Přípojné vozy ř. 050
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2005-11-30 | Popis GVD 2005/2006. Stav a události v GVD 2004/2005 umístěny pod zvláštní odkaz na konci. |
2005-12-08 | Z PARS Šumperk se v prvních prosincových dnech vrátil zpět do Brna vůz 050.001, v novém (historickém) nátěru, provozní od 2. 12. 2005. Např. 7. a 8. 12. 2005 byl na výkonu Os 4824/4841 s obdobně natřeným vozem 850.001. |
2005-12-09 | Vůz 050.028 je od 10. 10. 2005 odstaven (oprava náhonu dynama), vůz 050.016 je od 6. 12. 2005 v DPOV Nymburk na opravě PVY. |
2005-12-11 | Od 9. 12. 2005 jsou vozy 050.009 a 050.038 ve stavu DKV České Budějovice. |
2005-12-22 | Od 1. 12. 2005 je provozní vůz 050.028. |
2005-12-30 | Dnem 16. 12. 2005 jsou ve stavu DKV České Budějovice vozy 050.003, 050.005, 050.015, 050.028 a 050.040. |
2006-01-29 | Ve dvojicích vozů řady 050 vládne zmatek, "tradiční" dvojice jsou rozpojovány. |
2006-03-31 | Doplněna informace o započetí opravy (23. 2. 2006) vozu 050.001 po násilném poškození způsobeném 25. 1. 2006. |
2006-04-29 | Vůz 050.001 po opravě opět v pravidelném provozu. |
2006-07-31 | Z opravy PVY se vrátil vůz 050.016 a od 15. 7. 2006 je provozní. Dnem 31. 7. 2006 je na opravě PVY v Nymburku vůz 050.034. |
2006-11-19 | Od 9. 11. 2006 je na opravě PVY v DPOV Nymburk vůz 050.035. |
Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.
Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).
V současné době se u ČD nachází 35 vozů této řady a od 15. 12. 2002 do 27. 11. 2005 byly tyto vozy soustředěny pouze v jediné lokalitě, DKV Brno - PJ Horní Heršpice. Tento stav se změnil 28. 11. 2005, kdy odešly první tři vozy do jiného DKV. Důvodem je pokles turnusové potřeby v souvislosti s příchodem vozů ř. 043 a 943 do Brna. Odevzdáno je celkem 10 vozů, a sice do DKV České Budějovice.
V GVD 2004/2005 bylo ve stavu DKV Brno celkem 35,
z čehož bylo zaturnusováno 26 vozů. V GVD 2005/2006 jsou turnusy sestaveny
celkem pro 18 vozů této řady, inventárně v DKV Brno zůstává 25 vozů.
Turnusové skupiny jsou tyto:
V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:
Aktuální stav přípojných vozů ř. Bmx - 050 v DKV Brno:
Původní číslo | Rok/výr. číslo | Současné číslo | Sedadla | Okna | Spojen s vozem |
Pozn. |
Aktualizace |
Balm 70 54 20-09 008 | Bmx 050.001 | zelená koženka | stará | - | historický nátěr | 2006-09-28 | |
Balm 70 54 20-09 082 | 1967/69011 | Bmx 050.002 | červená koženka | dvojitá | 050.041 | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 089 | Bmx 050.004 | zelená koženka | dvojitá | - | 2006-09-29 | ||
Balm 70 54 20-09 137 | 1968/69425 | Bmx 050.006 | zelená koženka | dvojitá | 050.012 | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 140 | 1968/69428 | Bmx 050.007 | červená koženka | dvojitá | - | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 144 | 1968/69432 | Bmx 050.011 | zelená koženka | dvojitá | - | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 145 | 1968/69433 | Bmx 050.012 | zelená koženka | dvojitá | 050.006 | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 007 | Bmx 050.013 | textílie | dvojitá | 050.025 | 2006-09-29 | ||
Balm 70 54 20-09 035 | Bmx 050.014 | zelená koženka | stará | - | 2006-09-30 | ||
Balm 70 54 20-09 110 | Bmx 050.016 | zelená koženka | dvojitá | 050.036 | 2006-07-30 | ||
Balm 70 54 20-09 157 | Bmx 050.017 | červená koženka | dvojitá | - | 2006-07-23 | ||
Balm 70 54 20-09 179 | Bmx 050.018 | zelená koženka | dvojitá | - | 2006-03-24 | ||
Balm 70 54 20-09 032 | 1966/67747 | Bmx 050.021 | textílie | dvojitá | 050.023 | 2006-07-24 | |
Balm 70 54 20-09 112 | 1968/69400 | Bmx 050.022 | textílie | dvojitá | 050.039 | 2006-07-30 | |
Balm 70 54 20-09 113 | Bmx 050.023 | textílie | dvojitá | 050.021 | 2006-07-24 | ||
Balm 70 54 20-09 011 | 1966/67726 | Bmx 050.024 | zelená koženka | dvojitá | - | 2006-09-29 | |
Balm 70 54 20-09 014 | Bmx 050.025 | textílie | dvojitá | 050.013 | 2006-09-29 | ||
Balm 70 54 20-09 017 | 1966/67732 | Bmx 050.026 | textílie | dvojitá | 050.033 | 2006-09-28 | |
Balm 70 54 20-09 104 | Bmx 050.031 | zelená koženka | dvojitá | - | 2006-09-29 | ||
Balm 70 54 20-09 111 | 1968/69399 | Bmx 050.033 | textílie | dvojitá | 050.026 | 2006-09-28 | |
Balm 70 54 20-09 146 | 1968/69434 | Bmx 050.034 | červená koženka | dvojitá | - | odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk | 2006-07-31 |
Balm 70 54 20-09 148 | 1968/69436 | Bmx 050.035 | červená koženka | dvojitá | - | odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk | 2006-11-09 |
Balm 70 54 20-09 149 | 1968/69437 | Bmx 050.036 | textílie | dvojitá | 050.016 | 2006-07-30 | |
Balm 70 54 20-09 154 | 1968/69442 | Bmx 050.039 | textílie | dvojitá | 050.022 | 2006-07-30 | |
Balm 70 54 20-09 180 | 1968/69815 | Bmx 050.041 | červená koženka | dvojitá | 050.002 | 2006-09-29 |
Nátěry vozů
Všechny vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek,
skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60
cm v barvě slonové kosti pod okny kolem
vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část
vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002
odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz
050.001, který byl u této příležitosti opatřen historickým nátěrem spolu
s motorovým vozem 850.001.
Prostor na jízdní kola
V době, kdy byly všechny vozy ř. 050 v Brně, byly vozy řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno. Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.
Dvojitá okna
Téměř všechny vozy ř. 050 byly v posledních letech na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny. Byla to velmi efektivní úprava, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit.
Spřahování dvojic
Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Je-li vlak sestaven z více jak 2 vozů, nejsou přechody a můstky nad rámec zmiňovaných 6 dvojic (tzn. 12 vozů) spojovány.
Interiér:
Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými
koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy
červenou. V části vozů jsou sedadla potažena textilními potahy.
Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.