Motorové lokomotivy ř. 750 a 754

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2008-11-22 Popis GVD 2008/2009. Stav a události v GVD 2007/2008 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2008-12-30 Dnes si na R 660 vylámal zuby brejlovec 754.021 (převodovka), odpoledne si pro něho musel do Rapotic vyjet nehodový vlak.
2009-03-05 Doplněna informace o odstavení lokomotivy 754.063 (stalo se tak již 9. 2. 2009, snad z důvodu prasklého bloku motoru; své podvozky následně vyměnila s lokomotivou 750.143), čeká na přístavbu na oprava MH do CZ LOKO Česká Třebová.
2009-04-04 Odstavený "brejlovec" 754.063 se 30. 3. 2009 posunul do České Třebové na opravu MH.
2009-04-30 Ke dni 28.4 .2009 došlo ke změnám v TS 703 a 704. Doplněna informace o předchozí změně v TS 704 od 19. 3. 2009 (výluka u Uherského Hradiště). Po požáru v Třebechovicích pod Orebem 27. 4. 2009  je odstavena lokomotiva 750.143.
2009-06-13 Obraty v TS 704 se od 16. 6. 2009 vrací do téměř původní podoby před výlukou u Uherského Hradiště.
2009-06-27 Na modernizaci do CZ LOKO Česká Třebová odjela lokomotiva 754.026, od 22. 6. 2009 je vedena jako odstavená. Do TS 702 se místo této lokomotivy dostal brejlovec 754.043.
2009-07-04 Hned dvě lokomotivy 754 narazily do spadlých stromů v jeden den: 30. 6. 2009 se tak stalo lokomotivám 754.049 (mezi Okříškami a Jihlavou, bez větších následků) a 754.008 (mezi Zastávkou u Brna a Vysokými Popovicemi, zde už je to horší, lokomotiva je odstavena).
2009-07-19 Po násilných poškozeních se do provozu navrátily dvě lokomotivy: dne 7. 7. 2009 stroj 754.008 a dne 16. 7. 2009 "brejlovec" 750.143.
2009-08-31 Počet "brejlovců" se v DKV Brno snížil o jeden stroj - 754.021; ode dne 27. 8. 2009 je ve stavu DKV Olomouc.
2009-09-09 V uplynulých dnech dojela po opravě MH v CZ LOKO Česká Třebová lokomotiva 754.063 (v provozu od 8. 9. 2009), naopak do České Třebové odjela lokomotiva 754.067 (odstavená od 3. 9., do České Třebové přepravena 7. 9. 2009).
2009-10-11 Turnusová skupina 701 je nyní tvořena celá z lokomotiv, u nichž proběhla modernizace v CZ LOKO.
2009-12-04 Po opravě MH v CZ LOKO Česká Třebová se 14. 11. 2009 vrátila do provozu lokomotiva 754.026, v dalších dnech se na ni odstraňovaly různé chybičky, v pravidelné dopravě se objevila cca 21. 11. 2009. Tato lokomotiva je první této řady, která v DKV Brno nese nátěr typu "Najbrt".Z DKV Brno odešly 2 lokomotivy do DKV Olomouc; stalo se tak dnem 27. 11. 2009 a jedná se o lokomotivy 750.243 a 754.022. Doplněna informace o působení dvou lokomotiv řady 750 ČD Cargo (750.103 a 750.277) v SOKV Ostrava - PJ Brno od 24. 9. 2009.
2009-12-12 Na opravu MH do CZ LOKO Česká Třebová se vydala lokomotiva 754.037, od 7. 12. 2009 je odstavená.

Co napsat k brejlovcům, tedy k lokomotivám řady 750 a 754 ... Myslím že je to natolik stěžejní řada lokomotiv a je natolik známa z literatury, že vynechám teorie a napíši rovnou něco o jejich "bydlení" v DKV Brno.

Lokomotivy řady 750

750 Po odčlenění ČD Cargo v roce 2007 se lokomotivy řady 750 podělily mezi ČD Cargo a ČD. Do GVD 2008/2009 přešlo 6 "nulkových brejlovců". Po odečtení zrušené lokomotivy 750.289 se tak dostáváme na počet 5 provozních lokomotiv této řady. Stejně tak jako v předešlých dvou GVD, ani v tomto GVD není žádná lokomotiva řady 750 turnusována. Zaskakují tak za lokomotivy řady 754 v případě snížení jejich provozního stavu a zejména je můžeme vídat na přetazích nezávislou trakcí při různých výlukách. Od 27. 11. 2009 se po odchodu lokomotivy 750.243 snížil stav na 5 inventárních a z toho 4 provozní lokomotivy.

OSOBNÍ DOPRAVA

PJ Maloměřice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3022

1972/7939 92 54 2 750.022-6 spalovací motor z řady 754 2008-12-14

T 478.3143

1974/9139 92 54 2 750.143-0 spalovací motor z řady 754, zimní pluh 2009-07-16

T 478.3144

1974/9140 92 54 2 750.144-8 zimní pluh 2008-12-14

T 478.3289

1975/9525 92 54 2 750.289-1 zrušena, čeká na fyzickou likvidaci, deponie v Nymburku 2005-03-03
T 478.3308 1975/9851 92 54 2 750.308-9   2008-12-14

 

NÁKLADNÍ DOPRAVA

Ani ne po dvou letech se dvě lokomotivy řady 750 vrátily zpět na Brněnsko, nyní jakožto hnací vozidla ČD Cargo. Jedná se o lokomotivy 750.103 a 750.277. V SOKV Ostrava - PJ Brno začaly působit v září, pravděpodobně od 24. 9. 2009. Jejich současné výkony (prosinec 2009) představují zejména vlaky Pn Brno-Maloměřice - Kyjov.

PJ Maloměřice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3103

1973/8841 92 54 2 750.103-4   2009-09-24

T 478.3277

1975/9513 92 54 2 750.277-6   2009-09-24

 

 

Lokomotivy řady 754

754 Lokomotivy řady 754 připadly po odčlenění ČD Cargo v roce 2007 osobní přepravě. "Brejlovců" řady 754 (tedy původních T 478.4) má DKV Brno celkem 25 (do 26. 8. 2009 než "odešel" do Olomouce "brejlovec" 754.021, jich bylo v Brně 27 a do 26. 11. 2009 než totéž potkalo lokomotivu 754.022, bylo v Brně 26 lokomotiv), z nichž je turnusováno 18. Oproti GVD 2007/2008 se tedy jedná o pokles turnusovaných lokomotiv o 2 lokomotivy.

PJ Maloměřice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4007

1978/10438 92 54 2 754.007-3   2008-12-14

T 478.4008

1978/10439 92 54 2 754.008-1   2009-07-07

T 478.4009

1978/10440 92 54 2 754.009-9   2008-12-14

T 478.4012

1979/10443 92 54 2 754.012-3   2008-12-14

T 478.4013

1979/10444 92 54 2 754.013-1   2008-12-14

T 478.4016

1979/10447 92 54 2 754.016-4   2008-12-14

T 478.4018

1979/10449 92 54 2 754.018-0   2008-12-14

T 478.4023

1979/10454 92 54 2 754.023-0   2008-12-14

T 478.4025

1979/10456 92 54 2 754.025-5 odstavena z důvodu opravy MVY v DPOV Nymburk 2008-09-23

T 478.4026

1979/10457 92 54 2 754.026-3   2009-11-14

T 478.4037

1979/10891 92 54 2 754.037-0 odstavena z důvodu opravy MH v CZ LOKO Česká Třebová 2009-12-07

T 478.4041

1979/10895 92 54 2 754.041-2   2008-12-14

T 478.4042

1979/10896 92 54 2 754.042-0 na lokomotivě by měl být štítek s chybným výr. č. 10296 2008-12-14

T 478.4043

1979/10897 92 54 2 754.043-8   2008-12-14

T 478.4044

1979/10898 92 54 2 754.044-6   2008-12-14

T 478.4045

1980/10899 92 54 2 754.045-3   2008-12-14

T 478.4046

1980/10900 92 54 2 754.046-1   2008-12-14

T 478.4049

1980/10903 92 54 2 754.049-5   2008-12-14

T 478.4062

1980/10916 92 54 2 754.062-8   2008-12-14

T 478.4063

1980/10917 92 54 2 754.063-6   2009-09-08

T 478.4066

1980/10920 92 54 2 754.066-9   2008-12-14

T 478.4067

1980/10921 92 54 2 754.067-7 odstavena z důvodu opravy MH v CZ LOKO Česká Třebová 2009-09-07

T 478.4074

1980/10928 92 54 2 754.074-3   2008-12-14

T 478.4075

1980/10929 92 54 2 754.075-0   2008-12-14
T 478.4076 1980/10930 92 54 2 754.076-8   2008-12-14

Turnusová skupina 701 představuje - jako obvykle - oběhy 5 lokomotiv řady 754 (všechny jsou tzv. "počítačovky") převážně na rychlících mezi Brnem a Jihlavou. O víkendech se "brejlovci" projedou na "staré tišnovce" na spěšných vlacích:

754.018, 049, 063, 066, 074
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1)-(4): Ja 929 / Bo 664 / Ja 665 / 4818 Ok
(5): Ja 929 / Bo 664 / Ja 665 / 4818 Ok / 21:00 Lv Ja
Ja 929 / Bo 664 / Ja 665 / 926 Ja Ja 929 / Bo 664 / Ja 665 / 926 Ja
2. (1): Ja 1:15 Lv Ok / 4825 Bo / 660 Ja / 667 Bo / 666 Ja / 663 Bo / 928 Ja
(2)-(5): Ok 4825 Bo / 660 Ja / 667 Bo / 666 Ja / 663 Bo / 928 Ja
Ja 1661 Bo / 1766 Zd / 1767 Bo odstavena v Jihlavě
3. Ja 927 Bo / 662 Ja Ja 927 Bo / 662 Ja / 669 Bo / 668 Ja / 661 Bo Bo 1766 Zd / 1767 Bo / 4818 Ok
4. (1): Ja 4805 Bo / 8:53 4892 Ma / 14:14 24281 Bo / 4816 Ja
(2)-(5): Ja 4805 Bo / 8:05 Lv Hp / 8:37 24280 Ma / 14:14 24281 Bo / 4816 Ja
odstavena v Jihlavě Bo 660 Ja / 667 Bo / 666 Ja / 663 Bo / 928 Ja
5. Ja 1661 Bo / 4808 Ja / 4813 Bo / 926 Ja odstavena v Jihlavě odstavena v Jihlavě

Další 4 lokomotivy řady 754 obíhají na výkonech v turnusové skupině 702. Jedná se o další výkony trati Brno - Jihlava, jediný obrat soupravy s vozy klasické stavby na trati do Hrušovan nad Jevišovkou, víkendové obraty na "vláře", výkony na "staré tišnovce" či víkendový výlet do Ostravy:

754.009, 023, 043, 046
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Bo 4400 Hs / 1921 Bo / 4842 Na / 4857 Bo Bo 660 Ja / 667 Bo / 666 Ja / 663 Bo Bo 1731 Uh / 4345 Bj
2. (1): Bj 1720 Bo / 4836 Ok
(2)-(4): Bo 4822 Tr / 4839 Bo / 4836 Ok
(5): Bo 4822 Tr / 4839 Bo / 4836 Ok / 17:05 Lv Bo
Bo 14904 Zd / 14911 Ti / 14912 Zd / 14921 Ti Bo 1729 Bj / 4371Vp / 1738 Bo / 23:00 Lv Ok
3. Ok 4829 Bo / 4806 Ja / 669 Bo / 668 Ja / 661 Bo Bo vlož831 Kj / 1643 Oa / 11:05 Lv Bi Ti 14904 Zd / 14911 Ti / 14912 Zd / 14921 Bo
4. Bo 4:30 - 19:00 souprava IDS Bo 4:30 - 19:00 souprava IDS Bi 14:40 Lv Oa / 15:30 1444 Bo

Výkony na "vláře" (jedinou výjimkou byl do 27. 4. 2009 pondělní obrat do Třebíče) jsou zahrnuty do turnusové skupiny 703, jedná se o třídenní oběh:

Stav do 27. 4. 2009:

754.013, 037, 067
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Vi 4:55 4393 Bj / 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj
(2)-(4): Bj 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj
(5): Bj 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj / 18:58 70290 Vi
odstavena ve Veselí nad Moravou Bo 1727 By
2. (1): By 4362 Bj / 1722 Bo / 1727 Bj
(2)-(4): Bj 1720 Bo / 1727 Bj
(5): Bj 1720 Bo / 1727 By
odstavena ve Veselí nad Moravou Vi 15:10 70293 Bj / 1734 Bo
3. (1): Bo 4822 Tr / 4839 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj
(2)-(4): Bj 1722 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj
(5): Bj 1722 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj / 21:00 70292 Vi
By 1722 Bo Vi 13:32 70291 Bj / 1732 Bo / 1733 Vi

Stav od 28. 4. 2009:

754.013, 037, 041
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Vi 4:55 4393 Bj / 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj
(2)-(4): Bj 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj
(5): Bj 4324 Uh / 12208 Vi / 4114 Bo / 1729 Bj / 18:58 70290 Vi
By 1722 Bo odstavena ve Veselí nad Moravou
2. (1): Vi 4106 Bo / 1727 Bj
(2)-(4): Bj 1720 Bo / 1727 Bj
(5): Bj 1720 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj / 21:00 70292 Vi
odstavena ve Veselí nad Moravou Bo 1727 By
3. (1): By 4362 Bj / 1722 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj
(2)-(4): Bj 1722 Bo / 4143 Ns / 4148 Ma / 1731 Uh / 4345 Bj
(5): Bj 1722 Bo / 1727 By
odstavena ve Veselí nad Moravou Vi 13:32 70291 Bj / 1732 Bo / 1733 Vi

Další tři lokomotivy zařazené do turnusové skupiny 704 jsou k vidění převážně na rychlících mezi Starým Městem u Uh. Hradiště a Luhačovicemi. Z důvodu výluky je od 19. 3. 2009 turnusová skupina redukována jen pro dvě lokomotivy, navíc k 28. 4. 2009 proběhla drobná změna. Od 16. 6. 2009 se oběhy vrátily téměř do původní podoby (změna je v pondělním obratu do Třebíče na vlacích 4822/4839 a nedělním vedení vlaku 1734)

Stav do 18. 3. 2009:

754
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl
2. Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi
3. Vi 4106 Bo / 4113 Vi odstavena ve Veselí nad Moravou odstavena ve Veselí nad Moravou

Stav od 19. 3. 2009 do 27. 4. 2009:

754
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Vi 4106 Bo / 4113 Vi odstavena ve Veselí nad Moravou odstavena ve Veselí nad Moravou
1a. Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl

Stav od 28. 4. 2009 do 15. 6. 2009:

754
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Bo 4822 Tr / 4839 Bo / 4113 Vi
(2)-(5): Vi 4106 Bo / 4113 Vi
odstavena ve Veselí nad Moravou Vi 15:10 70293 Bj / 1734 Bo
1a. Zl 522 Ot / 523 Zl Zl 522 Ot / 523 Zl Zl 522 Ot / 523 Zl

Stav od 16.6. 2009:

754.042, 044, 045
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl Vi 524 Su / 527 Lh / 526 Su / 529 Lh / 528 Su / 525 Lh / 708 Su / 19:11 70241 Ot / 523 Zl
2. Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi Zl 522 Ot / 5:38 70240 Su / 709 Lh / 702 Su / 705 Lh / 704 Su / 707 Lh / 706 Su / 703 Vi [a přechází na (1) 524]
3. (1): Bo 4822 Tr / 4839 Bo / 4113 Vi
(2)-(5): Vi 4106 Bo / 4113 Vi
odstavena ve Veselí nad Moravou Vi 15:10 70293 Bj / 1734 Bo

 

V následující turnusové skupině 705 se pohybují v samostatných obězích dvě lokomotivy řady 754, převážně na "vláře":

754.012
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Ky 4146 Ma / 15:37 Lv Bo / 4149 Ky odstavena v Kyjově odstavena v Kyjově
754.075
1a. (1): Bo 3:23 4191 Ns / 4144 Bo / 4145 Ns / 4150 Ma / 17:15 4197 Bo / 4151 Ns
(2)-(4): Ns 4144 Bo / 4145 Ns / 4150 Ma / 17:15 4197 Bo / 4151 Ns
(5): Ns 4144 Bo / 4145 Ns / 4150 Ma / 17:15 4197 Bo / 4151 Ns / 19:12 Lv Bo
odstavena v Brně Bo 662 Ji / 669 Bo / 668 Ja / 661 Bo

Poslední turnusová skupina 707 je určena pro víkendový obrat mezi Brnem a Bohumínem:

754
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1) - (4): odstavena v Brně
(5): Bo vlož739 Kj / 1445 Oa / 20:03 Lv Bi
odstavena v Bohumíně Bi 14:40 Lv Oa / 3128 Fš / 1642 Bo

 

 

V DKV Brno se již nevyskytují:

 
Dne 20. 5. 2009 projíždí mezi ŽST Nesovice a zastávkou Nevojice Os 4114 tažený "brejlovcem" 750.243. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. V ŽST Staré Město u Uherského Hradiště se dne 12. 9. 2007 setkaly lokomotivy  754.021, čekající pro R 707 a 754.044 s Mn 81015. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík. Lokomotiva 754.022 dne 13. 9. 2009 v čele R 1444 mezi zastávkou Dobrotice a ŽST Holešov. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.  

 

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2006/2007.

Provoz lokomotiv ř. 750 a 754 DKV Brno v GVD 2007/2008.