PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2014-11-22 | Popis GVD 2014/2015. |
2014-12-16 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2014/2015 a stavu vozidlového parku. Do DKV Brno postupně přechází 4 motorové vozy řady 854 výměnou za 5 motorových vozů řady 842. Motorový vůz 854.212 je ve stavu DKV Brno od 6. 12. 2014, prvním výkonem se stal Os 4976 z Brna do Tišnova dne 8. 12. 2014. Motorové vozy 854.217, 854.218 a 854.223 se přepravily naráz z Trutnova do Brna 14. 12. 2014 jako Sv 105105 / 101873 / 100571. "Maruška" 854.217 dokonce vyrazila za několik hodin dál již s cestujícími, a sice na Os 4418 do Hrušovan nad Jevišovkou. Všechny tři motorové vozy jsou ve stavu DKV Brno od 15. 12. 2014. |
2014-12-28 | Na opravu MVY se do Nymburku vydal 15. 12. 2014 motorový vůz 854.201 a je tak odstavený. Naproti tomu se z opravy MVY vrátil (nově v korporátním nátěru) "katr" 854.025 a od 17. 12. 2014 je nasazován do pravidelného provozu. |
2015-01-18 | Motorový vůz 854.024 je od 16. 12. 2014 zpět v provozu. |
2015-03-01 | Zpět z opravy MVY se vrátil motorový vůz 854.201 a od 24. 2. 2015 opět jezdí v pravidelném provozu. V Nymburku jej nahradil mtorový vůz 854.209, který jel naposledy 19. 2. 2015 a o tři dny později odjel na opravu MVY. |
2015-03-29 | Od 18. 3. 2015 je odstaven motorový vůz 854.030 z důvodu převazu dvojkolí a čeká jej oprava MH v Pars nova v Šumperku. Motorový vůz 854.207 je po opravě MH a od 24. 3. 2015 opět jezdí s cestujícími. |
2015-04-19 | Na opravu MH odjel 7. 4. 2015 do Pars nova v Šumperku odstavený motorový vůz 854.030. Motorový vůz 854.028 je z důvodu opravy hydrodynamické převodovky od 14. 4. 2015 odstaven. |
2015-05-03 | Odstavený motorový vůz 854.028 se od 20. 4. 2015 podrobuje opravě MVY, z Brna do Nymburku jej odvezl "kocour" 742.320. Naproti tomu je po opravě MVY motorový vůz 854.209, od 30. 4. 2015 opět vozí cestující. |
2015-07-06 | Pro závadu na hydrodynamické převodovce je od 29. 6. 2015 odstaven motorový vůz 854.203 a od 1. 7. 2015 je pro závadu na spalovacím motoru odstaven "katr" 854.222. Z oprav MVY a MH se vrátily motorové vozy 854.028 a 854.030 a dne 2. 7. 2015, resp. 4. 7. 2015 vyjely do pravidelného provozu. |
2015-08-02 | Motorový vůz 854.203 je od 12. 7. 2015 opět provozní. Od 1. 8. 2015 do 11. 12. 2015 jsou upraveny turnusové skupiny 841, 842, 844 a doplněna nová turnusová skupina 848 z důvodu nepřetržité výluky Brno - Nesovice. |
2015-08-16 | Odstavený motorový vůz 854.222 je od 6. 8. 2015 v DPOV Nymburk na opravě MVY. |
2015-09-20 | Hned dva motorové vozy jsou odstaveny pro závadu na spalovacím motoru, od 9. 9. 2015 vůz 854.026 (14. 9. 2015 odjel do Trutnova na výměnu motoru) a od 17. 9. 2015 vůz 854.013. |
2015-10-04 | V září porouchané motorové vozy jsou zpět v provozu. Motorový vůz 854.026 si zajezdil 22.–23. 9. 2015 mezi Trutnovem a Hradcem Králové, 24. 9. 2015 se přesunul do Brna a od 25. 9. 2015 zde jezdí v pravidelném provozu. Od 2. 10. 2015 je provozní i motorový vůz 854.013. Dne 27. 9. 2015 došlo ke střetu motorového vozu 854.209 s automobilem při jízdě Sp 1733 mezi ŽST Ostrožská Nová Ves a Kunovice, vůz je odstaven. |
2015-10-18 | Dne 7. 10. 2015 odvezl "kocour" 742.044 do Trutnova "katra" 854.216, který vykazoval závadu na spalovacím motoru, od 16. 10. 2015 už "katr" jezdí mezi Trutnovem a Hradcem Králové, lze tedy předpokládat jeho brzký příjezd do Brna. Motorový vůz 854.209 je od 13. 10. 2015 zpět v provozu. |
2015-11-01 | Motorový vůz 854.216 je zpět v Brně a od 20. 10. 2015 je nasazovaný do pravidelného provozu. Dne 26. 10. 2015 odjel motorový vůz 854.024 do DPOV Nymburk na opravu MVY; naopak o den později dorazil do Brna po opravě MVY "katr" 854.222 v novém korporátním nátěru, od 28. 10. 2015 opět přepravuje cestující. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V DKV Brno vozy řady 854 jezdí od konce roku 2006. Ve stavu DKV Brno se nachází 18 motorových vozů, z nichž 15 je turnusovaných. Oproti minulému GVD narostla turnusová potřeba o 4 motorové vozy a vyrovnala se tak turnusové potřebě brněnských motorových vozů řady 842, u kterých naopak TP poklesla o 3 vozy. Inventární stav vzrostl rovněž o 4 motorové vozy řady 854.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2014-12-14 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2015-10-02 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
MARCELKA; odstaven - oprava MVY |
2015-10-26 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
SANDRA; nátěr "Najbrt"; |
2014-12-17 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2015-09-25 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
BOBÍK; nátěr "Najbrt" |
2015-07-02 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; nátěr "Najbrt" |
2015-07-04 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
JITUŠKA; nátěr "Najbrt" |
2015-02-24 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
TEREZKA; nátěr "Najbrt" |
2015-07-12 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
VLAĎKA; nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
RADKA; nátěr "Najbrt" |
2015-03-24 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
GÁBINKA |
2015-10-13 |
M 296.2012 |
1968/70305 |
95 54 5 854.212-8 |
TRAUTENBERK |
2014-12-14 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
EVITA |
2015-10-16 |
M 296.2017 |
1968/70310 |
95 54 5 854.217-7 |
MARUŠKA |
2014-12-15 |
M 296.2018 |
1968/70311 |
95 54 5 854.218-5 |
JARMILKA |
2014-12-15 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
(ROZÁRKA); nátěr "Najbrt" |
2015-10-28 |
M 296.2023 |
1968/70316 |
95 54 5 854.223-5 |
MILENKA |
2014-12-15 |
Motorové vozy 854 jsou ve srovnání s minulým GVD 2013/2014 nasazeny navíc na trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou a Znojmo - Břeclav. Pravidelně se s nimi můžeme setkat na tratích:
240 Brno - Jihlava;
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou;
246 Znojmo - Břeclav;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bylnice;
343 Veselí nad Moravou - Strážnice.
Pro motorové vozy řady 854 jsou sestaveny čtyři turnusové skupiny 841, 842, 843 a 844.
Tradičních 6 "motografů", tedy souprav ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz ABfbrdtn795, obíhá v turnusové skupině 841. V prvním dni přijede "motograf" ráno z Veselí nad Moravou (Os 4108) a přechází na trať Brno - Jihlava. Ve čtvrtém dni dopoledne přechází vlakem Os 4115 po zbytek turnusu opět na "vláru". Řídicí vozy jsou vedeny v TS 941.
Turnusová skupina 842 je jednodenní, jedná se převážně o vozbu spěšných vlaků Brno - Staré Město u Uherského Hradiště, osobního vlaku do Nemotic a obrat do Rakšic. Z pátku na sobotu se motorový vůz objeví v Bylnici.
Novinkou tohoto GVD je částečné převzetí vozby osobních vlaků na trati Znojmo - Břeclav motorovými vozy řady 854, které zde jezdí po tři dny. Tím se uvolnily motorové vozy řady 842 a jedna lokomotiva řady 714. Z Brna se "kvatra" na znojemsko-břeclavskou trať dostávají vlakem Sp 1922 (pracovní dny), resp. Os 4418 (neděle), zpět do Brna se dostanou na Sp 1921 (pracovní dny) a Os 4419 (pátek). Turnusová skupina 843 je čtyřdenní.
Poslední turnusová skupina 844 je rovněž čtyřdenní. Motorové vozy v ní jezdí na trati Brno - Jihlava a Brno - Staré Město u Uherského Hradiště, v sobotu na jednom obratu až do Uherského Brodu.
Od 1. 8. 2015 do 11. 12. 2015 probíhá nepřetržitá výluka Brno - Nesovice, jednotlivých turnusových skupin se dotkla následovně:
- 841 ... "motografová" šestidenní skupina se rozdělila na třídenní skupinu 841 (trať Brno - Jihlava) a třídenní novou skupinu 848 (trať Nesovice - Staré Město u Uherského Hradiště / Bylnice);
- 842 ... skupina je rozšířena na třídenní, vozy se pohybují na trati Nesovice - Staré Město u Uherského Hradiště / Bylnice;
- 843 ... čtyřdenní oběh zůstává beze změn;
- 844 ... skupina je nyní dvoudenní, odpadly výkony na "vláře";
- 848 ... nová třídenní skupina, v které obíhají soupravy v řazení 854 + Bdtn756 + ABfbrdtn795 v úseku Nesovice - Staré Město u Uherského Hradiště / Bylnice.
Po dobu výluky zůstává turnusová potřeba na 15 vozech.
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014