850.031.
2005-10-27 Motorový vůz 850.012 byl dne 26. 10. 2005 odvezen na konci konvoje motorových vozů řady 830, a byl odvěšen v Nymburce, kde by měl posloužit jako zdroj náhradních dílů.

DKV Brno je jediným depem ČD, které má ve stavu motorové vozy ř. 850, s dřívějším označením M 286.0. Vozů M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967.

U ČD se v současné době nachází 15 motorových vozů ř. 850 a všechny jsou soustředěny v DKV Brno, a to v provozní jednotce Horní Heršpice.

Stav motorových vozů ř. 850 v DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
 
Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Úpravy na voze Pozn. Aktualizace
M 283.101II 1962/63739 850.001 již dříve: dvojitá okna; z výroby: rozdělení prostoru pro cestující na 2 oddíly, sedadla s růžovou koženkou; od července 2003 úprava čel vozu (původní vzhled po výrobě) oprava MH v PARS Šumperk 2005-07-07
M 286.0008 1966/68373 850.008 bez úprav (stará okna), ohřev 3x400 V   2005-03-08
M 286.0009 1966/68374 850.009 bez úprav (stará okna) odstaven v Horních Heršpicích, velmi pravděpodobně již nevyjede 2004-08-05
M 286.0010 1966/68375 850.010 od IX/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2005-05-16
M 286.0012 1966/68377 850.012 bez úprav (stará okna) odstavený od 16. 1. 2000, pak odstaven v Horních Heršpicích, rozebraný, od 26. 10. 2005 v Nymburce jako zdroj náhradních dílů 2005-10-26
M 286.0015 1967/68380 850.015 od XII/2003 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2005-07-21
M 286.0021 1967/68386 850.021 od X/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru   2005-03-16
M 286.0028 1967/68976 850.028 od III/2002 dvojitá okna   2005-04-15
M 286.0029 1967/68977 850.029 od V/2001 dvojitá okna   2005-02-20
M 286.0030 1967/68978 850.030 od V/2002 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV,  zaslepené čelo na straně motoru   2005-04-13
M 286.0031 1967/68979 850.031 od VI/2004 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru   2005-04-15
M 286.0032 1967/68980 850.032 od III/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru   2005-07-22
M 286.0048 1967/68996 850.048 od VII/2001 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2005-07-22
M 286.0049 1967/68997 850.049 bez úprav (stará okna) odstavený v DKV Brno, rozebraný, velmi pravděpodobně již nevyjede 2002-07-17
M 286.0050 1967/68998 850.050 bez úprav (stará okna)   2005-03-06

Motorové vozy ř. 850 jsou rozděleny do těchto turnusových skupin:

V porovnání s GVD 2003/2004 poklesl počet turnusovaných motorových vozů ř. 850 o jeden vůz, tzn. z 9 na 8 vozů. Myslím že lepší už to nebude a počty budou do budoucna spíše klesat... Motorové vozy ř. 850 rovněž zmizely z tratě Znojmo - Okříšky, již nezajíždí na Jihlavu město a na "vláře" se objeví nejdál v Nemoticích.

 

Tratě na kterých je možno motorové vozy ř. 850 zahlédnout:

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2003/2004.