Motorové vozy ř. 850
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2005-12-04 | Popis GVD 2005/2005. Stav a události v GVD 2004/2005 umístěny pod zvláštní odkaz na konci. |
2005-12-08 | Z PARS Šumperk se v prvních prosincových dnech vrátil zpět do Brna vůz 850.001, v novém (historickém) nátěru, provozní od 2. 12. 2005. Např. 7. a 8. 12. 2005 byl na výkonu Os 4824/4841 s obdobně natřeným vozem 050.001. |
2005-12-17 | Ke dni 15. 11. 2005 byly zrušeny motorové vozy 850.009, 850.012 a 850.049. |
2005-12-30 | Prioritou pro motorový vůz 850.001 je jeho zachování pro historické účely, do běžného provozu tudíž - pokud není nezbytně nutné - nezasahuje. V druhé polovině prosince 2005 je motorový vůz 850.008 vidět odstavený v Horních Heršpicích za točnou. |
2006-01-28 | 25. 1. 2006 došlo při přistavování souprav pro Os 4450 a Os 4852 při posunu k prudkému najetí vozem ř. 043 na vůz 850.048, který je poškozen a odstaven, prozatím není vyloučeno ani jeho zrušení. Aktualizován snímek motorového vozu 850.001. |
2006-02-03 | Doplnění informace z Magazínu Pars o nátěru vozů 850.001 a 050.001. |
2006-03-17 | Upraveny oběhy v souvislosti se změnou omezení jízd některých Os vlaků v úseku Zastávka u Brna - Náměšť nad Oslavou. Odstavený vůz 850.048 pravděpodobně poslouží pro znovuzprovoznění vozu 850.008; on sám už do provozu zasáhne již stěží. |
2006-03-31 | Doplněna informace o odstavení motorového vozu 850.001 od 24. 2. 2006 - garanční oprava v PARS Šumperk. |
2006-04-08 | Motorový vůz 850.001 je od 5. 4. 2006 opět provozní. Přípojný vůz 050.001 by měl být do týdne opraven. Vůz 850.050 je zapůjčen do DKV Olomouc. |
2006-04-28 | Od 1. 5. 2006 je v Brně o "krokodýla" méně, neboť vůz 850.050 je k témuž dni nově v DKV Olomouc. |
2006-05-02 | Od 26. 4. 2006 je odstaven motorový vůz 850.021 - oprava spalovacího motoru. |
2006-05-30 | Od 26. 5. 2006 je opravu spalovacího motoru odstaven další motorový vůz - 850.028. |
2006-06-15 | Počínaje dnem 13. 6. 2006 se počet "krokodýlů" opět zmenšil - vůz 850.029 je od tohoto dne ve stavu DKV Olomouc. |
2006-06-26 | 22. 6. 2006 byl vrácen do provozu po opravě spalovacího motoru vůz 850.021, naopak 21. 6. 2006 je pro opravu spalovacího motoru odstaven vůz 850.032. |
2006-07-22 | Od 4. 7. 2006 je opět provozní motorový vůz 850.028. |
2006-09-04 | Motorový vůz 850.010 je od 4. 9. 2006 v PARS Šumperk na opravě... |
2006-09-26 | ... a od 9. 9. 2006 je opět v provozu. |
2006-10-25 | 18. 10. 2006 byly předány k likvidaci motorové vozy 850.009 a 850.049. |
Vozů M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967.
DKV Brno bylo po několik let jediným depem ČD, kde se soustředily motorové vozy ř. 850. Nově jsou motorové vozy řady 850 vedeny i v DKV Olomouc - od 1. 5. 2006 vůz 850.050 a od 13. 6. 2006 vůz 850.029. U Českých drah se v současné době nachází 15 motorových vozů ř. 850 (z toho jsou ale 3 motorové vozy zrušeny), 13 z nich je soustředěno v DKV Brno, a to v provozní jednotce Horní Heršpice.
V GVD 2004/2005 bylo v Brně turnusováno celkem 8 motorových vozů, v GVD 2005/2006 počet turnusovaných vozů ř. 850 klesl na 6 vozů. Dne 18. 10. 2006 byly předány firmě Demonta TRADE - Kovošrot k likvidaci vozy 850.009 a 850.049. Počet vozů této řady v DKV Brno tak klesl na 11 kusů.
"Krokodýlové" jsou provozováni v jediné turnusové skupině 833. Protože se jedná v podstatě o ohrožený druh, vypisuji obraty podrobně:
850 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1)
Hs 4401 Bo / 4890 Za / 4831 Bo / 4444 Iv / 4447 Bo / 1924 Zo (2) - (5) Bo 4490 Mb / 14490 Iv / 14401 Mb / 4430 Hs / 4407 Bo / 4444 Iv / 4447 Bo / 1924 Zo |
Tr 4870 Ja / 1661 Bo / 1922 Hs / 4411 Bo / 4412 Hs / 1925 Bo | Hs 4407 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs / 24534 Zo |
2. | Zo 1921 Bo / 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4448 Iv / 14429 Mb / 14428 Ol / 4453 Bo | Zo 1921 Bo / 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo | 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo |
3. | Bo 4402 Hs / 1923 Bo / 1922 Hs / 4411 Bo / 1924 Mb / 14422 Iv / 4451 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo / 4856 Za / 4861 Bo | Bo 4651 Vn / 4650 Bo / 4402 Hs / 1923 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs | Bo 4651 Vn / 4650 Bo / 4402 Hs / 1923 Bo / 4830 Na / 4845 Bo / 4836 Na / 4851 Bo |
4. | Bo 4440 Ol / 4443 Bo / 4107 Vi / 1726 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs | Bo 4442 Ol / 14415 Mb / 4464 Be / 4465 Mb / 14416 Ol / 14419 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 14424 Ol / 14427 Mb / 14428 Ol / 4453 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 14434 Ol / 4493 St / 4452 Ol | Bo 4442 Ol / 14415 Mb / 4464 Be / 4465 Mb / 14416 Ol / 14419 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 14424 Ol / 14427 Mb / 14428 Ol / 4453 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 14434 Ol / 4493 St / 4452 Ol |
5. | (1)
Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4408 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 4494 Mk /
4469 Mb / 4451 Bo / 4450 Iv / 14435 Mb / 14434 Ol / 4455 St / 4452 Ol (2) - (5) Hs 4401 Bo / 4890 Za / 4831 Bo / 4408 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 4494 Mk / 4469 Mb / 4451 Bo / 4450 Iv / 14435 Mb / 14434 Ol / 4455 St / 4452 Ol |
Hs 4407 Bo | Ol 14401 Mb / 14404 Ol / 14409 Mb / 14410 Ol / 14411 Mb / 14412 Ol / 14413 Mb / 4462 Mk / 4463 Mb / 14414 Ol / 4447 Bo |
6. | (1)
Bo 4490 Mb / 14490 Iv / 14401 Mb / 4430 Hs / 4407 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo (2) - (4) Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo (5) Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo / 4854 Ok / 4889 Tr |
Ol 14401 Mb / 14404 Ol / 14407 Mb / 14408 Iv / 14409 Mb / 14410 Ol / 14411 Mb / 14412 Ol / 14413 Mb / 4462 Mk / 4463 Mb / 14414 Ol / 4447 Bo / 4418 Hs | Bo 1922 Hs / 4411 Bo / 4412 Hs |
Tratě na kterých je možno motorové vozy ř. 850 zahlédnout:
V porovnání s GVD 2004/2005 se motorové vozy ř.
850 objevují opět v úseku Nemotice - Veselí nad Moravou, naopak opouští trať
Jihlava - Havlíčkův Brod a Brno - Tišnov.
Stav motorových vozů ř. 850 v
DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
|
Historický nátěr motorového vozu 850.001 a
přípojného vozu 050.001
V prosinci 2005 se do Brna vrátily do
Brna vozy 850.001 a 050.001. Stručnou informaci přinesl "Pars Magazín 12/2005",
z kterého vyjímám: Dne 11. 7. 2005 byl v naší
společnosti převzat do MH opravy motorový vůz 850 001-9 a 9. 8. 2005 jej
následoval přípojný vůz 050 001-7 do PH opravy. Oba vozy provozuje v současné
době DKV Brno P.J. Horní Heršpice. Vozy mají od výroby v roce 1962 ujeto cca
1 500 000 km. Výjimečnost oprav obou vozů je v realizaci barevného provedení LAK
1 PUR v původním barevném řešení od výrobce MSV Studénka. GŘ ČD, a.s. dodalo
příslušné vzorové listy, pouze vnější popis vozidel ve žlutém provedení musí být
z důvodů nasazení v normálním provozu s cestujícími proveden dle současných
platných norem. Jednalo se o velmi atraktivní zakázku z důvodu častého
vystavování soupravy v okolních zemích a zviditelnění provedené opravy naší
společností Pars nova a.s. Šumperk na kolejích ČD, ale i v zahraničí. Zákazník
požadoval opravu a ponechání všech původních komponentů včetně spalovacího
motoru K 12V 170 DR. Byly pouze realizovány nové požadavky na přečalounění
sedaček a opěrek v původním červeném koženkovém provedení (850 001-9), na WC
provedení nových litých podlah + nových plastových rozvodů vody.
K tomuto článku pouze dodávám, že výraz "prototypový
vůz" pro přípojný vůz 050.001 není správný, neboť vůz 050.001 je původně vůz
Balm 70 54 20-09 008, není tedy nejstarší.
V DKV Brno se již nevyskytují:
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2002/2003.