Přípojné vozy ř. Bmx765

 

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2009-11-20 Popis GVD 2009/2010. Stav a události v GVD 2008/2009 umístěny pod zvláštní odkaz na konci stránky.
2010-02-05 Vůz Bmx765 119 se 3. 2. 2010 vrátil do provozu.
2010-03-26 Dnes se po dlouhé době vrátil do provozu vůz Bmx765 138.
2010-05-03 Ke dni 31. 3. 2010 byl zrušen vůz Bmx765 121, jenž se do DKV Brno dostal v takto bídném stavu od dopravce ZSSK; 16. 3. 2010 byl předán k fyzické likvidaci. Počet vozů tak v DKV Brno klesl na 24.
2010-06-11 Od 21. 5. 2010 je odstaven vůz Bmx765 106 z důvodu opotřebení pojezdu. Dne 28. 5. 2010 byly ve stavu DKV naposledy vozy Bmx765 130 a 138, poté došlo k jejich předání do DKV Olomouc. Počet vozů této řady v DKV Brno poklesl na 22 vozů. Předání vozů souvisí s dodávkou 3 vozů řady Bdtn756. Počet turnusovaných vozů poklesl od 13. 6. 2010 o dva vozy (z 18 na 16) - TS 049 byla převedena k vozům řady Bdtn756, změna nastala v TS 050.
2010-08-21 Protočená obruč je důvodem odstavení vozu Bmx765 117.
2010-09-30 Vůz Bmx765 117 je od 17. 9. 2010 zpět v provozu.

bmx765

Přípojné vozy této řady byly sériově vyráběny v letech 1966-1968 ve vagónce Studénka pod označením Balm, celkem bylo vyrobeno 180 vozů. Sériové výrobě předcházely tři vozy vyrobené v roce 1962, z nichž jeden vůz byl vyroben jako vůz 1. třídy Aalm v uspořádání s oddíly (dnes již neexistuje). Vozům se říkalo "dlouhé balmy" pro rozlišení od "krátkých balmů", které byly podobné motorovým vozům M 240.0. V roce 1983 změnily vozy označení řady Balm na novou řadu Bmx, od 1. 1. 2009 na Bmx765. V letech 1994-1995 vozy obdržely číselné označení řady 050, které vydrželo až do 1. 1. 2009. Od tohoto dne vozy nesou číselné označení v intervalu 50 54 20-29.

České dráhy vlastní celkem 37 vozů přípojných vozů řady Bmx765 (do zrušení vozu Bmx765 121 k 31. 3. 2010 to bylo 38 vozů). V DKV Brno je inventárně vedeno 22 vozů, z nichž 16 je turnusováno (nejprve se jednalo o 18 vozů, což je pokles o dva vozy oproti GVD 2008/2009, přesněji stavu po 7. 3. 2009; další pokles nastal k 13. 6. 2010). Do 31. 3. 2010 činil počet vozů 25, byl v to započítán i vůz Bmx765 50 54 20-29 121 odkoupený v roce 2007 od slovenského dopravce ZSSK, po jeho zrušení až do 28. 5. 2010 to bylo 24 vozů). Od změny pomůcek GVD k 13. 6. 2010 klesne počet turnusovaných vozů řady Bmx765 v souvislosti s příchodem tří vozů Bdtn756.

Vozy jsou zařazeny do čtyř turnusových skupin (do 12. 6. 2010 se jednalo o pět skupin):

V souhrnu to znamená následující výčet tratí, kterých jsou v pravidelném provozu vozy k vidění:

Oproti GVD 2008/2009 se s vozy řady Bmx765 setkáme nově na trati Brno - Tišnov a Veselí nad Moravou - Strážnice. Naopak přestávají pravidelně jezdit na úseku Moravské Bránice - Oslavany a Bylnice - Vlárský průsmyk.

 

PS Horní Heršpice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení Spojen s vozem

Poznámka

Aktualizace
Balm 5235 1966/67722 Bmx765 50 54 20-29 101-3 104 později Balm 70 54 20-09 007-2 // Bmx 95 54 5 050 013-2 2010-04-09
Balm 5236 1966/67723 Bmx765 50 54 20-29 102-1 - později Balm 70 54 20-09 008-0 // Bmx 95 54 5 050 001-7, historický nátěr; historické vozidlo, v budoucnu určen pro Depo historických vozidel Lužná u Rakovníka 2009-12-13
Balm 5239 1966/67726 Bmx765 50 54 20-29 103-9 137 později Balm 70 54 20-09 011-4 // Bmx 95 54 5 050 024-9 2010-04-09
Balm 5242 1966/67729 Bmx765 50 54 20-29 104-7 101 později Balm 70 54 20-09 014-8 // Bmx 95 54 5 050 025-6 2010-04-09
Balm 5245 1966/67732 Bmx765 50 54 20-29 105-4 - později Balm 70 54 20-09 017-1 // Bmx 95 54 5 050 026-4 2009-12-13
Balm 5260 1966/67747 Bmx765 50 54 20-29 106-2 - později Balm 70 54 20-09 032-0 // Bmx 95 54 5 050 021-5; odstaven pro opotřebený pojezd 2010-05-21
Balm 5280 1967/69011 Bmx765 50 54 20-29 109-6 - později Balm 70 54 20-09 082-5 // Bmx 95 54 5 050 002-5 2009-12-13
Balm 5325 1967/69056 Bmx765 50 54 20-29 115-3 122 později Balm 70 54 20-09 077-5 // Bmx 95 54 5 050 077-7; ex ZSSK 2010-04-09
Balm 70 54 20-09 104-7 1968/69392 Bmx765 50 54 20-29 116-1 118 později Bmx 95 54 5 050 031-4 2010-04-09
Balm 70 54 20-09 110-4 1968/69398 Bmx765 50 54 20-29 117-9 - později Bmx 95 54 5 050 016-5 2010-09-17
Balm 70 54 20-09 111-2 1968/69399 Bmx765 50 54 20-29 118-7 116 později Bmx 95 54 5 050 033-0 2010-04-09
Balm 70 54 20-09 112-0 1968/69400 Bmx765 50 54 20-29 119-5 - později Bmx 95 54 5 050 022-3 2010-02-05
Balm 70 54 20-09 113-8 1968/69401 Bmx765 50 54 20-29 120-3 - později Bmx 95 54 5 050 023-1 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 132-8 1968/69420 Bmx765 50 54 20-29 122-9 115 později Bmx 95 54 5 050 132-0; ex ZSSK 2010-04-09
Balm 70 54 20-09 137-7 1968/69425 Bmx765 50 54 20-29 124-5 - později Bmx 95 54 5 050 006-6 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 144-3 1968/69432 Bmx765 50 54 20-29 127-8 - později Bmx 95 54 5 050 011-6 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 145-0 1968/69433 Bmx765 50 54 20-29 128-6 - později Bmx 95 54 5 050 012-4 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 146-8 1968/69434 Bmx765 50 54 20-29 129-4 - později Bmx 95 54 5 050 034-8 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 149-2 1968/69437 Bmx765 50 54 20-29 131-0 - později Bmx 95 54 5 050 036-3 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 154-2 1968/69442 Bmx765 50 54 20-29 134-4 - později Bmx 95 54 5 050 039-7 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 157-5 1968/69445 Bmx765 50 54 20-29 135-1 - později Bmx 95 54 5 050 017-3 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 179-9 1968/69814 Bmx765 50 54 20-29 137-7 103 později Bmx 95 54 5 050 018-1 2010-04-09

 

Nátěry vozů

Vozy ř. Bmx765 mají unifikovaný nátěr, tzn. šedá střecha a podvozek, skříň vozu rubínově červená doplněná podélným ozdobným pruhem širokým 60 cm v barvě slonové kosti pod okny kolem vozu. Posledním vozem ř. Bmx765, který byl zbarven ještě předchozím způsobem, tzn. spodní část vozu červená, horní žlutá, byl vůz tehdejšího označení 050.021, který byl 20. 9. 2002 odeslán na opravu PVY do KOS Krnov.
V prosinci 2005 se vrátil z opravy MH prováděné v PARS Šumperk vůz 050.001, který byl u této příležitosti opatřen replikou historického nátěru podobně jako u motorového vozu 850.001.
V dubnu 2007 byly do DKV Brno převedeny 3 vozy řady 050 ze Slovenska (ZSSK), které byly ve starém nátěru. Po opravě a zprovoznění vozů 050.077 a 050.132 tak "slovenský" nátěr zůstává na voze Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129), který však je a zřejmě stále bude neprovozní.
V druhé polovině října 2007 se na střeše vozu 050.035 objevil světlý nátěr, střecha nabyla krémové barvy. V dalších týdnech tento nátěr obdržely i některé další vozy. Jednalo se pouze o přechodnou záměnu barev (asi zbylo víc krémové), dodnes jsou ale k vidění vozy s nápadně světlými střechami.

Prostor na jízdní kola

V době, kdy byly všechny vozy tehdejší ř. 050 soustředěny v DKV Brno, byly řazeny převážně s motorovými vozy ř. 850 nebo lokomotivami ř. 742. Protože na jižní Moravě je poměrně značný zájem o přepravu jízdních kol, hledaly se možnosti, jak i tyto soupravy zpřístupnit zájemcům o cykloturistiku. Výsledkem je řešení použité např. i ve vložených vozech v "pantografech", tzn. vyhrazení jedné "čtyřky" (imaginárního půloddílu se 4 místy k sezení) hned za vstupními dveřmi pro přepravu jízdních kol. Místo sedadel zde jsou 4 sklopné sedačky, spodní část okna je překryta mříží a nad oknem jsou 4 závěsky pro jízdní kola. V takovémto prostoru se dá snadno převážet i kočárek a s určitou ztrátou pohodlí lze využít i sklopné sedačky k sezení (konec konců - sklopné sedačky byly používány už v minulosti - např. ve vozech řady Ba na chodbičkách). Tato úprava je provedena z obou stran vozu, ve voze je tedy celkem 8 háků na kola. Úprava byla prováděna buď v KOS Krnov nebo přímo v DKV Brno a v současné době jsou takto upraveny veškeré vozy řady 050 v DKV Brno [kromě neprovozního vozu Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129)]. Na bočnicích vozů jsou umístěny velké piktogramy bílé barvy s černým symbolem jízdního kola.

Dvojitá okna

Kromě vozů Bmx765 50 54 20-29 102-1 (ex 050.001) a Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129) byly všechny vozy řady Bmx765 na svých větších opravách v opravnách kolejových vozidel vybaveny dvojitými okny. Jedná se o velmi efektivní úpravu, která ukončila nepříjemné pocity při cestování z průvany ze škvír jednoduchých oken či jejich totálním zapocení v zimním období. Přestalo tudy pršet i sněžit.

Interiér

Pohodlné sedačky s koženkovým povrchem (zelené nebo červené barvy) byly postupně potahovány textilními potahy. Určitou zajímavost představují potahy ve voze Bmx765 50 54 20-29 135-1 (ex 050.017), jsou mírně odlišné od ostatních vozů s textilními potahy sedadel. Koženka (zelené barvy) zůstala pouze ve voze Bmx765 50 54 20-29 102-1 (ex 050.001); samozřejmě že neprovozní vůz Bmx765 50 54 20-29 121-1 (ex 050.129) má rovněž sedadla s koženkovým povrchem.

Spřahování dvojic

Zajímavostí je poměrně neměnné spřažení určitých dvojic vozů 050 (viz tabulka). Důvodem je značně zchátralé propojovací zařízení mezi vozy, které má svůj zenit již za sebou. Rozpojit přechod mezi vozy až zas tak velký problém není, daleko horší už je to s jejich spojováním, které se provádí prakticky jen v Horních Heršpicích. Počet stabilně spojených "dvojic" vozů řady Bmx765 se vyvíjí takto: v GVD 2005/2006 se jednalo o 6 dvojic, v GVD 2006/2007 o 4 dvojice, v GVD 2007/2008 o 5 dvojic, o rok později o 4 dvojice a konečně v GVD 2009/2010 jsou turnusovány 3 spřažené dvojice.

 

V DKV Brno se již nevyskytují:

PS Horní Heršpice

Původní označení Rok/výr. číslo Současné označení Spojen s vozem

Poznámka

Aktualizace
Balm 70 54 20-09 129-4 1968/69417 Bmx765 50 54 20-29 121-1 - později Bmx 95 54 5 050 129-6; ex ZSSK 2010-03-31
Balm 70 54 20-09 148-4 1968/69436 Bmx765 50 54 20-29 130-2 - později Bmx 95 54 5 050 035-5 2009-12-13
Balm 70 54 20-09 180-7 1968/69815 Bmx765 50 54 20-29 138-5 - později Bmx 95 54 5 050 041-3 2010-03-26

 

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2001/2002.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2002/2003.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2003/2004.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2004/2005.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2005/2006.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2006/2007.

Provoz přípojných vozů ř. 050 DKV Brno v GVD 2007/2008.

Provoz přípojných vozů ř. Bmx765 DKV Brno v GVD 2008/2009.