PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2011-11-20 | Popis GVD 2011/2012. |
2011-12-18 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2011/2012 a stavu vozidlového parku. Od 10. 12. 2011 jsou ve stavu DKV Brno tři plzeňské motorové vozy 854.024, 854.026 a 854.028. Počet "katrů" v Brně tak vzrostl z 11 na 14 vozů. |
2012-01-22 | Dva vozy jsou v současné odstaveny pro závady na nápravové převodovce: od 26. 12. 2011 vůz 854.025 a od 9. 1. 2012 vůz 854.028. |
2012-01-29 | Motorový vůz 854.028 je od 25. 1. 2012 opět provozní. |
2012-02-05 | Od 31. 1. 2012 je v provozu motorový vůz 854.025. Naopak odstavený je od 27. 1. 2012 vůz 854.026, podrobí se opravě MVY. |
2012-04-14 | Pro závadu na podvozku je od 2. 4. 2012 odstaven motorový vůz 854.030. |
2012-04-29 | Od 12. 4. 2012 je kvůli závadě na nápravové převodovce odstaven motorový vůz 854.024. Naopak zpět do běžného provozu se dostaly motorové vozy 854.030 (20. 4. 2012) a 854.026 (27. 4. 2012). |
2012-05-20 | V neděli 13. 5. 2012 došlo ve Vlkoši k požáru ve strojovně motorového vozu 854.030, vůz je odstaven. |
2012-06-18 | Po opravě je motorový vůz 854.024 od 12. 6. 2012 v provozu. |
2012-08-12 | Na výměnu spalovacího motoru odjel 7. 8. 2012 do Trutnova motorový vůz 854.025 (tažen brněnským "brejlovcem" 754.012), od 6. 8. 2012 je odstaven. |
2012-08-26 | "Katr" 854.025 je po výměně spalovacího motoru opět v Brně a od 22. 8. 2012 je nasazen v pravidelném provozu. |
2012-10-07 | Po necelých pěti měsících, 2. 10. 2012, se do Brna vrátila po požáru (viz článek) opravená "Edita" 854.030. Počínaje Os 4424 dne 3. 10. 2012 jezdí opět s cestujícími. |
2012-11-25 | V sobotu 17. 11. 2012 došlo v ŽST Blažovice při jízdě vlaku Os 4112 ke střetu motorového vozu 854.222 s bagrem pracujícím na výluce Blažovice - Holubice, motorový vůz je odstaven. |
2012-12-08 | Na závěr platnosti GVD došlo k redislokacím několika motorových vozů řady 854 mezi DKV Brno a Praha. Dne 6. 12. 2012 byly naposledy ve stavu DKV Brno motorové vozy 854.007 a 854.010, následující den do Brna přibyl "katr" 854.216. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018-025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V DKV Brno se vozy řady 854 nachází od konce roku 2006. Ve stavu DKV Brno se po téměř celou dobu platnosti GVD 2011/2012 nacházelo 14 motorových vozů, z nichž 11 je turnusovaných. Od 7. 12. 2012 je ve stavu jen 13 vozů, počet zaturnusovaných vozů se nemění. Oproti minulému GVD 2010/2011 se tedy jedná o nárůst turnusové potřeby o 3 vozy.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2011-12-11 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2011-12-11 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
MARCELKA |
2012-06-12 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA |
2012-08-22 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2012-04-27 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK |
2012-01-25 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; nátěr "Najbrt" |
2012-10-02 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA |
2011-12-11 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA; nátěr "Najbrt" |
2011-12-11 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA; nátěr "Najbrt" |
2011-12-11 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA |
2011-12-11 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
EVITA |
2012-12-07 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
ROZÁRKA; odstaven - násilné poškození (střet s bagem 17. 11. 2012 v Blažovicích) |
2012-11-17 |
I přes skutečnost, že výkony brněnských motorových vozů řady 854 oproti minulému GVD narostly, výčet tratí, kde se s nimi pravidelně potkáme, je menší. "Katry" mizí z tratě Jihlava - Havlíčkův Brod - Pardubice (zrušení rychlíků Jihlava - Pardubice) a též z úseku Rakšice - Bohutice. Naproti tomu jsou nově nasazeny na trať Uherské Hradiště - Bylnice:
240 Brno - Jihlava;
244 Brno - Rakšice;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice.
Motorové vozy řady 854 jezdí ve dvou turnusových skupinách 840 a 841.
Turnusová skupina 840 je pětidenní a motorové vozy v ní jezdí s přípojnými vozy z Brna do Jihlavy, Bylnice či Rakšic.
Tradičních 6 "motografů", tedy souprav ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídící vůz ABfbrdtn795, obíhá v turnusové skupině 841. V 1. turnusovém dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou (Os 4108) a přechází na trať Brno - Jihlava. Ve 4. turnusovém dni po vlaku Os 4825 přechází po zbytek turnusu opět na "vláru".
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
BONDOVKA |
2012-12-07 |
M 296.1010 |
1969/70328 |
95 54 5 854.010-6 |
ANDULKA |
2012-12-07 |
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011