Přípojné vozy ř. 050
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2006-12-10 | Popis GVD 2006/2007. Stav a události v GVD 2005/2006 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2006-12-26 | Aktualizovány vzájemně propojené dvojice vozů. Vůz 050.034 po opravě PVY opět v pravidelném provozu (do parku provozních vozů zařazen 21. 12. 2006). |
2007-01-09 | Vůz 050.034 má po opravě PVY sedadla potažená textilií. Zajímavé je též vnitřní obložení spodní části stěny tmavším umakartem. |
2007-01-27 | Od 12. 1. 2007 se v TS 034 zrušilo nasazení vozů řady 050 na vlacích 3187 a 3188. |
2007-04-23 | Vůz 050.035 je po opravě PVY v Nymburku od 18. 4. 2007 opět v provozu. |
2007-08-06 | Na opravu PVY do Nymburku se vydal 1. 8. 2007 vůz 050.041. |
2007-08-10 | Na voze 050.021 se objevila součástka z jednoho ze tří slovenských vozů řady 050 (jsou již nějakou dobu deponovány v Horních Heršpicích na 12. koleji - vozy 050.077, 050.129 a 050.132), a sice jednu polovinu čelních dveří. |
2007-09-03 | Doplnění informace o slovenských vozech řady 050: ve stavu DKV Brno jsou oficiálně od 24. 4. 2007. Všechny vozy jsou neprovozní, podle dostupných informací se 2 vozy mají zprovozňovat, třetí vůz je plánován na dodávku náhradních dílů. |
2007-09-20 |
Opravu PVY si v Nymburku prodělal vůz 050.012, do provozu se vrátil 7. 9. 2007 a je zároveň prvním vozem řady 050 v DKV Brno s novým označením 12místným číselným kódem. |
2007-10-27 | Vůz 050.132 (ex ZSSK) je od 8. 10. 2007 na opravě PG v KOS Krnov. Zbývající dva vozy ex ZSSK jsou deponovány v Maloměřicích (důvodem jsou stavební úpravy v Horních Heršpicích). |
2007-11-30 | Doplněna informace o postupném natírání střech vozů barvou krémového odstínu. |
2007-12-05 | Od 24. 11. 2007 je odstaven z důvodu opravy PVY vůz 050.031. |
Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.
Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).
V posledních letech se u ČD nacházelo 35 vozů této řady, z toho 25 vozů v DKV Brno a 10 vozů v DKV České Budějovice. Po dodávce 3 vozů řady 050 ZSSK ze Slovenska v dubnu 2007 se u ČD zvýšil počet vozů této řady na 38 vozů.
Zatímco v GVD 2005/2006 bylo z 25 brněnských vozů turnusováno 18 vozů, v právě platném GVD se počet turnusovaných vozů zvýšil na 20 vozů. Vozy jsou zařazeny do tří turnusových skupin:
V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:
Oproti předchozímu GVD 2005/2006 jsme se z vozy řady 050 rozloučili na trati Hrušovany nad Jevišovkou - Znojmo. Nutno ale podotknout, že v případech nedostatku motorových vozů řady 810 byl na přechodnou dobu zapůjčován jeden vůz této řady a s lokomotivou řady 742 prováděl výkony místo motorového vozu.
Stav přípojných vozů ř. Bmx - 050 v DKV Brno:
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení | Sedadla | Okna | Spojen s vozem |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5236 | 1966/67723 | Bmx 96 54 0 050.001-7 | zelená koženka | stará | - | později Balm 70 54 20-09 008-0, historický nátěr | 2007-09-22 |
Balm 5280 | 1967/69011 | Bmx 96 54 0 050.002-5 | červená koženka | dvojitá | - | později Balm 70 54 20-09 082-5 | 2007-09-22 |
Balm 5303 | 1967/69034 | Bmx 96 54 0 050.004-1 | zelená koženka | dvojitá | - | později Balm 70 54 20-09 089-0 | 2007-09-22 |
Balm 70 54 20-09 137-7 | 1968/69425 | Bmx 96 54 0 050.006-6 | zelená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 140-1 | 1968/69428 | Bmx 96 54 0 050.007-4 | červená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 144-3 | 1968/69432 | Bmx 96 54 0 050.011-6 | zelená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 145-0 | 1968/69433 | Bmx 96 54 0 050.012-4 | zelená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 5235 | 1966/67722 | Bmx 96 54 0 050.013-2 | textilie | dvojitá | 050.025 | později Balm 70 54 20-09 007-2 | 2007-09-22 |
Balm 5263 | 1966/67750 | Bmx 96 54 0 050.014-0 | zelená koženka | stará | - | později Balm 70 54 20-09 035-3; určen pro zachování jako historické vozidlo - NTM | 2007-09-22 |
Balm 70 54 20-09 110-4 | 1968/69398 | Bmx 96 54 0 050.016-5 | textilie | dvojitá | 050.036 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 157-5 | 1968/69445 | Bmx 96 54 0 050.017-3 | červená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 179-9 | 1968/69814 | Bmx 96 54 0 050.018-1 | zelená koženka | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 5260 | 1966/67747 | Bmx 96 54 0 050.021-5 | textilie | dvojitá | 050.023 | později Balm 70 54 20-09 032-0 | 2007-09-22 |
Balm 70 54 20-09 112-0 | 1968/69400 | Bmx 96 54 0 050.022-3 | textilie | dvojitá | 050.039 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 113-8 | 1968/69401 | Bmx 96 54 0 050.023-1 | textilie | dvojitá | 050.021 | 2007-09-22 | |
Balm 5239 | 1966/67726 | Bmx 96 54 0 050.024-9 | zelená koženka | dvojitá | - | později Balm 70 54 20-09 011-4 | 2007-09-22 |
Balm 5242 | 1966/67729 | Bmx 96 54 0 050.025-6 | textilie | dvojitá | 050.013 | později Balm 70 54 20-09 014-8 | 2007-09-22 |
Balm 5245 | 1966/67732 | Bmx 96 54 0 050.026-4 | textilie | dvojitá | 050.033 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 104-7 | 1968/69392 | Bmx 96 54 0 050.031-4 | zelená koženka | dvojitá | - | odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk | 2007-11-24 |
Balm 70 54 20-09 111-2 | 1968/69399 | Bmx 96 54 0 050.033-0 | textilie | dvojitá | 050.026 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 146-8 | 1968/69434 | Bmx 96 54 0 050.034-8 | textilie | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 148-4 | 1968/69436 | Bmx 96 54 0 050.035-5 | textilie | dvojitá | - | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 149-2 | 1968/69437 | Bmx 96 54 0 050.036-3 | textilie | dvojitá | 050.016 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 154-2 | 1968/69442 | Bmx 96 54 0 050.039-7 | textilie | dvojitá | 050.022 | 2007-09-22 | |
Balm 70 54 20-09 180-7 | 1968/69815 | Bmx 96 54 0 050.041-3 | červená koženka | dvojitá | - | odstaven - oprava PVY v DPOV Nymburk | 2007-08-01 |
Balm 5325 | 1967/69056 | Bmx 96 54 0 050.077-7 | stará | - | později Balm 70 54 20-09 077-5; ex ZSSK; neprovozní, deponie Maloměřice | 2007-10-27 | |
Balm 70 54 20-09 129-4 | 1968/69417 | Bmx 96 54 0 050.129-6 | stará | - | ex ZSSK; neprovozní, deponie Maloměřice | 2007-10-27 | |
Balm 70 54 20-09 132-8 | 1968/69420 | Bmx 96 54 0 050.132-0 | stará | - | ex ZSSK; odstaven - oprava PG v KOS Krnov | 2007-10-08 |
Nátěry vozů
Vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek,
skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60
cm v barvě slonové kosti pod okny kolem
vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část
vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002
odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz
050.001, který byl u této příležitosti opatřen historickým nátěrem spolu
s motorovým vozem 850.001.
V dubnu 2007 byly do DKV Brno převedeny 3 vozy řady 050 ze Slovenska
(ZSSK), které jsou ve starém nátěru.
V druhé polovině října 2007 se na střeše vozu 050.035 objevil světlý
nátěr, střecha již není šedá, nýbrž krémové barvy. V dalších týdnech
tento nátěr obdržely i některé další vozy. Prozatím se nachází část vozů
se střechami šedými a část s krémovými.
Prostor na jízdní kola
V době, kdy byly všechny vozy ř. 050 v Brně, byly vozy řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno a v současné době jsou takto upraveny veškeré vozy řady 050 v DKV Brno (kromě vozů dovezených v roce 2007 ze Slovenska). Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.
Dvojitá okna
Téměř všechny vozy ř. 050 byly v posledních letech na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny. Byla to velmi efektivní úprava, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit.
Spřahování dvojic
Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Počet stabilně spojených "dvojic" vozů řady 050 mírně poklesl - zatímco v GVD 2005/2006 se jednalo o 6 dvojic, v současném GVD jejich počet poklesl na 4 dvojice.
Interiér
Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy červenou. V části vozů jsou sedadla potažena textilními potahy. Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2003/2004.