Motorové lokomotivy ř. 714 a 735
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2007-11-02 | Popis GVD 2007/2008. Stav a události v GVD 2006/2007 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2007-12-15 | Upraveno rozdělní lokomotiv do PJ, konkrétní data viz GVD 2006/2007. |
2008-01-18 | Opraveny údaje v turnusové skupině 711 platné od 9. 12. 2007. |
2008-02-16 | Doplněna informace o zprovoznění lokomotivy 714.028 od 17. 12. 2007 po ukončení opravy MVY. |
2008-04-18 | Dne 4. 4. 2008 byla po opravě MVY uvedena do provozu lokomotiva 714.221. |
2008-05-26 | Lokomotiva 714.221 měla dne 21. 5. 2008 na Os 14915 střet na přejezdu a je odstavena. |
2008-06-13 | Od 29. 5. 2008 je lokomotiva 714.221 opět v provozu. |
2008-07-04 | Opravě MVY se od 23. 6. 2008 podrobuje lokomotiva 714.223. Na období letních prázdnin se mění turnusová skupina 708. |
2008-09-07 | Doplněna informace o poprázdninovém provozu v turnusové skupině 708. |
2008-11-19 | Od 13. 11. 2008 je po opravě MVY provozní lokomotiva 714.223. |
Lokomotivy řady 714 jsou známé též pod přezdívkou "lachtan" nebo "veselá kráva". Jedná se o rekonstrukci lokomotiv řady 735, původně označených jako řada T 466.0. Rekonstrukce prvních dvou lokomotiv řady 735 proběhly v letech 1992-1993, přičemž nově vzniklé lokomotivy řady 714 si ponechaly původní kabinu i kapotáž. Další rekonstruované lokomotivy už mají původní pouze rám, ostatní vybavení, kabina a kapotáž jsou nové.
Lokomotivy řady 714 se dělí na řady 714.0 a 714.2. Rozdíl je v nápravovém tlaku - lok. ř. 714.0 mají nápravový tlak 14 t, kdežto u lok. ř. 714.2 nápravový tlak činí 15 t. Z dostupných přehledů se mělo jednat o rekonstrukci minimálně 76 lokomotiv řady 714: 714.001 až 714.029, 714.201 až 714.231 a 714.301 až 714.318. Rekonstrukce a dodávky lokomotiv řady 714 probíhaly v letech 1994-1996 normáně, zlom nastal počátkem roku 1997. V této době byly k ČD dodány všechny lokomotivy řady 714.0 a z řady 714.2 po lokomotivu 714.223. Lokomotivy 714.224 až 714.231 stihly provedení zkušební jízdy, ale již bez převzetí Českými dráhami. Na ČKD totiž vydal finanční úřad exekuční výměr kvůli nezaplaceným daním z prodeje posledních 200 lokomotiv ČME 3T do vývalého Sovětského svazu. Po mnoha peripetiích se k ČD nakonec lokomotivy 714.224 až 714.231 dostaly, ale až v letech 2004-2005.
Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly lokomotivy řady 714 osobní dopravě.
Pro úplnost uvádím počet vyrobených "pilštyků". V TSM Martin byly v roce 1971 vyrobeny stroje prototypy T 466.0001 a T 466.1001. Následovala série T 466.0002 až T 466.0298 a pro průmysl T 466.0501 až T 466.0506.
Lokomotivy řady 714
V DKV Brno se nachází
13 lokomotiv soustředěných do PJ Maloměřice
a PJ Havlíčkův Brod, z nichž 8 je turnusováno.
PJ Maloměřice
Původní označení | Rok/výr. číslo T 466.0 |
Rok/výr. číslo 714 |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0169 | 1994/16715 | 92 54 2 714.004-9 | 2007-09-03 | ||
T 466.0281 | 92 54 2 714.006-4 | 2007-09-03 | |||
T 466.0090 | 92 54 2 714.018-9 | 2007-09-03 | |||
T 466.0096 | 92 54 2 714.019-7 | 2007-09-03 | |||
T 466.0206 | 92 54 2 714.028-8 | 2007-12-17 | |||
T 466.0039 | 92 54 2 714.204-5 | 2007-09-03 | |||
T 466.0179 | 92 54 2 714.210-2 | 2007-09-03 | |||
T 466.0221 | 1996/16911 | 92 54 2 714.220-1 | 2007-09-03 | ||
T 466.0257 | 1996/16912 | 92 54 2 714.221-9 | 2008-05-29 | ||
T 466.0082 | 1996/16913 | 92 54 2 714.222-7 | 2007-09-03 | ||
T 466.0187 | 199x/16914 | 92 54 2 714.223-5 | 2008-11-13 |
V turnusové skupině 708 je nasazeno celkem 5 lokomotiv řady 714 a jejich oběhy jsou soustředěny výhradně na osobní vlaky na trati Tišnov - Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou. Na rozdíl od GVD 2006/2007 tedy opouští vozbu manipulačního vlaku (nově zabezpečuje lokomotiva řady 708). Na provozní ošetření je plánována jízda z Tišnova do Maloměřic po vlaku 14905; kromě toho "lachtan" zavítá do Brna v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli na vlacích 4959/4950. V období letních prázdnin, kdy se ve zvýšené míře využívalo motorových jednotek řady 814.2 na "staré Tišnovce", klesl přechodně počet zaturnusovaných lokomotiv řady 714 na 3 lokomotivy, resp. v úterý, kdy byla plánována údržba jednotky 814.2, se na dva páry vlaků vystavoval čtvrtý "lachtan". Od 1. 9. 2008 lokomotivy řady 714 obíhají opět v počtu 5 strojů, a sice v 1.-3. dni, v jednom dni 1a a v jednom dni 1b.
Na 5. staniční záloze v ŽST Brno hl. n. (jízdy mezi odstavnými nádražími B, F a osobním nádražím) jezdí lokomotiva řady 714 v turnusové skupině 709:
714.004 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | Bo 4:00 - 23:00 5. staniční záloha | Bo 5:00 - 23:00 5. staniční záloha | Bo 5:00 - 23:30 5. staniční záloha |
6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n. (u bývalé výtopny KFNB u uhelných hrází) rovněž zajišťuje "lachtan" zařazený do turnusové skupiny 710 na 6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n.:
714.006 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Bo 0:00 -
4:00, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6.
staniční záloha (2) - (5): Bo 0:00 - 1:30, 2:36 - 3:30, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6. staniční záloha |
Bo 0:00 - 1:30, 2:36 - 3:30, 4:20 - 6:50, 7:30 - 14:20, 15:35 - 24:00 6. staniční záloha | Bo 0:00 - 5:25, 6:25 - 24:00 6. staniční záloha |
Poslední lokomotiva řady 714 je rovněž na brněnském hlavním nádraží, a sice v turnusové skupině 711 na 7. a 8. staniční záloze (7. záloha má stanoviště na poštovních kolejí vedle V. nástupiště, 8. záloha na "státním" nádraží naproti stavědlu 6):
714.204 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Bo 6:20 -
18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50
- 23:30 7. staniční záloha (2) - (5): Bo 0:00 - 3:10, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50 - 23:30 7. staniční záloha |
Bo 0:00 - 3:30, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 15:50 8. staniční záloha / Bo 16:50 - 23:30 7. staniční záloha | Bo 6:20 - 15:50 8. staniční záloha / 16:50 - 22:00 7. staniční záloha |
PJ Havlíčkův Brod
Původní označení | Rok/výr. číslo T 466.0 |
Rok/výr. číslo 714 |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0117 | 1976/ | 92 54 2 714.001-5 | PP Telč; původní kapota (odlišný vzhled od zbylých lokomotiv řady 714.003 a výše) | 2007-09-03 | |
T 466.0212 | 92 54 2 714.211-0 | PP Telč | 2007-09-03 |
Lokomotivy řady 735
V DKV Brno se nachází jeden jediný "pilštyk", a tou je lokomotiva 735.007. Tato lokomotiva byla v roce 2004 uvedena do provozního stavu a je natřena do původního modro-žlutého nátěru. Je využívána na různé příležitostné akce, z posledního období např. v rámci Brno město uprostřed Evropy začátkem června 2004 účinkovala v blízkosti "Pendolina" v Brně hl. n., začátkem července 2004 či 2007 si zajezdila na trati 251 v běžném provozu při příležitosti oslav Pernštejnského panství. V současné době je lokomotiva 735.007 deponována v Brně a vyjíždí buď na objednávku nebo zcela mimořádně i do pravidelného provozu.
PJ Maloměřice
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0007 | 92 54 2 735.007-7 | 2007-09-03 |
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2003/2004.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2004/2005.