Přípojné vozy ř. Bmx765 (býv. ř. 050)

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2008-11-23 Popis GVD 2008/2009. Stav a události v GVD 2007/2008 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2009-01-15 Vůz 050.018 je od 20. 12. 2008 po opravě PVY opět v provozu.
2009-01-17 Upraven text u všech řad vozů v souvislosti s přečíslováním přípojných vozů k 1. 1. 2009.
2009-02-04 Vůz Bmx765 124 je od 2. 2. 2009 na opravě PVY v DPOV - PSO Nymburk.
2009-03-05 Od 8. 3. 2009 se zvyšuje turnusový počet vozů Bmx765 o dva vozy, které na vlárské trati nahradí dva vozy Btx763.
2009-03-21 Dnem 20. 3. 2009 je po opravě PVY opět provozní vůz Btx763 120; jedná se zároveň o první brněnský vůz této řady, na které je provedeno označení podle pravidel platných od 1. 1. 2009.
2009-04-04 Vůz Bmx765 134 je od 3. 4. 2009 na opravě PH v KOS Krnov.
2009-06-08 Zpět v provozu je od 1. 6. 2009 vůz Bmx765 124 po opravě PVY.
2009-06-19 Po opravě PH je v provozu vůz Bmx765 134.
2009-07-19 Vůz Bmx765 138 je od 14. 7. 2009 odstaven.
2009-10-03 Někdy v průběhu července až srpna došlo k zprovoznění vozu Bmx765 138, nicméně od 21. 9. 2009 je opět odstaven, tentokrát má protočenou obruč.
2009-10-11 Volná obruč je důvodem k odstavení vozu Bmx765 119 od 7. 10. 2009.
2009-12-12 Tři vozy Bmx765, a sice 107, 111 a 125 přešly do DKV Olomouc, kde jsou ve stavu od 7. 12. 2009. Jedná se o vozy bez textilií na sedadlech, v Brně tak zůstal v kožence pouze vůz Bmx765 102 v bílo-červeném nátěru. Počet vozů této řady tak v DKV Brno klesl z 28 na 25.

bmx765Přípojné vozy této řady byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 pod označením Balm, kdy bylo vyrobeno 180 vozů. Sériové výrobě předcházely 3 vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy Aalm v uspořádání s oddíly (dnes již neexistuje). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům M 240.0. V roce 1983 změnily vozy označení řady Balm na novou řadu Bmx, od 1. 1. 2009 upravená na Bmx765. V letech 1994-1995 vozy obdržely číselné označení řady 050, které vydrželo až do 1. 1. 2009. Od tohoto dne vozy nesou číselné označení v intervalu 50 54 20-29.

České dráhy vlastní celkem 38 vozů přípojných vozů řady Bmx765. V DKV Brno je inventárně vedeno 28 vozů, z nichž 20 je turnusováno (do 7. 3. 2009 to bylo jen 18 vozů, oproti GVD 2007/2008 se tedy počet turnusovaných vozů snížil přechodně o dva vozy). V počtu 28 vozů je započítán i vůz 050.129 odkoupený v roce 2007 od slovenského dopravce ZSSK, avšak tento vůz s pravděpodobností hraničící s jistotou nebude pro velký rozsah devastace opraven a poslouží tak jen jako zdroj náhradních dílů.

Vozy jsou zařazeny do čtyř turnusových skupin:

V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:

Oproti GVD 2007/2008 vozy řady Bmx765 přestávají jezdit do Ostravy (tratě 300, 303 a 323).

PS Horní Heršpice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení Sedadla Okna Spojen s vozem

Poznámka

Aktualizace
Balm 5235 1966/67722 Bmx765 50 54 20-29 101-3 textilie dvojitá 104 později Balm 70 54 20-09 007-2 // Bmx 95 54 5 050 013-2 2009-01-17
Balm 5236 1966/67723 Bmx765 50 54 20-29 102-1 zelená koženka stará - později Balm 70 54 20-09 008-0 // Bmx 95 54 5 050 001-7, historický nátěr; historické vozidlo, v budoucnu určen pro Depo historických vozidel Lužná u Rakovníka 2009-09-06
Balm 5239 1966/67726 Bmx765 50 54 20-29 103-9 textilie dvojitá 137 později Balm 70 54 20-09 011-4 // Bmx 95 54 5 050 024-9 2009-09-06
Balm 5242 1966/67729 Bmx765 50 54 20-29 104-7 textilie  dvojitá 101 později Balm 70 54 20-09 014-8 // Bmx 95 54 5 050 025-6 2009-01-17
Balm 5245 1966/67732 Bmx765 50 54 20-29 105-4 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 026-4 2009-01-17
Balm 5260 1966/67747 Bmx765 50 54 20-29 106-2 textilie dvojitá 117 později Balm 70 54 20-09 032-0 // Bmx 95 54 5 050 021-5 2009-09-06
Balm 5263 1966/67750 Bmx765 50 54 20-29 107-0 zelená koženka stará - později Balm 70 54 20-09 035-3 // Bmx 95 54 5 050 014-0; historické vozidlo, v budoucnu určen pro Depo historických vozidel Lužná u Rakovníka, o vůz projevuje zájem NTM; od 7. 12. 2009 ve stavu DKV Olomouc 2009-09-06
Balm 5280 1967/69011 Bmx765 50 54 20-29 109-6 textilie dvojitá - později Balm 70 54 20-09 082-5 // Bmx 95 54 5 050 002-5 2009-09-06
Balm 5303 1967/69034 Bmx765 50 54 20-29 111-2 zelená koženka dvojitá - později Balm 70 54 20-09 089-0 // Bmx 95 54 5 050 004-1; od 7. 12. 2009 ve stavu DKV Olomouc 2009-09-06
Balm 5325 1967/69056 Bmx765 50 54 20-29 115-3 textilie dvojitá 122 později Balm 70 54 20-09 077-5 // Bmx 95 54 5 050 077-7; ex ZSSK 2009-01-17
Balm 70 54 20-09 104-7 1968/69392 Bmx765 50 54 20-29 116-1 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 031-4 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 110-4 1968/69398 Bmx765 50 54 20-29 117-9 textilie dvojitá 106 později Bmx 95 54 5 050 016-5 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 111-2 1968/69399 Bmx765 50 54 20-29 118-7 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 033-0 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 112-0 1968/69400 Bmx765 50 54 20-29 119-5 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 022-3; odstaven - obruč kola 2009-10-07
Balm 70 54 20-09 113-8 1968/69401 Bmx765 50 54 20-29 120-3 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 023-1 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 129-4 1968/69417 Bmx765 50 54 20-29 121-1   stará - později Bmx 95 54 5 050 129-6; ex ZSSK; neprovozní 2009-01-17
Balm 70 54 20-09 132-8 1968/69420 Bmx765 50 54 20-29 122-9 textilie dvojitá 115 později Bmx 95 54 5 050 132-0; ex ZSSK 2009-01-17
Balm 70 54 20-09 137-7 1968/69425 Bmx765 50 54 20-29 124-5 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 006-6 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 140-1 1968/69428 Bmx765 50 54 20-29 125-2 červená koženka dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 007-4; od 7. 12. 2009 ve stavu DKV Olomouc 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 144-3 1968/69432 Bmx765 50 54 20-29 127-8 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 011-6 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 145-0 1968/69433 Bmx765 50 54 20-29 128-6 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 012-4 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 146-8 1968/69434 Bmx765 50 54 20-29 129-4 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 034-8 2009-01-17
Balm 70 54 20-09 148-4 1968/69436 Bmx765 50 54 20-29 130-2 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 035-5 2009-01-17
Balm 70 54 20-09 149-2 1968/69437 Bmx765 50 54 20-29 131-0 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 036-3 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 154-2 1968/69442 Bmx765 50 54 20-29 134-4 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 039-7 2009-06-19
Balm 70 54 20-09 157-5 1968/69445 Bmx765 50 54 20-29 135-1 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 017-3 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 179-9 1968/69814 Bmx765 50 54 20-29 137-7 textilie dvojitá 103 později Bmx 95 54 5 050 018-1 2009-09-06
Balm 70 54 20-09 180-7 1968/69815 Bmx765 50 54 20-29 138-5 textilie dvojitá - později Bmx 95 54 5 050 041-3; odstaven - protočená obruč 2009-09-21

Nátěry vozů

Vozy ř. Bmx765 mají "nový" unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. Bmx765, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz tehdejšího označení 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz 050.001, který byl u této příležitosti opatřen replikou historického nátěru podobně jako u motorového vozu 850.001.
V dubnu 2007 byly do DKV Brno převedeny 3 vozy řady 050 ze Slovenska (ZSSK), které byly ve starém nátěru. Po opravě a zprovoznění vozů 050.077 a 050.132 tak "slovenský" nátěr zůstává na voze Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129), který však je a bude neprovozní.
V druhé polovině října 2007 se na střeše vozu 050.035 objevil světlý nátěr, střecha nabyla krémové barvy. V dalších týdnech tento nátěr obdržely i některé další vozy. Jednalo se pouze o přechodnou záměnu barev (asi zbylo víc krémové), dodnes jsou ale k vidění vozy s nápadně světlými střechami.

Prostor na jízdní kola

V době, kdy byly všechny vozy tehdejší ř. 050 soustředěny v DKV Brno, byly řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech řady Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno a v současné době jsou takto upraveny veškeré vozy řady 050 v DKV Brno [kromě neprovozního vozu Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129)]. Na bočnicích vozů jsou umístěny velké piktogramy bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.

Dvojitá okna

Téměř všechny vozy ř. Bmx765 byly v posledních letech na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybavovány dvojitými okny. Jedná se o velmi efektivní úpravu, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit. Jednoduchá okna zůstala do dnešních dnů na vozech Bmx765 50 54 20-29 102-1 (ex 050.001) a Bmx765 50 54 20-29 107-0 (ex 050.014).

Spřahování dvojic

Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Počet stabilně spojených "dvojic" vozů řady Bmx765 se vyvíjí takto: v GVD 2005/2006 se jednalo o 6 dvojic, v GVD 2006/2007 o 4 dvojice, V GVD 2007/2008 o 5 dvojic a konečně v současně platném GVD jsou turnusovány 4 spřažené dvojice.

Interiér

Pohodlné sedačky s koženkovým povrchem (zelené nebo červené barvy) jsou postupně potahovány textilními potahy. Určitou zajímavost představují potahy ve voze Bmx765 50 54 20-29 135-1 (ex 050.017), jsou mírně odlišné od ostatních vozů s textilními potahy sedadel. Přehled čím je který vůz vybaven, je patrný z výše uvedené tabulky.

 

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2006/2007.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2007/2008.