Přípojné vozy ř. Bdt754

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2020-11-22

Popis GVD 2020/2021.

2021-07-11

Ke dni 13. 6. 2021 došlo ke změnám v TS 095. Ke dni 2. 7. 2021 byla turnusová skupina 095 zrušena.

2021-10-10

Od 21. 9. 2021 byla turnusová skupina 095 obnovena.


bdt754 Jediné dva vozy řady Bdt754, které kdy vznikly, mají velmi zajímavý původ. Jeden z nich je přímo spojený s legendárním expresem Vindobona. Vozy vyrobila v roce 1969 Vagónka Studénka jako přípojné vozy 2. třídy k sezení kombinované s bufetovým oddílem pod označením řady BRam.

 

Vozů řady BRam bylo celkem 11, pět z nich bylo určeno do expresu Vindobona (BRam 61 54 85-09 000-0 až 004-2, brzdič s polohami P a R) a šest do vnitrostátních vlaků (BRam 71 54 85-09 005-7 až 010-7, brzdič jen s polohou P). V pravidelném provozu se vozy řady BRam udržely do začátku 90. let. Označení řady se v roce 1983 změnilo na BRmn a v roce 1990 na BRn. Číselné označení doznalo změny pravděpodobně v roce 1978 na jednotný interval 70 54 85-09.

 

Dnešní vůz Bdt754 001 (vyrobený pro vnitrostátní provoz) nesl po roce 1990 označení BRn 70 54 85-09 008-2, k 11. 7. 1994 byl převeden pod novou řadu 055 a obdržel číslo 055.002. V roce 1998 došlo k jeho modernizaci v Pars Nova v Šumperku a obdržel písmenné označení Bpb a novou řadu 056, přičemž pořadové číslo se změnilo z 002 na 001. V roce 2001 se písmenné označení Bpb změnilo na současné Bdt754 a v roce 2009 došlo ke změně číselného označení na interval 50 54 20-29 0xx.

 

Druhý vůz Bdt754 002 (vyrobený do expresu Vindobona) nesl po roce 1990 označení BRn 70 54 85-09 001-7 a byl pod tímto označením využit jako pojízdná jídelna v Praze-Vršovicích. V roce 1995 došlo k jeho odstavení s výhledem rozebrání na náhradní díly, avšak v roce 2000 byl nakonec modernizován jako druhý vůz na řadu Bpb, resp. 056 s pořadovým číslem 002 (tzn. že nikdy nebyl veden pod řadou 055). V roce 2001 se písmenné označení Bpb změnilo na současné Bdt754 a v roce 2009 došlo ke změně číselného označení na interval 50 54 20-29 0xx.

 

Vozy dojezdily v letech 2012–2013, následně byly navrženy na zrušení a zrušeny. Začátkem roku 2015 se ale nad nimi usmálo štěstí a vozy se dostaly zpátky do provozního parku jako vozy odstavené s vizí jejich nasazení na trať Znojmo - Břeclav, kde by nahradily vozy řady Btx763. V březnu a červnu 2015 vozy odjely do DPOV Nymburk na úpravu do provozního stavu. Ve stavu bývalého DKV Brno je vůz 001 od dubna 2016 a vůz 002 od června 2016.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ jsou vedeny 2 vozy a oba tyto vozy jsou turnusovány. Stav je tedy stejný jako v minulém GVD. Skutečné oběhy vozů řady Bdt754 je možné si prohlédnout ve "sledovačce".

SÚ Znojmo


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

BRam 71 54 85-09 008-1

1969/69820

Bdt754 50 54 20-29 001-5

později 055.002 a 056.001

2020-12-13

BRam 61 54 85-09 001-8

1969/69824

Bdt754 50 54 20-29 002-3

později 056.002

2020-12-13


Pro vozy řady Bdt754 je vytvořena turnusová skupina 095. S vozy se můžeme setkat na stejných tratích jako v minulém GVD:

Oba vozy jsou zařazeny do dvoudenní turnusové skupiny 095, což obnáší vozbu na trati Znojmo - Břeclav. V pracovní dny jezdí oba vozy, v sobotu jsou odstavené a v neděli jezdí jeden vůz. Oběhy platily do 1. 4. 2021. V období od 2. 4. 2021 do 1. 7. 2021 platily odlišné oběhy, od 2. 7. do 20. 9. 2021 byla TS 095 zrušena úplně. Vozy začaly jezdit od 21. 9. 2021 (resp. od večera 20. 9. 2021) podle oběhů platných od 30. 9. 2021 s tím, že v neděli se prováděly pouze obraty 4525 / 4526. Oběhy platné od 30. 9. 2021:


Bdt754 001, 002

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

ZNO 4503 BCV / 4504 ZNO / 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV

odstaven ZNO

odstaven BCV

2.

BCV 4502 ZNO / 4515 BCV / 4514 ZNO / 4523 BCV / 4522 ZNO

odstaven BCV

ZNO 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV / 4520 ZNO / 4529 BCV / 4528 ZNO


V období zvaném "cyklistické léto" platí odlišné oběhy, jeden vůz této řady jezdí v soupravě vlaků Sp 1749/1750 "Expres Pálava-Podyjí" Brno - Břeclav - Znojmo - Šatov. Oběhy platné od 2. 4. do 12. 6. 2021:


Bdt754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)–(4): ZNO 4503 BCV / 4504 ZNO / 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV

 

(5): ZNO 4503 BCV / 4504 ZNO / 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV / 4524 HNJ / 11519 BNO [a přechází na (6) 24298]

BNO 06:39 24298 BNO KP / 1749 SAT / 11:07 4590 ZNO / 17:07 4591 SAT / 1750 BNO KP / 20:36 24297 BNO [a přechází na (+) 24298]

BNO 06:39 24298 BNO KP / 1749 SAT / 11:07 4590 ZNO / 17:07 4591 SAT / 1750 BNO [a přechází na (1) 1789]

2.

(1): BNO 1789 BCV / 4502 ZNO / 4515 BCV / 4514 ZNO / 4523 BCV / 4522 ZNO

 

(2)–(5): BCV 4502 ZNO / 4515 BCV / 4514 ZNO / 4523 BCV / 4522 ZNO [a přechází na (+) 4525]

odstaven ZNO

ZNO 4525 BCV / 4526 ZNO [a přechází na (1) 4503]


Od 13. 6. 2021 nastala změna spočívající v přechodném pozastavení vozby spěšných vlaků "Expres Pálava-Podyjí", oběhy platné od 13. 6. do 1. 7. 2021:


Bdt754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)–(4): ZNO 4503 BCV / 4504 ZNO / 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV

 

(5): ZNO 4503 BCV / 4504 ZNO / 4511 BCV / 4510 ZNO / 4521 BCV / 4524 ZNO

odstaven ZNO

odstaven ZNO

2.

(1): ZNO 4501 BCV / 4502 ZNO / 4515 BCV / 4514 ZNO / 4523 BCV / 4522 ZNO

 

(2)–(5): BCV 4502 ZNO / 4515 BCV / 4514 ZNO / 4523 BCV / 4522 ZNO

odstaven ZNO

ZNO 4525 BCV / 4526 ZNO [a přechází na (1) 4503]


S ohledem na nepřetržité výluky ve Střelicích a v úseku Hrušovany u Brna - Modřice byla turnusová skupina 095 od 2. 7. do 20. 9. 2021 zrušena.


Provoz v GVD: 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky