Motorové vozy ř. 854

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2010-11-15

Popis GVD 2010/2011. Stav a události v GVD 2009/2010 viz odkaz na konci této stránky.

2010-12-14

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2010/2011 a stavu vozidlového parku.

2011-03-05

Od 25. 2. 2011 je na opravě MVY motorový vůz 854.013.

2011-04-17

Závada na převodovce je důvodem odstavení motorového vozu 854.209 od 11. 4. 2011. Motorový vůz 854.013 je po opravě MVY od 15. 4. 2011 zpět v provozu.

2011-05-15

Motorový vůz 854.209 je od 7. 5. 2011 opět provozní.

2011-06-05

V Brně-Horních Heršpicích došlo 3. 6. 2011 u Os 4813 k požáru na motorovém voze 854.030, který je tímto odstaven.

2011-08-30

Od 18. 8. 2011 je pro opravu MVY odstaven motorový vůz 854.012 a od 20. 8. 2011 je zpět v provozu "katr" 854.030.

2011-10-13

Zpět v provozu se od 8. 10. 2011 nachází motorový vůz 854.012.

2011-10-30

V souvislosti s dalším převedením výkonů motorových lokomotiv ve prospěch motorových vozů v příštím GVD budou do Brna redislokovány 4 motorové vozy, a sice 854.010, 854.024, 854.026 a 854.028. První z této čtveřice vozů - vůz 854.010 - již do Brna dorazil v pátek 14. 10. 2011 a ve stavu DKV Brno je od 15. 10. 2011.


854 Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.

 

Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018-025.

 

Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.

 

Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.

 

V DKV Brno se vozy řady 854 nachází od konce roku 2006. Stav vozů byl až do 14. 10. 2011 stejný jako v minulém GVD 2009/2010, tzn. 10 motorových vozů, z nichž 8 je turnusovaných. S postupným převodem čtyř motorových vozů řady 854 do DKV Brno se od 15. 10. 2011 počet brněnských vozů zvýšil na 11.

PS Horní Heršpice

Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 296.1007

1969/70325

95 54 5 854.007-2

BONDOVKA

2010-12-12

M 296.1010

1969/70328

95 54 5 854.010-6

ANDULKA

2011-10-15

M 296.1012

1970/72195

95 54 5 854.012-2

ZUZKA

2011-10-08

M 296.1013

1970/72196

95 54 5 854.013-0

PAVLÍNKA

2011-04-15

M 296.1025

1970/72208

95 54 5 854.025-4

SANDRA

2010-12-12

M 296.1030

1970/72213

95 54 5 854.030-4

EDITA

2011-08-20

M 296.2001

1968/70294

95 54 5 854.201-1

JITUŠKA

2010-12-12

M 296.2003

1968/70296

95 54 5 854.203-7

TEREZKA

2010-12-12

M 296.2006

1968/70299

95 54 5 854.206-0

VLAĎKA

2010-12-12

M 296.2009

1968/70302

95 54 5 854.209-4

GÁBINKA

2011-05-07

M 296.2022

1968/70315

95 54 5 854.222-7

ROZÁRKA

2010-12-12


V nasazení motorových vozů řady 854 nenastala oproti minulému GD 2009/2010 prakticky žádná změna. "Katry" jsou opět rozděleny do tří turnusových skupin 845 až 847. Pravidelně se s nimi můžeme setkat na tratích:

 

Turnusová skupina 845 je stejná jako v minulém GVD. Skládá se ze dvou samostatných oběhů (1. a 1a. turnusový den), motorové vozy v něm dopravují rychlíky Jihlava - Pardubice, na které najíždějí (a vrací se od nich) po trati 240 v čele osobních vlaků.

 

Velké rozdíly nenajdeme ani v třídenní turnusové skupině 846. Motorové vozy řady 854 zde jezdí spolu s přípojnými vozy řady Bdtn756 a řídícími vozy ABfbrdtn795, čímž se vytváří souprava zvaná též "motograf". Obraty se odehrávají v drtivé většině na trati 240 Brno - Jihlava, v malé míře na trati 340 v úseku Brno - Veselí nad Moravou.

 

Poslední turnusová skupina 847 je velmi podobná skupině 846. Opět se jedná o třídenní oběh a "katry" jsou opět ve spojení s vozy řady Bdtn756 a ABfbrdtn795. Tyto soupravy vozí osobní vlaky (ze spěšných vlaků pouze Sp 1720 o víkendech) v úseku Brno - Staré Město u Uherského Hradiště. V obratech je i jeden zájezd z Brna do Bohutic.


 

Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky