Motorové lokomotivy ř. 750 a 754

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2012-11-25

Popis GVD 2012/2013.

2012-12-09

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2012/2013 a stavu vozidlového parku.

2012-12-16

Za lokomotivu 750.708 předanou koncem minulého GVD do DKV Plzeň obdrželo DKV Brno dnem 12. 12. 2012 pražskou lokomotivu 750.704.

2013-01-06

"Brejlovec" 754.041 byl vytažen z kopřiv a podrobuje se vyvazovací opravě spojené s modernizací v DPOV Nymburk.

2013-06-29

Z opravy MVY spojené s modernizací se 25. 6. 2013 vrátil do Brna "brejlovec" 754.041.

2013-07-21

K 1. 7. 2013 došlo ke změně v turnusové skupině 701. Od 16. 7. 2013 je odstavena lokomotva 750.709 z důvodu opravy vadného trakčního motoru.

2013-07-28

Lokomotiva 750.709 je od 23. 7. 2013 provozní.

2013-09-01

Srpen byl ve znamení poměrně radikálního snížení inventárního počtu "čtyřkových brejlovců" v DKV Brno. Dne 10. 8. 2013 byly ve stavu brněnského DKV naposledy lokomotivy 754.041, 754.074 (odjely do DKV Plzeň) a 11. 8. 2013 byl poslední den ve stavu stroj 754.037, který se přemístil do DKV Olomouc. Inventární počet lokomotiv této řady tak poklesl na třináct. Od 19. 8. 2013 je pro závadu na alternátoru odstavena lokomotiva 750.712.

2013-09-08

Od 25. 8. 2013 je pro závadu na nápravě odstavena lokomotiva 750.710, naopak do provozu se 7. 9. 2013 vrátil stroj 750.712.

2013-09-15

Lokomotiva 750.710 je od 15. 9. 2013 provozní.

2013-10-13

Na výměnu baterií čeká lokomotiva 754.042, od 28. 9. 2013 je odstavená.

2013-10-28

Od 25. 10. 2013 je opět v provozu lokomotiva 754.042.

2013-12-01

Lokomotiva 750.713 je od 9. 11. 2013 odstavena z důvodu vadného monobloku kola.

2013-12-15

Dne 4. 12. 2013 lokomotiva 750.713 opět stanula v čelech vlaků. Do DKV Praha byla převedena lokomotiva 754.042, ve stavu DKV Brno byla naposledy 13. 12. 2013.

Motorové lokomotivy ř. 750

750 V roce 1968 vyjely ze závodu ČKD Praha dvě lokomotivy T 478.3001 a T 478.3002. V letech 1970-1977 pak následovala výroba dalších 406 lokomotiv této řady. Pracovníci brněnského depa v roce 1991 dokončili úpravu dvou lokomotiv řady 753 (na kterou se mezitím řada T 478.3 přeznačila) spočívající v dosazení topného alternátoru místo "pegasa". Takto upravené lokomotivy obdržely nové označení jako řada 750 a v následujících letech došlo k úpravě mnoha dalších lokomotiv řady 753 a jejich přeznačení na řadu 750, přičemž byla zachována inventární čísla. Na řadu 750 (750.409 a 750.410) byly přeznačeny i dva prototypy "čtyřkových brejlovců".

 

Se vznikem ČD Cargo v roce 2007 odešlo k této společnosti i několik desítek lokomotiv této řady; lokomotivy řady 750 se tedy vyskytují jak u osobního dopravce ČD, tak u nákladního dopravce ČD Cargo.

 

Ve stavu DKV Brno se nachází poslední lokomotiva řady 750, avšak tento "brejlovec" 750.289 je ve stavu symbolicky, neboť pod DKV Brno přešel jako zrušený a fyzicky by se měl nalézat v kopřivách v Nymburku.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3289

1975/9525

92 54 2 750.289-1

zrušena, čeká na fyzickou likvidaci, deponie Nymburk

2005-03-03


750289

Dnes již zrušená lokomotiva 750.289 byla 2. 4. 2001 zachycena mezi Rajnochovicemi a Osíčkem v čele Os 3102, v té době patřila pod DKV Valašské Meziříčí. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 

 

 


 

Motorové lokomotivy ř. 750.7

7507 Pod označením řadou 750.7 (ČD) se skrývá 19 modernizovaných lokomotiv předchozí řady 750. Modernizaci provedla firma CZ LOKO, a.s. v České Třebové v letech 2010-2012. Hnací agregát se nyní skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD (jmenovitý výkon je nastaven na 1 550 kW) se soustrojím alternátorů Siemens. Přenos výkonu na hnací dvojkolí elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Regulaci výkonu a celé ovládání lokomotivy zajišťuje elektronický řídicí systém MSV s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Lokomotiva má tři systémy vzduchotlakových brzd, mechanickou brzdu ruční (zajišťovací) a elektrodynamickou brzdu (EDB). Maximální rychlost lokomotivy zůstala na hodnotě 100 km/h. Výkon trvalý na háku je uváděn ve výši 1 111 kW, výkon dynamické brzdy činí 1 460 kW. Lokomotivy z CZ LOKO vyjely s nátěrem v korporátních barvách.

 

 

DKV Brno má ve stavu 7 lokomotiv, z nichž 7 je zapojeno do turnusu. Oproti minulému GVD 2011/2012 tedy beze změny.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3119

1973/8857

92 54 2 750.704-9

GIULIETTA; později 753.119 a 750.119

2012-12-12

T 478.3259

1975/9495

92 54 2 750.709-8

později 753.259 a 750.259

2013-07-23

T 478.3285

1975/9521

92 54 2 750.710-6

později 753.285 a 750.285

2013-09-15

T 478.4001

1975/9842

92 54 2 750.711-4

později T 478.4201, 754.201 a 750.409

2012-12-09

T 478.4002

1975/9843

92 54 2 750.712-2

později T 478.4202, 754.202 a 750.410

2013-09-07

T 478.3162

1974/9158

92 54 2 750.713-0

později 753.162 a 750.162

2013-12-04

T 478.3096

1973/8834

92 54 2 750.719-7

později 753.096 a 750.096

2012-12-09


Brněnské lokomotivy řady 750.7 jezdí ve dvou turnusových skupinách 701 a 702. Pravidelně je můžeme vidět na stejných tratích jako v minulém GVD:

Čtyři lokomotivy řady 750.7 jezdí v "jihlavské" turnusové skupině 701. Změna od 1. 7. 2013 [redukce rychlíků v (1)-(3)] vyznačena červeně:


750.704, 709, 712, 713

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(3): BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL [a přechází na (2)-(4) 660]
(4),(5): BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO [a přechází na (+) 662]

BNO 660 JHL / 669 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 928 JHL

2.

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a v (5) přechází na (1) 927]

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL [a přechází na (+) 929]

JHL 929 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 926 JHL

3.

JHL 4801 BNO / 4816 JHL

odstavena JHL

odstavena JHL

4.

(1)-(3): JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO [a přechází na (2)-(4) 929]
(4),(5): JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

JHL 927 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO

BNO 662 JHL / 667 BNO / 668 JHL / 661 BNO


Turnusová skupina 702 je třídenní a představuje zejména vozbu rychlíků v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice, dostane se však přes Brno a "starou tišnovku" až do Žďáru nad Sázavou:


750.710, 711, 719

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 1729 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM

BNO 1636 ZNS / 1637 BNO [a přechází na (+) 1636]

BNO 1636 ZNS / 1637 BNO [a přechází na (1) 1729]

2.

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:48 70241 OTE / 591 ZLN ST

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:48 70241 OTE / 591 ZLN ST

VNM 560 SMH / 701 LUE / 704 SMH / 707 LUE / 710 SMH / 21:48 70241 OTE / 591 ZLN ST

3.

ZLN ST 590 OTE / 5:33 70240 SMH / 713 LUE / 702 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 1732 BNO

ZLN ST 590 OTE / 5:33 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (+) 560]

ZLN ST 590 OTE / 5:33 70240 SMH / 703 LUE / 708 SMH / 709 LUE / 712 SMH / 561 VNM [a přechází na (1) 560]


 

Motorové lokomotivy ř. 754

754 Potřeba elektrického vytápění osobních vozů na neelektrizovaných tratích byla důvodem vzniku lokomotiv řady T 478.4. V roce 1975 vznikly v ČKD Praha lokomotivy T 478.4001 a T 478.4002 (později přeznačeny na T 478.4201 a T 478.4202, pak 754.201 a 754.202 a konečně na 750.409 a 750.410). V letech 1978-1980 bylo k ČSD dodáno dalších 84 lokomotiv této řady. Bylo by jich víc, ale výrobu ukončil 19. 7. 1980 známý požár závodu ČKD Naftové motory na Smíchově založený úmyslně závodním hasičem (tehdy požárníkem).

 

Po oddělení nákladního dopravce ČD Cargo zůstaly tyto lokomotivy u osobního dopravce ČD.

 

DKV Brno disponuje v PJ Maloměřice 13 lokomotivami řady 754 (do srpna 2013 to bylo 16 lokomotiv), z nichž 6 je turnusovaných. Počet turnusovaných lokomotiv se tedy od minulého GVD 2011/2012 neliší. Na konci GVD 2012/2013 dolšo k odevzdání jedné lokomotivy, čímž se inventární počet snížil na 12.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4009

1978/10440

92 54 2 754.009-9

 

2012-12-09

T 478.4012

1979/10443

92 54 2 754.012-3

 

2012-12-09

T 478.4013

1979/10444

92 54 2 754.013-1

 

2012-12-09

T 478.4016

1979/10447

92 54 2 754.016-4

 

2012-12-09

T 478.4018

1979/10449

92 54 2 754.018-0

 

2012-12-09

T 478.4023

1979/10454

92 54 2 754.023-0

 

2012-12-09

T 478.4043

1979/10897

92 54 2 754.043-8

deponie PJ Havlíčkův Brod

2012-12-09

T 478.4049

1980/10903

92 54 2 754.049-5

 

2012-12-09

T 478.4062

1980/10916

92 54 2 754.062-8

 

2012-12-09

T 478.4066

1980/10920

92 54 2 754.066-9

 

2012-12-09

T 478.4067

1980/10921

92 54 2 754.067-7

 

2012-12-09

T 478.4075

1980/10929

92 54 2 754.075-0

 

2012-12-09


Obraty lokomotiv řady 754 jsou rozděleny do čtyř turnusových skupin 703, 704, 705 a 706. Tratě, na kterých jsou lokomotivy řady 754 turnusované, se oproti GVD 2011/2012 zúžily o úsek Okříšky - Jihlava a "brejlovci" už rovněž nezajíždí z Vlárského průsmyku do Trenčianskej Teplej:

Spěšné a osobní vlaky na "vláře" vozí lokomotivy zařazené do dvoudenní turnusové skupiny 703:


754.067, 075

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): VNM 3:23 70291 BOJ / 1720 BNO / 1733 BYE

(2)-(4): BOJ 1720 BNO / 1733 BYE

(5): BOJ 1720 BNO / 4143 NEM / 4148 BNO ZI / 16:15 4192 BNO MA / 17:05 1733 BNO / 1733 BYE

odstavena VNM

BNO 1733 BYE

2.

(1)-(4): BYE 4381 VLP / 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ

(5): BYE 4381 VLP / 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ / 19:48 70290 VNM

BYE 1722 BNO

odstavena VNM


Pár osobních vlaků Brno - Kyjov dopravuje "brejlovec" v turnusové skupině 704. Jede-li v sobotu Sp 1826/1827 a 1828/1829 "Velo Podyjí", měl by se v pátek "brejlovec" vrátit do Brna a večer se vrátit zpět do Kyjova (v minulém i tomto GVD jea skutečnost naprosto jiná, lokomotiva zůstává v Kyjově a "Velo Podyjí" dopravuje zcela jiná lokomotiva řady 754):


754.012

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

KYV 4146 BNO / 4149 KYV

a v (5) od 26.IV. do 27.IX. a 30.IV., 7.V., 4.VII.:
KYV Lv BNO

odstavena KYV

(6) od 27.IV. do 28.IX a 1., 8.V., 5.VII.:
BNO 7:30 24290 BNO KP / 1827 BNO HN / 1826 ZNO / 1827 SAT / 1828 ZNO / 1829 BNO HN / 1828 BNO KP / 20:18 24291 BNO / Lv KYV

odstavena KYV


Ve dvoudenní turnusové skupině 705 se nachází dva samostatné oběhy. Jedna lokomotiva dopravuje pár osobních vlaků mezi Brnem a Okříšky a o víkendu si zajede do Frenštátu pod Radhoštěm. Druhá lokomotiva je k dispozici v ŽST Brno hl. n. na odstavném nádraží A s pohotovostní soupravou IDS JMK:


754.018, 049

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): OKY 4827 BNO / 4834 OKY
(5): OKY 4827 BNO / 4834 OKY / 16:50 70101 BNO

BNO 1643 FPR / 3170 VLM

VLM 3177 FPR / 1646 BNO / 21:45 70100 OKY

754.023

1a.

BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 7:00 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 7:00 - 19:00 souprava IDS


Poslední šestý "brejlovec" zařazený v turnusové skupině 706 dopravuje pátečně/nedělní spěšný vlak Brno - Vlárský průsmyk a pár osobních vlaků mezi Vlárským průsmykem a Bylnicí. Jedná se vlastně o variaci TS 701 z GVD 2011/2012, avšak tehdy zajížděla lokomotiva až do Trenčianskej Teplej:


754.062

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): odstavena BNO

(5): BNO 1727 VLP / 4382 BYE / 17:17 70292 VNM

odstavena VNM

VNM 13:32 70293 BYE / 4383 VLP / 1736 BNO


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4037

1979/10891

92 54 2 754.037-0

ALENKA;

2013-08-12

T 478.4041

1979/10895

92 54 2 754.041-2

 

2013-08-11

T 478.4042

1979/10896*

92 54 2 754.042-0

* na lok. by měl být chybný výr. štítek 10296

2013-12-15

T 478.4074

1980/10928

92 54 2 754.074-3

 

2013-08-11

754037

Na sklonku svého působení v DKV Brno, dne 25. 7. 2013, vjíždí lokomotiva 754.037 s vlakem Sp 1733 do Nemotic. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754041

"Brejlovec" 754.041 projíždí 12. 8. 2012 mezi Rajnochovicemi a Osíčkem s Sp 1646. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754042

Os 4372 dne 8. 9. 2013 mezi AHr Pitín a Pitínem zastávkou s lokomotivou 754.042. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

754074

"Brejlovec" 754.074 (který se mimochodem dne 24. 4. 1998 rozhodl sám odjet s Sp 1880 z Brna do České Třebové, avšak v ŽST Skalice nad Svitavou byl záměrně vykolejen) v čele Sp 1736 dne 19. 5. 2013 mezi ŽST Vlárský průsmyk a zastávkou Svatý Štěpán. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky