PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2012-12-09 | Popis GVD 2012/2013 a aktualizace vozidlového parku a snímek motorového vozu 850.030. |
2013-03-24 | Motorový vůz 850.030 byl k 25. 2. 2013 zrušen výnosem č. j. 55724/2013-O12. |
2013-04-06 | Dne 5. 4. 2013 byl ve stavu DKV Brno naposledy motorový vůz 850.001, od dne následujícího je ve stavu DHV Lužná u Rakovníka s deponií v Brně. |
2013-06-23 | Po fyzické likvidaci byl ke dni 15. 5. 2013 vyjmut ze stavu DKV Brno motorový vůz 850.030. Výnosem č. j. 56790/2013-O12 došlo 23. 5. 2013 ke zrušení motorového vozu 850.021. |
2013-11-16 | Motorový vůz 850.001 vedený pod DHV Lužná u Rakovníka odjel 13. 11. 2013 spolu s vozem Bmx765 102 do Olomouce. |
Dva prototypy "krokodýlů", neboli dnes již legendárních motorových vozů řady 850 byly vyrobeny v roce 1962, sériová výroba proběhla v letech 1966-1967, to vše ve Vagónce Tatra Studénka. Vozy obdržely označení M 286.0, ale je nutné zmínit, že prototypy nesly do roku 1964 označení M 283.1 (druhé obsazení této řady).
Od prosince 2008 nebyly v DKV Brno tyto motorové vozy turnusovány, ale přesto je bylo možné až do září 2012 vidět v běžném provozu na záskocích při poklesu provozního stavu motorových vozů řady 842 nebo 854. Občasné poruchy "kvater" a "katrů" s přihlédnutím na průběžné dočasné odstavování motorových vozů řady 842 kvůli jejich modernizaci v Pars Nova Šumperk dávaly dobrý předpoklad k nasazování "krokodýlů". Využívání motorových vozů řady 850 v DKV Brno tak limitovaly okamžiky, při kterých nastala havárie spalovacích motorů, převodovek nebo kdy třeba došlo k protočení obručí. Takové závady znamenaly odstavení vozů do "kopřiv", navržení jejich zrušení a následně proces jejich zrušení a fyzické likvidace.
K začátku GVD 2012/2013 byly v DKV Brno ve stavu 3 motorové vozy řady 850. Jenže dva ve stádiu návrhu na zrušení (850.021, 850.030) a třetí (850.001) k využití prakticky jen při jízdách nostalgických vlaků. Lze tedy konstatovat, že předešlý GVD 2011/2012 byl posledním grafikonem, kdy jsme vídali "krokodýly" v provozu. V tomto GVD ani v dalších už taková situace nenastane.
Tyto stránky, věnované brněnským motorovým vozům řady 850, tedy budou v tomto GVD sledovat už jen naplnění osudu vozů 850.021 a 850.030. Vůz 850.001, deponovaný v PP Znojmo přešel 6. 4. 2013 plně pod DHV Lužná u Rakovníka (byť s deponií v DKV Brno), podobně jako je tomu třeba u motorového vozu 830.018.
K 25. 2. 2013 byl "krokodýl" 850.030 zrušen. V polovině března 2013 byl stav ten, že provozní vůz 850.001 byl trvale deponovaný v PP Znojmo a v GVD 2012/2013 zatím nevyjel, vůz 850.021 navržený na zrušení stál odstavený v jižní části PJ Horní Heršpice (směrem k silničnímu podjezdu) a zrušený vůz 850.030 se nacházel ve "šturcu" - na koleji 709b u bývalého stavědla 2. Zrušený "krokodýl" 850.030 byl ještě v březnu z Heršpic přepraven do Maloměřic a 4. 4. 2013 byla pomocí kolejových jeřábů skříň vozu po vyvázání podvozků položena mimo koleje. Během několika týdnů došlo k rozložení a likvidaci vozu.
Ve stavu DKV Brno je veden už jen 1 zrušený "krokodýl".
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 286.0021 |
1967/68386 |
95 54 5 850.021-7 |
zrušen |
2013-05-23 |
Zvláštní úpravy motorových vozů:
850.001 z výroby dvojitá okna a rozdělení prostoru pro cestující na 2 oddíly; ohřev 3 x 400 V; od července 2003 úprava čel vozu do stavu po výrobě a od prosince 2005 historický bílo-červený nátěr;
850.021 dvojitá okna, textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, INTELO, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3 x 400 V;
850.030 dvojitá okna, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853, mělo by se jednat o motor uložený později do motorového vozu 850.048), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3 x 400 V.
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 283.101II |
1962/63739 |
95 54 5 850.001-9 |
předán do DHV Lužná u Rakovníka |
2013-04-06 |
M 286.0030 |
1967/68978 |
95 54 5 850.030-8 |
|
2013-05-16 |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012