Elektrické lokomotivy ř. 230
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2006-12-16 | Popis GVD 2006/2007. Stav a události v GVD 2005/2006 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. Doplněna aktuální situace u vícenásobných řízení lokomotiv řady 230. |
2006-12-21 | Lokomotiva 230.045 by už měla být pronajatá a v provozu. |
2006-12-30 | Dnem 22. 12. 2006 je lokomotiva 230.024 vedena ve stavu DKV České Budějovice. Počet lokomotiv řady 230 v DKV Brno se tak snížil na 69 lokomotiv. |
2007-01-06 | Doplněna informace o odstavení lokomotivy 230.102 po požáru - stalo se tak 20. 11. 2006. |
2007-01-13 | Změna v TS 205 od 21. 1. 2007. |
2007-02-13 | Do provozu se vrátily lokomotivy 230.034 (od 27. 1. 2007) a 230.102 (od 26. 1. 2007). |
2007-03-03 | Dnem 4. 3. 2007 přešla turnusová skupina 206 do oběhů lokomotiv řady 242. |
2007-03-10 | Počet lokomotiv řady 230 v DKV Brno poklesl ze 69 na 67 lokomotiv, a sice předáním dvou lokomotiv do DKV České Budějovice: 230.073 v Brně skončila 1. 3. 2007 a 230.091 dne 7. 3. 2007. |
2007-04-05 | Doplněny informace o událostech z poslední doby: lokomotiva 230.009 je odstavena od 15. 2. 2007 (čeká na nový vzduchojem), 230.026 je odstavena od 27. 1. 2007 (oprava vzduchového rozvodu), 230.043 je od 23. 3. 2007 po opravě opět provozní a 230.087 od 5. 2. 2007 čeká na opravu dvojkolí. |
2007-04-06 | Upraveny oběhy v TS 209, platné již od 1. 1. 2007. |
2007-04-23 | Dnem 17. 4. 2007 byly lokomotivy 230.017 a 230.080 (obě poškozené při nehodě ve Vranovicích v loňském roce) předány do DKV Česká Třebová ke šrotaci. Počet lokomotiv v DKV Brno klesl na 65 strojů. |
2007-04-25 | K 31. 3. 2007 byla odstavena lokomotiva 230.001, čeká na opravu dvojkolí. |
2007-04-29 | Změna v TS 205 od 1. 5. 2007. |
2007-05-08 | Od 20. 4. 2007 je opět provozní lokomotiva 230.009. |
2007-05-19 | Změny v parku provozních vozidel za poslední dobu: lokomotiva 230.052 je od 2. 5. 2007 odstavená na ŽSR, čeká na opravu pojezdu; v Přerově na opravě EVY se od 9. 5. 2007 nachází lokomotiva 230.054 a od 29. 4. 2007 je odstavena lokomotiva 230.088, která čeká na opravu pojezdu. |
2007-05-24 | Lokomotiva 230.026 je po opravě od 18. 5. 2007 opět v provozu. |
2007-05-26 | Ve stavu provozních strojů je od 24. 5. 2007 lokomotiva 230.052. |
2007-06-08 | K 10. 6. 2007 provedena změna v turnusové skupině 218. |
2007-06-15 | Lokomotiva 230.087 je od 11. 6. 2007 opět provozní. |
2007-07-10 | Dvě lokomotivy přešly do provozního stavu: od 17. 6. 2007 lokomotiva 230.001 a o dva dny později lokomotiva 230.088. |
2007-07-21 | Od 7. 6. 2007 je odstavena lokomotiva 230.016 - čeká na opravu trakčního transformátoru. |
2007-07-24 | Dnem 18. 7. 2007 je lokomotiva 230.041 ve stavu DKV České Budějovice. Počet "laminátek" v DKV Brno se tak snížil na 64 strojů. |
2007-07-31 | Lokomotiva 230.108 je od 26. 7. 2007 odstavena z důvody opravy EVY v DKV České Budějovice. |
2007-08-20 | Doplněna informace o odstavení lokomotivy 230.072 - čeká na opravu pojezdu; stalo se tak již 21. 6. 2007. |
2007-08-24 | Na opravu pojezdu čeká od 23. 8. 2007 lokomotiva 230.039. |
2007-10-27 | Doplněna informace o odstavení lokomotivy 230.104 od 15. 9. 2007 - čeká na náhradní díly (převodovka, dvojkolí). Od 7. 10. 2007 je provozní lokomotiva 230.072. |
2007-11-06 | Lokomotiva 230.108 je od 23. 8. 2007 po opravě provozní. Obdobně je provozní lokomotiva 230.104, a sice od 29. 10. 2007. |
2007-12-05 | Doplněna informace o odstavení lokomotiv 230.026 a 230.043 (od 8. 11. 2007), 230.034 a 230.102 (od 10. 10. 2007) a 230.081 (od 6. 11. 2007). |
2007-12-07 | Lokomotivy řady 230 DKV Brno byly na podzim 2007 upravovány na vícenásobné řízení a přesunuty pod nově utvořenou dceřinou společnost ČD - Cargo. Zde jsou zařazeny pod SOKV České Budějovice. Z tohoto důvodu již nebudu pokračovat v popisu událostí u této řady lokomotiv, byť se s nimi (nejen) v okolí Brna budeme setkávat i nadále. Jediným strojem, který stále patří "matce", je lokomotivy 230.050 deponovaná v Chomutově pro NTM. |
Laminátka
- elektrická lokomotiva s nadčasovým designem vyráběná v letech 1966 - 1970 v
plzeňské Škodě.
Lokomotivy tvořily řady S 489.0 (nyní 230), S 499.0 (nyní 240) a S 499.1 (nyní
240.1). České dráhy v současné době provozují řady 230, 240 (vč. verzí 240.1 a
240.2)
a nedávno upravenou vícesystémovou modifikaci 340.
Lokomotivy řady S 489.0 (současná řada 230) byly vyrobeny v letech 1966 - 1967.
V DKV Brno jsou lokomotivy řady soustředěny do PJ Maloměřice. K dispozici je celkem 64 lokomotiv.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
S 489.0001 | 1965/5284 | 91 54 7 230.001-0 | měla by být určena pro zachování jako historické vozidlo | 2007-09-08 |
S 489.0003 | 91 54 7 230.003-6 | 2007-09-08 | ||
S 489.0006 | 91 54 7 230.006-9 | 2007-09-08 | ||
S 489.0009 | 91 54 7 230.009-3 | 2007-09-08 | ||
S 489.0016 | 91 54 7 230.016-8 | odstavena, čeká na opravu trakčního transformátoru | 2007-06-07 | |
S 489.0018 | 91 54 7 230.018-4 | 2007-09-08 | ||
S 489.0019 | 1967/5569* | 91 54 7 230.019-2 | zrušena, čeká na fyzickou likvidaci; * výr. č. na štítku chybné | 2005-12-08 |
S 489.0023 | 91 54 7 230.023-4 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.025 | 2007-09-08 | |
S 489.0025 | 91 54 7 230.025-9 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.023 | 2007-09-08 | |
S 489.0026 | 91 54 7 230.026-7 | odstavena - DPOV | 2007-11-08 | |
S 489.0027 | 91 54 7 230.027-5 | 2007-09-08 | ||
S 489.0029 | 91 54 7 230.029-1 | 2007-09-08 | ||
S 489.0030 | 91 54 7 230.030-9 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.032 | 2007-09-08 | |
S 489.0031 | 91 54 7 230.031-7 | zrušena, čeká na fyzickou likvidaci | 2005-12-08 | |
S 489.0032 | 1966/5375 | 91 54 7 230.032-5 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.030 | 2007-09-08 |
S 489.0034 | 91 54 7 230.034-1 | odstavena - DPOV | 2007-10-10 | |
S 489.0039 | 1966/5382 | 91 54 7 230.039-0 | odstavena, čeká na opravu pojezdu | 2007-08-23 |
S 489.0040 | 91 54 7 230.040-8 | 2007-09-08 | ||
S 489.0042 | 1966/5385 | 91 54 7 230.042-4 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.044 | 2007-09-08 |
S 489.0043 | 1966/5386 | 91 54 7 230.043-2 | odstavena - DPOV | 2007-11-08 |
S 489.0044 | 91 54 7 230.044-0 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.042 | 2007-09-08 | |
S 489.0045 | 91 54 7 230.045-7 | pronajata Ostravské dopravní společnosti | 2007-03-29 | |
S 489.0047 | 91 54 7 230.047-3 | zrušena pro nepotřebnost | 2006-01-17 | |
S 489.0048 | 91 54 7 230.048-1 | zrušena pro nepotřebnost | 2006-01-17 | |
S 489.0050 | 91 54 7 230.050-7 | zrušena; určena pro zachování jako historické vozidlo - NTM, deponie Chomutov | 2007-04-24 | |
S 489.0051 | 1966/5394 | 91 54 7 230.051-5 | 2007-09-08 | |
S 489.0052 | 91 54 7 230.052-3 | 2007-09-08 | ||
S 489.0053 | 91 54 7 230.053-1 | 2007-09-08 | ||
S 489.0054 | 1966/5397 | 91 54 7 230.054-9 | odstavena, oprava EVY v DPOV Přerov | 2007-05-09 |
S 489.0057 | 91 54 7 230.057-2 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.059 | 2007-09-08 | |
S 489.0058 | 1966/5401* | 91 54 7 230.058-0 | zrušena pro nepotřebnost, deponie v Českých Budějovicích; * na jednom štítku by mělo být chybné výr. č. 1966/5384 | 2007-05-07 |
S 489.0059 | 91 54 7 230.059-8 | vícenásobné řízení s lokomotivou 230.057 | 2007-09-08 | |
S 489.0061 | 1966/5365 | 91 54 7 230.061-4 | 2007-09-08 | |
S 489.0063 | 1967/5611 | 91 54 7 230.063-0 | 2007-09-08 | |
S 489.0064 | 1967/5612 | 91 54 7 230.064-8 | 2007-09-08 | |
S 489.0065 | 1967/5613 | 91 54 7 230.065-5 | pronajata Spedici ČD Praha | 2006-08-16 |
S 489.0066 | 1967/5614 | 91 54 7 230.066-3 | 2007-09-08 | |
S 489.0067 | 1967/5615 | 91 54 7 230.067-1 | odstavena, čeká na opravu dvojkolí | 2006-01-17 |
S 489.0069 | 1967/5617 | 91 54 7 230.069-7 | 2007-09-08 | |
S 489.0070 | 91 54 7 230.070-5 | 2007-09-08 | ||
S 489.0072 | 1967/5620 | 91 54 7 230.072-1 | 2007-10-07 | |
S 489.0075 | 91 54 7 230.075-4 | 2007-09-08 | ||
S 489.0079 | 1966/5378* | 91 54 7 230.079-6 | * výr. č. na štítku chybné | 2007-09-08 |
S 489.0081 | 91 54 7 230.081-2 | odstavena po prudkém najetí v ŽST Brno-Maloměřice | 2007-11-06 | |
S 489.0083 | 91 54 7 230.083-8 | 2007-09-08 | ||
S 489.0085 | 1967/5633 | 91 54 7 230.085-3 | 2007-09-08 | |
S 489.0087 | 1967/5635 | 91 54 7 230.087-9 | 2007-09-08 | |
S 489.0088 | 91 54 7 230.088-7 | 2007-09-08 | ||
S 489.0090 | 91 54 7 230.090-3 | zrušena, čeká na fyzickou likvidaci | 2005-12-08 | |
S 489.0092 | 1967/5640 | 91 54 7 230.092-9 | zrušena, čeká na fyzickou likvidaci | 2004-10-21 |
S 489.0094 | 1972/6197* | 91 54 7 230.094-5 | * výr. č. na štítku chybné | 2007-09-08 |
S 489.0095 | 1967/5627 | 91 54 7 230.095-2 | zrušena, čeká na fyzickou likvidaci | 2004-04-23 |
S 489.0098 | 91 54 7 230.098-6 | 2007-09-08 | ||
S 489.0100 | 1967/5648 | 91 54 7 230.100-0 | 2007-09-08 | |
S 489.0101 | 91 54 7 230.101-8 | 2007-09-08 | ||
S 489.0102 | 1967/5650 | 91 54 7 230.102-6 | odstavena - DPOV | 2007-10-10 |
S 489.0103 | 91 54 7 230.103-4 | odstavena po násilném poškození | 2005-09-26 | |
S 489.0104 | 91 54 7 230.104-2 | 2007-10-29 | ||
S 489.0105 | 91 54 7 230.105-9 | 2007-09-08 | ||
S 489.0106 | 1967/5654 | 91 54 7 230.106-7 | 2007-09-08 | |
S 489.0107 | 91 54 7 230.107-5 | 2007-09-08 | ||
S 489.0108 | 91 54 7 230.108-3 | 2007-08-23 | ||
S 489.0109 | 91 54 7 230.109-1 | 2007-09-08 | ||
S 489.0110 | 1967/5658 | 91 54 7 230.110-9 | 2007-09-08 |
V drtivé většině jsou lokomotivy řady 230 nasazovány na vedení vlaků nákladní dopravy. Přesto se ale vyskytuje určitý počet vlaků osobní dopravy, na které je řada 230 plánována a sice zejména na Vysočině. V turnusech je zařazeno celkem 41 strojů řady 230 DKV Brno.
Hned první turnusová skupina 205 představuje jednodenní oběh na rychlících Wien - Brno mezi Břeclaví a Brnem, přičemž od 21. 1. 2007 se k těmto výkonům přidala i vozba poštovního expresu. Takto byl stav platný do 30. 4. 2007, neboť od 1. 5. 2007 vozba poštovního expresu odpadla:
230 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. |
Bv 8:39 270 Bo / 9:37 271 Bv / 13:39 272 Bo / 14:37 273 Bv / 18:39 274 Bo / 19:37 275 |
|
|
Turnusová skupina 206 představující dvoudenní oběh lokomotiv ř. 230 na osobních a spěšných vlacích byla od 4. 3. 2007 předána lokomotivám řady 242.
Šest "laminátek" obíhá v turnusové skupině 207, kde dopravují jak vlaky osobní dopravy (Os), tak vlaky nákladní dopravy (Nex, Rn, Vn, Pn, Mn). Lokomotivy Se pohybují zejména na Vysočině, je možné je zahlédnout na tratích:
O víkendech vyjíždí na několik osobních vlaků Jihlava - Žďár nad Sázavou lokomotiva řady 230 zařazená do turnusové skupiny 207a.
Nákladní vlaky Rn a Pn mezi Maloměřicemi a Břeclaví dopravuje v jednodenním oběhu "laminátka" zařazená v turnusové skupině 208.
Turnusová skupina 209 je zajímavá tím, že je určena pro "dvojčata" lokomotiv řady 230 zapojených na vícenásobné řízení (tedy "2 x 230"). Ze začátku GVD 06/07 byla vedena v relaci Brno - Veselí nad Lužnicí, od 1. 1. 2007 jsou vedeny na rameni Blažovice - Brno-Maloměřice - Havlíčkův Brod:
oběhy platné do 31. 12. 2006: 2 x 230 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Ma 15:41
62802 Hb / 62803 Ve (2) - (5): Ve 1:02 68200 Hb / 4:58 68201 Ma / 9:08 47752 Hb / 12:00 Lv Ma / 15:41 62802 Hb / 19:54 62803 Ve |
Ve 1:02 68200 Hb / 4:58 68201 Ma / 9:08 47752 Hb / 12:00 Lv Ma / 15:41 62802 Hb / 19:54 62803 Ve | Ve 1:02 68200 Hb / 4:58 68201 Ma |
oběhy platné od 1. 1. 2007: 2 x 230 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Ma 15:41
62802 Hb / 20:05 68203 Ma / 23:10 62239 Bž (2) - (5): Bž 0:14 62238 Ma / 2:13 68200 Hb / 4:58 68201 Ma / 9:08 47752 Hb / 12:00 Lv Ma / 120:05 68203 Ma / 23:10 62239 Bž |
Bž 0:14 62238 Ma / 2:13 68200 Hb / 4:58 68201 Ma / 9:08 47752 Hb / 12:00 Lv Ma / 120:05 68203 Ma / 23:10 62239 Bž | Bž 0:14 62238 Ma / 2:13 68200 Hb / 4:58 68201 Ma |
I další turnusová skupina 210 je určena pro "dvojčata", tentokrát v relaci Brno - Kutná Hora:
2 x 230 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Ma 9:30 62410
KH / 15:05 64203 Ma / 21:30 62412 KH (2) - (5): KH 2:23 64201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:05 64203 Ma / 21:30 62412 KH |
KH 2:23 64201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:05 64203 Ma / 21:30 62412 KH | KH 2:23 64201 Ma / 9:30 62410 KH / 15:05 64203 Ma |
Celkem 18 lokomotiv řady 230 je zapojeno do oběhů na vlacích Nex, Rn a Pn v turnusové skupině 211, jedná se zejména o výkony na území Slovenska a jízdy vlaků ze Slovenska do Kutné Hory (a opačně). S "laminátkami" je možné se setkat na tratích:
Dispečerská lokomotiva řady 230 se pohybuje mezi Brnem a Kutnou Horou v jednodenní turnusové skupině 212.
Turnusová skupina 213 představuje jednodenní oběh "laminátky na vlacích Rn a Vn mezi Břeclaví a Kutnou Horou.
V turnusové skupině 214 je zařazena lokomotiva řady 230 na dopravu vlaků Pn a Vn mezi Kúty a Kutnou Horou.
- - - - - - - - - - - - -
Postrky:
Tradiční "majlontské postrky", označované jako Pk 1 až Pk 4, jsou obsaženy v turnusové skupině 215. Jedná se tedy o výkony na úseku Maloměřice - Vlkov u Tišnova a v menší míře na trati Maloměřice - Holubice, výjimečně se podívají jak do Kutné Hory, tak i do Břeclavi. Bývají zde lokomotivy (v pořadí Pk 1 až Pk 4) 230.040, 230.101, 230.064 a 230.053.
Havlíčskobrodský postrk (Pk HB) se nachází v turnusové skupině 216. Nejčastěji se pohybuje mezi Havlíčkovým Brodem a Křižanovem, je však možné ho vidět ve Vlkově u Tišnova nebo Jihlávce. Bývá zde lokomotiva 230.051.
V turnusové skupině 217je zařazen kutnohorský postrk (Pk KH), který provádí výkony na úseku Kutná Hora hl. n. - Leština u Světlé.Většinou je na tomto výkonu nasazena "laminátka" 230.066.
- - - - - - - - - - - - -
Břeclavská dispečerská lokomotiva řady 230 pro úsek Břeclav - Brno (a od 10. 6. 2007 též na výkon v úseku Břeclav - Moravský Písek) je vystavovaná v nepřetržitém provozu v turnusové skupině 218.
230.054 | 230.057 | 230.058 |
![]() |
Dvojice "laminátek" zapojených na vícenásobné řízení - 230.059 a 230.057. Autor snímku ze dne 26. 12. 2004 je Dušan Mrňa. |
230.090 | 230.092 |
![]() |
230.095 |
"Laminátka" 230.094 veze R 271 u zastávky Pouzdřany dne 19. 8. 2007. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. |
V Brně se již nevyskytují:
Provoz lokomotiv ř. 230 DKV Brno v GVD 2004/2005.
Provoz lokomotiv ř. 230 DKV Brno v GVD 2005/2006.