PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2010-11-15 | Popis GVD 2010/2011. Stav a události v GVD 2009/2010 viz odkaz na konci této stránky. |
2010-12-14 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2010/2011 a stavu vozidlového parku. |
2011-04-17 | Vůz Btx763 001 je z důvodu soustružení dvojkolí od 25. 3. 2011 odstaven. |
2011-05-15 | Po soustružení dvojkolí je vůz Btx763 001 od 10. 5. 2011 provozní, naopak jej od 11. 5. 2011 vystřídal vůz Btx763 022. |
2011-05-29 | Vůz Btx763 022 je od 24. 5. 2011 zpět v provozu. |
2011-06-26 | Počínaje 11. 6. 2011 je v DKV Brno o pět vozů řady Btx763 méně; došlo k předání vozů 003, 024, 042, 043 a 050 do DKV České Budějovice. |
2011-12-10 | Vůz Btx763 014 byl 3. a 4. 12. 2011 převezen z Veselí nad Moravou do Znojma. |
V letech 1958 až 1969 vagonka Studénka vyráběla vozy řady Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx765, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý").
V roce 1958 byl vyroben prototyp vozu Balm, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1983 dostaly vozy nové označení Bix, později (v letech 1994-1995) se změnilo i číselné označení na řadu 020. V období let 1995-1997 proběhla u určitého počtu vozů řady Bix 020 rekonstrukce, při níž vozy prošly úpravou exteriéru i interiéru, např. obdržely nově centrálně ovládané dveře, sedadla byla nahrazena novými, ne nepodobnými tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina"), a řada dalších úprav. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a konečně od roku 2009 na Btx763 s číselným označením 50 54 28-29 0xx.
Lze kontatovat, že vozy řady Btx763 v DKV Brno dožívají. Posledním "útočištěm" vozů této řady je Znojemsko, několik vozů je však deponováno i ve Veselí nad Moravou. V DKV Brno se nachází celkem 22 vozů, z nichž 7 je turnusovaných. Do 10. 6. 2011 bylo ve stavu DKV Brno 27 vozů, pět provozních vozů bylo předáno do DKV České Budějovice.
V PP Znojmo se nachází 20 vozů řady Btx763 (do 10. 6. 2011 zde bylo 22 vozů, do začátku prosince 19 vozů), turnusováno je jich 7. Za velkým inventárním počtem vozů ve Znojmě je potřeba vidět i vozy dovezené nedávno z jiných DKV, s těmi nejlepšími se jezdí a vozy v horším technickém stavu jsou dlouhodobě odstavené. Jejich opětovné nasazení v běžném provozu ČD je čím dál méně pravděpodobné.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0245 |
1960/59763 |
Btx763 50 54 28-29 001-7 |
později 70 54 28-05 022, 020.019 a 021.060 |
2011-05-10 |
Balm 5-0274 |
1960/59790 |
Btx763 50 54 28-29 002-5 |
později 70 54 28-05 049, 020.181 a 021.061; zrušen |
2009-07-28 |
Balm 5-0352 |
1960/60335 |
Btx763 50 54 28-29 005-8 |
později 70 54 28-05 124, 020.130 a 021.056 |
2010-12-12 |
Balm 5-0385 |
1960/60681 |
Btx763 50 54 28-29 006-6 |
později 70 54 28-05 157, 020.137 a 021.047 |
2010-12-12 |
Balm 5-0465 |
1961/61077 |
Btx763 50 54 28-29 007-4 |
později 70 54 28-05 232, 020.050 a 021.054 |
2010-12-12 |
Balm 5-0508 |
1961/61120 |
Btx763 50 54 28-29 009-0 |
později 70 54 28-05 274, 020.224 a 021.068; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Balm 5-0581 |
1961/61670 |
Btx763 50 54 28-29 011-6 |
později 70 54 28-05 346, 020.040 a 021.049 |
2010-12-12 |
Balm 5-0613 |
1962/63226 |
Btx763 50 54 28-29 014-0 |
později 70 54 28-05 378, 020.074 a 021.052; odstaven - nepotřebnost |
2011-12-04 |
Balm 5-0663 |
1962/63322 |
Btx763 50 54 28-29 018-1 |
později 70 54 28-05 427, 020.076 a 021.059; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Balm 5-0664 |
1962/63323 |
Btx763 50 54 28-29 019-9 |
později 70 54 28-05 428, 020.077 a 021.044; odstaven - nepotřebnost |
2010-12-12 |
Balm 5-0690 |
1962/63349 |
Btx763 50 54 28-29 020-7 |
později 70 54 28-05 454, 020.246 a 021.048; odstaven - nepotřebnost |
2010-12-12 |
Balm 5-0714 |
1962/63373 |
Btx763 50 54 28-29 021-5 |
později 70 54 28-05 475, 020.251 a 021.057 |
2010-12-12 |
Balm 5-0717 |
1962/63376 |
Btx763 50 54 28-29 022-3 |
později 70 54 28-05 478, 020.253 a 021.063 |
2011-05-24 |
Balm 5-0724 |
1965/66434 |
Btx763 50 54 28-29 026-4 |
později 70 54 28-05 485, 020.108 a 021.020 |
2010-12-12 |
Balm 5-0753 |
1965/66463 |
Btx763 50 54 28-29 029-8 |
později 70 54 28-05 514, 020.119 a 021.026; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Balm 5-0795 |
1965/67201 |
Btx763 50 54 28-29 033-0 |
později 70 54 28-05 556, 020.045 a 021.045 |
2010-12-12 |
Balm 5-0832 |
1966/67238 |
Btx763 50 54 28-29 039-7 |
později 70 54 28-05 593, 020.273 a 021.046; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Balm 70 54 28-05 676-6 |
1969/70688 |
Btx763 50 54 28-29 041-3 |
později 020.063 a 021.013; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Balm 70 54 28-05 651-3 |
1969/70661 |
Btx763 50 54 28-29 053-8 |
později 020.090 a 021.029 |
2010-12-12 |
Balm 70 54 28-05 661-2 |
1969/70671 |
Btx763 50 54 28-29 057-9 |
později 020.091 a 021.062 |
2010-12-12 |
Přípojné vozy řady Btx763 zajišťují dopravu cestujících na trati 246 Znojmo - Břeclav, na žádnou jinou trať turnusově nezajíždí. Vozy jsou rozděleny do čtyř turnusových skupin 038 (jednodenní oběh), 039 (dvoudenní oběh), 040 (dvoudenní oběh) a 041 (jednodenní oběh dvojice vozů). Podobně jako lokomotivy řady 714 jsou vozy Btx763 k vidění v pracovní dny; o víkendech pouze v sobotu ráno a v neděli odpoledne.
V provozním středisku Veselí nad Moravou vozy řady Btx763 turnusované nejsou. Do 10. 6. 2011 se zde i přesto nacházelo 5 vozů, od 11. 6. 2011 (po předání dvou vozů do DKV České Budějovice) klesl počet vozů na 3 a po převozu jednoho vozu Btx763 do Znojma začátkem prosince 2011 klesl na 2 vozy.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 70 54 28-05 650-5 |
1969/70660 |
Btx763 50 54 28-29 045-4 |
později 020.089 a 021.015; odstaven - nepotřebnost |
2011-06-02 |
Balm 70 54 28-05 664-6 |
1969/70674 |
Btx763 50 54 28-29 047-0 |
později 020.286 a 021.012; odstaven - nepotřebnost |
2010-03-01 |
Ve vagónce Studénka došlo v roce 1961 k výrobě 30 vozů odvozených z řady Balm-k, avšak s částí interiéru upraveného pro přepravu pošty. Vozy nesly označení BFalm. V roce 1983 byly přeznačeny na řadu BixPost, v letech 1994-1995 navíc označeny řadou 022. Od roku 2001 se písmenná řada změnila na BDdtx, a od roku 2009 na BDdtx764 s číselným označením 50 54 82-29 0xx.
Ve stavu DKV Brno se nachází 1 vůz této řady.
Jediný vůz řady BDdtx764 se nachází v PS Horní Heršpice. Turnus pro něj sice vytvořen není, ale s vozem se počítá na osobní vlaky Brno - Břeclav - Lednice.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
BFalm 5-9986 |
1961/62190 |
BDdtx764 50 54 82-29 002-8 |
později 70 54 82-05 016 a 022.005 |
2010-12-12 |
Vozy řady Bdtx766 vznikly v letech 2007-2008 v počtu 5 kusů, v roce 2011 doplněné o další dva vozy. Jedná se o úpravu řady Btx763, při níž ve vozech vznikl prostor pro jízdní kola. Potřeba této úpravy byla spjata se stále zhoršujícím se technickým stavem vozů řady BDdtx764 (tehdy označených ještě jako řada BDdtx 022), jež zabezpečovaly přepravu cestujících s jízdními koly na trati 246 Znojmo - Břeclav. K nasazení vozů řady Bdtx766 do provozu došlo na jaře 2008. Vozy nesou označení řady Bdtx766 a číselný interval 50 54 84-29 0xx.
5 vozů řady Bdtx766 se nachází v DKV Brno.
Popisovaných 5 vozů řady Bdtx766 je soustředěno v PP Znojmo, v turnusech jezdí 3 vozy.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0797 |
1965/67203 |
Bdtx766 50 54 84-29 001-8 |
později 70 54 28-05 558, 020.009 a 021.022 |
2010-12-12 |
Balm 5-0292 |
1960/60275 |
Bdtx766 50 54 84-29 002-6 |
později 70 54 28-05 124, 020.127 a 021.058 |
2010-12-12 |
Balm 70 54 28-05 643-0 |
1969/70653 |
Bdtx766 50 54 84-29 003-4 |
později 020.158 a 021.027 |
2010-12-12 |
Balm 5-0755 |
1965/66465 |
Bdtx766 50 54 84-29 004-2 |
později 70 54 28-05 516, 020.080 a 021.066 |
2010-12-12 |
Balm 5-0758 |
1965/66468 |
Bdtx766 50 54 84-29 005-9 |
později 70 54 28-05 519, 020.082 a 021.055 |
2010-12-12 |
Pro vozy řady Bdtx766 jsou vyhrazeny dvě turnusové skupiny - dvoudenní 036 a jednodenní 037. Všechny obraty jsou striktně na trati 246 Znojmo - Břeclav, tzn. jedná se o stejný stav jako v minulém GVD 2009/2010. Vozy můžeme na osobních vlacích spatřit jak v pracovní dny, tak v menší míře i o víkendu.
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
Balm 5-0288 |
1960/60271 |
Btx763 50 54 28-29 003-3 |
později 70 54 28-05 063, 020.184 a 021.042 |
2011-06-11 |
Balm 5-0772 |
1965/66482 |
Btx763 50 54 28-29 024-6 |
později 70 54 28-05 533, 020.058 a 021.009 |
2011-06-11 |
Balm 70 54 28-05 679-4 |
1969/70689 |
Btx763 50 54 28-29 042-1 |
později 020.064 a 021.053 |
2011-06-11 |
Balm 70 54 28-05 697-6 |
1969/70707 |
Btx763 50 54 28-29 043-9 |
později 020.067 a 021.008 |
2011-06-11 |
Balm 70 54 28-05 641-4 |
1969/70651 |
Btx763 50 54 28-29 050-4 |
později 020.157 a 021.067 |
2011-06-11 |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010