PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2010-11-15 | Popis GVD 2010/2011. Stav a události v GVD 2009/2010 viz odkaz na konci této stránky. |
2010-12-14 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2010/2011 a stavu vozidlového parku. |
2011-03-05 | Od 25. 2. 2011 je na opravě MVY motorový vůz 854.013. |
2011-04-17 | Závada na převodovce je důvodem odstavení motorového vozu 854.209 od 11. 4. 2011. Motorový vůz 854.013 je po opravě MVY od 15. 4. 2011 zpět v provozu. |
2011-05-15 | Motorový vůz 854.209 je od 7. 5. 2011 opět provozní. |
2011-06-05 | V Brně-Horních Heršpicích došlo 3. 6. 2011 u Os 4813 k požáru na motorovém voze 854.030, který je tímto odstaven. |
2011-08-30 | Od 18. 8. 2011 je pro opravu MVY odstaven motorový vůz 854.012 a od 20. 8. 2011 je zpět v provozu "katr" 854.030. |
2011-10-13 | Zpět v provozu se od 8. 10. 2011 nachází motorový vůz 854.012. |
2011-10-30 | V souvislosti s dalším převedením výkonů motorových lokomotiv ve prospěch motorových vozů v příštím GVD budou do Brna redislokovány 4 motorové vozy, a sice 854.010, 854.024, 854.026 a 854.028. První z této čtveřice vozů - vůz 854.010 - již do Brna dorazil v pátek 14. 10. 2011 a ve stavu DKV Brno je od 15. 10. 2011. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018-025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V DKV Brno se vozy řady 854 nachází od konce roku 2006. Stav vozů byl až do 14. 10. 2011 stejný jako v minulém GVD 2009/2010, tzn. 10 motorových vozů, z nichž 8 je turnusovaných. S postupným převodem čtyř motorových vozů řady 854 do DKV Brno se od 15. 10. 2011 počet brněnských vozů zvýšil na 11.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
BONDOVKA |
2010-12-12 |
M 296.1010 |
1969/70328 |
95 54 5 854.010-6 |
ANDULKA |
2011-10-15 |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2011-10-08 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2011-04-15 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA |
2010-12-12 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA |
2011-08-20 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA |
2010-12-12 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA |
2010-12-12 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA |
2010-12-12 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA |
2011-05-07 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
ROZÁRKA |
2010-12-12 |
V nasazení motorových vozů řady 854 nenastala oproti minulému GD 2009/2010 prakticky žádná změna. "Katry" jsou opět rozděleny do tří turnusových skupin 845 až 847. Pravidelně se s nimi můžeme setkat na tratích:
225 Jihlava - Havlíčkův Brod;
238 Havlíčkův Brod - Pardubice hl. n.;
240 Brno - Jihlava;
244 Brno - Bohutice;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Uherské Hradiště - Staré Město u Uherského Hradiště.
Turnusová skupina 845 je stejná jako v minulém GVD. Skládá se ze dvou samostatných oběhů (1. a 1a. turnusový den), motorové vozy v něm dopravují rychlíky Jihlava - Pardubice, na které najíždějí (a vrací se od nich) po trati 240 v čele osobních vlaků.
Velké rozdíly nenajdeme ani v třídenní turnusové skupině 846. Motorové vozy řady 854 zde jezdí spolu s přípojnými vozy řady Bdtn756 a řídícími vozy ABfbrdtn795, čímž se vytváří souprava zvaná též "motograf". Obraty se odehrávají v drtivé většině na trati 240 Brno - Jihlava, v malé míře na trati 340 v úseku Brno - Veselí nad Moravou.
Poslední turnusová skupina 847 je velmi podobná skupině 846. Opět se jedná o třídenní oběh a "katry" jsou opět ve spojení s vozy řady Bdtn756 a ABfbrdtn795. Tyto soupravy vozí osobní vlaky (ze spěšných vlaků pouze Sp 1720 o víkendech) v úseku Brno - Staré Město u Uherského Hradiště. V obratech je i jeden zájezd z Brna do Bohutic.