Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2013-12-15

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2013/2014 a stavu vozidlového parku.


850 Dva prototypy "krokodýlů", dnes již legendárních motorových vozů řady 850 byly vyrobeny v roce 1962, sériová výroba proběhla v letech 1966-1967, to vše ve Vagónce Studénka. Vozy obdržely označení M 286.0, ale je nutné zmínit, že prototypy nesly do roku 1964 označení M 283.1 (druhé obsazení této řady).

 

Od prosince 2008 nebyly v DKV Brno tyto motorové vozy turnusovány, ale přesto je bylo možné až do září 2012 vidět v běžném provozu na záskocích při poklesu provozního stavu motorových vozů řady 842 nebo 854. Občasné poruchy "kvater" a "katrů" s přihlédnutím na průběžné dočasné odstavování motorových vozů řady 842 kvůli jejich modernizaci v Pars Nova Šumperk dávaly dobrý předpoklad k nasazování "krokodýlů". Využívání motorových vozů řady 850 v DKV Brno tak limitovaly okamžiky, při kterých nastala havárie spalovacích motorů, převodovek nebo kdy třeba došlo k protočení obručí. Takové závady znamenaly odstavení vozů do "kopřiv", navržení jejich zrušení a následně proces jejich zrušení a fyzické likvidace.

 

K začátku GVD 2012/2013 byly v DKV Brno ve stavu 3 motorové vozy řady 850. Jenže dva ve stádiu návrhu na zrušení (850.021, 850.030) a třetí (850.001) k využití prakticky jen při jízdách nostalgických vlaků. Lze tedy konstatovat, že předešlý GVD 2011/2012 byl posledním grafikonem, kdy jsme vídali "krokodýly" v provozu. Výkony motorových vozů v GVD 2010/2011 a 2011/2012 jsem zaznamenal v této a této tabulce.

 

Ke dni 25. 2. 2013 byl zrušen "krokodýl" 850.030. V polovině března 2013 byl stav ten, že provozní vůz 850.001 byl trvale deponovaný v PP Znojmo bez nasazení do provozu, vůz 850.021 navržený na zrušení stál odstavený v jižní části PJ Horní Heršpice (směrem k silničnímu podjezdu) a zrušený vůz 850.030 se nacházel ve "šturcu" - na koleji 709b u bývalého stavědla 2. Zrušený "krokodýl" 850.030 byl ještě v březnu z Heršpic přepraven do Maloměřic a 4. 4. 2013 byla pomocí kolejových jeřábů skříň vozu po vyvázání podvozků položena mimo koleje. Během několika týdnů došlo k rozložení a likvidaci vozu.

 

Vůz 850.001, deponovaný v PP Znojmo, přešel 6. 4. 2013 plně pod DHV Lužná u Rakovníka, byť s deponií v DKV Brno. Nakonec dne 13. 11. 2013 motorový vůz 850.001 odjel spolu s přípojným vozem Bmx765 do nového působiště v Olomouci.

 

Poslední motorový vůz, 850.021, stál v roce 2013 celé měsíce netknutý v PJ Horní Heršpice až do listopadu, kdy se začal viditelně proměňovat vlivem rozebírání částí interiéru i exteriéru (např. jeho měchy posloužily v prosinci 2013 pro znovuvytvoření průchozí dvojice vozů řady Bmx765). Do nového GVD 2013/2014 tedy vstoupil již jen jako odstrojená kostra. Tyto stránky, věnované brněnským motorovým vozům řady 850, tedy budou sledovat už jen naplnění osudu tohoto vozu.

 

PJ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 286.0021

1967/68386

95 54 5 850.021-7

zrušen

2013-05-23


Zvláštní úprava motorového vozu 850.021: dvojitá okna, textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, INTELO, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3 x 400 V.


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky