Přípojné vozy ř. 050

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2007-11-30 Popis GVD 2007/2008. Stav a události v GVD 2006/2007 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2007-12-25 Vůz 050.041 je od 21. 12. 2007 po opravě PVY zpět v provozu.
2008-03-28 Doplněna informace o odeslání vozu 050.077 (ex ZSSK) dne 11. 1. 2008 do KOS Krnov na zprovoznění. Od 25. 3. 2008 je v provozu vůz 050.132 (rovněž ex ZSSK), jedná se o první zprovozněný vůz z třívozové flotily slovenských vozů řady 050, které byly loni předány do DKV Brno. Dne 14. 3. 2008 odjel do Nymburku na opravu PVY vůz 050.002.
2008-04-14 Sedadla vozu 050.017 byla potažena textílií.
2008-04-18 Od 10. 4. 2008 je po opravě PVY provozní vůz 050.031.
2008-04-23 Vůz 050.024 je od 22. 4. 2008 odstaven z důvodu opravy PVY v Nymburce.
2008-05-31 Od 28. 5. 2008 je po opravě PG v KOS Krnov provozní druhý ex-slovenský vůz 050.077.
2008-08-06 Po opravě PVY je v provozu vůz 050.002., sedadla má potažena textilií.
2008-09-20 Vůz 050.024 je po opravě PVY opět v provozu. Na opravu PVY vyjel do DPOV - PSO Nymburk 11. 9. 2008 vůz 050.018.
2008-11-15 Na opravu PVY v DPOV - PSO Nymburk byl 10. 11. 2008 odeslán vůz 050.023.

Vozy řady 050 neboli Bmx jsou bývalé "dlouhé balmy", tedy řada Balm, v roce 1990 byly přeznačeny na Bmx.

bmx

Přípojné vozy řady Bmx byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka jako řada Balm. ČSD převzaly celkem 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy řady Aalm v uspořádání s oddíly (v roce 1983 byl zrušen). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům řady M 240.0 (dnešní řada 020).

V posledních letech se u ČD nacházelo 35 vozů této řady, z toho 25 vozů v DKV Brno a 10 vozů v DKV České Budějovice. Po dodávce 3 vozů řady 050 ZSSK ze Slovenska v dubnu 2007 se u ČD zvýšil počet vozů této řady na 38 vozů.

Obdobně jako v minulém GVD je i v právě platném GVD z 28 brněnských vozů turnusováno 20 vozů. Vozy jsou zařazeny do čtyř turnusových skupin:

V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:

PS Horní Heršpice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení Sedadla Okna Spojen s vozem

Poznámka

Aktualizace
Balm 5236 1966/67723 Bmx 96 54 0 050.001-7 zelená koženka stará - později Balm 70 54 20-09 008-0, historický nátěr 2007-09-22
Balm 5280 1967/69011 Bmx 96 54 0 050.002-5 textilie dvojitá - později Balm 70 54 20-09 082-5 2008-07-14
Balm 5303 1967/69034 Bmx 96 54 0 050.004-1 zelená koženka dvojitá - později Balm 70 54 20-09 089-0 2007-09-22
Balm 70 54 20-09 137-7 1968/69425 Bmx 96 54 0 050.006-6 zelená koženka dvojitá -   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 140-1 1968/69428 Bmx 96 54 0 050.007-4 červená koženka dvojitá -   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 144-3 1968/69432 Bmx 96 54 0 050.011-6 textilie dvojitá -   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 145-0 1968/69433 Bmx 96 54 0 050.012-4 textilie dvojitá -   2007-09-22
Balm 5235 1966/67722 Bmx 96 54 0 050.013-2 textilie dvojitá 050.025 později Balm 70 54 20-09 007-2 2007-09-22
Balm 5263 1966/67750 Bmx 96 54 0 050.014-0 zelená koženka stará - později Balm 70 54 20-09 035-3; určen pro zachování jako historické vozidlo - NTM 2007-09-22
Balm 70 54 20-09 110-4 1968/69398 Bmx 96 54 0 050.016-5 textilie dvojitá 050.021   2008-11-22
Balm 70 54 20-09 157-5 1968/69445 Bmx 96 54 0 050.017-3 textilie dvojitá -   2008-04-12
Balm 70 54 20-09 179-9 1968/69814 Bmx 96 54 0 050.018-1 zelená koženka dvojitá - odstaven - oprava PVY v DPOV - PSO Nymburk 2008-09-11
Balm 5260 1966/67747 Bmx 96 54 0 050.021-5 textilie dvojitá 050.016 později Balm 70 54 20-09 032-0 2008-11-22
Balm 70 54 20-09 112-0 1968/69400 Bmx 96 54 0 050.022-3 textilie dvojitá 050.039   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 113-8 1968/69401 Bmx 96 54 0 050.023-1 textilie dvojitá - odstaven - oprava PVY v DPOV - PSO Nymburk 2008-11-10
Balm 5239 1966/67726 Bmx 96 54 0 050.024-9 textilie dvojitá - později Balm 70 54 20-09 011-4 2008-09-15
Balm 5242 1966/67729 Bmx 96 54 0 050.025-6 textilie  dvojitá 050.013 později Balm 70 54 20-09 014-8 2007-09-22
Balm 5245 1966/67732 Bmx 96 54 0 050.026-4 textilie dvojitá -   2008-03-28
Balm 70 54 20-09 104-7 1968/69392 Bmx 95 54 5 050.031-4 textilie dvojitá -   2008-04-10
Balm 70 54 20-09 111-2 1968/69399 Bmx 96 54 0 050.033-0 textilie dvojitá -   2008-03-28
Balm 70 54 20-09 146-8 1968/69434 Bmx 96 54 0 050.034-8 textilie dvojitá -   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 148-4 1968/69436 Bmx 96 54 0 050.035-5 textilie dvojitá 050.036   2008-04-01
Balm 70 54 20-09 149-2 1968/69437 Bmx 96 54 0 050.036-3 textilie dvojitá 050.035   2008-04-01
Balm 70 54 20-09 154-2 1968/69442 Bmx 96 54 0 050.039-7 textilie dvojitá 050.022   2007-09-22
Balm 70 54 20-09 180-7 1968/69815 Bmx 96 54 0 050.041-3 textilie dvojitá -   2008-06-20
Balm 5325 1967/69056 Bmx 95 54 5 050.077-7 textilie dvojitá 050.132 později Balm 70 54 20-09 077-5; ex ZSSK 2008-06-20
Balm 70 54 20-09 129-4 1968/69417 Bmx 96 54 0 050.129-6   stará - ex ZSSK; neprovozní 2007-10-27
Balm 70 54 20-09 132-8 1968/69420 Bmx 95 54 5 050.132-0 textilie dvojitá 050.077 ex ZSSK 2008-06-20

Nátěry vozů

Vozy ř. 050 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. 050, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz 050.001, který byl u této příležitosti opatřen historickým nátěrem spolu s motorovým vozem 850.001.
V dubnu 2007 byly do DKV Brno převedeny 3 vozy řady 050 ze Slovenska (ZSSK), které jsou ve starém nátěru.
V druhé polovině října 2007 se na střeše vozu 050.035 objevil světlý nátěr, střecha již není šedá, nýbrž krémové barvy. V dalších týdnech tento nátěr obdržely i některé další vozy. Prozatím se nachází část vozů se střechami šedými a část s krémovými. S největší pravděpodobností se jednalo přechodnou záležitost, neboť po několika vozech s čerstvě natřenou střechou krémové barvy se objevily vozy s čerstvým šedým nátěrem.

Prostor na jízdní kola

V době, kdy byly všechny vozy ř. 050 v Brně, byly vozy řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno a v současné době jsou takto upraveny veškeré vozy řady 050 v DKV Brno (kromě vozů dovezených v roce 2007 ze Slovenska). Na voze je umístěn velký piktogram bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.

Dvojitá okna

Téměř všechny vozy ř. 050 byly v posledních letech na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny. Byla to velmi efektivní úprava, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit. 

Spřahování dvojic

Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Počet stabilně spojených "dvojic" vozů řady 050 se vyvíjí takto: v GVD 2005/2006 se jednalo o 6 dvojic, v GVD 2006/2007 o 4 dvojice a konečně v současně platném GVD je turnusováno 5 spřažených dvojic.

Interiér

Vozy jsou vybaveny poměrně pohodlnými koženkovými sedačkami. Většinou má koženku barvu zelenou, některé vozy červenou. V části vozů jsou sedadla potažena textilními potahy. Přehled čím je který vůz vybaven, je patrné z výše uvedené tabulky.

 

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2006/2007.