Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2012-12-09

Popis GVD 2012/2013 a aktualizace vozidlového parku a snímek motorového vozu 850.030.

2013-03-24

Motorový vůz 850.030 byl k 25. 2. 2013 zrušen výnosem č. j. 55724/2013-O12.

2013-04-06

Dne 5. 4. 2013 byl ve stavu DKV Brno naposledy motorový vůz 850.001, od dne následujícího je ve stavu DHV Lužná u Rakovníka s deponií v Brně.

2013-06-23

Po fyzické likvidaci byl ke dni 15. 5. 2013 vyjmut ze stavu DKV Brno motorový vůz 850.030. Výnosem č. j. 56790/2013-O12 došlo 23. 5. 2013 ke zrušení motorového vozu 850.021.

2013-11-16

Motorový vůz 850.001 vedený pod DHV Lužná u Rakovníka odjel 13. 11. 2013 spolu s vozem Bmx765 102 do Olomouce.


850 Dva prototypy "krokodýlů", neboli dnes již legendárních motorových vozů řady 850 byly vyrobeny v roce 1962, sériová výroba proběhla v letech 1966-1967, to vše ve Vagónce Tatra Studénka. Vozy obdržely označení M 286.0, ale je nutné zmínit, že prototypy nesly do roku 1964 označení M 283.1 (druhé obsazení této řady).

 

Od prosince 2008 nebyly v DKV Brno tyto motorové vozy turnusovány, ale přesto je bylo možné až do září 2012 vidět v běžném provozu na záskocích při poklesu provozního stavu motorových vozů řady 842 nebo 854. Občasné poruchy "kvater" a "katrů" s přihlédnutím na průběžné dočasné odstavování motorových vozů řady 842 kvůli jejich modernizaci v Pars Nova Šumperk dávaly dobrý předpoklad k nasazování "krokodýlů". Využívání motorových vozů řady 850 v DKV Brno tak limitovaly okamžiky, při kterých nastala havárie spalovacích motorů, převodovek nebo kdy třeba došlo k protočení obručí. Takové závady znamenaly odstavení vozů do "kopřiv", navržení jejich zrušení a následně proces jejich zrušení a fyzické likvidace.

 

K začátku GVD 2012/2013 byly v DKV Brno ve stavu 3 motorové vozy řady 850. Jenže dva ve stádiu návrhu na zrušení (850.021, 850.030) a třetí (850.001) k využití prakticky jen při jízdách nostalgických vlaků. Lze tedy konstatovat, že předešlý GVD 2011/2012 byl posledním grafikonem, kdy jsme vídali "krokodýly" v provozu. V tomto GVD ani v dalších už taková situace nenastane.

 

Tyto stránky, věnované brněnským motorovým vozům řady 850, tedy budou v tomto GVD sledovat už jen naplnění osudu vozů 850.021 a 850.030. Vůz 850.001, deponovaný v PP Znojmo přešel 6. 4. 2013 plně pod DHV Lužná u Rakovníka (byť s deponií v DKV Brno), podobně jako je tomu třeba u motorového vozu 830.018.

 

K 25. 2. 2013 byl "krokodýl" 850.030 zrušen. V polovině března 2013 byl stav ten, že provozní vůz 850.001 byl trvale deponovaný v PP Znojmo a v GVD 2012/2013 zatím nevyjel, vůz 850.021 navržený na zrušení stál odstavený v jižní části PJ Horní Heršpice (směrem k silničnímu podjezdu) a zrušený vůz 850.030 se nacházel ve "šturcu" - na koleji 709b u bývalého stavědla 2. Zrušený "krokodýl" 850.030 byl ještě v březnu z Heršpic přepraven do Maloměřic a 4. 4. 2013 byla pomocí kolejových jeřábů skříň vozu po vyvázání podvozků položena mimo koleje. Během několika týdnů došlo k rozložení a likvidaci vozu.

 

Ve stavu DKV Brno je veden už jen 1 zrušený "krokodýl".

PJ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 286.0021

1967/68386

95 54 5 850.021-7

zrušen

2013-05-23


Zvláštní úpravy motorových vozů:


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 283.101II

1962/63739

95 54 5 850.001-9

předán do DHV Lužná u Rakovníka

2013-04-06

M 286.0030

1967/68978

95 54 5 850.030-8

 

2013-05-16


850001

Motorový vůz 850.001 míří dne 3. 12. 2008 v čele Os 4438 ze Silůvek do Moravských Bránic. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

850030

Dne 25. 9. 2012 projíždí Véskami motorový vůz 850.030 v čele Os 4312. O dva dny později se nejen na tuto trať podíval naposledy... Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 

 


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky