Motorové vozy ř. 809 a 810

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2021-11-28

Popis GVD 2021/2022.

2021-12-12

Motorové vozy 810.595 a 810.622, které přijely 5. 11. 2021 z OCÚ Střed - SÚ Trutnov na výpomoc, jsou přiděleny natrvalo do SÚ Maloměřice, avšak deponie se předpokládá v Havlíčkově Brodě. Přesné datum převedení doplním. Motorový vůz 810.622 je od 7. 12. 2021 odstaven z důvodu závady na spalovacím motoru. Veselský motorový vůz 810.433 se z deponie v SÚ Maloměřice posunul na přelomu GVD na výpomoc do SÚ Havlíčkův Brod.

2022-01-23

Dne 8. 1. 2022 se z Valašského Meziříčí přes Přerov a Uherské Hradiště přemístily jako Sv 11942 do SÚ Veselí nad Moravou motorové vozy 810.506, 810.546 a 810.583. Počet motorových vozů v SÚ Veselí nad Moravou tak vzrostl z 12 na 15 vozů. Přesné datum předání doplním. Doplněn snímek motorového vozu 810.595.

Motorové vozy ř. 809

809 Motorové vozy řady 809 vznikly úpravou z řady 810. Důvodem bylo přizpůsobení motorového vozu doprovodu vlaku v síle 0/0-S (tzn. 0 vlakvedoucích / 0 průvodčích - doprovod jen strojvedoucím). Úpravy proběhly v letech 1994–1996 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Příčka stanoviště strojvedoucího je upravena, dveře jsou opatřeny výdejním okénkem. Ve voze se nachází informační zařízení pro komunikaci mezi cestujícími a strojvedoucím (vyhlašování zastávek, zajištění zastavení na znamení), kontrola bdělosti strojvedoucího KBS-E a později přibyly i automaty na jízdenky a označovače jízdenek. Vozům byla ponechána původní pořadová čísla.

 

Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ se nachází 4 motorové vozy řady 809, žádný není turnusovaný. Inventární počet motorových vozů je stejný jako v předešlém GVD, turnusovaný počet "spadl" ze dvou na nulu. S pravidelným nasazením těchto motorových vozů se tedy na jižní Moravě loučíme, není ale vyloučeno, že se "osmsetdevítky" mohou vyskytnout v obězích určených pro motorové vozy řady 810. Připomenu že doposud jezdily na tratích z Břeclavi do Mikulova na Moravě, Kútů a Hodonína a dále z Hodonína do Veselí nad Moravou.

SÚ Veselí nad Moravou

SÚ Veselí nad Moravou disponuje 4 motorovými vozy řady 809 bez turnusování. Inventární počet motorových vozů je stejný, počet zaturnusovaných klesl za 2 na nulu.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0057

1976/77741

95 54 5 809.057-3

později 810.057

2021-12-12

M 152.0179

1977/79558

95 54 5 809.179-5

později 810.179

2021-12-12

M 152.0232

1977/79611

95 54 5 809.232-2

HEVLÍNKA; později 810.232

2021-12-12

M 152.0239

1977/79618

95 54 5 809.239-7

VERUNKA; později 810.239

2021-12-12


809057

Mezi zastávkou Brumovice a ŽST Kobylí na Moravě byl 14. 11. 2019 zachycen Os 14512 v podobě motorového vozu 809.057. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

809179

Dne 18. 11. 2020 se v Hustopečích u Brna připravuje k odjezdu vlak Os 14618 řazený z motorového vozu 809.179. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

809232

Motorový vůz 809.232 jedoucí jako Os 14512 byl dne 27. 8. 2019 zachycen mezi Velkými Pavlovicemi zastávkou a ŽST Velké Pavlovice. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

809239

V ŽST Mutěnice se při křižování vlaků Os 14518 a Os 14519 potkaly motorové vozy 809.239 a 809.232. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


 

Motorové vozy ř. 810

810 Vagónka Studénka vyrobila v roce 1973 dva prototypy dvounápravových motorových vozů označených M 151.0001 a M 151.0002. Sériová výroba započala v roce 1975 vozem M 152.0003 a skončila v roce 1984, posledním vozem se stal M 152.0678. V roce 1982 byly vyrobeny dva motorové vozy určené na široký rozchod 1520 mm - M 152.5001 a M 152.5002.

 

Motorový vůz M 151.0001 byl v roce 1974 přeznačen na M 152.0001, avšak v roce 1978 se z něj stal fotogrammetrický vůz FST-2, později označený jako 892.602. V 90. letech byl údajně přeznačen na 810.701. Po vyrobení speciální měřicí drezíny MD-1 se z něj stal doprovodný vůz MD-1-1, nyní nese označení CZ SŽDC 60 54 89-29 017-7.

Druhý prototyp už přijel k ČSD z výroby v roce 1973 pod označením M 152.0002, v roce 1988 přešel - tak jako všechny ostatní motorové vozy řady M 152.0 - na označení řadou 810, konkrétně 810.002.

 

Z 28 motorových vozů řady 810 se v průběhu 90. let stala řada 809. V roce 1997 byly dva motorové vozy upraveny na řadu 811 a v roce 2001 jeden motorový vůz prošel modernizací na řadu 812. Další značná část motorových vozů řady 810 prošla přestavbou na motorové vozy v jednotkách řady 814.0 a 814.2. V letech 2020–2021 došlo k další modernizaci 14 motorových vozů řady 810 s přeznačením na řadu 811.

 

"Osmsetdesítky" jsou ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ zastoupeny v počtu 22 vozů (do 7. 1. 2022 to bylo 20 vozů), turnusovaných je 8 z nich. Ve srovnání s minulým GVD inventární počet stoupl o 2 vozy, počet zaturnusovaných vozů stoupl o 1 vůz. Motorové vozy řady 810 jsou vedeny v SÚ Havlíčkův Brod, SÚ Veselí nad Moravou a nově v SÚ Maloměřice.


SÚ Maloměřice

Motorové vozy řady 810 dislokované v SÚ Maloměřice jsou novinkou. Inventárně jsou do Maloměřic přiděleny 2 motorové vozy, bez zaturnusování. Využití vozů se předpokládá výjimečně, a to na "staré tišnovce" v případě poklesu provozního stavu motorových jednotek řady 814.2.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0595

1982/85828

95 54 5 810.595-9

červenokrémový nátěr; deponie SÚ Havlíčkův Brod

2021-12-12

M 152.0622

1984/87822

95 54 5 810.622-1

odstaven - závada na spalovacím motoru; deponie SÚ Havlíčkův Brod

2021-12-07


SÚ Havlíčkův Brod

V Havlíčkově Brodě inventární stav činí 6 motorových vozů, turnusovaný je 1 vůz. Oproti minulému GVD jsou inventární a turnusované počty stejné.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0123

1976/78633

95 54 5 810.123-0

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0174

1977/79553

95 54 5 810.174-3

červenokrémový nátěr; odstaven - navržen na zrušení; deponie SÚ Česká Třebová

2021-08-31

M 152.0212

1977/79591

95 54 5 810.212-1

 

2021-12-12

M 152.0537

1982/85770

95 54 5 810.537-1

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0667

1984/87867

95 54 5 810.667-6

červenokrémový nátěr; odstaven - navržen na zrušení; deponie SÚ Česká Třebová

2021-08-31

M 152.0674

1984/87874

95 54 5 810.674-2

odstaven - po násilném poškození (střet s automobilem)

2021-10-19


Havlíčkobrodské "osmsetdesítky" jezdí v jediné turnusové skupině 883. Pravidelně se v motorovými vozy řady 810 můžeme setkat na stejných tratích jako v minulém GVD:

Jediný havlíčkobrodský motorový vůz je zařazen do turnusové skupiny 883. V pondělí vyrazí z Havlíčkova Brodu na trať Křižanov - Studenec, odkud se zpět vrátí v pátek:


810.212

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): HBR 03:11 24999 BUT / 24920 VEM / 24921 STU / 24922 VEM / 24946 ZNS / 24945 VEM / 24923 STU / 24910 KZN / 24973 VEM Z / 17:22 24998 VEM

 

(2)–(4): VEM 04:11 24999 BUT / 24920 VEM / 24921 STU / 24922 VEM / 24946 ZNS / 24945 VEM / 24923 STU / 24910 KZN / 24973 VEM Z / 17:22 24998 VEM


(5): VEM 04:11 24999 BUT / 24920 VEM / 24921 STU / 24922 VEM / 24946 ZNS / 24945 VEM / 24923 STU / 24910 KZN / 24973 VEM Z / 17:22 24998 HBR

odstaven HBR

odstaven HBR


SÚ Veselí nad Moravou

Ve Veselí nad Moravou se nachází 15 vozů (do 7. 1. 2022 zde bylo 12 vozů), turnusy jsou sestaveny pro 7 z nich. Inventární počet motorových vozů byl zprvu stejný jako v minulém GVD, počet zaturnusovaných vozů stoupl o 1 vůz.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 152.0157

1976/78667

95 54 5 810.157-8

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0223

1977/79602

95 54 5 810.223-8

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0290

1978/80529

95 54 5 810.290-7

 

2021-12-12

M 152.0408

1981/84062

95 54 5 810.408-5

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0433

1981/84087

95 54 5 810.433-3

deponie SÚ Havlíčkův Brod

2021-12-12

M 152.0455

1981/84109

95 54 5 810.455-6

červenokrémový nátěr; odstaven - po násilném poškození (střet s automobilem); deponie SÚ Česká Třebová

2010-10-19

M 152.0469

1981/84123

95 54 5 810.469-7

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0486

1982/85719

95 54 5 810.486-1

červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0506

1982/85739

95 54 5 810.506-6

 

2022-01-08

M 152.0546

1982/85779

95 54 5 810.546-2

červenokrémový nátěr

2022-01-08

M 152.0583

1982/85816

95 54 5 810.583-5

červenokrémový nátěr

2022-01-08

M 152.0627

1984/87827

95 54 5 810.627-0

ANDĚLÍN; červenokrémový nátěr

2021-12-12

M 152.0628

1984/87828

95 54 5 810.628-8

 

2021-12-12

M 152.0651

1984/87851

95 54 5 810.651-5

 

2021-12-12

M 152.0663

1984/87863

95 54 5 810.663-5

KAČENKA

2021-12-12


Motorové vozy jsou zařazeny do turnusových skupin 891 a 892. Veselské "osmsetdesítky" ve srovnání s minulým GVD jezdí na stejných vozebních ramenech. Můžeme se s nimi pravidelně setkat na následujících tratích:

Turnusová skupina 891 je postavena pro 6 motorových vozů. V pracovní dny jezdí v 1. turnusovém dni motorový vůz mezi Veselí nad Moravou a Kyjovem, a to až do dopoledne 2. turnusového dne. Následně přejíždí na vlaku 2736 do Hodonína a zde obíhá tři dny, načež se v posledním 5. turnusovém dni odpoledne vrací na vlaku 2739 do Veselí nad Moravou. V posledním šestém dni zajistí ranní a odpolední školní spoje z Veselí nad Moravou do Strážnice a zpět a poté zajede do Kyjova a zpět. O víkendech jsou v provozu dva motorové vozy na trati Hodonín - Zaječí. V neděli odpoledne a večer jezdí ještě třetí vůz, a to mezi Veselím nad Moravou a Kyjovem.

 

Jednodenní turnusová skupina 892 tradičně pokrývá vozbu na "bzenecké kači", kterou vykonává motorový vůz řady 810 upravený na doprovod vlaku 0/0-S. Na noc se "osmsetdesítka" vrací vždy do Veselí nad Moravou.


810123

Os 9268 vedený motorovým vozem 810.123 byl 31. 8. 2019 zachycen mezi zastávkami Mrzkovice a Smrčná. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810157

Mezi Bořeticemi a Velkými Pavlovicemi zastávkou projíždí dne 27. 8. 2019 vlak Os 14516 řazený z motorového vozu 810.157. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810174

V Havlíčkově Brodě byl 26. 8. 2018 zachycen motorový vůz 810.174, odkud vyrazil večer na konci Os 5915 do Žďáru nad Sázavou. Autor snímku František Bartoš.

810212

Dne 5. 2. 2019 přijíždí do zastávky Bílek vlak Os 5585 sestavený z motorového vozu 810.212, přípojného vozu Btax780 057 a motorové jednotky 914.042+ 814.042 na postrku. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


810223

Os 4343 v podobě "Regionovy" 814.103+914.103 a motorového vozu 810.223 dne 18. 1. 2019 v Újezdci u Luhačovic. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810290

Mezi zastávkou Kyjov zastávka a ŽST Vlkoš projíždí dne 10. 12. 2019 vlak Os 4171 řazený z motorového vozu 810.290. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810408

Dne 14. 12. 2019 projíždí mezi zastávkou Polichno a ŽST Újezdec u Luhačovic Os 14310 v podobě motorového vozu 810.408. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810433

Motorový vůz 810.433 dne 18. 2. 2019 v Hradčovicích s vlakem Os 4342. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


810455

Mezi ŽST Hradčovice a zastávkou Havřice projíždí dne 11. 9. 2019 vlak Os 4337 řazený z motorového vozu 810.455. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810469

Motorový vůz 810.469 jedoucí jako Os 14509 se 27. 1. 2021 setkal v Mutěnicích s vlakem Os 14510 řazeným z motorového vozu 810.628. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810486

Mezi ŽST Zaječí a Velké Pavlovice byl 22. 11. 2020 zachycen motorový vůz 810.486 jedoucí jako Os 14505. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810.506


810537

V SÚ Havlíčkův Brod se 15. 6. 2019 nacházel motorový vůz 810.537 mezi pátečním výkonem na "humpolačce" a úternímy obraty mezi Havlíčkovým Brodem a Zručí nad Sázavou. Autor snímku David Prause.

810.546

810.583

810595

Dne 8. 12. 2021 zajišťovala na "staré tišnovce" dopravu souprava z hnacími vozidly na obou koncích, na zastávce Rozsochy byla tato souprava ve složení 810.595 + BDtax782 045 + BDtax782 113 + 742.452 zachycena při rozjezdu vlaku Os 14911. Autor snímku Peťo Káčer.


810.622

810627

V Hodoníně byl 27. 1. 2021 zachycen motorový vůz 810.627. Toho dne sem přijel ráno na Os 14503 a odjel odpoledne jako Os 14508 do Zaječí. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810628

Dne 27. 1. 2021 projíždí mezi Čejčí a Mutěnicemi zastávkou motorový vůz 810.628 jako Os 14507. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810651

Mezi ŽST Újezdec u Luhačovic a zastávkou Polichno projíždí dne 24. 7. 2019 vlak Os 14317 sestavený z motorového vozu 810.651. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


810663

Vlak Os 24137 mezi ŽST Bzenec a zastávkou Bzenec-Olšovec dne 22. 11. 2017 v podobě motorového vozu 810.663. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810667

Mezi zastávkami Stvořidla a Vilémovice projíždí dne 31. 8. 2019 vlak Os 9208 vedený motorovým vozemz 810.667. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

810674

Mezi ŽST Studenec a zastávkou Pozďatín byl dne 4. 12. 2019 zachycen Os 24928 řazený z motorového vozu 810.674. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

 


Provoz v GVD: 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky