Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2005-12-04 Popis GVD 2005/2005. Stav a události v GVD 2004/2005 umístěny pod zvláštní odkaz na konci.
2005-12-08 Z PARS Šumperk se v prvních prosincových dnech vrátil zpět do Brna vůz 850.001, v novém (historickém) nátěru, provozní od 2. 12. 2005. Např. 7. a 8. 12. 2005 byl na výkonu Os 4824/4841 s obdobně natřeným vozem 050.001.
2005-12-17 Ke dni 15. 11. 2005 byly zrušeny motorové vozy 850.009, 850.012 a 850.049.
2005-12-30 Prioritou pro motorový vůz 850.001 je jeho zachování pro historické účely, do běžného provozu tudíž - pokud není nezbytně nutné - nezasahuje. V druhé polovině prosince 2005 je motorový vůz 850.008 vidět odstavený v Horních Heršpicích za točnou.
2006-01-28 25. 1. 2006 došlo při přistavování souprav pro Os 4450 a Os 4852 při posunu k prudkému najetí vozem ř. 043 na vůz 850.048, který je poškozen a odstaven, prozatím není vyloučeno ani jeho zrušení. Aktualizován snímek motorového vozu 850.001.
2006-02-03 Doplnění informace z Magazínu Pars o nátěru vozů 850.001 a 050.001.
2006-03-17 Upraveny oběhy v souvislosti se změnou omezení jízd některých Os vlaků v úseku Zastávka u Brna - Náměšť nad Oslavou. Odstavený vůz 850.048 pravděpodobně poslouží pro znovuzprovoznění vozu 850.008; on sám už do provozu zasáhne již stěží.
2006-03-31 Doplněna informace o odstavení motorového vozu 850.001 od 24. 2. 2006 - garanční oprava v PARS Šumperk.
2006-04-08 Motorový vůz 850.001 je od 5. 4. 2006 opět provozní. Přípojný vůz 050.001 by měl být do týdne opraven. Vůz 850.050 je zapůjčen do DKV Olomouc.
2006-04-28 Od 1. 5. 2006 je v Brně o "krokodýla" méně, neboť vůz 850.050 je k témuž dni nově v DKV Olomouc.
2006-05-02 Od 26. 4. 2006 je odstaven motorový vůz 850.021 - oprava spalovacího motoru.
2006-05-30 Od 26. 5. 2006 je opravu spalovacího motoru odstaven další motorový vůz - 850.028.
2006-06-15 Počínaje dnem 13. 6. 2006 se počet "krokodýlů" opět zmenšil - vůz 850.029 je od tohoto dne ve stavu DKV Olomouc.
2006-06-26 22. 6. 2006 byl vrácen do provozu po opravě spalovacího motoru vůz 850.021, naopak 21. 6. 2006 je pro opravu spalovacího motoru odstaven vůz 850.032.
2006-07-22 Od 4. 7. 2006 je opět provozní motorový vůz 850.028.
2006-09-04 Motorový vůz 850.010 je od 4. 9. 2006 v PARS Šumperk na opravě...
2006-09-26 ... a od 9. 9. 2006 je opět v provozu.
2006-10-25 18. 10. 2006 byly předány k likvidaci motorové vozy 850.009 a 850.049.

Vozů M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967.

DKV Brno bylo po několik let jediným depem ČD, kde se soustředily motorové vozy ř. 850. Nově jsou motorové vozy řady 850 vedeny i v DKV Olomouc - od 1. 5. 2006 vůz 850.050 a od 13. 6. 2006 vůz 850.029. U Českých drah se v současné době nachází 15 motorových vozů ř. 850 (z toho jsou ale 3 motorové vozy zrušeny), 13 z nich je soustředěno v DKV Brno, a to v provozní jednotce Horní Heršpice.

V GVD 2004/2005 bylo v Brně turnusováno celkem 8 motorových vozů, v GVD 2005/2006 počet turnusovaných vozů ř. 850 klesl na 6 vozů. Dne 18. 10. 2006 byly předány firmě Demonta TRADE - Kovošrot k likvidaci vozy 850.009 a 850.049. Počet vozů této řady v DKV Brno tak klesl na 11 kusů.

"Krokodýlové" jsou provozováni v jediné turnusové skupině 833. Protože se jedná v podstatě o ohrožený druh, vypisuji obraty podrobně:

850
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1) Hs 4401 Bo / 4890 Za / 4831 Bo / 4444 Iv / 4447 Bo / 1924 Zo
(2) - (5) Bo 4490 Mb / 14490 Iv / 14401 Mb / 4430 Hs / 4407 Bo / 4444 Iv / 4447 Bo / 1924 Zo
Tr 4870 Ja / 1661 Bo / 1922 Hs / 4411 Bo / 4412 Hs / 1925 Bo Hs 4407 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs / 24534 Zo
2. Zo 1921 Bo / 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4448 Iv / 14429 Mb / 14428 Ol / 4453 Bo Zo 1921 Bo / 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo 4404 Hs / 4409 Bo / 4406 Hs / 4413 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo
3. Bo 4402 Hs / 1923 Bo / 1922 Hs / 4411 Bo / 1924 Mb / 14422 Iv / 4451 Bo / 4414 Hs / 4417 Bo / 4856 Za / 4861 Bo Bo 4651 Vn / 4650 Bo / 4402 Hs / 1923 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs Bo 4651 Vn / 4650 Bo / 4402 Hs / 1923 Bo / 4830 Na / 4845 Bo / 4836 Na / 4851 Bo
4. Bo 4440 Ol / 4443 Bo / 4107 Vi / 1726 Bo / 4408 Hs / 4415 Bo / 4416 Hs Bo 4442 Ol / 14415 Mb / 4464 Be / 4465 Mb / 14416 Ol / 14419 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 14424 Ol / 14427 Mb / 14428 Ol / 4453 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 14434 Ol / 4493 St / 4452 Ol Bo 4442 Ol / 14415 Mb / 4464 Be / 4465 Mb / 14416 Ol / 14419 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 14424 Ol / 14427 Mb / 14428 Ol / 4453 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 14434 Ol / 4493 St / 4452 Ol
5. (1) Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4408 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 4494 Mk / 4469 Mb / 4451 Bo / 4450 Iv / 14435 Mb / 14434 Ol / 4455 St / 4452 Ol
(2) - (5) Hs 4401 Bo / 4890 Za / 4831 Bo / 4408 Mb / 14420 Ol / 14423 Mb / 4494 Mk / 4469 Mb / 4451 Bo / 4450 Iv / 14435 Mb / 14434 Ol / 4455 St / 4452 Ol
Hs 4407 Bo Ol 14401 Mb / 14404 Ol / 14409 Mb / 14410 Ol / 14411 Mb / 14412 Ol / 14413 Mb / 4462 Mk / 4463 Mb / 14414 Ol / 4447 Bo
6. (1) Bo 4490 Mb / 14490 Iv / 14401 Mb / 4430 Hs / 4407 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo
(2) - (4) Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo
(5) Ol 4441 Bo / 4826 Na / 4843 Bo / 4810 Ja / 4815 Bo / 4854 Ok / 4889 Tr
Ol 14401 Mb / 14404 Ol / 14407 Mb / 14408 Iv / 14409 Mb / 14410 Ol / 14411 Mb / 14412 Ol / 14413 Mb / 4462 Mk / 4463 Mb / 14414 Ol / 4447 Bo / 4418 Hs Bo 1922 Hs / 4411 Bo / 4412 Hs

 

Tratě na kterých je možno motorové vozy ř. 850 zahlédnout:

V porovnání s GVD 2004/2005 se motorové vozy ř. 850 objevují opět v úseku Nemotice - Veselí nad Moravou, naopak opouští trať Jihlava - Havlíčkův Brod a Brno - Tišnov.
 

Stav motorových vozů ř. 850 v DKV Brno - PJ Horní Heršpice:
 
Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Úpravy na voze Pozn. Aktualizace
M 283.101II 1962/63739 850.001 již dříve: dvojitá okna; z výroby: rozdělení prostoru pro cestující na 2 oddíly, sedadla s růžovou koženkou; od července 2003 úprava čel vozu (původní vzhled po výrobě); od prosince 2005 v historickém nátěru určen pro historické účely 2006-04-08
M 286.0008 1966/68373 850.008 bez úprav (stará okna), ohřev 3x400 V odstaven (t. č. v Horních Heršpicích) 2006-01-18
M 286.0010 1966/68375 850.010 od IX/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2006-09-09
M 286.0012 1966/68377 850.012 bez úprav (stará okna) zrušen, čeká na fyzickou likvidaci, od 26. 10. 2005 v Nymburce jako zdroj náhradních dílů 2005-11-15
M 286.0015 1967/68380 850.015 od XII/2003 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2006-01-15
M 286.0021 1967/68386 850.021 od X/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru   2006-06-22
M 286.0028 1967/68976 850.028 od III/2002 dvojitá okna   2006-07-04
M 286.0030 1967/68978 850.030 od V/2002 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV,  zaslepené čelo na straně motoru   2006-01-01
M 286.0031 1967/68979 850.031 od VI/2004 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru   2006-01-28
M 286.0032 1967/68980 850.032 od III/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru odstaven - oprava spalovacího motoru 2006-06-21
M 286.0048 1967/68996 850.048 od VII/2001 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru trvale odstaven po násilném poškození 25. 1. 2006 (t. č. v Horních Heršpicích) 2006-01-25

 

Historický nátěr motorového vozu 850.001 a přípojného vozu 050.001
V prosinci 2005 se do Brna vrátily do Brna vozy 850.001 a 050.001. Stručnou informaci přinesl "Pars Magazín 12/2005", z kterého vyjímám: Dne 11. 7. 2005 byl v naší společnosti převzat do MH opravy motorový vůz 850 001-9 a 9. 8. 2005 jej následoval přípojný vůz 050 001-7 do PH opravy. Oba vozy provozuje v současné době DKV Brno P.J. Horní Heršpice. Vozy mají od výroby v roce 1962 ujeto cca 1 500 000 km. Výjimečnost oprav obou vozů je v realizaci barevného provedení LAK 1 PUR v původním barevném řešení od výrobce MSV Studénka. GŘ ČD, a.s. dodalo příslušné vzorové listy, pouze vnější popis vozidel ve žlutém provedení musí být z důvodů nasazení v normálním provozu s cestujícími proveden dle současných platných norem. Jednalo se o velmi atraktivní zakázku z důvodu častého vystavování soupravy v okolních zemích a zviditelnění provedené opravy naší společností Pars nova a.s. Šumperk na kolejích ČD, ale i v zahraničí. Zákazník požadoval opravu a ponechání všech původních komponentů včetně spalovacího motoru K 12V 170 DR. Byly pouze realizovány nové požadavky na přečalounění sedaček a opěrek v původním červeném koženkovém provedení (850 001-9), na WC provedení nových litých podlah + nových plastových rozvodů vody.
K tomuto článku pouze dodávám, že výraz "prototypový vůz" pro přípojný vůz 050.001 není správný, neboť vůz 050.001 je původně vůz Balm 70 54 20-09 008, není tedy nejstarší.

V DKV Brno se již nevyskytují:

850.049
Motorový vůz 850.009 v ŽST Moravské Bránice dne 29. 5. 2004. Autor snímku Dušan Mrňa. "Krokodýl" 850.029 odjíždí 3. 5. 2006 ze zastávky a nákladiště Silůvky jako Os 4407. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.   Mezi Radosticemi a Silůvkami je dne 24. 2. 2006 zachycen Sp 1924 složený ze dvou částí - v čele vlaku je motorový vůz  850.050, jako vložený jede vůz 850.031. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2004/2005.