Přípojné vozy ř. Btx763 a Bdtx766

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2020-11-22

Popis GVD 2020/2021.

2021-08-21

Dne 13. 8. 2021 byly ze Znojma do Brna-Maloměřic odvezeny všechny tři vozy řady Bdtx766.

2021-11-28

Z Brna-Maloměřic do České Třebové byly 19. 11. 2021 přepraveny vlakem Pn 52741 taženým "brejlovcem" 754.043 vozy Bdtx766 005 + Bdtx766 004 + Btx763 033 + Btx763 057 + Bdtx766 001. Datumy zrušení vozů řady Bdtx766 doplním.

2022-04-18

Přípojné vozy Btx763 005 + Btx763 007 odjely 2. 4. 2022 z Brna-Maloměřic do Vysokého Mýta k likvidaci, ve stavu RPP Brno byly napsledy 15. 3. 2022.

Přípojné vozy ř. Btx763

btx763 V letech 1958 až 1969 vagónka ve Studénce vyráběla vozy řady Balm. V literatuře se dočteme i o označení Balm-k ("k" jako "krátký") - to pro odlišení od zcela jiných přípojných vozů Balm, dnešní řady Bmx765, která byla naopak popisována jako Balm-d ("d" jako "dlouhý"). 

 

V roce 1958 byl vyroben prototyp vozu Balm, sériová výroba pak probíhala v letech 1960 až 1969. Bylo vyrobeno přes 700 (!) vozů. V roce 1983 dostaly vozy nové označení Bix, později (v letech 1994–1995) se změnilo i číselné označení na řadu 020. V období let 1995–1997 proběhla u 68 vozů řady Bix 020 rekonstrukce, při níž vozy prošly úpravou exteriéru i interiéru, např. obdržely nově centrálně ovládané předsuvné dveře, sedadla byla nahrazena novými, ne nepodobnými tramvajovým sedadlům (takže se v okolí Brna rychle vžilo pojmenování "šalina"), a řada dalších úprav. Takto rekonstruovaná řada byla označena jako řada Bifx, resp. 021. Od roku 2001 se označení řady změnilo na Btx a konečně od roku 2009 na Btx763 s číselným označením 50 54 28-29 0xx.

 

Vozy řady Btx763 vedené ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ zde již dožívaly, posledním "útočištěm" vozů této řady se stalo Znojemsko. Ve stavu SÚ Znojmo jsou 4 zrušené vozy, fyzicky jsou vozy shromážděny v Brně-Maloměřicích.

SÚ Znojmo

Po hromadném rušení vozů jsou pod SÚ Znojmo vedeny 4 přípojné vozy řady Btx763.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0352

1960/60335

Btx763 50 54 28-29 005-8

později 70 54 28-05 124, 020.130 a 021.056; zrušen; odvoz na likvidaci

2022-04-02

Balm 5-0465

1961/61077

Btx763 50 54 28-29 007-4

později 70 54 28-05 232, 020.050 a 021.054; zrušen; odvoz na likvidaci

2022-04-02

Balm 5-0795

1965/67201

Btx763 50 54 28-29 033-0

později 70 54 28-05 556, 020.045 a 021.045; zrušen; deponie SÚ Česká Třebová

2021-11-19

Balm 70 54 28-05 661-2

1969/70671

Btx763 50 54 28-29 057-9

později 020.091 a 021.062; zrušen; deponie SÚ Česká Třebová

2020-11-19


 

Přípojné vozy ř. Bdtx766

bdtx766 Vozy řady Bdtx766 vznikly v letech 2007–2008 v počtu 5 kusů, roce 2011 doplněné o další dva vozy. Jedná se o úpravu vozů řady Btx763, při níž v nich vznikl prostor pro jízdní kola. Potřeba této úpravy byla spjata se stále zhoršujícím se technickým stavem vozů řady BDdtx764 (tehdy označených ještě jako řada BDdtx 022), jež zabezpečovaly přepravu cestujících s jízdními koly na trati 246 Znojmo - Břeclav. K nasazení vozů řady Bdtx766 do provozu došlo na jaře 2008. Zmíněné dva vozy upravené v roce 2011 putovaly na trať Rybník - Lipno nad Vltavou, v prosinci 2016 přešly do DKV Praha - PJ Libeň. V roce 2018 došlo k předání dvou znojemských vozů do DKV Praha - PJ Děčín, resp. OCÚ Střed - SÚ Děčín. Vozy nesou označení řady Bdtx766 a číselný interval 50 54 84-29 0xx.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 3 vozy řady Bdtx766, bez turnusování.

SÚ Znojmo

Vozy řady Bdtx766 jsou vedeny v SÚ Znojmo. Turnus pro ně vytvořen není. Do provozu se s nimi v GVD 2020/2021 již nepočítalo. Vozy jezdily s cestujícími naposledy 27. 5. 2019 (001), 25. 9. 2020 (004) a 7. 10. 2020 (005). Dne 13. 8. 2021 byl za Znojma (03:46 h) přes Břeclav a Brno dolní n. do Brna-Maloměřic (07:41 h) vypraven Sv 11877 ve složení 714.211 + (opavský) BDtax782 50 54 93-29 049-6 + Bdtx766 50 54 84-29 001-8 + Bdtx766 50 54 84-29 004-2 + Bdtx766 50 54 84-29 005-9. Tímto okamžikem vozy řady Bdtx766 opustily navždy Znojmo. Dne 19. 11. 2021 následoval přesun všech tří vozů do České Třebové ke šrotaci.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

Balm 5-0797

1965/67203

Bdtx766 50 54 84-29 001-8

později 70 54 28-05 558, 020.009 a 021.022; zrušen; deponie SÚ Česká Třebová

2021-11-19

Balm 5-0755

1965/66465

Bdtx766 50 54 84-29 004-2

později 70 54 28-05 516, 020.080 a 021.066; zrušen; deponie SÚ Česká Třebová

2021-11-19

Balm 5-0758

1965/66468

Bdtx766 50 54 84-29 005-9

později 70 54 28-05 519, 020.082 a 021.055; zrušen; deponie SÚ Česká Třebová

2021-11-19


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky