Motorové lokomotivy ř. 714 a 735
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2008-11-22 | Popis GVD 2008/2009. Stav a události v GVD 2007/2008 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2008-12-18 | Ke 14. 12. 2008 byly provedeny změny v dislokaci lokomotiv: 714.001 přešla z Telče do Maloměřic (načež byla pro vysokou poruchovost odvodněna a odstavena), 714.211 z Telče do Znojma a 714.210 z Maloměřic do Znojma. K témuž dni byly do DKV Brno - PP Znojmo dodány lokomotivy 714.226 a 714.230. |
2009-03-21 | Doplněn snímek lokomotivy 714.226. Od 1. 1. 2009 je lokomotiva 735.007 v Brně pouze deponována, administrativně patří nově pod Depo historických vozidel (DHV) Lužná u Rakovníka; z tohoto důvodu končí sledování této řady na tomto webu. |
2009-05-12 | "Milka" nebo-li lokomotiva 714.001 je dnem 30. 4. 2009 vedena pod DKV Lužná u Rakovníka, kam byla přepravena. |
2009-08-14 | Lokomotiva 714.222 je od 10. 8. 2009 odstavena z důvodu opravy MVY v DPOV Nymburk. |
2009-12-12 | Dne 4. 12. 2009 byla ve stavu DKV Brno naposledy lokomotiva 714.018, dnem následujícím je vedena v DKV Olomouc. Z DKV Brno odchází i lokomotiva 714.019 (do DKV Praha), ve stavu DKV Brno byla do 15. 12. 2009. Od 11. 12. 2009 je v provozu po opravě MVY lokomotiva 714.222, do Brna přijela v barevném řešení "Najbrt". Tímto GVD ukončuji sledování lokomotivy řady 735 (přechod pod DHV). |
Lokomotivy řady 714 jsou známé též pod přezdívkou "lachtan" nebo "veselá kráva". Jedná se o rekonstrukci lokomotiv řady 735, původně označených jako řada T 466.0. Rekonstrukce prvních dvou lokomotiv řady 735 proběhly v letech 1992-1993, přičemž nově vzniklé lokomotivy řady 714 si ponechaly původní kabinu i kapotáž. Další rekonstruované lokomotivy už mají původní pouze rám, ostatní vybavení, kabina a kapotáž jsou nové.
Lokomotivy řady 714 se dělí na řady 714.0 a 714.2. Rozdíl je v nápravovém tlaku - lok. ř. 714.0 mají nápravový tlak 14 t, kdežto u lok. ř. 714.2 nápravový tlak činí 15 t. Z dostupných přehledů se mělo jednat o rekonstrukci minimálně 76 lokomotiv řady 714: 714.001 až 714.029, 714.201 až 714.231 a 714.301 až 714.318. Rekonstrukce a dodávky lokomotiv řady 714 probíhaly v letech 1994-1996 normáně, zlom nastal počátkem roku 1997. V této době byly k ČD dodány všechny lokomotivy řady 714.0 a z řady 714.2 po lokomotivu 714.223. Lokomotivy 714.224 až 714.231 stihly provedení zkušební jízdy, ale již bez převzetí Českými dráhami. Na ČKD totiž vydal finanční úřad exekuční výměr kvůli nezaplaceným daním z prodeje posledních 200 lokomotiv ČME 3T do vývalého Sovětského svazu. Po mnoha peripetiích se k ČD nakonec lokomotivy 714.224 až 714.231 dostaly, ale až v letech 2004-2005.
Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly lokomotivy řady 714 osobní dopravě.
Pro úplnost uvádím počet vyrobených "pilštyků". V TSM Martin byly v roce 1971 vyrobeny stroje prototypy T 466.0001 a T 466.1001. Následovala série T 466.0002 až T 466.0298 a pro průmysl T 466.0501 až T 466.0506.
Lokomotivy řady 714
V DKV Brno se nachází
14 lokomotiv
(do odchodu lokomotivy 714.001 pod DHV Lužná u Rakovníka to bylo 15 lokomotiv;
ke konci GVD se s odchodem lokomotiv 714.018 a 714.049 snížil počet na 12) soustředěných do PJ Maloměřice
a nově PP Znojmo, z nichž 11 je turnusováno.
PJ Havlíčkův Brod lokomotivy této řady opustily.
PJ Maloměřice
Původní označení | Rok/výr. číslo T 466.0 |
Rok/výr. číslo 714 |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0169 | 1994/16715 | 92 54 2 714.004-9 | 2008-12-14 | ||
T 466.0281 | 92 54 2 714.006-4 | 2008-12-14 | |||
T 466.0206 | 92 54 2 714.028-8 | 2008-12-14 | |||
T 466.0039 | 92 54 2 714.204-5 | 2008-12-14 | |||
T 466.0221 | 1996/16911 | 92 54 2 714.220-1 | 2008-12-14 | ||
T 466.0257 | 1996/16912 | 92 54 2 714.221-9 | 2008-12-14 | ||
T 466.0082 | 1996/16913 | 92 54 2 714.222-7 | 2009-12-11 | ||
T 466.0187 | 199x/16914 | 92 54 2 714.223-5 | 2008-12-14 |
V turnusové skupině 708 je nasazeno podobně jako v GVD 2007/2008 celkem 5 lokomotiv řady 714 a jejich oběhy jsou soustředěny na osobní vlaky na trati Tišnov - Nové Město na Moravě - Žďár nad Sázavou. Lokomotivy obíhají v jednom 4denním oběhu a v jednom 1denním oběhu. Co se týče zajíždění těchto lokomotiv na vlacích Os do Brna, nastala zde změna. Zatímco v GVD 2007/2008 jsme "lachtana" mohli spatřit 2x týdně na nočních vlacích 4959/4950, v GVD 2008/2009 se lokomotiva řady 714 do Brna podívá na vlaku 14905, a to až do Brna-Slatiny. Zpět do Tišnova se vrací soupravově.
714 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1)-(4): Ti 14902 Zd / 14909
Ti / 14908 Zd / 14915 Ti / 14950 Bp / 14921 Ro (5): Ti 14902 Zd / 14909 Ti / 14908 Zd / 14915 Ti / 14950 Bp |
odstavena v Tišnově | odstavena v Tišnově |
2. | (1): Ti 3:25 14990 Ro / 14930
Zd / 14905 BS / 8:28 4996 Ma / 13:20 14996 Ti / 14914 Zd / 14921 Ti (2)-(5): Ro 14930 Zd / 14905 BS / 8:28 4996 Ma / 13:20 14996 Ti / 14914 Zd / 14921 Ti |
Bp 14902 Zd / 14909 Ti / 10:55 Lv Ma / 14:30 Lv Ti | odstavena v Tišnově |
3. | Ti 14910 Zd / 14917 Ti / 14920 Zd / 14965 Nn / 14966 Zd / 14967 Nn | Ti 14920 Zd | Ti 14920 Zd / 14965 Nn |
4. | Nn 14931 Bp / 14932 Zd / 14907 Ti / 14906 Zd / 14913 Ti / 14916 Zd / 14917 Ti | Nn 14930 Zd / 14905 Ti | Zd 14905 Nn / 14902 Zd / 14909 Ti |
714 | |||
1a. | Ti 14904 Zd / 14911 Ti / 14912 Zd / 14919 Ti | odstavena v Tišnově | 10:36 Lv Ma / 14:11 Lv Ti |
Na 5. staniční záloze v ŽST Brno hl. n. (jízdy mezi odstavnými nádražími B, F a osobním nádražím) jezdí lokomotiva řady 714 v turnusové skupině 709:
714 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | Bo 0:00 - 24:00 5. staniční záloha | Bo 0:00 - 24:00 5. staniční záloha | Bo 0:00 - 24:00 5. staniční záloha |
6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n. (u bývalé výtopny KFNB u uhelných hrází) rovněž zajišťuje "lachtan" zařazený do turnusové skupiny 710 na 6. staniční zálohu v ŽST Brno hl. n.:
714 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | Bo 0:00 - 24:00 6. staniční záloha | Bo 0:00 - 24:00 6. staniční záloha | Bo 0:00 - 24:00 6. staniční záloha |
Přesuneme se na brněnském hlavním nádraží o něco severněji. Lokomotiva řady 714 je nasazena rovněž na 7. a 8. staniční záloze (7. záloha má stanoviště na poštovních kolejí vedle V. nástupiště, 8. záloha na "státním" nádraží naproti stavědlu 6), a sice v turnusové skupině 711 :
714 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Bo 6:20 -
18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50
- 24:00 7. staniční záloha (2) - (5): Bo 0:00 - 3:10, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 18:50 8. staniční záloha / Bo 18:50 - 24:00 7. staniční záloha |
Bo 0:00 - 3:30, 5:00 - 6:20 7. staniční záloha / 6:20 - 16:50 8. staniční záloha / Bo 16:50 - 24:00 7. staniční záloha | Bo 6:20 - 16:50 8. staniční záloha / 16:50 - 22:00 7. staniční záloha |
PP Znojmo
Původní označení | Rok/výr. číslo T 466.0 |
Rok/výr. číslo 714 |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0179 | 92 54 2 714.210-2 | 2008-12-14 | |||
T 466.0212 | 92 54 2 714.211-0 | 2008-12-14 | |||
T 466.0126 | 1997/16917 | 92 54 2 714.226-8 | 2008-12-14 | ||
T 466.0213 | 1997/16921 | 92 54 2 714.230-0 | 2008-12-14 |
Zásadní změnou v tomto GVD je nasazení lokomotiv řady 714 na trať Znojmo - Břeclav. Tři lokomotivy na této trati obíhají v turnusové skupině 736:
714 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | (1): Zo pk4401 Hs / 4550 Zo /
4505 Bv / 4512 Zo / 4519 Bv / 4522 Zo (2)-(5): Hs 4550 Zo / 4505 Bv / 4512 Zo / 4519 Bv / 4522 Zo |
Hs 4531 Bv / 4502 Zo | odstavena ve Znojmě |
2. | (1)-(4): Zo 4515 Bv / 4518 Zo
/ 4525 Bv / 4524 Zo (5): Zo 4515 Bv / 4518 Zo / 4525 Bv |
odstavena ve Znojmě | Zo 4507 Bv / 4508 Zo / 4515 Bv / 4518 Zo / 4527 Bv / 4524 Zo |
3. | Zo 4503 Bv / 4504 Zo / 4511 Bv / 4514 Zo / 4521 Bv / 4530 Hs | Bv 4500 Mv / 4503 Bv / 4506 Zo / 4511 Bv / 4514 Zo / 4523 Bv / 4532 Hs / 24530 Zo | odstavena ve Znojmě |
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení | Rok/výr. číslo T 466.0 |
Rok/výr. číslo 714 |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0117 | 1976/ | 92 54 2 714.001-5 | původní kapota (odlišný vzhled od zbylých lokomotiv řady 714.003 a výše) | 2009-04-30 | |
T 466.0090 | 92 54 2 714.018-9 | 2008-12-14 | |||
T 466.0096 | 92 54 2 714.019-7 | 2008-12-14 |
Lokomotivy řady 735
Lokomotiva 735.007 byla v roce 2004 uvedena do provozního stavu a natřena do původního modro-žlutého nátěru. Do konce roku 2008 byla ve stavu DKV Brno. V souvislosti se vznikem Depa historických vozidel Lužná u Rakovníka (zkratka DHV) bylo nařízeno administrativní předání této lokomotivy z DKV Brno do DHV Lužná u Rakovníka, ke kterému došlo z 31. 12. 2008 na 1. 1. 2009.
Lokomotiva je využívána na různé příležitostné akce. Např. v rámci Brno město uprostřed Evropy začátkem června 2004 účinkovala v blízkosti "Pendolina" v Brně hl. n., začátkem července 2004 či 2007 si zajezdila na trati 251 v běžném provozu při příležitosti Slavností pernštejnského panství. V roce 2008 byla k vidění v pravidelném provozu u napěťových výluk v Horních Heršpicích. V současné době je lokomotiva 735.007 deponována v Brně.
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení | Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0007 | 92 54 2 735.007-7 | Lokomotiva je prohlášena kulturní památkou výnosem MKČR č. j. 18382/2002 | 2009-01-01 |
V DKV Brno se již nevyskytují:
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2003/2004.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2004/2005.
Provoz lokomotiv ř. 714 a 735 DKV Brno v GVD 2005/2006.