Přípojné vozy ř. Btx763, BDdtx764 a Bdtx766 (ex ř. 021, 022)
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2008-11-23 | Popis GVD 2008/2009. Stav a události v GVD 2007/2008 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2008-12-18 | Vůz 021.057 je od 11. 12. 2008 zpět v provozu. |
2009-01-15 | Dne 14. 1. 2009 se přemísťovaly vozy 021.046 a 021.068 z Veselí nad Moravou do Znojma a již zde zůstanou, administrativně jsou v PP Znojmo vedeny od 14. 1. 2009. Důvodem je odpovídající potřeba záložních vozů. |
2009-01-23 | Upraven text u všech řad vozů v souvislosti s přečíslováním přípojných vozů k 1. 1. 2009. Vůz Btx763 033 (ex 021.045) je po opravě PVY od 7. 1. 2009 zpět v provozu. Naopak na opravu PH v KOS Krnov vyjel vůz Btx763 001 (ex 021.060), jako odstavený je veden od 20. 1. 2009. Opravena informace o předpokládaném zachování vozů řady BDdtx764 - měly by být zachovány vozy BDdtx764 001 a BDdtx764 003. |
2009-02-10 | Na opravu v rozsahu PH se do KOS Krnov vydal vůz Btx763 002, jako odstavený je veden od 4. 2. 2009. |
2009-02-24 | Do KOS Krnov odjel na opravu PH další vůz Btx763 006 odstavený 24. 2. 2009. |
2009-03-05 | Během opravy vozu Btx763 002 byla zjištěna neopravitelná závada, která se vší pravděpodobností povede ke zrušení tohoto vozu. Do KOS Krnov poputuje na opravu vůz Btx763 007. S ohledem na tuto skutečnost a rovněž další pokles turnusové potřeby vozů řady Btx763 od 8. 3. 2009 v PS Veselí nad Moravou na pouhé dva vozy (ve prospěch "dlouhých balmáků" Bmx765), dnes byly do Znojma přemístěny z Veselí nad Moravou vozy Btx763 019 a Btx763 041. Doplněna informace o návratu a uvedení do provozu vozu Btx763 050 po opravě PH v KOS Krnov dne 1. 2. 2009. |
2009-03-14 | Pro upřesnění převodu vozů Btx763 019 a Btx763 041 z Veselí nad Moravou do Znojma uvádím, že administrativně tak bylo učiněno 12. 3. 2009. |
2009-03-21 | V souvislosti se vznikem Depa historických vozidel (DHV) Lužná u Rakovníka byly 1. 1. 2009 do stavu DHV Lužná u Rakovníka administrativně převedeny vozy Btx761 (ex 020.042), BDdtx764 001 a 003 (ex 022.002 a 022.001). Údaje o těchto vozech byly proto přemístěny do archívu. |
2009-04-28 | Vůz Btx763 007 se nachází na opravě PH v KOS Krnov. Stav vozů Btx763 001 a 002 nemám v tuto chvíli potvrzen. |
2009-05-11 | Dne 1. 5. 2009 byl po opravě PH uveden do provozu vůz Btx763 006. |
2009-05-24 | Dne 20. 5. 2009 proběhla přeprava vozu Btx763 007 do Znojma po opravě PH, od 21. 5. 2009 je vůz veden jako provozní. |
2009-06-08 | Doplněny informace o návratu vozu Btx763 001 z opravy PH (provozní je od 3. 4. 2009) a o návrhu na zrušení vozu Btx763 002 k 4. 4. 2009. |
2009-07-19 | Vůz BDdtx764 002 je od 28. 6. 2009 nasazen do pravidelného provozu na víkendových vlacích Brno - Lednice a zpět. |
2009-08-14 | Na opravě PH v KOS Krnov je od 12. 8. 2009 vůz Btx763 005. Vůz Btx763 002 byl k 28. 7. 2009 zrušen. |
2009-08-21 | Doplněna informace o odstavení vozu Btx763 029 pro poruchu dveří od 10. 7. 2009, čeká na náhradní součástky. |
2009-10-03 | Doplněna informace o odstavení vozu Btx763 018 pro poruchu dveří od 19. 8. 2009, čeká na náhradní součástky. |
2009-11-06 | V provozu jsou opět vozy Btx763 005 (od 1. 11. 2009) a Btx763 018 (od 26. 10. 2009). |
Přípojné vozy řady Btx761 (býv. ř. 020)
Vozy řady 020 byly vyráběny v letech 1958 až 1969 ve vagónce Studénka. Jejich řadové označení tehdy bylo Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). V roce 1958 byl vyroben prototyp, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1990 dostaly vozy nové označení Bix, časem přibylo i podobné označení jako pro hnací vozidla - řada 020. Od roku 2001 nesou vozy zpřesněné označení Btx761.
Ve stavu DKV Brno byl do 31. 12. 2008 veden ve stavu jediný vůz 020.142, a to na provozním pracovišti Znojmo. Dnem 1. 1. 2009 je ve stavu DHV Lužná u Rakovníka. Tímto končím s dalším sledováním vozů řady Btx761.
Přípojné vozy řady Btx763 (býv. ř. 021)
V 90. letech proběhla diskutabilní rekonstrukce vozů ř. 020. Vozy mají centrálně ovládané dveře, zcela zásadní úpravu prodělal interiér - byla dosazena sedadla ne nepodobná tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina") a další úpravy. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a od roku 2009 na Btx763.Vozy řady Btx763 jsou soustředěny do PP Znojmo a do PS Veselí nad Moravou. Ve stavu DKV Brno je celkem 23 vozů řady Btx763, z nichž bylo od 14. 12. 2008 turnusováno 14 vozů (o dva méně než v GVD 2007/2008) a od 8. 3. 2009 již jen 12 vozů.
PP Znojmo
Ve Znojmě je k dispozici 15 vozů řady Btx763 (do 13. 1. 2009 to bylo 11 vozů a do 5. 3. 2009 třináct vozů), z toho 10 vozů je turnusováno (turnusové skupiny 036, 038, 039 a 040. Vozy se vyskytují výhradně na trati Břeclav - Znojmo.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0245 | 1960/59763 | Btx763 50 54 28-29 001-7 | později Balm 70 54 28-05 022-7 // Bix 020.019-6 // Btx 95 54 5 021 060-9 | 2009-04-03 |
Balm 5-0274 | 1960/59790 | Btx763 50 54 28-29 002-5 | později Balm 70 54 28-05 049-0 // Bix 020.181-4 // Btx 95 54 5 021 061-7; odstaven - během opravy PH v KOS Krnov zjištěna neodstranitelná závada, ke dni 4. 4. 2009 byl vůz navržen na zrušení, ke dni 28. 7. 2009 byl zrušen | 2009-07-28 |
Balm 5-0352 | 1960/60335 | Btx763 50 54 28-29 005-8 | později Balm 70 54 28-05 124-1 // Bix 020.130-1 // Btx 95 54 5 021 056-7 | 2009-11-01 |
Balm 5-0385 | 1960/60681 | Btx763 50 54 28-29 006-6 | později Balm 70 54 28-05 154-8 // Bix 020.137-6 // Btx 95 54 5 021 047-6 | 2009-05-05 |
Balm 5-0465 | 1961/61077 | Btx763 50 54 28-29 007-4 | později Balm 70 54 28-05 232-2 // Bix 020.050-1 // Btx 95 54 5 021 054-2 | 2009-05-20 |
Balm 5-0508 | 1961/61120 | Btx763 50 54 28-29 009-0 | později Balm 70 54 28-05 274-4 // Bix 020.224-2 // Btx 95 54 5 021 068-2 | 2009-01-17 |
Balm 5-0581 | 1961/61670 | Btx763 50 54 28-29 011-6 | později Balm 70 54 28-05 346-0 // Bix 020.040-2 // Btx 95 54 5 021 049-2 | 2009-01-17 |
Balm 5-0663 | 1962/63322 | Btx763 50 54 28-29 018-1 | později Balm 70 54 28-05 427-8 // Bix 020.076-6 // Btx 95 54 5 021 059-1 | 2009-10-26 |
Balm 5-0664 | 1962/63323 | Btx763 50 54 28-29 019-9 | později Balm 70 54 28-05 428-6 // Bix 020.077-4 // Btx 95 54 5 021 044-3 | 2009-03-05 |
Balm 5-0690 | 1962/63349 | Btx763 50 54 28-29 020-7 | později Balm 70 54 28-05 454-2 // Bix 020.246-5 // Btx 95 54 5 021 048-4 | 2009-01-17 |
Balm 5-0714 | 1962/63373 | Btx763 50 54 28-29 021-5 | později Balm 70 54 28-05 475-7 // Bix 020.251-5 // Btx 95 54 5 021 057-5 | 2009-01-17 |
Balm 5-0753 | 1965/66463 | Btx763 50 54 28-29 029-8 | později Balm 70 54 28-05 514-3 // Bix 020.119-4 // Btx 95 54 5 021 026-0; odstaven - čeká na opravu dveří | 2009-07-10 |
Balm 5-0795 | 1965/67201 | Btx763 50 54 28-29 033-0 | později Balm 70 54 28-05 556-4 // Bix 020.045-1 // Btx 95 54 5 021 045-0 | 2009-01-17 |
Balm 5-0832 | 1966/67238 | Btx763 50 54 28-29 039-7 | později Balm 70 54 28-05 593-7 // Bix 020.273-9 // Btx 95 54 5 021 046-8 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 676-6 | 1969/70688 | Btx763 50 54 28-29 041-3 | později Bix 020.063-4 // Btx 95 54 5 021 013-8 | 2009-03-05 |
PS Veselí nad Moravou
Nasazení přípojných vozů řady Btx763 se v GVD 2008/2009 oproti GVD předcházejícímu značně zmenšilo - ze 7 turnusovaných vozů byly od 14. 12. 2008 turnusovány pouze 4 vozy a tento počet se dále změnil od 8. 3. 2009, kdy počet turnusovaných vozů klesl na 2. Ve Veselí nad Moravou je inventárně 8 vozů této řady (do 13. 1. 2009 zde bylo 12 vozů a do 5. 3. 2009 deset vozů). Oběhy jsou soustředěny do turnusové skupiny 055. Vozy řady Btx763 můžeme spatřit mezi Veselím nad Moravou a Brnem, Starým Městem u Uherského Hradiště a Vlárským průsmykem. Přestaly tedy jezdit do Vrbovců a Strážnice.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0288 | 1960/60271 | Btx763 50 54 28-29 003-3 | později Balm 70 54 28-05 063-1 // Bix 020.184-8 // Btx 95 54 5 021 042-7 | 2009-01-17 |
Balm 5-0613 | 1962/63226 | Btx763 50 54 28-29 014-0 | později Balm 70 54 28-05 378-3 // Bix 020.074-1 // Btx 95 54 5 021 052-6 | 2009-01-17 |
Balm 5-0772 | 1965/66482 | Btx763 50 54 28-29 024-9 | později Balm 70 54 28-05 533-3 // Bix 020.058-4 // Btx 95 54 5 021 009-6 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 679-4 | 1969/70689 | Btx763 50 54 28-29 042-1 | později Bix 020.064-2 // Btx 95 54 5 021 053-4 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 697-6 | 1969/70707 | Btx763 50 54 28-29 043-9 | později Bix 020.067-5 // Btx 95 54 5 021 008-8 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 650-5 | 1969/70660 | Btx763 50 54 28-29 045-4 | později Bix 020.089-9 // Btx 95 54 5 021 015-3 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 664-6 | 1969/70674 | Btx763 50 54 28-29 047-0 | později Bix 020.286.1 // Btx 95 54 5 021 012-0 | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 641-4 | 1969/70651 | Btx763 50 54 28-29 050-4 | později Bix 020.157-4 // Btx 95 54 5 021 067-4 | 2009-02-01 |
Přípojné vozy řady BDdtx764 (býv. ř. 022)
V roce 1961 bylo ve Studénce vyrobeno 30 vozů s interiérem upraveným pro přepravu pošty. Vozy nesly označení BFalm. V roce 1990 byly přeznačeny na řadu BixPost, v letech 1994-1995 označeny řadou 022. Od roku 2001 se písmenná řada změnila na BDdtx., a od roku 2009 na BDdtx764. V současné době se u ČD v provozu nachází pouze zlomek někdejšího počtu vozů - pouze 3 vozy, které se od 7. 5. 2008 nachází v PS Horní Heršpice (do té doby "bydlely" v PP Znojmo) a jsou upraveny pro přepravu jízdních kol. V roce 2008 byly postupně staženy z pravidelné dopravy.
Po administrativním převodu vozů BDdtx764 50 54 82-29 001 (ex 022.002) a BDdtx764 50 54 82-29 003 (ex 022.001) do DHV Lužná u Rakovníka zůstal od 1. 1. 2009 ve stavu DKV Brno jediný vůz BDdtx764 50 54 82-29 002 (ex 022.005).
Oproti původním odhadům se vůz řady BDdtx764 přeci jenom ještě podívá do pravidelného provozu. Depeší č. 2830 ze dne 22. 6. 2009 je s platností od 28. 6. 2009 vůz BDdtx764 002 nasazován v nepracovní dny na Os 4615/4 Brno - Lednice a zpět na Os 4619/8 z Lednice do Brna.
PS Horní Heršpice
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
BFalm 5-9986 | 1961/62190 | BDdtx764 50 54 82-29 002-8 | později BFalm 70 54 82-05 016-2 // BDdtx 95 54 5 022.005-3 | 2009-01-17 |
Přípojné vozy řady Bdtx766
Na vozech řady 022 (nyní BDdtx764)se v roce 2007 začala akutně projevovat koroze částí vozů a tudíž se začalo uvažovat o jejich brzkém vyřazení. Protože na trati Břeclav - Znojmo je zapotřebí nějakým způsobem pokrýt poptávku cestujících po přepravě jízdních kol, vznikl po dohodě mezi tehdejším Krajským centrem osobní přepravy a dopravy v Brně (resp. tehdejším Zákaznickým servisem Brno) a DKV Brno projekt úpravy vozu řady 021 (nyní řada Btx763), kde by byl vytvořen odpovídající prostor pro jízdní kola. Uvedení takto rekonstruovaných vozů bylo podmínkou pro vyřazení vozů tehdejší řady 022. Vznikl tak vůz s označením Bdtx766. Očekávané označení řadou 023 však bylo v prosinci 2007 Drážním úřadem změněno na interval 50 54 84-29 xxx-x, praktikovaný od let 1994/1995 jen u osobních vozů klasické stavby.
Na jaře roku 2008 došlo k postupnému nasazení vozů Bdtx766 na vlaky Os Znojmo - Břeclav. V DKV Brno je v současné době 5 vozů této řady, z dalšími úpravami pro DKV Brno se nepočítá, neboť tento počet vozů je dostatečný. Již zmíněný interval byl první vlaštovkou vedoucí k přeznačení ostatních přípojných a řídících vozů k 1. 1. 2009.
PP Znojmo
Vozy řady Bdtx766 jsou nasazeny ve dvou turnusových skupinách 036 a 037. V pravidelném provozu se pohybují výhradně na trati Znojmo - Břeclav. Turnusovány jsou 3 vozy.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0797 | 1965/67203 | Bdtx766 50 54 84-29 001-8 | později Balm 70 54 28-05 558-0 // Bix 020.009-7 // Btx 95 54 5 021 022-9; v r. 2007 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v KOS Krnov | 2009-01-17 |
Balm 5-0292 | 1960/60275 | Bdtx766 50 54 84-29 002-6 | později Balm 70 54 28-05 124-1 // Bix 020.127-7 // Btx 95 54 5 021 058-3; v r. 2007 odstaven z důvodu opravy PH a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 v KOS Krnov | 2009-01-17 |
Balm 70 54 28-05 643-0 | 1969/70653 | Bdtx766 50 54 84-29 003-4 | později Bix 020.158-2 // Btx 95 54 5 021 027-3; v srpnu 2007 odstaven z důvodu opravy PVY v DPOV - PSO Nymburk a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 | 2009-01-17 |
Balm 5-0755 | 1965/66465 | Bdtx766 50 54 84-29 004-2 | později Bix 020.080-8 // Btx 95 54 5 021 066-6; v dubnu 2008 odstaven z důvodu úpravy na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk | 2009-01-17 |
Balm 5-0758 | 1965/66468 | Bdtx766 50 54 84-29 005-9 | později Balm 70 54 28-05 519-2 // Bix 020.082-4 // Btx 95 54 5 021 055-9; v r. 2008 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk | 2009-01-17 |
Provoz přípojných vozů ř. 021 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2003/2004.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2004/2005.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2005/2006.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2006/2007.
Provoz přípojných vozů ř. 020, 021, 022 a Bdtx766 DKV Brno v GVD 2007/2008.