PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2012-11-25 | Popis GVD 2012/2013. |
2012-12-09 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2012/2013 a stavu vozidlového parku. |
2013-01-06 | Na Silvestra do Brna dojel opravený motorový vůz 854.222 a 1. 1. 2013 se na vlaku Os 4117 vydal do provozu s cestujícími. |
2013-02-24 | Závada na hydrostatu je důvodem odstavení motorového vozu 854.012 od 13. 2. 2013. |
2013-03-24 | Motorový vůz 854.012 je od 22. 3. 2013 opět v pravidelném provozu. |
2013-04-06 | Od 22. 3. 2013 do 5. 4. 2013 byl pro závadu na hydrodynamické převodovce odstaven motorový vůz 854.201, od 2. 4. 2013 je odstavený motorový vůz 854.206 pro závadu na nápravové převodovce. |
2013-05-01 | Dne 27. 4. 2013 vyjel na pravidelné výkony po opravě motorový vůz 854.206. |
2013-06-23 | Po zahoření, ke kterému došlo 20. 6. 2013 v Bučovicích na Os 4145, je odstaven motorový vůz 854.024. |
2013-07-21 | Motorový vůz 854.024 nebyl zahořením naštěstí příliš poškozený, od 29. 6. 2013 opět jezdí. Smůlu měl naopak motorový vůz 854.028, který se 19. 7. 2013 při jízdě Os 4121 střetl u Ostrožské Nové Vsi s automobilem a je odstavený. |
2013-08-11 | Dne 1. 8. 2013 došlo při jízdě Os 4810 k závadě na hydrodynamické převodovce u motorového vozu 854.201, vůz je odstaven. |
2013-09-01 | Zpět v provozu jsou motorové vozy 854.201 (od 15. 8. 2013) a 854.028 (od 20. 8. 2013). Od 24. 8. 2013 je odstaven motorový vůz 854.025, 30. 8. 2013 odjel (tažen "kocourem" 742.044) do Trutnova na opravu spalovacího motoru. |
2013-09-08 | Závada na dynamostartéru je důvodem odstavení motorového vozu 854.026 od 1. 9. 2013. |
2013-09-15 | Motorový vůz 854.026 je od 13. 9. 2013 opět provozní. |
2013-10-13 | Z opravy v Trutnově se vrátil a 7. 10. 2013 vyrazil do provozu motorový vůz 854.025. |
2013-11-03 | Odstavení jsou dva "katři": 854.030 od 13. 10. 2013 pro závadu na spalovacím motoru a 854.201 od 22. 10. 2013 z důvodu závady hydrodynamické převodovky. |
2013-11-16 | Zpět v provozu je od 5. 11. 2013 motorový vůz 854.030. |
2013-12-01 | Pět dnů (20.-24. 11. 2013) jezdil motorový vůz 854.201 po opravě převodovky a je pro závadu na převodovce opět odstaven. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018-025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V DKV Brno vozy řady 854 jezdí od konce roku 2006. Ve stavu DKV Brno se nachází 13 motorových vozů, z nichž 11 je turnusovaných. Oproti minulému GVD je v DKV Brno inventárně o jeden vůz méně.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2013-03-22 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2012-12-09 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
MARCELKA |
2013-06-29 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA |
2013-10-07 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2013-09-13 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK |
2013-08-20 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; nátěr "Najbrt"; |
2013-11-05 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA; odstaven - závada na hydrodynamické převodovce |
2013-11-25 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA; nátěr "Najbrt" |
2012-12-09 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA; nátěr "Najbrt" |
2013-04-27 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA |
2012-12-09 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
EVITA |
2012-12-09 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
ROZÁRKA |
2013-01-01 |
Motorové vozy 854 se oproti GVD 2011/2012 nově nevyskytují na trati Střelice - Rakšice. Naopak nově zajíždějí místo "kvater" na jednom páru osobních vlaků z Veselí nad Moravou do Strážnice a v době vánočních a letních prázdnin zajedou odpoledne do Brna-Králova Pole:
240 Brno - Jihlava;
250 Brno-Maloměřice - Brno-Královo Pole;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice;
343 Veselí nad Moravou - Strážnice.
Motorové vozy řady 854 jezdí podobně jako v minulém GVD ve dvou turnusových skupinách 840 a 841.
První turnusová skupina 840 je pětidenní a motorové vozy v ní jezdí s přípojnými vozy na trati Brno - Jihlava a Brno - Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice.
Tradičních 6 "motografů", tedy souprav ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz ABfbrdtn795, obíhá v turnusové skupině 841. V prvním dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou (Os 4108) a přechází na trať Brno - Jihlava. Ve čtvrtém dni po vlaku Os 4823 přechází po zbytek turnusu opět na "vláru".
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012