Přípojné vozy ř. Btx763, BDdtx764 a Bdtx766

 

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2009-11-20 Popis GVD 2009/2010. Stav a události v GVD 2008/2009 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2009-12-28 Od 14. 12. 2009 je po opravě dveří provozní vůz Btx763 029. Odstaven je od 16. 12. 2009 vůz Btx763 033 z důvodu defektoskopie podvozku.
2010-02-12 Vůz Btx763 033 je od blíže neurčeného datumu opět v provozu.
2010-03-14 Vozy Btx763 024, 042 a 050 jsou od 9. 3. 2010 převedeny z PS Veselí nad Moravou do PP Znojmo. Do deponie nadbytečných vozů se k 1. 3. 2010 dostaly vozy Btx763 009, 014, 018, 029, 039, 041 a 047.
2010-07-16 Od 11. 7. 2010 je odstaven vůz Btx763 024 z důvodu úpravy jízdní plochy.
2010-07-27 Vůz Btx763 024 je od 21. 7. 2010 zpět v provozu.
2010-10-08 K 20. 9. 2010 byly do DKV Brno - PS Znojmo převedeny z DKV Olomouc čtyři vozy řady Btx763 - 022, 026, 053 a 057. Předpokládám, že se tak děje z důvodu brzkého zrušení jiných brněnských vozů této řady. Z důvodu potřeby soustužení kol je od 30. 7. 2010 odstaven vůz Btx763 033.
2010-12-11 Vůz Btx763 033 je od 22. 10. 2010 zpět v provozu. Pro nepotřebnost jsou odstaveny dále vozy Btx763 019 (od 12. 10. 2010), 020 (od 22. 9. 2010).

 

Přípojné vozy ř. Btx763

btx763

V letech 1958 až 1969 byly ve vagónce Studénka vyráběny vozy řady Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx765, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). V roce 1958 byl vyroben prototyp vozu Balm, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1990 dostaly vozy nové označení Bix, časem přibylo i podobné označení jako pro hnací vozidla - řada 020. V 90. letech proběhla u určitého počtu vozů řady Bix, resp. 020, rekonstrukce, při níž vozy prošly úpravou exteriéru i interiéru, např. obdržely nově centrálně ovládané dveře, sedadla byla nahrazena novými, ne nepodobnými tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina"), a řada dalších úprav. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a konečně od roku 2009 na Btx763 s číselným označením 50 54 28-29.

Vozy řady Btx763 jsou soustředěny do PP Znojmo a do PS Veselí nad Moravou a lze zaznamenat dlouhodobou snahu snížit jejich turnusovou potřebu u PS Veselí nad Moravou na nulu. Záměr lze dokumentovat na průběhu turnusové potřeby v posledních letech. V GVD 2005/2006 činila turnusová potřeba 10/12 (Znojmo, resp. dříve Břeclav / Veselí nad Moravou), v GVD 2006/2007 = 9/9, GVD 2007/2008 = 9/7, GVD 2008/2009 = 10/4 (v průběhu GVD stav klesl na 10/2) a konečně v GVD 2009/2010 klesne počet turnusovaných vozů na 7/0.

 

PP Znojmo

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace
Balm 5-0245 1960/59763 Btx763 50 54 28-29 001-7 později Balm 70 54 28-05 022-7 // Bix 020.019-6 // Btx 95 54 5 021 060-9 2009-12-13
Balm 5-0274 1960/59790 Btx763 50 54 28-29 002-5 později Balm 70 54 28-05 049-0 // Bix 020.181-4 // Btx 95 54 5 021 061-7; zrušen 2009-07-28
Balm 5-0352 1960/60335 Btx763 50 54 28-29 005-8 později Balm 70 54 28-05 124-1 // Bix 020.130-1 // Btx 95 54 5 021 056-7 2009-12-13
Balm 5-0385 1960/60681 Btx763 50 54 28-29 006-6 později Balm 70 54 28-05 154-8 // Bix 020.137-6 // Btx 95 54 5 021 047-6 2009-12-13
Balm 5-0465 1961/61077 Btx763 50 54 28-29 007-4 později Balm 70 54 28-05 232-2 // Bix 020.050-1 // Btx 95 54 5 021 054-2 2009-12-13
Balm 5-0508 1961/61120 Btx763 50 54 28-29 009-0 později Balm 70 54 28-05 274-4 // Bix 020.224-2 // Btx 95 54 5 021 068-2; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 5-0581 1961/61670 Btx763 50 54 28-29 011-6 později Balm 70 54 28-05 346-0 // Bix 020.040-2 // Btx 95 54 5 021 049-2 2009-12-13
Balm 5-0663 1962/63322 Btx763 50 54 28-29 018-1 později Balm 70 54 28-05 427-8 // Bix 020.076-6 // Btx 95 54 5 021 059-1; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 5-0664 1962/63323 Btx763 50 54 28-29 019-9 později Balm 70 54 28-05 428-6 // Bix 020.077-4 // Btx 95 54 5 021 044-3; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-10-12
Balm 5-0690 1962/63349 Btx763 50 54 28-29 020-7 později Balm 70 54 28-05 454-2 // Bix 020.246-5 // Btx 95 54 5 021 048-4; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-09-22
Balm 5-0714 1962/63373 Btx763 50 54 28-29 021-5 později Balm 70 54 28-05 475-7 // Bix 020.251-5 // Btx 95 54 5 021 057-5 2009-12-13
Balm 5-0717 1962/63376 Btx763 50 54 28-29 022-3 později Balm 70 54 28-05 478-1 // Bix 020.253-1 // Btx 95 54 5 021 063-3 2010-09-20
Balm 5-0772 1965/66482 Btx763 50 54 28-29 024-9 později Balm 70 54 28-05 533-3 // Bix 020.058-4 // Btx 95 54 5 021 009-6 2010-07-21
Balm 5-0724 1965/66434 Btx763 50 54 28-29 026-4 později Balm 70 54 28-05 485-6 // Bix 020.108-7 // Btx 95 54 5 021 020-3 2010-09-20
Balm 5-0753 1965/66463 Btx763 50 54 28-29 029-8 později Balm 70 54 28-05 514-3 // Bix 020.119-4 // Btx 95 54 5 021 026-0; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 5-0795 1965/67201 Btx763 50 54 28-29 033-0 později Balm 70 54 28-05 556-4 // Bix 020.045-1 // Btx 95 54 5 021 045-0 2010-10-22
Balm 5-0832 1966/67238 Btx763 50 54 28-29 039-7 později Balm 70 54 28-05 593-7 // Bix 020.273-9 // Btx 95 54 5 021 046-8; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 70 54 28-05 676-6 1969/70688 Btx763 50 54 28-29 041-3 později Bix 020.063-4 // Btx 95 54 5 021 013-8; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 70 54 28-05 679-4 1969/70689 Btx763 50 54 28-29 042-1 později Bix 020.064-2 // Btx 95 54 5 021 053-4 2009-12-13
Balm 70 54 28-05 641-4 1969/70651 Btx763 50 54 28-29 050-4 později Bix 020.157-4 // Btx 95 54 5 021 067-4 2009-12-13
Balm 70 54 28-05 651-3 1969/70661 Btx763 50 54 28-29 053-8 později Bix 020.090-7 // Btx 95 54 5 021 029-4 2010-09-20
Balm 70 54 28-05 661-2 1969/70671 Btx763 50 54 28-29 057-9 později Bix 020.091-5 // Btx 95 54 5 021 062-5 2010-09-20

Vozy řady Btx763 vedené v PP Znojmo jsou v počtu 22 (do 8. 3. 2010 to bylo 15 vozů a do 19. 9. 2010 se jednalo o 18 vozů) z toho 7 jich je turnusováno, a sice výhradně na trati Znojmo - Břeclav, a to v turnusových skupinách 038041. Jsou k vidění s motorovými vozy ř. 842, lokomotivami ř. 714 a přípojnými vozy řady Bdtx766.

 

PS Veselí nad Moravou

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace
Balm 5-0288 1960/60271 Btx763 50 54 28-29 003-3 později Balm 70 54 28-05 063-1 // Bix 020.184-8 // Btx 95 54 5 021 042-7 2009-12-13
Balm 5-0613 1962/63226 Btx763 50 54 28-29 014-0 později Balm 70 54 28-05 378-3 // Bix 020.074-1 // Btx 95 54 5 021 052-6; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01
Balm 70 54 28-05 697-6 1969/70707 Btx763 50 54 28-29 043-9 později Bix 020.067-5 // Btx 95 54 5 021 008-8 2009-12-13
Balm 70 54 28-05 650-5 1969/70660 Btx763 50 54 28-29 045-4 později Bix 020.089-9 // Btx 95 54 5 021 015-3 2009-12-13
Balm 70 54 28-05 664-6 1969/70674 Btx763 50 54 28-29 047-0 později Bix 020.286.1 // Btx 95 54 5 021 012-0; odstaven z důvodu nepotřebnosti 2010-03-01

Ačkoli nejsou od 13. 12. 2009 vozy řady Btx763 v PS Veselí nad Moravou turnusované, nachází se zde 5 vozů (do 8. 3. 2010 to bylo 8 vozů).

 

 

Přípojné vozy ř. BDdtx764

bddtx764

Ve vagónce Studénka došlo v roce 1961 k výrobě 30 vozů odvozených z řady Balm-k, avšak s částí interiéru upraveného pro přepravu pošty. Vozy nesly označení BFalm. V roce 1990 byly přeznačeny na řadu BixPost, v letech 1994-1995 označeny řadou 022. Od roku 2001 se písmenná řada změnila na BDdtx, a od roku 2009 na BDdtx764 s číselným označením 50 54 82-29. V současné době se ve stavu DKV Brno nachází pouze 1 vůz. Další dva vozy, které byly dlouhé roky v DKV Brno (vozy BDdtax764 50 54 82-29 001 a 003) jsou ve stavu DHV Lužná u Rakovníka.

S brněnským vozem se počítá v průběhu GVD 2009/2010 na jízdy vybraných vlaků Brno - Lednice.

PS Horní Heršpice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace
BFalm 5-9986 1961/62190 BDdtx764 50 54 82-29 002-8 později BFalm 70 54 82-05 016-2 // BDdtx 95 54 5 022 005-3 2009-12-13

 

 

Přípojné vozy ř. Bdtx766

bdtx766

Na vozech řady 022 (nyní BDdtx764) se v roce 2007 začala akutně projevovat koroze částí vozů a tudíž se začalo uvažovat o jejich brzkém vyřazení. Protože na trati Břeclav - Znojmo je zapotřebí nějakým způsobem pokrýt poptávku cestujících po přepravě jízdních kol, vznikl po dohodě mezi tehdejším Krajským centrem osobní přepravy a dopravy v Brně (resp. tehdejším Zákaznickým servisem Brno) a DKV Brno projekt úpravy vozu řady 021 (nyní řada Btx763), kde by byl vytvořen odpovídající prostor pro jízdní kola. Uvedení takto rekonstruovaných vozů bylo podmínkou pro vyřazení vozů tehdejší řady 022. Vznikl tak vůz s označením Bdtx766. Očekávané označení řadou 023 však bylo v prosinci 2007 Drážním úřadem změněno na interval 50 54 84-29 xxx-x. Postupně prošlo úpravou 5 vozů, jedná se pravděpodobně o konečné číslo, vozy jsou u ČD provozovány pouze v DKV Brno. Na jaře roku 2008 došlo k postupnému nasazení vozů Bdtx766 na vlaky Os Znojmo - Břeclav.

PP Znojmo

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení

Poznámka

Aktualizace
Balm 5-0797 1965/67203 Bdtx766 50 54 84-29 001-8 později Balm 70 54 28-05 558-0 // Bix 020.009-7 // Btx 95 54 5 021 022-9; v r. 2007 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v KOS Krnov 2009-12-13
Balm 5-0292 1960/60275 Bdtx766 50 54 84-29 002-6 později Balm 70 54 28-05 124-1 // Bix 020.127-7 // Btx 95 54 5 021 058-3; v r. 2007 odstaven z důvodu opravy PH a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 v KOS Krnov 2009-12-13
Balm 70 54 28-05 643-0 1969/70653 Bdtx766 50 54 84-29 003-4 ozději Bix 020.158-2 // Btx 95 54 5 021 027-3; v srpnu 2007 odstaven z důvodu opravy PVY v DPOV - PSO Nymburk a zároveň úpravy na řadu Bdtx766 2009-12-13
Balm 5-0755 1965/66465 Bdtx766 50 54 84-29 004-2 později Balm 70 54 28-05 516-8 // Bix 020.080-8 // Btx 95 54 5 021 066-6; v dubnu 2008 odstaven z důvodu úpravy na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk 2009-12-13
Balm 5-0758 1965/66468 Bdtx766 50 54 84-29 005-9 později Balm 70 54 28-05 519-2 // Bix 020.082-4 // Btx 95 54 5 021 055-9; v r. 2008 odstaven a upraven na řadu Bdtx766 v DPOV - PSO Nymburk 2009-12-13

Turnusová potřeba je stejná jako v GVD 2008/2009, jedná se o 3 vozy, nasazovány jsou pouze na trati Znojmo - Břeclav v turnusových skupinách 036 a 037.

 

Provoz přípojných vozů ř. 021 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021 a 022 DKV Brno v GVD 2006/2007.

Provoz přípojných vozů ř. 020, 021, 022 a Bdtx766 DKV Brno v GVD 2007/2008.

Provoz přípojných vozů ř. Btx761, Btx763, BDdtx764 a Bdtx766 DKV Brno v GVD 2008/2009.