Přípojné vozy ř. 020, 021, 022 a Bdtx766
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2007-11-30 | Popis GVD 2007/2008. Stav a události v GVD 2006/2007 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2007-12-15 | Vůz Btx761 020.140 byl dne 26. 11. 2007 předán ke šrotaci. V DKV Brno tak zůstávají poslední dva vozy řady 020, z nichž byl však vůz 020.243 zrušen. Vůz 021.026 je od 10. 10. 2007 odstaven. V evidenci DKV Brno je od 14. 11. 2007 veden vůz 021.022 (ex DKV České Budějovice), který t. č. prochází rekonstrukcí na vůz řady 023. |
2008-01-19 | Ke šrotaci zamířil 7. 12. 2007 předposlední vůz řady 020 Btx761 020.243. Počet vozů řady 020 tak v DKV Brno klesl na jeden jediný vůz (020.142). Dne 18. 12. 2007 obdržely nová označení dva vozy řady 021, které se podrobily rekonstrukci na vozy nové řady Bdtx766. Místo řady 023 však dostaly 12místné číselné označení známé u osobních vozů klasické stavby. Vůz 021.022-9 má nové označení 50 54 84-29 001-8 a vůz 021.058-3 má označení 50 54 84-29 002-6. Dnem 14. 1. 208 je ve stavu DKV Plzeň vůz 021.007. |
2008-03-09 | Depeší 3631 ze dne 28. 2. 2008 je nařízeno nasazovat do TS 037 místo vozů řady 022 rekonstruované vozy Bdtx766. Po dodání dalších rekonstruovaných vozů půjdou vozy řady 022 definitivně z provozu. Proto neváhejte pořídit snímečky. |
2008-04-18 | Od 5. 3. 2008 je vůz 021.027-8 veden jako vůz Bdtx766 50 54 84-29 003-4. Opravě PH v KOS Krnov se podrobují dva vozy: 021.008 od 1. 4. 2008 a 021.042 od 14. 4. 2008. Od 2. 4. 2008 je v PSO Nymburk vůz 021.066, kterého zde čeká rekonstrukce na vůz Bdtx766 50 54 84-29 004. |
2008-04-21 | Upraven text u vozů řady 022 týkajícího se jejich odsunu ze Znojma. |
2008-05-06 | Vůz 022.001 je od 6. 5. 2008 odstaven z důvodu výměny kol. Dnem 7. 5. 2008 jsou vozy 022.001, 022.002 a 022.005 vedeny v PS Horní Heršpice. Od 27. 4. 2008 je ve stavu DKV Brno čtvrtý vůz řady Bdtx766, a sice vůz 50 54 84-29 005-9. |
2008-05-15 | Doplněna informace o zařazení vozu 021.026 do provozu; stalo se tak již v listopadu loňského roku. Od 6. 5. 2008 je pro reklamaci závady odstaven vůz Bdtx766 50 54 84-29 002 a od 13. 5. 2008 je pro vadná dvojkolí odstaven vůz 021.059. |
2008-05-31 | Vůz 021.059 je po výměně dvojkolí od 26. 5. 2008 v provozu. |
2008-07-02 | Po opravě MH je od 20. 6. 2008 v provozu vůz 021.008. |
2008-07-09 | Od 5. 7. 2008 je odstaven vůz 021.049 z důvodu opravy PVY v KOS Krnov. |
2008-08-15 | Vozů řady Bdtx766 je od 23. 7. 2008 celkem pět. Do provozu byl uveden vůz Bdtx766 50 54 84-29 004-2 vzniklý rekonstrukcí vozu Btx 021.066-6. |
2008-09-07 | V opravě PH v KOS Krnov je od 29. 8. 2008 vůz 021.052. |
2008-10-10 | Doplněny informace o zprovoznění vozů po opravách: cca 10. 7. 2008 byl zprovozněn vůz 021.042 a dne 24. 8. 2008 vůz Bdtx766 50 54 84-29 002. |
2008-10-17 | Od 11. 10. 2008 je odstaven vůz 021.057 z důvodu opravy PVY v KOS Krnov. |
2008-10-23 | Oprava PVY v KOS Krnov je důvodem pro odstavení vozu 021.045 od 20. 10. 2008. |
2008-10-30 | Od 28. 10. 2008 je v provozu po opravě PVY přípojný vůz 021.049. |
2008-11-15 | U veselských vozů řady 021 došlo k přístavbě vozu 021.067 na opravu PH v KOS Krnov, naopak vůz 021.052 je od 12. 11. 2008 po opravě PH opět v provozu. |
Vozy řady 020 byly vyráběny v letech 1958 až 1969 ve vagónce Studénka. Jejich řadové označení tehdy bylo Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). V roce 1958 byl vyroben prototyp, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1990 dostaly vozy nové označení Bix, časem přibylo i podobné označení jako pro hnací vozidla - řada 020. Od roku 2001 nesou vozy zpřesněné označení Btx761.
V 90. letech proběhla diskutabilní rekonstrukce vozů ř. 020. Vozy mají centrálně ovládané dveře, zcela zásadní úpravu prodělal interiér - byla dosazena sedadla ne nepodobná tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina") a další úpravy. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx.
V roce 1961 bylo ve Studénce vyrobeno 30 vozů s interiérem upraveným pro přepravu pošty. Vozy nesly označení BFalm. V roce 1990 byly přeznačeny na řadu BixPost, časem označeny 022 a od roku 2001 se písmenná řada změnila na BDdtx. V současné době se u ČD v provozu nachází pouze zlomek někdejšího počtu vozů - pouze 3 vozy 022.001, 002 a 005, které se nachází v domovské stanici Znojmo a jsou upraveny pro přepravu jízdních kol, jejich konec se však nezadržitelně blíží.
Na vozech řady 022 se v roce 2007 začala akutně projevovat koroze částí vozů a tudíž se začalo uvažovat o jejich brzkém vyřazení. Protože na trati Břeclav - Znojmo je zapotřebí nějakým způsobem pokrýt poptávku cestujících po přepravě jízdních kol, vznikl po dohodě mezi Krajským centrem osobní přepravy a dopravy v Brně (resp. Zákaznickým servisem) a DKV Brno projekt úpravy vozu řady 021, kde by byl vytvořen odpovídající prostor pro jízdní kola. Uvedení takto rekonstruovaných vozů je podmínkou pro vyřazení vozů řady 022. Vznikl tak vůz s označením Bdtx766. Očekávané označení řadou 023 však bylo v prosinci Drážním úřadem změněno na interval 50 54 84-29 xxx-x, praktikovaný od 90. let jen u osobních vozů klasické stavby.
Přípojné vozy ř. 020
Ve stavu DKV Brno je veden ve stavu jediný vůz, a to v PP Znojmo. Vůz je sice provozní, ale turnusován není.
PP Znojmo
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0504 | 1961/61116 | Btx761 96 54 0 020.142-6 | později Balm 70 54 28-05 270-2; přípojný vůz k motorovému vozu 830.018 | 2007-12-15 |
Přípojné vozy ř. 021
Vozy řady 021 jsou soustředěny do PP Znojmo a do PJ Veselí nad Moravou. Ve stavu DKV Brno je celkem 23 vozů řady 021, z nichž je 16 turnusováno.
PP Znojmo
Znojemské vozy řady 021 jsou turnusovány v počtu 9 vozů (tzn. stejně jako v minulém GVD, rozdíl je pouze v převedení vozů z Břeclavi do Znojma) v turnusové skupině 036. Vozy se vyskytují výhradně na trati Břeclav - Znojmo.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Rekonstrukce z vozu | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0753 | 1965/66463 | Bix 020.119-4 | Btx 96 54 0 021.026-0 | později Balm 70 54 28-05 514-3 | 2008-05-15 |
Balm 5-0795 | 1965/67201 | Bix 020.045-1 | Btx 96 54 0 021.045-0 | později Balm 70 54 28-05 556-4; odstaven - oprava PVY v KOS Krnov | 2008-10-20 |
Balm 5-0385 | 1960/60681 | Bix 020.137-6 | Btx 96 54 0 021.047-6 | později Balm 70 54 28-05 154-8 | 2007-09-22 |
Balm 5-0690 | 1962/63349 | Bix 020.246-5 | Btx 96 54 0 021.048-4 | později Balm 70 54 28-05 454-2 | 2007-09-22 |
Balm 5-0581 | 1961/61670 | Bix 020.040-2 | Btx 96 54 0 021.049-2 | později Balm 70 54 28-05 346-0 | 2008-10-28 |
Balm 5-0465 | 1961/61077 | Bix 020.050-1 | Btx 96 54 0 021.054-2 | později Balm 70 54 28-05 232-2 | 2007-09-22 |
Balm 5-0352 | 1960/60335 | Bix 020.130-1 | Btx 96 54 0 021.056-7 | později Balm 70 54 28-05 124-1 | 2007-09-22 |
Balm 5-0714 | 1962/63373 | Bix 020.251-5 | Btx 96 54 0 021.057-5 | později Balm 70 54 28-05 475-7; odstaven - oprava PVY v KOS Krnov | 2008-10-11 |
Balm 5-0663 | 1962/63322 | Bix 020.076-6 | Btx 96 54 0 021.059-1 | později Balm 70 54 28-05 475-7 | 2008-05-26 |
Balm 5-0245 | 1960/59763 | Bix 020.019-6 | Btx 96 54 0 021.060-9 | později Balm 70 54 28-05 022-7 | 2007-09-22 |
Balm 5-0274 | 1960/59790 | Bix 020.181-4 | Btx 96 54 0 021.061-7 | později Balm 70 54 28-05 049-0 | 2007-09-22 |
PJ Veselí nad Moravou
Veselské vozy řady 021 jezdí celkem ve třech turnusových skupinách, a sice 055, 056 a 057. Celkem je zaturnusováno 7 vozů (tedy o 2 méně než v předchozím GVD), a jsou řazeny do vlaků Os a Sp na tratích Brno - Vlárský průsmyk, Kunovice - Staré Město u Uh. Hradiště, Veselí nad Moravou - Vrbovce a Veselí nad Moravou - Strážnice (tzn. oproti GVD 2006/2007 beze změny).
Původní označení | Rok/výr. číslo | Rekonstrukce z vozu | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 70 54 28-05 697-6 | 1969/70707 | Bix 020.067-5 | Btx 96 54 0 021.008-8 | 2008-06-20 | |
Balm 5-0772 | 1965/66482 | Bix 020.058-4 | Btx 96 54 0 021.009-6 | později Balm 70 54 28-05 533-3 | 2007-09-22 |
Balm 70 54 28-05 664-6 | 1969/70674 | Bix 020.286-1 | Btx 96 54 0 021.012-0 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 28-05 676-6 | 1969/70688 | Bix 020.063-4 | Btx 96 54 0 021.013-8 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 28-05 650-5 | 1969/70660 | Bix 020.089-9 | Btx 96 54 0 021.015-3 | 2007-09-22 | |
Balm 5-0288 | 1960/60271 | Bix 020.184-8 | Btx 96 54 0 021.042-7 | později Balm 70 54 28-05 063-1 | 2008-07-10 |
Balm 5-0664 | 1962/63323 | Bix 020.077-4 | Btx 96 54 0 021.044-3 | později Balm 70 54 28-05 428-6 | 2007-09-22 |
Balm 5-0832 | 1966/67238 | Bix 020.273-9 | Btx 96 54 0 021.046-8 | později Balm 70 54 28-05 593-7 | 2007-09-22 |
Balm 5-0613 | 1962/63226 | Bix 020.074-1 | Btx 96 54 0 021.052-6 | později Balm 70 54 28-05 378-3 | 2008-11-12 |
Balm 70 54 28-05 679-4 | 1969/70689 | Bix 020.064-2 | Btx 96 54 0 021.053-4 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 28-05 641-4 | 1969/70651 | Bix 020.157-4 | Btx 96 54 0 021.067-4 | odstaven - oprava PH v KOS Krnov | 2008-11-03 |
Balm 5-0508 | 1961/61120 | Bix 020.224-2 | Btx 96 54 0 021.068-2 | později Balm 70 54 28-05 274-4 | 2007-09-22 |
Přípojné vozy ř. 022
Všechny 3 vozy řady 022, které DKV Brno provozuje, byly léta soustředěny do Znojma, v období GVD 2007/2008 zařazeny do turnusové skupiny 037. Od 3. 3. 2008 se však do této turnusové skupiny nadobro "zabydlely" rekonstruované vozy řady Bdtx766, stávající vozy řady 022 se zde objevovaly už méně. Dne 17. 4. 2008 byl vydán pokyn edps 2328 k postupné redislokaci všech tří vozů do PS Horní Heršpice. Vozy měly být postupně přepraveny ze Znojma do Brna ve dnech 19. 4., 26. 4. a 3. 5. 2008 na vlacích 4507 a 4409. Leč o den později byla vydána edsp 2492, podle které se všechny tři vozy naráz dopraví do Brna již 19. 4. 2008 samostatnou jízdou, načež byly odeslány do PJ Veselí nad Moravou, což už byla předem nedohodnutá akce DKV Brno. Do doby odstavení vozů a jejich fyzické likvidace (kromě vozu 022.001) budou moci být využívány pro objednané přepravy cestujících s jízdními koly. Takovou cestou bude např. vedení vozu řady 022 na obratu 4830/4845 dne 8. 5. 2008 nad rámec pravidelného řazení vlaků. Administrativně jsou všechny tři vozy vedeny v PS Horní Heršpice od 7. 5. 2008.Předpokládám, že vůz 022.001, určený pro zachování jako historické vozidlo, si už od provozu odpočine. Vůz 022.005 bude asi brzy sešrotován, v provozu by se tak měl pohybovat vůz 022.002.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
BFalm 5-9981 | 1961/62185 | BDdtx 96 54 0 022.001-2 | později BFalm 70 54 82-05 011-3; určen pro zachování jako historické vozidlo; odstaven - výměna kol | 2008-05-06 |
BFalm 5-9997 | 1961/62201 | BDdtx 96 54 0 022.002-0 | později BFalm 70 54 82-05 027-9 | 2007-09-22 |
BFalm 5-9986 | 1961/62190 | BDdtx 96 54 0 022.005-3 | později BFalm 70 54 82-05 016-2 | 2007-09-22 |
Připojuji oběhy TS 037, v které vozy řady 022 obíhaly:
022 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | Zo 4505 Bv / 4508 Zo / 4511 Bv / 4514 Zo / 4519 Bv / 4522 Zo | Zo 4509 Bv / 4510 Zo / 4515 Bv / 4518 Zo / 4523 Bv | Bv 4508 Zo / 4511 Bv / 4514 Zo / 4519 Bv / 4522 Zo |
022 | |||
1a. | Bv 4504 Zo / 4509 Bv / 4510 Zo / 4515 Bv / 4518 Zo / 4523 Bv | Bv 4508 Zo / 4511 Zo / 4514 Zo / 4519 Bv / 4522 Zo | Zo 4509 Bv / 4510 Zo / 4515 Bv / 4518 Zo / 4523 Bv |
Přípojné vozy ř. Bdtx766
Ve stavu DKV Brno je 5 vozů řady Bdtx766
PP Znojmo
Vozy řady Bdtx766 převzaly vozbu v turnusové skupině 037 po vozech řady 022. Stalo se tak zejména dle nařízení edps 3631 ze dne 28. 2. 2008, záměna vozidel měla postupně proběhnout od 3. 3. 2008. Přechodné období skončilo koncem dubna po redislokaci vozů řady 022 ze Znojma do Brna.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Rekonstrukce z vozu | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0797 | 1965/67203 | Bix 020.009-7 | Bdtx766 50 54 84-29 001-8 | později Balm 70 54 28-05 558-0; v roce 2007 jako vůz Btx 021.022-9 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v KOS Krnov | 2007-12-18 |
Balm 5-0292 | 1960/60275 | Bix 020.127-7 | Bdtx766 50 54 84-29 002-6 | později Balm 70 54 28-05 124-1; v roce 2007 jako vůz 021.058-3 odstaven z důvodu opravy PH a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 v KOS Krnov | 2008-08-24 |
Balm 70 54 28-05 643-0 | 1969/70653 | Bix 020.158-2 | Bdtx766 50 54 84-29 003-4 | v srpnu 2007 jako vůz Btx 021.027-8 odstaven z důvodu opravy PVY v DPOV - PSO Nymburk a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 | 2008-03-05 |
Balm 5-0755 | 1965/66465 | Bix 020.080-8 | Bdtx766 50 54 84-29 004-2 | v dubnu 2008 jako vůz Btx 021.066-6 odstaven z důvodu úpravy na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk | 2008-07-23 |
Balm 5-0758 | 1965/66468 | Bix 020.082-4 | Bdtx766 50 54 84-29 005-9 | později Balm 70 54 28-05 519-2; v roce 2008 jako vůz 021.055-9 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk | 2008-04-27 |
Provoz přípojných vozů ř. 021 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2003/2004.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2004/2005.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2005/2006.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2006/2007.