Přípojné vozy ř. 050
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2004-12-11 | Popis GVD 2004/2005. Stav a události v GVD 2003/2004 umístěny pod zvláštní odkaz na konci. |
2005-01-01 | Vůz 050.004 provozní. |
2005-01-05 | Vůz 050.003 je od 30. 12. 2004 provozní (návrat z opravy PVY v Meziměstí). Vůz ponechán v původním stavu (jednoduchá okna, bez prostoru na jízdní kola), pravděpodobně výhled pro zachování na historické účely. |
2005-03-02 | Vůz 050.025 je od 16. 2. 2005 odstaven z důvodu opravy PH v PARS Šumperk. |
2005-03-08 | Nasazování vozu do TS 035 je prováděno jen v případě jízdy soupravy 850 + 050 místo motorové jednotky ř. 835. |
2005-03-09 | Vůz 050.007 je zpět v Heršpicích, přijel 7. nebo 8. 3. 2005. |
2005-03-21 | DKV Brno uvádí pro vůz 050.007 přeřazení do provozního parku den 11. 3. 2005. |
2005-04-04 | Vůz 050.005 je od 31. 3. 2005 na opravě PVY v PJ Meziměstí. |
2005-06-26 | Vůz 050.005 byl dne 7. 6. 2005 zařazen do provozního parku po opravě PVY. Vůz 050.035 spatřen v běžném provozu. Datum zařazení po opravě ... ? |
2005-07-15 | Z opravy v PARS Šumperk se vrátily vozy 050.013 a 050.025, oba v obnoveném nátěru, dvojitými okny a s textilními potahy sedadel. |
2005-09-07 | Od 9. 8. 2005 je vůz 050.001 na opravě MH v PARS Šumperk a naopak se vrátily do provozu vozy 050.023 (9. 8. 2005) a 050.017 (28. 8. 2005). |
2005-09-24 | Přibyl další vůz se sedadly potaženými textílií - 050.023. |
2005-11-30 | Předání vozů 050.029, 050.030 a 050.037 do DKV České Budějovice. |
Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.
Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).
V současné době se u ČD nachází 35 vozů této řady a od 15. 12. 2002 jsou tyto vozy soustředěny - podobně jako motorové vozy ř. 850, k nimž typově náleží - do jediné lokality, DKV Brno - PJ Horní Heršpice.
Z celkového počtu 35 vozů je v GVD 2004/2005 zaturnusováno 26 vozů, což je zcela stejný počet jako v předešlém GVD. Vozy jsou rozděleny do turnusových skupin:
Mám-li shrnout výčet tratí, na kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění, pak se jedná o tyto tratě:
Aktuální stav přípojných vozů ř. Bmx - 050 v DKV Brno:
Původní číslo | Rok/výr. číslo | Současné číslo | Sedadla | Okna | Spojen s vozem |
Pozn. |
Aktualizace |
Balm 70 54 20-09 008 | Bmx 050.001 | zelená koženka | stará | - | oprava MH v PARS Šumperk | 2005-08-09 | |
Balm 70 54 20-09 082 | 1967/69011 | Bmx 050.002 | červená koženka | dvojitá | 050.041 | 2005-04-15 | |
Balm 70 54 20-09 087 | Bmx 050.003 | zelená koženka | stará | - | 2005-04-15 | ||
Balm 70 54 20-09 089 | Bmx 050.004 | zelená koženka | dvojitá | - | 2005-02-21 | ||
Balm 70 54 20-09 136 | Bmx 050.005 | zelená koženka | dvojitá | - | 2005-07-22 | ||
Balm 70 54 20-09 137 | 1968/69425 | Bmx 050.006 | zelená koženka | dvojitá | 050.012 | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 140 | 1968/69428 | Bmx 050.007 | červená koženka | dvojitá | - | 2005-07-22 | |
Balm 70 54 20-09 142 | 1968/69430 | Bmx 050.009 | textílie | dvojitá | 050.038 | 2005-02-23 | |
Balm 70 54 20-09 144 | 1968/69432 | Bmx 050.011 | zelená koženka | dvojitá | - | 2005-07-05 | |
Balm 70 54 20-09 145 | 1968/69433 | Bmx 050.012 | zelená koženka | dvojitá | 050.006 | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 007 | Bmx 050.013 | textílie | dvojitá | 050.025 | 2005-07-22 | ||
Balm 70 54 20-09 035 | Bmx 050.014 | zelená koženka | stará | - | 2005-07-15 | ||
Balm 70 54 20-09 039 | 1966/67754 | Bmx 050.015 | zelená koženka | stará | - | 2005-07-16 | |
Balm 70 54 20-09 110 | Bmx 050.016 | zelená koženka | dvojitá | 050.018 | 2005-07-17 | ||
Balm 70 54 20-09 157 | Bmx 050.017 | červená koženka | dvojitá | - | 2005-08-28 | ||
Balm 70 54 20-09 179 | Bmx 050.018 | zelená koženka | dvojitá | 050.016 | 2005-07-17 | ||
Balm 70 54 20-09 032 | 1966/67747 | Bmx 050.021 | textílie | dvojitá | 050.022 | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 112 | 1968/69400 | Bmx 050.022 | textílie | dvojitá | 050.021 | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 113 | Bmx 050.023 | textílie | dvojitá | - | 2005-09-24 | ||
Balm 70 54 20-09 011 | 1966/67726 | Bmx 050.024 | zelená koženka | dvojitá | - | 2005-04-10 | |
Balm 70 54 20-09 014 | Bmx 050.025 | textílie | dvojitá | 050.013 | 2005-07-22 | ||
Balm 70 54 20-09 017 | 1966/67732 | Bmx 050.026 | textílie | dvojitá | 050.033 | 2005-04-10 | |
Balm 70 54 20-09 092 | 1967/69029 | Bmx 050.028 | zelená koženka | stará | - | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 094 | Bmx 050.029 | zelená koženka | stará | - | od 28. 11. 2005 ve stavu DKV České Budějovice | 2005-11-28 | |
Balm 70 54 20-09 101 | 1968/69048 | Bmx 050.030 | zelená koženka | dvojitá | 050.037 | od 28. 11. 2005 ve stavu DKV České Budějovice | 2005-11-28 |
Balm 70 54 20-09 104 | Bmx 050.031 | zelená koženka | dvojitá | 050.034 | 2005-07-17 | ||
Balm 70 54 20-09 111 | 1968/69399 | Bmx 050.033 | textílie | dvojitá | 050.026 | 2005-04-10 | |
Balm 70 54 20-09 146 | 1968/69434 | Bmx 050.034 | červená koženka | dvojitá | 050.031 | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 148 | 1968/69436 | Bmx 050.035 | červená koženka | dvojitá | - | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 149 | 1968/69437 | Bmx 050.036 | textílie | dvojitá | 050.039 | 2005-07-22 | |
Balm 70 54 20-09 150 | 1968/69438 | Bmx 050.037 | zelená koženka | dvojitá | 050.030 | od 28. 11. 2005 ve stavu DKV České Budějovice | 2005-11-28 |
Balm 70 54 20-09 153 | 1968/69441 | Bmx 050.038 | textílie | dvojitá | 050.009 | 2005-02-23 | |
Balm 70 54 20-09 154 | 1968/69442 | Bmx 050.039 | textílie | dvojitá | 050.036 | 2005-07-22 | |
Balm 70 54 20-09 178 | 1968/69813 | Bmx 050.040 | zelená koženka | stará | - | 2005-07-17 | |
Balm 70 54 20-09 180 | 1968/69815 | Bmx 050.041 | červená koženka | dvojitá | 050.002 | 2005-04-15 |
Nátěry vozů
Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
Prostor na jízdní kola
Vlaky řazené ve složení motorový vůz ř. 850 + 1 až 2 přípojné vozy ř. 050 (nebo lok. ř. 742 + 2 až 3 přípojné vozy ř. 050) na některých tratích v podstatě dominují. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno. Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola. V současné době mají zmiňovanou úpravu provedenou kromě vozu 050.003, u kterého se uvažuje o ponechání interiéru v původním stavu.
Dvojitá okna
Vozy 050 začínají být na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny, čímž jejich kredit poměrně stoupá, neboť jednoduchá okna, kterými jsou vozy z výroby vybaveny, jsou nic moc (protahuje kolem nich vítr, v zimě se rosí nebo jimi propadává sníh, v létě zase zatéká ...).
Spřahování dvojic
Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li vlak sestaven z více jak 2 vozů, nejsou přechody a můstky nad rámec zmiňovaných 9 dvojic (tzn. 18 vozů) spojovány.
Interiér:
Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými
koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy
červenou. Novinkou je potahování sedadel textilními potahy.
Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.