Přípojné vozy ř. 050

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2005-11-30 Popis GVD 2005/2006. Stav a události v GVD 2004/2005 umístěny pod zvláštní odkaz na konci.
2005-12-08 Z PARS Šumperk se v prvních prosincových dnech vrátil zpět do Brna vůz 050.001, v novém (historickém) nátěru, provozní od 2. 12. 2005. Např. 7. a 8. 12. 2005 byl na výkonu Os 4824/4841 s obdobně natřeným vozem 850.001.
2005-12-09 Vůz 050.028 je od 10. 10. 2005 odstaven (oprava náhonu dynama), vůz 050.016 je od 6. 12. 2005 v DPOV Nymburk na opravě PVY.
2005-12-11 Od 9. 12. 2005 jsou vozy 050.009 a 050.038 ve stavu DKV České Budějovice.
2005-12-22 Od 1. 12. 2005 je provozní vůz 050.028.
2005-12-30 Dnem 16. 12. 2005 jsou ve stavu DKV České Budějovice vozy 050.003, 050.005, 050.015, 050.028 a 050.040.
2006-01-29 Ve dvojicích vozů řady 050 vládne zmatek, "tradiční" dvojice jsou rozpojovány.
2006-03-31 Doplněna informace o započetí opravy (23. 2. 2006) vozu 050.001 po násilném poškození způsobeném 25. 1. 2006.
2006-04-29 Vůz 050.001 po opravě opět v pravidelném provozu.
2006-07-31 Z opravy PVY se vrátil vůz 050.016 a od 15. 7. 2006 je provozní. Dnem 31. 7. 2006 je na opravě PVY v Nymburku vůz 050.034.
2006-11-19 Od 9. 11. 2006 je na opravě PVY v DPOV Nymburk vůz 050.035.

Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.

bmx

Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).

V současné době se u ČD nachází 35 vozů této řady a od 15. 12. 2002 do 27. 11. 2005 byly tyto vozy soustředěny pouze v jediné lokalitě, DKV Brno - PJ Horní Heršpice. Tento stav se změnil 28. 11. 2005, kdy odešly první tři vozy do jiného DKV. Důvodem je pokles turnusové potřeby v souvislosti s příchodem vozů ř. 043 a 943 do Brna. Odevzdáno je celkem 10 vozů, a sice do DKV České Budějovice.

V GVD 2004/2005 bylo ve stavu DKV Brno celkem 35, z čehož bylo zaturnusováno 26 vozů. V GVD 2005/2006 jsou turnusy sestaveny celkem pro 18 vozů této řady, inventárně v DKV Brno zůstává 25 vozů.
Turnusové skupiny jsou tyto:

V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:

Aktuální stav přípojných vozů ř. Bmx - 050 v DKV Brno:

Původní číslo Rok/výr. číslo Současné číslo Sedadla Okna Spojen s vozem

Pozn.

Aktualizace
Balm 70 54 20-09 008   Bmx 050.001 zelená koženka stará - historický nátěr 2006-09-28
Balm 70 54 20-09 082 1967/69011 Bmx 050.002 červená koženka dvojitá 050.041   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 089   Bmx 050.004 zelená koženka dvojitá -   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 137 1968/69425 Bmx 050.006 zelená koženka dvojitá 050.012   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 140 1968/69428 Bmx 050.007 červená koženka dvojitá -   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 144 1968/69432 Bmx 050.011 zelená koženka dvojitá -   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 145 1968/69433 Bmx 050.012 zelená koženka dvojitá 050.006   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 007   Bmx 050.013 textílie dvojitá 050.025   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 035   Bmx 050.014 zelená koženka stará -   2006-09-30
Balm 70 54 20-09 110   Bmx 050.016 zelená koženka dvojitá 050.036   2006-07-30
Balm 70 54 20-09 157   Bmx 050.017 červená koženka dvojitá -   2006-07-23
Balm 70 54 20-09 179   Bmx 050.018 zelená koženka dvojitá -   2006-03-24
Balm 70 54 20-09 032 1966/67747 Bmx 050.021 textílie dvojitá 050.023   2006-07-24
Balm 70 54 20-09 112 1968/69400 Bmx 050.022 textílie dvojitá 050.039   2006-07-30
Balm 70 54 20-09 113   Bmx 050.023 textílie dvojitá 050.021   2006-07-24
Balm 70 54 20-09 011 1966/67726 Bmx 050.024 zelená koženka dvojitá -   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 014   Bmx 050.025 textílie  dvojitá 050.013   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 017 1966/67732 Bmx 050.026 textílie dvojitá 050.033   2006-09-28
Balm 70 54 20-09 104   Bmx 050.031 zelená koženka dvojitá -   2006-09-29
Balm 70 54 20-09 111 1968/69399 Bmx 050.033 textílie dvojitá 050.026   2006-09-28
Balm 70 54 20-09 146 1968/69434 Bmx 050.034 červená koženka dvojitá - odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk 2006-07-31
Balm 70 54 20-09 148 1968/69436 Bmx 050.035 červená koženka dvojitá - odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk 2006-11-09
Balm 70 54 20-09 149 1968/69437 Bmx 050.036 textílie dvojitá 050.016   2006-07-30
Balm 70 54 20-09 154 1968/69442 Bmx 050.039 textílie dvojitá 050.022   2006-07-30
Balm 70 54 20-09 180 1968/69815 Bmx 050.041 červená koženka dvojitá 050.002   2006-09-29

Nátěry vozů

Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz 050.001, který byl u této příležitosti opatřen historickým nátěrem spolu s motorovým vozem 850.001.

Prostor na jízdní kola

V době, kdy byly všechny vozy ř. 050 v Brně, byly vozy řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno. Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.

Dvojitá okna

Téměř všechny vozy ř. 050 byly v posledních letech na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny. Byla to velmi efektivní úprava, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit. 

Spřahování dvojic

Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li vlak sestaven z více jak 2 vozů, nejsou přechody a můstky nad rámec zmiňovaných 6 dvojic (tzn. 12 vozů) spojovány.

Interiér:

Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy červenou. V části vozů jsou sedadla potažena textilními potahy.
Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2004/2005.