Motorové vozy ř. 850
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2008-11-23 | Popis GVD 2008/2009. Stav a události v GVD 2007/2008 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky. |
2008-12-18 | Od 16. 12. 2008 je opět provozní motorový vůz 850.030. Je tak celkem provozních pět vozů: 850.001, 850.015, 850.021, 850.030 a 850.032. |
2009-03-14 | Motorový vůz 850.001 je od 12. 3. 2009 odstaven pro závadu na nápravové převodovce. |
2009-03-21 | Se vznikem DHV Lužná u Rakovníka byl k 1. 1. 2009 motorový vůz 850.008 administrativně předán z DKV Brno do DHV Lužná u Rakovníka (již dříve byl přemístěn z Brna do Chomutova, projevuje o něj zájem NTM). |
2009-04-04 | Problémy s převodovkou jsou příčinou (snad nepříliš dlouhého) odstavení motorového vozu 850.032 dne 3. 4. 2009. |
2009-04-08 | Motorový vůz 850.032 je ode dneška opět v provozu. |
2009-04-23 | Od 15. 4. 2009 je opět provozní motorový vůz 850.001. Bohužel, den předtím došlo při jízdě Os 4830 k havárii spalovacího motoru u motorového vozu 850.032, takže je odstaven. V současné době jsou provozní 4 motorové vozy: 850.001, 850.015, 850.021 a 850.030. |
2009-05-12 | Ke dni 23. 4. 2009 byly výnosem č. j. 56379/2009-O12 zrušeny motorové vozy 850.010, 850.028 a 850.048. Stejného dne byl po opravě vrácen do provozu motorový vůz 850.032. V současné době je 5 provozních motorových vozů: 850.001, 850.015, 850.021, 850.030 a 850.032. |
2009-06-19 | U motorového vozu 850.015 se bude muset vyměnit hydrodynamická převodovka, od 15. 6. 2009 je odstaven. |
2009-07-24 | Doplněna informace o zprovoznění motorového vozu 850.015, stalo se tak 25. 6. 2009. Dnem 20. 7. 2009 je v DKV Brno o jednoho "krokodýla" méně; k tomuto dni byl zrušený motorový vůz 850.048 předán do DKV Česká Třebová. |
2009-09-07 | Na motorovém voze 850.032 došlo 3. 9. 2009 k utržení ojnice ve spalovacím motoru, vůz je odstaven. Provozní tak zůstávají čtyři vozy 850.001, 850.015, 850.021 a 850.030. |
2009-09-16 | Dnešním dnem by měl být opět provozní motorový vůz 850.032. |
2009-10-11 | Počínaje 4. 10. 2009 poklesl počet motorových vozů řady 850 v DKV Brno o jeden vůz, a sice 850.010. Tento již dříve zrušený vůz byl předán do DKV Česká Třebová. Stav krokodýlů k 4. 10. 2009 v DKV Brno je 8 vozů, z nichž je 5 provozních (850.001, 850.015, 850.021, 850.030 a 850.032), 2 jsou zrušené (850.012 v Nymburce a 850.028) a jeden vůz by teoreticky ještě mohl spraven (850.031), ale tomu už moc nevěřím. Ještě dodávám, že vůz 850.001 coby historické vozidlo není do pravidelného provozu nasazován; v současné době "zaskakuje" na případně objednaných výkonech do Lednice místo motorového vozu 830.018, jenž má potíže s generátorem. |
2009-11-06 | V uplynulých dnech došlo k odstavení dvou motorových vozů: 850.021 od 3. 11. 2009 (ten by měl být brzy v pořádku) a 850.032 od 26. 10. 2009 (tady je to horší, je nutná výměna motoru). |
2009-12-06 | Od 4. 12. 2009 je po opravě převodovky v provozu motorový vůz 850.021. V současné době je tedy provozní sestava motorových vozů jako tomu bylo např. na přelomu dubna a května, tzn. 850.001, 850.015, 850.021 a 850.030. |
2009-12-12 | Zrušený motorový vůz 850.012, stojící dlouhodobě v Nymburku, nakonec 6. 12. 2009 zlikvidoval požár způsobený pravděpodobně bezdomovci. Doplněna informace o zrušení motorového vozu 850.031, stalo se tak výnosem č. j. 58557/2009-O12 ze den 14. 10. 2009. |
Vozů řady M 286.0 bylo vyrobeno celkem 52 kusů. První dva vozy byly vyrobeny již v roce 1962 a do roku 1964 nesly označení M 283.1 (druhé obsazení této řady). Sériová výroba "krokodýlů" proběhla v letech 1966 a 1967. V DKV Brno se nachází 8 motorových vozů ř. 850.
Stáří motorových vozů řady 850 se bohužel projevuje na značné poruchovosti vozů. Náhradní díly se už v mnoha případech nevyrábí. Remotorizace není reálná, protože vhodný motor vzhledem k výkonu a prostoru pro jeho umístění není vyvinut. "Krokodýlové" jsou tedy odsouzeni na dožití. V GVD 2006/2007 bylo turnusováno 6 brněnských motorových vozů ř. 850, v minulém GVD 2007/2008 již jenom 4 a pro GVD 2008/2009 padlo rozhodnutí neturnusovat ani jednoho "krokodýla".
13. prosinec 2008 tak uzavřel za brněnskými "krokodýly" význačnou kapitolu jejich každodenního provozu. Po tomto dni se s nimi určitou dobu budeme v provozu ještě určitě potkávat, ale zcela nahodile (např. neschopnosti motorových vozů řady 842) a je otázka jak dlouho. Doba úplného vyřazení a zrušení motorových vozů řady 850 bude odvislá od výskytu závažných poruch, které se již nepodaří odstranit (ať už z důvodu neexistence náhradního dílu nebo velkých nákladů na opravu).
PS Horní Heršpice
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Úpravy na voze |
Poznámka |
Aktualizace |
M 283.101II |
1962/63739 | 95 54 5 850.001-9 | již dříve: dvojitá okna; z výroby: rozdělení prostoru pro cestující na 2 oddíly, sedadla s růžovou koženkou; od července 2003 úprava čel vozu (původní vzhled po výrobě); od prosince 2005 v historickém nátěru, ohřev 3x400 V | historický nátěr; historické vozidlo, ve stavu DKV Brno zůstává i po 1. 1. 2009, do DKV Lužná u Rakovníka bude převeden v případě nepotřebnosti pro provoz | 2009-04-15 |
M 286.0012 |
1966/68377 | 95 54 5 850.012-6 | bez úprav (stará okna) | zrušen, čeká na fyzickou likvidaci, od 26. 10. 2005 v Nymburce jako zdroj náhradních dílů, 6. 12. 2009 zničen požárem | 2005-11-15 |
M 286.0015 |
1967/68380 | 95 54 5 850.015-9 | od XII/2003 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V | 2009-06-25 | |
M 286.0021 |
1967/68386 | 95 54 5 850.021-7 | od X/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V | 2009-12-04 | |
M 286.0028 |
1967/68976 | 95 54 5 850.028-2 | od III/2002 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru | od 28. 10. 2007 odstaven z důvodu opravy motoru a nápravové převodovky v PARS Šumperk; 23. 4. 2009 zrušen pod č. j. 56379/2009-O12 | 2009-04-23 |
M 286.0030 |
1967/68978 | 95 54 5 850.030-8 | od V/2002 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V | motor z vozu 850.048 | 2008-12-14 |
M 286.0031 |
1967/68979 | 95 54 5 850.031-6 | od VI/2004 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V | 14. 10. 2009 zrušen pod č. j. 58557/2009-O12 | 2009-10-14 |
M 286.0032 |
1967/68980 | 95 54 5 850.032-4 | od III/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, INTELO, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3x400 V | odstaven - nutná výměna motoru | 2009-10-26 |
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení | Rok/výr. číslo | Současné označení |
Úpravy na voze |
Poznámka |
Aktualizace |
M 286.0008 |
1966/68373 | 95 54 5 850.008-4 | bez úprav (stará okna), ohřev 3x400 V | zrušen; určen pro zachování jako historické vozidlo - NTM, deponie Chomutov | 2007-04-27 |
M 286.0010 |
1966/68375 | 95 54 5 850.010-0 | od IX/2001 dvojitá okna; textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru | od 14. 1. 2004 odstaven pro závada na spalovacím motoru a nápravové převodovce; 23. 4. 2009 zrušen pod č. j. 56379/2009-O12 | 2009-04-23 |
M 286.0048 | 1967/68996 | 95 54 5 850.048-0 | od VII/2001 dvojitá okna; motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV; zaslepené čelo na straně motoru | odstaven po (nepochopitelném) násilném poškození 25. 1. 2006, deponie v Maloměřicích), bez šance vrátit se do provozu; 23. 4. 2009 zrušen pod č. j. 56379/2009-O12 | 2009-04-23 |
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2001/2002.
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2002/2003.
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2003/2004.
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2004/2005.
Provoz motorových vozů ř. 850 DKV Brno v GVD 2005/2006.