Motorové lokomotivy ř. 714 a 735

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2007-11-02 Popis GVD 2007/2008. Stav a události v GVD 2006/2007 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2007-12-15 Upraveno rozdělní lokomotiv do PJ, konkrétní data viz GVD 2006/2007.
2008-01-18 Opraveny údaje v turnusové skupině 711 platné od 9. 12. 2007.
2008-02-16 Doplněna informace o zprovoznění lokomotivy 714.028 od 17. 12. 2007 po ukončení opravy MVY.
2008-04-18 Dne 4. 4. 2008 byla po opravě MVY uvedena do provozu lokomotiva 714.221.
2008-05-26 Lokomotiva 714.221 měla dne 21. 5. 2008 na Os 14915 střet na přejezdu a je odstavena.
2008-06-13 Od 29. 5. 2008 je lokomotiva 714.221 opět v provozu.
2008-07-04 Opravě MVY se od 23. 6. 2008 podrobuje lokomotiva 714.223. Na období letních prázdnin se mění turnusová skupina 708.
2008-09-07 Doplněna informace o poprázdninovém provozu v turnusové skupině 708.
2008-11-19 Od 13. 11. 2008 je po opravě MVY provozní lokomotiva 714.223.

Lokomotivy řady 714 jsou známé též pod přezdívkou "lachtan" nebo "veselá kráva". Jedná se o rekonstrukci lokomotiv řady 735, původně označených jako řada T 466.0. Rekonstrukce prvních dvou lokomotiv řady 735 proběhly v letech 1992-1993, přičemž nově vzniklé lokomotivy řady 714 si ponechaly původní kabinu i kapotáž. Další rekonstruované lokomotivy už mají původní pouze rám, ostatní vybavení, kabina a kapotáž jsou nové.

Lokomotivy řady 714 se dělí na řady 714.0 a 714.2. Rozdíl je v nápravovém tlaku - lok. ř. 714.0 mají nápravový tlak 14 t, kdežto u lok. ř. 714.2 nápravový tlak činí 15 t. Z dostupných přehledů se mělo jednat o rekonstrukci minimálně 76 lokomotiv řady 714: 714.001 až 714.029, 714.201 až 714.231 a 714.301 až 714.318. Rekonstrukce a dodávky lokomotiv řady 714 probíhaly v letech 1994-1996 normáně, zlom nastal počátkem roku 1997. V této době byly k ČD dodány všechny lokomotivy řady 714.0 a z řady 714.2 po lokomotivu 714.223. Lokomotivy 714.224 až 714.231 stihly provedení zkušební jízdy, ale již bez převzetí Českými dráhami. Na ČKD totiž vydal finanční úřad exekuční výměr kvůli nezaplaceným daním z prodeje posledních 200 lokomotiv ČME 3T do vývalého Sovětského svazu. Po mnoha peripetiích se k ČD nakonec lokomotivy 714.224 až 714.231 dostaly, ale až v letech 2004-2005.

Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly lokomotivy řady 714 osobní dopravě.

Pro úplnost uvádím počet vyrobených "pilštyků". V TSM Martin byly v roce 1971 vyrobeny stroje prototypy T 466.0001 a T 466.1001. Následovala série T 466.0002 až T 466.0298 a pro průmysl T 466.0501 až T 466.0506.

 

Lokomotivy řady 714

  V DKV Brno se nachází 13 lokomotiv soustředěných do PJ Maloměřice a PJ Havlíčkův Brod, z nichž 8 je turnusováno.

PJ Maloměřice

Původní označení Rok/výr. číslo
T 466.0
Rok/výr. číslo
714
Současné označení

Poznámka

Aktualizace
T 466.0169   1994/16715 92 54 2 714.004-9   2007-09-03
T 466.0281     92 54 2 714.006-4   2007-09-03
T 466.0090     92 54 2 714.018-9   2007-09-03
T 466.0096     92 54 2 714.019-7   2007-09-03
T 466.0206     92 54 2 714.028-8   2007-12-17
T 466.0039     92 54 2 714.204-5   2007-09-03
T 466.0179     92 54 2 714.210-2   2007-09-03
T 466.0221   1996/16911 92 54 2 714.220-1   2007-09-03
T 466.0257   1996/16912 92 54 2 714.221-9   2008-05-29
T 466.0082   1996/16913 92 54 2 714.222-7   2007-09-03
T 466.0187   199x/16914 92 54 2 714.223-5   2008-11-13

V turnusové skupině 708 je nasazeno celkem 5 lokomotiv řady 714 a jejich oběhy jsou soustředěny výhradně na osobní vlaky na trati Tišnov - Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou. Na rozdíl od GVD 2006/2007 tedy opouští vozbu manipulačního vlaku (nově zabezpečuje lokomotiva řady 708). Na provozní ošetření je plánována jízda z Tišnova do Maloměřic po vlaku 14905; kromě toho "lachtan" zavítá do Brna v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli na vlacích 4959/4950. V období letních prázdnin, kdy se ve zvýšené míře využívalo motorových jednotek řady 814.2 na "staré Tišnovce", klesl přechodně počet zaturnusovaných lokomotiv řady 714 na 3 lokomotivy, resp. v úterý, kdy byla plánována údržba jednotky 814.2, se na dva páry vlaků vystavoval čtvrtý "lachtan". Od 1. 9. 2008 lokomotivy řady 714 obíhají opět v počtu 5 strojů, a sice v 1.-3. dni, v jednom dni 1a a v jednom dni 1b.

Na 5. staniční záloze v ŽST Brno hl. n. (jízdy mezi odstavnými nádražími B, F a osobním nádražím) jezdí lokomotiva řady 714 v turnusové skupině 709:

714.004
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Bo 4:00 - 23:00 5. staniční záloha Bo 5:00 - 23:00 5. staniční záloha Bo 5:00 - 23:30 5. staniční záloha

6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n. (u bývalé výtopny KFNB u uhelných hrází) rovněž zajišťuje "lachtan" zařazený do turnusové skupiny 710 na 6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n.:

714.006
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Bo 0:00 - 4:00, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6. staniční záloha
(2) - (5): Bo 0:00 - 1:30, 2:36 - 3:30, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6. staniční záloha
Bo 0:00 - 1:30, 2:36 - 3:30, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6. staniční záloha Bo 0:00 - 5:25, 6:25 - 24:00 6. staniční záloha

Poslední lokomotiva řady 714 je rovněž na brněnském hlavním nádraží, a sice v turnusové skupině 711 na 7. a 8. staniční záloze (7. záloha má stanoviště na poštovních kolejí vedle V. nástupiště, 8. záloha na "státním" nádraží naproti stavědlu 6):

714.204
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. (1): Bo 6:20 - 18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50 - 23:30 7. staniční záloha
(2) - (5): Bo 0:00 - 3:10, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50 - 23:30 7. staniční záloha
Bo 0:00 - 3:30, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 15:50 8. staniční záloha / Bo 16:50 - 23:30 7. staniční záloha Bo 6:20 - 15:50 8. staniční záloha / 16:50 - 22:00 7. staniční záloha

 

PJ Havlíčkův Brod

Původní označení Rok/výr. číslo
T 466.0
Rok/výr. číslo
714
Současné označení

Poznámka

Aktualizace
T 466.0117 1976/   92 54 2 714.001-5 PP Telč; původní kapota (odlišný vzhled od zbylých lokomotiv řady 714.003 a výše) 2007-09-03
T 466.0212     92 54 2 714.211-0 PP Telč 2007-09-03

 

 

Lokomotivy řady 735

 

V DKV Brno se nachází jeden jediný "pilštyk", a tou je lokomotiva 735.007. Tato lokomotiva byla v roce 2004 uvedena do provozního stavu a je natřena do původního modro-žlutého nátěru. Je využívána na různé příležitostné akce, z posledního období např. v rámci Brno město uprostřed Evropy začátkem června 2004 účinkovala v blízkosti "Pendolina" v Brně hl. n., začátkem července 2004 či 2007 si zajezdila na trati 251 v běžném provozu při příležitosti oslav Pernštejnského panství. V současné době je lokomotiva 735.007 deponována v Brně a vyjíždí buď na objednávku nebo zcela mimořádně i do pravidelného provozu.

PJ Maloměřice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace
T 466.0007   92 54 2 735.007-7   2007-09-03

 

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2006/2007.