Motorové lokomotivy ř. 750 a 754

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2011-11-20

Popis GVD 2011/2012.

2011-12-18

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2011/2012 a stavu vozidlového parku.

2012-01-15

Inventární stav lokomotiv řady 754 se snížil na 19 odchodem "brejlovců" 754.008 a 754.045 do DKV Praha; ve stavu DKV Brno byly tyto lokomotivy naposledy 9. 1. 2012.

2012-01-29

Další dva "brejlovci" - 754.007 a 754.044 - se dočkali redislokace do DKV Praha, ve stavu DKV Brno byli naposledy 25. 1. 2012.

2012-02-05

Proběhla další odevzdávka lokomotivy řady 754, s DKV Brno se 28. 1. 2012 rozloučil "brejlovec" 754.063, od 29. 1. 2012 je vedený v DKV Olomouc.

2012-06-03

Do stavu DKV Brno přibyl sedmý "brejlovec" řady 750, a sice 750.719.

2012-06-18

Dnem 10. 6. 2012 nastaly změny v turnusových skupinách 702 a 704; vozbu vlaků Os 4801 / 4816 převzali "brejlovci" řady 750.7.

2012-09-02

Pondělí 27. 8. 2012 bylo špatným dnem pro "brejlovce" 754.041, v Brně-Slatině u něj na vlaku Sp 1729 došlo k závažné havárii spalovacího motoru. Zda tato lokomotiva ještě někdy znovu vyjede, není v tuto chvíli vůbec jasné. Ve stejný den došlo mezi Omicemi a Tetčicemi k najetí lokomotivy 754.049 s vlakem R 926 do stromu, lokomotiva je odstavena.

2012-09-09

Lokomotiva 754.049 je od 5. 9. 2012 opět provozní.

2012-09-23

Ve čtvrtek 6. 9. 2012 došlo v Bransouzích k najetí nákladního automobilu do lokomotivy 750.708 vezoucí R 669 (viz též http://www.dicr.cz/ke-dvema-stretnutim-na-prejezdu-se-svetly-letel-vrtulnik); "brejlovec" je tím pádem odstavený a 17. 9. 2012 si odjel na opravu do CZ Loko Česká Třebová (a při té příležitosti odvezl konvoj nepotřebných vozidel).

2012-12-08

K závěru GVD došlo k předání (opravené) lokomotivy 750.708 do DKV Plzeň, v Brně byla ve stavu naposledy 29. 11. 2012. Do Brna by měla přijet výměnou lokomotiva 750.704, ale patrně až příští týden, tedy již v novém GVD. Ještě na závěr doplňuji informaci, že prakticky po celou dobu platnosti GVD 2011/2012 byla lokomotiva 754.043 deponována v PJ Havlíčkův Brod.


Motorové lokomotivy ř. 750

750 V roce 1968 vyjely ze závodu ČKD Praha dvě lokomotivy T 478.3001 a T 478.3002. V letech 1970-1977 pak následovala výroba dalších 406 lokomotiv této řady. Pracovníci brněnského depa v roce 1991 dokončili úpravu dvou lokomotiv řady 753 (na kterou se mezitím řada T 478.3 přeznačila) spočívající v dosazení topného alternátoru místo "pegasa". Takto upravené lokomotivy obdržely nové označení jako řada 750 a v následujících letech došlo k úpravě mnoha dalších lokomotiv řady 753 a jejich přeznačení na řadu 750, přičemž byla zachována inventární čísla. Na řadu 750 (750.409 a 750.410) byly přeznačeny i dva prototypy "čtyřkových brejlovců".

 

Se vznikem ČD Cargo v roce 2007 odešlo k této společnosti i několik desítek lokomotiv této řady; lokomotivy řady 750 se tedy vyskytují jak u osobního dopravce ČD, tak u nákladního dopravce ČD Cargo.

 

V roce 2010 se vytipované lokomotivy řady 750 ČD staly majetkem leasingové firmy IMPULS-Leasing-AUSTRIA s tím, že se tyto lokomotivy podrobují modernizaci, čímž z nich vzniká řada 750.7. Změna majitele potkala všechny tři provozní brněnské "nulkové brejlovce" tzn. 750.022, 750.143 a 750.144.

 

Ve stavu DKV Brno se nachází poslední lokomotiva řady 750, avšak tento "brejlovec" 750.289 je ve stavu symbolicky, neboť pod DKV Brno přešel jako zrušený a fyzicky by se měl nalézat v kopřivách v Nymburku.

PJ Maloměřice

Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3289

1975/9525

92 54 2 750.289-1

zrušena, čeká na fyzickou likvidaci, deponie Nymburk

2005-03-03


 

Motorové lokomotivy ř. 750.7

7507 Pod označením řadou 750.7 (ČD) se skrývají modernizované lokomotivy předchozí řady 750. Modernizaci provádí firma CZ LOKO, a.s. v České Třebové. Hnací agregát se nyní skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD (jmenovitý výkon je nastaven na 1 550 kW) se soustrojím alternátorů Siemens. Přenos výkonu na hnací dvojkolí elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Regulaci výkonu a celé ovládání lokomotivy zajišťuje elektronický řídicí systém MSV s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Lokomotiva má tři systémy vzduchotlakových brzd, mechanickou brzdu ruční (zajišťovací) a elektrodynamickou brzdu (EDB). Maximální rychlost lokomotivy zůstala na hodnotě 100 km/h. Výkon trvalý na háku je uváděn ve výši 1 111 kW, výkon dynamické brzdy činí 1 460 kW. Lokomotivy jsou opatřeny nátěrem v korporátních barvách.

 

Celkem by mělo projít modernizací 19 lokomotiv, přičemž modernizaci financuje leasingová společnost IMPULS-Leasing-AUSTRIA. Leasing popisuje tisková zpráva ČD: "Ve vyhlášeném výběrovém řízení, které vyhrály společně společnosti CZ LOKO a IMPULS-Leasing-AUSTRIA, jsme stanovili jako podmínku formu zpětného leasingu. To znamená, že České dráhy prodají oněch 19 lokomotiv řady 750 společnosti IMPULS-Leasing-AUSTRIA, která je součástí bankovní skupiny Raiffeisenlandsbank, za cenu 40 milionů korun a po jejich modernizaci, provedené firmou CZ LOKO, je dostanou do finančního pronájmu po dobu deseti let s následným odkupem. Cena modernizace lokomotiv dosáhne částky 678 milionů korun." Všech 19 lokomotiv by mělo vyjet do poloviny roku 2012. První lokomotiva - 750.701 - byla slavnostně předána k ČD dne 7. 1. 2011.

 

DKV Brno má ve stavu 7 lokomotiv, z nichž 7 je zapojeno do turnusu (do 9. 6. 2012 bylo 6 turnusovaných lokomotiv, v minulém GVD 2010/2011 byl vytvořen turnus pro 4 lokomotivy). Přímo na přelomu GVD 2011/2012 a 2012/2013 bylo ve stavu přechodně jen 6 lokomotiv (redislokace lokomotiv 750.708 z Brna do Plzně a 750.704 z Prahy do Brna).

 

PJ Maloměřice

Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3259

1975/9495

92 54 2 750.709-8

později 753.259 a 750.259

2011-12-11

T 478.3285

1975/9521

92 54 2 750.710-6

později 753.285 a 750.285

2011-12-11

T 478.4001

1975/9842

92 54 2 750.711-4

později T 478.4201, 754.201 a 750.409

2011-12-11

T 478.4002

1975/9843

92 54 2 750.712-2

později T 478.4202, 754.202 a 750.410

2011-12-11

T 478.3162

1974/9158

92 54 2 750.713-0

později 753.162 a 750.162

2011-12-11

T 478.3096

1973/8834

92 54 2 750.719-7

později 753.096 a 750.096

2012-06-03


Brněnské lokomotivy řady 750.7 jezdí ve dvou turnusových skupinách 702 a 703. Pravidelně je můžeme vidět na tratích:


První třídenní turnusová skupina 702 představovala oběhy na trati Brno - Jihlava, a to výhradně na rychlících. Platila do 9. 6. 2012:


750.710, 711, 713

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO [a přechází na (+) 662]

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

2.

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a přechází na (+) 929]

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL

3.

(1)-(4) do 31.V. a od 17.IX.: JHL 927 BNO / 668 JHL / 661 BNO
(1)-(4) od 4.VI. do 13.IX. a (5): JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

BNO 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO


Turnusová skupina 702 je od 10. 6. 2012 rozšířena na čtyřdenní začleněním osobních vlaků 4801 a 4816 vedených doposud v TS 704:


750.709, 712, 719; 754.075

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO [a přechází na (+) 662]

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

2.

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a v (5) přechází na (1) 927]

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a přechází na (+) 929]

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL

3.

JHL 4801 BNO / 4816 JHL

odstavena v Jihlavě

odstavena v Jihlavě

4.

(1)-(4) od 17.IX.: JHL 927 BNO / 668 JHL / 661 BNO
(1)-(4) do 13.IX. a (5): JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

BNO 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO


 

Další tři lokomotivy jezdí v turnusové skupině 703. Jedná se o vozbu rychlíků v úseku Staré Město u Uh. Hradiště - Luhačovice. "Brejlovec" však stane i v čele expresů (591 / 590, 561 / 560) a o víkendu se projede v čele spěšného vlaku "Pernštejn" do Žďáru nad Sázavou:


750.710, 711, 713

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 1729 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM

BNO 1778 ZNS / 1779 BNO [a přechází na (+) 1778]

BNO 1778 ZNS / 1779 BNO [a přechází na (1) 1729]

2.

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:51 70241 OTE / 591 ZLN ST

3.

ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 713 LUE / 702 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 1732 BNO

ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (+) 560]

ZLN ST 590 OTE / 5:48 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (1) 560]


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3143

1974/9139

92 54 2 750.708-0

později 753.143 a 750.143

2012-11-30

 

750708

K Vysokým Popovicím se od Zastávky u Brna blíží 5. 3. 2012 vlak R 664 v čele s lokomotivou 750.708. Autor snímku Tomáš Krajcar.

 

 

 


 

Motorové lokomotivy ř. 754

754 Potřeba elektrického vytápění osobních vozů na neelektrizovaných tratích byla důvodem vzniku lokomotiv řady T 478.4. V roce 1975 vznikly v ČKD Praha lokomotivy T 478.4001 a T 478.4002 (později přeznačeny na T 478.4201 a T 478.4202, pak 754.201 a 754.202 a konečně na 750.409 a 750.410). V letech 1978-1980 bylo k ČSD dodáno dalších 84 lokomotiv této řady. Bylo by jich víc, ale výrobu ukončil 19. 7. 1980 známý požár závodu ČKD Naftové motory na Smíchově založený úmyslně závodním hasičem (tehdy požárníkem).

 

Po oddělení nákladního dopravce ČD Cargo zůstaly tyto lokomotivy u osobního dopravce ČD.

 

DKV Brno disponuje v PJ Maloměřice 16 lokomotivami řady 754 (do 9. 1. 2012 bylo ve stavu 21 lokomotiv, do 25. 1. 2012 devatenáct lokomotiv, od 26. do 28. 1. 2012 sedmnáct lokomotiv), z nichž 6 je turnusovaných (do 9. 6. 2012 bylo turnsuovaných 7 lokomotiv). Proti minulému GVD 2010/2011 tedy nastal prudký pokles turnusové potřeby o 10 (!) lokomotiv. Částečně ve prospěch modernizované řady 750.7, částečně výkony převzaly motorové a přípojné vozy.

PJ Maloměřice

Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4009

1978/10440

92 54 2 754.009-9

 

2011-12-11

T 478.4012

1979/10443

92 54 2 754.012-3

 

2011-12-11

T 478.4013

1979/10444

92 54 2 754.013-1

 

2011-12-11

T 478.4016

1979/10447

92 54 2 754.016-4

 

2011-12-11

T 478.4018

1979/10449

92 54 2 754.018-0

 

2011-12-11

T 478.4023

1979/10454

92 54 2 754.023-0

 

2011-12-11

T 478.4037

1979/10891

92 54 2 754.037-0

 

2011-12-11

T 478.4041

1979/10895

92 54 2 754.041-2

odstavena - havárie spalovacího motoru

2012-08-27

T 478.4042

1979/10896*

92 54 2 754.042-0

* na lok. by měl být chybný výr. štítek 10296

2011-12-11

T 478.4043

1979/10897

92 54 2 754.043-8

deponie PJ Havlíčkův Brod

2011-12-11

T 478.4049

1980/10903

92 54 2 754.049-5

 

2012-09-05

T 478.4062

1980/10916

92 54 2 754.062-8

 

2011-12-11

T 478.4066

1980/10920

92 54 2 754.066-9

 

2011-12-11

T 478.4067

1980/10921

92 54 2 754.067-7

 

2011-12-11

T 478.4074

1980/10928

92 54 2 754.074-3

 

2011-12-11

T 478.4075

1980/10929

92 54 2 754.075-0

 

2011-12-11

 

Obraty lokomotiv řady 754 jsou rozděleny do turnusových skupin 701, 704, 705, 706 a 707. Přehled tratí s jejich pravidelným nasazením (byť někde jen jednou týdně nebo jen několikrát do roku):


Pod turnusovou skupinou 701 se stejně tak v minulém GVD ukrývá pátečně-nedělní výkon na vlárské trati, od pátku do neděle se "brejlovec" bude vyskytovat na Slovensku:


754.062

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): -

(5): BNO 1727 Trenčín / 17:21 3393 Trenčianska Teplá

odstavena v Trenčianskej Teplej

Trenčianska Teplá 16:32 3392 Trenčín / 1736 BNO


 

Dvě lokomotivy byly zapojeny do oběhů v turnusové skupině 704, což jsou v pracovní dny osobní vlaky Brno - Jihlava a o víkendu jízda do Beskyd. V této podobě oběhy platily do 9. 6. 2012:


754.023, 066, 075, ...

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): JHL 4801 BNO / 4836 OKY
(5): JHL 4801 BNO / 4836 OKY / 16:50 70101 BNO

odstavena v Jihlavě

VLM 3173 FPR / 1646 BNO / 21:44 70100 OKY

2.

OKY 4829 BNO / 4816 JHL

BNO 1643 FPR / 3168 VLM

odstavena v Jihlavě


Převedením vozby vlaků Os 4801 a 4816 pod lokomotivy řady 750.7 se turnusová skupina 704 od 10. 6. 2012 smrskla na jednodenní. I nadále se jedná o vozbu Os 4829 / 4836 v pracovní dny Brno - Okříšky a o víkendu o jízdu do Beskyd:


754.023

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): OKY 4829 BNO / 4836 OKY
(5): OKY 4829 BNO / 4836 OKY / 16:50 70101 BNO

BNO 1643 FPR / 3168 VLM

VLM 3173 FPR / 1646 BNO / 21:44 70100 OKY


 

Spěšné a osobní vlaky na "vláře" vozí lokomotivy zařazené do dvoudenní turnusové skupiny 705:

 

754.037, 067

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): VNM 3:21 70291 BOJ / 1720 BNO / 1733 BYE
(2)-(4): BOJ 1720 BNO / 1733 BYE
(5): BOJ 1720 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ / 19:46 70290 VNM [a přechází na (1) 1720]

odstavena ve Veselí nad Moravou

BNO 1733 BYE

2.

(1)-(4): BYE 4363 VLP / 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ
(5): BYE 4363 VLP / 1722 BNO / 4143 NEM / 4148 BNO / 1733 BYE [a přechází na (6) 1722]

BYE 1722 BNO

odstavena ve Veselí nad Moravou


Pár osobních vlaků Brno - Kyjov dopravuje "brejlovec" v turnusové skupině 706. Jede-li v sobotu Sp 1826/1827 a 1828/1829, vrací se v pátek "brejlovec" do Brna a v neděli najíždí zpět do Kyjova (skutečnost je však naprosto jiná - na vlaky Sp "brejlovec" 754.012 nenajíždí, vlaky jsou vedeny ponejvíce lokomotivou 754.016):


754.012

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

KYV 4146 BNO / 4149 KYV

a v (5) od 27.IV. do 29.VI. a 4.VII., 31.VIII.,7.,14.,21.,27.IX.:
KYV 20:00 Lv BNO

odstavena v Kyjově

(6) od 28.IV. do 30.VI. a 5.VII., 1.,8.,15.,22.,28.IX.:
BNO 7:30 24290 BNO KP / 1827 BNO HN / 1826 ZNO / 1827 SAT / 1828 ZNO / 1829 BNO HN / 1828 BN KP / 20:18 24291 BNO

odstavena v Kyjově

v (+) od 29.IV. do 1.VII. a 6.VII., 2.,9.,16.,23.,29.IX:
BNO 22:28 Lv KYV


Lokomotiva zařazená v turnusové skupině 707 je k dispozici v ŽST Brno hl. n. na odstavném nádraží A s pohotovostní soupravou IDS JMK:


754.009

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4007

1978/10438

92 54 2 754.007-3

 

2012-01-25

T 478.4008

1978/10439

92 54 2 754.008-1

 

2012-01-09

T 478.4044

1979/10898

92 54 2 754.044-6

 

2012-01-25

T 478.4045

1980/10899

92 54 2 754.045-3

 

2012-01-09

T 478.4063

1980/10917

92 54 2 754.063-6

 

2012-01-28

 

754007

R 704 v čele s lokomotivou 754.007 mezi Luhačovicemi a Biskupicemi u Luhačovic dne 11. 12. 2011. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754008

"Brejlovec" 754.008 dne 16. 10. 2011 jako Lv 70293 mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Havřice. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754044

Mezi zastávkou Mořkov hlavní trať a ŽST Hostašovice projíždí 2. 10. 2011 vlak R 1444 v čele s lokomotivou 754.044. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754045

Lokomotiva 754.045 s Ex 526 mezi zastávkou Polichno a ŽST Újezdec u Luhačovic dne 16. 10. 2011. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.


754063

Dne 3. 9. 2011 projíždí mezi ŽST Rapotice a Kralice nad Oslavou R 666 tažený lokomotivou 754.063. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 

 

 


 

Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky