Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2006-12-03 Popis GVD 2006/2007. Stav a události v GVD 2005/2006 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2006-12-04 Špatná zpráva z pátku 1. 12. 2006: během jízdy s vlakem Sp 1924 došlo mezi Moravskými Bránicemi a Moravským Krumlovem k havárii spalovacího motoru na motorovém voze 850.021. V této chvíli se zdá být osud motorového vozu zpečetěn, nezbývá než doufat v lepší konečný verdikt.
2006-12-06 Do motorového vozu 850.021 by měl být v dohledné době zavázán nový motor, výhled na znovuzařazení vozu do provozu je tak docela reálný.
2006-12-10 Skutečnost předčila očekávání: 9. 12. 2006 dopoledne proběhla zkušební jízda opraveného motorového vozu 850.021.
2006-12-13 Vůz 850.021 je opět v provozu.
2007-01-20 Dne 28. 12. 2006 došlo k odstavení motorového vozu 850.010.
2007-01-28 K 1. 2. 2007 dochází ke změně oběhů, podstatnější změnou je opuštění ranního víkendového obratu z Brna do Křenovic hor. n. na vlacích 4003/4742 ve prospěch jednotky řady 560.
2007-02-08 Docela nedávno je pro závadu odstaven motorový vůz 850.021 s nadějí na "uzdravení", v nejbližší době by měl být zprovozněn motorový vůz 850.010.
2007-02-23 Tabulka s úpravami na jednotlivých motorových vozech uvedena na správnou míru - některé detaily, provedené v předchozích letech zde nebyly uvedeny.
2007-03-03 Od 4. 3. 2007 je v 5. turnusovém dni provedena v sobotu malá změna: vlak 4141 netočí na vlak 4142 v Nesovicích, nýbrž z Nesovic odjede jako Lv do Nemotic, odkud je vlak 4142 nově výchozí.
2007-03-27 Dva "krokodýlové" se vrátili do provozu: nejprve vůz 850.010 od 20. 3. 2007 a dne 27. 3. 2007 vůz 850.021. Provozních je tedy celkem 7 motorových vozů, což - aniž bych chtěl být špatným prorokem - je pravděpodobně z hlediska dalšího osudu motorových vozů řady 850 u ČD možná také naposledy...
2007-05-11 Motorový vůz 850.008 je od 27. 4. 2007 deponován v Chomutově.
2007-06-10 Po dlouhé době spatřen v provozu (4816 / 4819) motorový vůz 850.032 (ve stavu provozních vozů od 8. 6. 2007).
2007-07-31 Od 17. 7. 2007 je neprovozní motorový vůz 850.015 - oprava převodovky v PARS Šumperk.
2007-09-03 Motorový vůz 850.031 je od 28. 8. 2007 v Nymburku na opravě nápravové převodovky.
2007-11-03

Motorový vůz 850.031 je po opravě od 3. 11. 2007 opět provozní. Zato je od 28. 10. 2007 odstaven vůz 850.028 a není vyloučeno že dojezdil úplně. Motorový vůz 850.048 byl v říjnu převezen do Maloměřic.

Vozů řady M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967. U Českých drah se v současné době nachází 12 motorových vozů ř. 850, 11 z nich je soustředěno v DKV Brno, a to v provozní jednotce Horní Heršpice (dvanáctý vůz 850.029 je v DKV Olomouc; chvíli po zahájení GVD byl ve stavu ČD ještě třináctý vůz 850.050, rovněž v Olomouci, avšak od 8. 8. 2006 jako zrušený a 7. 1. 2007 byl předaný k fyzické likvidaci).

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Úpravy na voze

Poznámka

Aktualizace

M 283.101II

1962/63739 95 54 5 850.001-9 již dříve: dvojitá okna; z výroby: rozdělení prostoru pro cestující na 2 oddíly, sedadla s růžovou koženkou; od července 2003 úprava čel vozu (původní vzhled po výrobě); od prosince 2005 v historickém nátěru, ohřev 3x400 V historický nátěr; měl by být určen pro zachování jako historické vozidlo 2007-09-22

M 286.0008

1966/68373 95 54 5 850.008-4 bez úprav (stará okna), ohřev 3x400 V zrušen; určen pro zachování jako historické vozidlo - NTM, deponie Chomutov 2007-04-27

M 286.0010

1966/68375 95 54 5 850.010-0 od IX/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru   2007-09-22

M 286.0012

1966/68377 95 54 5 850.012-6 bez úprav (stará okna) zrušen, čeká na fyzickou likvidaci, od 26. 10. 2005 v Nymburce jako zdroj náhradních dílů 2005-11-15

M 286.0015

1967/68380 95 54 5 850.015-9 od XII/2003 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V odstaven - oprava převodovky v PARS Šumperk 2007-07-17

M 286.0021

1967/68386 95 54 5 850.021-7 od X/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V   2007-09-22

M 286.0028

1967/68976 95 54 5 850.028-2 od III/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru odstaven z důvodu opravy motoru a nápravové převodovky v PARS Šumperk 2007-10-28

M 286.0030

1967/68978 95 54 5 850.030-8 od V/2002 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV,  zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V motor z vozu 850.048 2007-09-22

M 286.0031

1967/68979 95 54 5 850.031-6 od VI/2004 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V   2007-11-03

M 286.0032

1967/68980 95 54 5 850.032-4 od III/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V   2007-09-22
M 286.0048 1967/68996 95 54 5 850.048-0 od VII/2001 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru trvale odstaven po násilném poškození 25. 1. 2006, deponie v Maloměřicích), bez šance vrátit se do provozu 2006-01-25

V GVD 2006/2007 je stejně jako v minulém GVD turnusováno 6 vozů, a sice v jediné turnusové skupině 832. Protože se jedná v podstatě o ohrožený druh, vypisuji obraty podrobně (změny k 1. 2. 2007 jsou vyznačeny modře, změny k 4. 3. 2007 zeleně):

850.001, 010, 021, 030, 031, 032
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Bo vlož4400 Rk / 4494 Be / 4437 Bo / pk4434 Mb / 14414 Ol / 14417 Mb / 14416 Iv / 14419 Mb / 14418 Ol / 14421 Mb / 14420 Iv / 14423 Mb / 14422 Ol / 14425 Mb / 14424 Iv / 14427 Mb / př4411 Bo / 4442 Be / 4449 Bo / (1)-(4) 4416 Hs, (5) 4414 Hs Bo 4822 Tr / 4841 Bo / 4406 Hs / 4411 Bo / 4414 Hs Bo 4406 Hs / 4411 Bo / 4442 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 4449 Bo / 4414 Hs
2. Hs 4405 Bo / 4436 Be / 4443 Bo / 74508 Za / 4847 Bo / poh4816 Ja / 4819 Bo Hs 4405 Bo / 4436 Mb / 14418 Ol / 14421 Mb / 4443 Bo / 4440 Mb / 14426 Ol / 14429 Mb / 4447 Bo / 4412 Hs / 4417 Bo Hs 4405 Bo / 4436 Mb / 14418 Ol / 14421 Mb / 4443 Bo / 4440 Mb / 14426 Ol / 14429 Mb / 4447 Bo / 4412 Hs / 4417 Bo / 4405 Ke / 4097 Hi / 4096 Bo
3. Bo pk4400 Rk / 4435 Bo / 4434 Be / 4441 Bo / 4406 Hs / 4411 Bo / vlož4442 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 4449 Bo / pk4414 Mb / 14436 Ol / 14439 Mb / 14438 Iv / 14441 Mb / 14440 Ol / 14443 Mb / 14442 Ol Bo 4003 Ke / 4742 Bo / 4434 Mb / 14414 Ol / 14417 Mb / 4441 Bo / 4442 Mb / 14430 Ol / 14433 Mb / 4449 Bo / pk4414 Mb / 14436 Ol / 14439 Mb / 14440 Ol / 14443 Mb / 14442 Ol Bo 4003 Ke / 4742 Bo / 4410 Hs / 4415 Bo / vlož4446 Mb / 14438 Ol
4. Ol 14401 Mb / 14402 Ol / 14405 Mb / 14406 Ol / 14411 Mb / 14410 Iv / 14413 Mb / 4439 Bo / 4404 Hs / 4409 Bo / 4440 Be / 4447 Bo / vlož4412 Mb / 14432 Iv / 14435 Mb / 4415 Bo Ol 4491 St / 4460 Ol / 14403 Mb / 14404 Iv / 14409 Mb / 14408 Ol / 14413 Mb / 14412 Iv / 14415 Mb / 4434 Be / 4441 Mb / 14416 Iv / 14419 Mb / 4436 Be / 4443 Bo Ol 4491 St / 4460 Ol / 14403 Mb / 14408 Ol / 14413 Mb / 14412 Iv / 14415 Mb / př4405 Bo / 4408 Hs / 4413 Bo / 4444 Mb / 14434 Ol / 14437 Mb / 4451 Bo
5. Bo 4402 Hs / 4407 Bo / 4408 Hs / 4413 Bo / vlož4444 Mb / 14434 Ol / (5) 4493 Bo Bo 4141 Ns / Lv Ni / 4142 Bo / 4402 Hs / 4407 Bo / 4438 Mb / 14422 Ol / 14425 Mb / 4445 Bo / 4410 Hs / 4415 Bo Bo 4820 Rp / 4827 Bo / 4402 Hs / 4407 Bo / 4440 Be / 4447 Mb / 14428 Iv / 14431 Mb / 4442 Be / 4449 Mb / 14432 Iv / 14435 Mb / 4444 Be / 4451 Mb / 14436 Ol / 14439 Bo / 14440 Ol / 14443 Mb / 14442 Ol
6. Ol 14403 Mb / 14404 Ol / 14407 Mb / pk14406 Iv / 14409 Mb / vlož4437 Bo / 4107 Vi / 1726 Bo / vlož4440 Mb / 14426 Ol / 14429 Mb / 4447 Bo / 4412 Hs / 4417 Bo / 4856 Za / 4861 Bo Bo 4404 Hs / 4409 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo Bo 4404 Hs / 4409 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo

 

Tratě na kterých je možno motorové vozy ř. 850 zahlédnout:

V porovnání s GVD 2005/2006 se motorové vozy ř. 850 objevují nově na trati Brno hl. n. - Křenovice horní n. (a v neděli díky Sv jízdě i na trati Křenovice horní n. - Holubice - Brno-Slatina - Brno hl. n.), opouští však noční jízdu do Vranovic, ale zejména by se již vůbec neměly vyskytnout v ŽST Znojmo; nejdále se dostanou do Hrušovan nad Jevišovkou.

 

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2005/2006